Leren rijlaarzen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Leren rijlaarzen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 13:53

'k Krijg nieuwe laarsjes voor me verjaardag alvast en tja, als ik ze krijg wil ik natuurlijk wel lekker dure he Bloos ik zat dus aan leren laarzen te denken, maar die zijn dan wel meteen errug duur. Dus nouw had ik ff een paar vraagjes: wat is het voordeel van leren laarzen boven gewone kunststof laarzen, vanaf welke prijs (en waar) kan je degelijke leren laarzen kopen en welke echt goede kunststof rijlaarzen raden jullie me aan?


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:09

goede kunstof laarzen zijn alleen die ongevoerde onconfortabele dingen. Die Aigle rijlaarzen had ik altijd zo van binnen kapot. De Ecuyer heb ik 1 keer gekocht en binnen een half jaar had ik de voering kapot. Dan zijn kunstof laarzen wel erg duur hoor. Met die ongevoerde dingen deed ik altijd zo'n 2 jaar.
Ik rij nu altijd met leren, ook in de regen, loop er mee door plassen en ze worden af en toe ook erg vies. Hier kan leer prima tegen. Het voordeel is dat je geen zweetvoeten krijgt. De schacht is hoger, kunstof laarzen komen bij mij tot halverwege de kuit. En als dan de rand van het zweetblad bij de rand van de laars komt, dan doet dat behoorlijk pijn. Dat is bij mij met leren laarzen over.

Degelijke leren laarzen: Petrie perfect is dan de goedkoopste. De zool slijt wel heel erg hard. Verder heeft Kramer reitsport nog Steeds lederen rijlaarzen voor 150 euro in het assortiment.

Rundleer is beter en duurder dan Permair/Veneto (leer met coating). Gelijmde zolen zijn theoretisch slechter en goedkoper dan goodyear genaaide. Maar ik heb nog nooit problemen gehad met een gelijmde zool.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:13

Equine rijlaarzen (te koop o.a. bij de Divoza geloof ik) die had ik altijd. Niet zo heel erg duur, maar reden erg fijn.
Ohja dit waren lederen rijlaarzen met een soort coating erover.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:18

Klopt, de voering van kunststof laarzen laat vroeg of laat los, en dan krijg je ze bijna niet meer uit. Bovendien zijn ze meestal niet op hoogte te krijgen en zien ze dus altijd uit alsof ze te kort voor je benen zijn.

Een merk van leren rijlaarzen noemen is heel lastig. Wie zegt dat laarzen van 150 euro jou lekker zullen zitten? En voor hetzelfde geld zit de Petri Dressage (ik dacht tenminste dat dat het duurste type was) van 450 euro jou ook verschrikkelijk. Zo kan ik bijvoorbeeld echt niet wegkomen met de Derby rijlaarzen. Je moet ze gewoon passen en degenen die lekker zitten nemen. Ik vind zelf dat mijn houding en beenligging stukken verbeteerd is en daarom heb ik ook spijt dat ik ze niet eerder genomen heb.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:10

ik zweer bij leren laarzen ik heb ze van petrie. de bestwel dure was toendertijd 700 gulden. maar zitten heerlijk.


YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:12

Hoevaak rij je? Want als je niet veel rijdt kan je wel leren laarzen kopen, maar voordat die goed zitten en je ze hebt ingelopen ben je zo weer een flinke tijd verder

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:15

ook ik zweer sinds een jaar bij leren laarzen,ze rijden perfect en heb veel meer contact en feeling met mijn paard.ook bieden ze veel meer steun.het inlopen doet wel pijn hoor! Scheve mond maar daar moet je even doorheen *LOL* ook heb ik daarna eens kunstof laarzen aan getrokken en ik wist niet hoe snel ik ze weer uit moest doen!
zelf heb ik gekozen voor petrie standaard, goede laars voor een redelijke prijs,heb ze dus een jaar en zijn nog in topvorm! OK dan!
veel succes met je keuze! Haha!

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 15:15

Ik zal is ff gaan rondkijken, ik denk dat 200 euro toch wel het absolute maximum is ... maar leren rijlaarzen kunnen dus ook beter zijn voor beenliggen etc.? Dat die Aigle laarzen niet zo fantastisch zijn heb ik zelf ook geconcludeerd ... wat een rotdingen zijn dat

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 15:16

ik rijd trouwens 4x per week dus dat inlopen/rijden zal opzich wel lukken

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 15:17

weet iemand trouwens ook een site waar ik op kan kijken (van een winkel in zuid-holland) voordat ik heel nederland af moet fietsen om te gaan kijken ...

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:20

Leer is minder soepel dan rubber, dus je been zal waarschijnlijk stiller liggen.
Ik heb Petrie Perfect laarzen. Heb ze nu een jaar en heb er ontzettend veel lol van. Ik heb geen last van slijtende zolen, maar ik loop er ook zo min mogelijk mee, het blijven RIJlaarzen!
Inlopen valt best wel mee, en wie mooi wil zijn moet pijn lijden hoor!
Ook opletten dat je ze 1.5 cm te hoog koopt, ze zakken altijd nog in.

Don't dream your life, live your dreams!

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 15:25

tnx voor de tip. ik heb ff op de petrie site gekeken en van veelzijdigheidslaarzen heb ik dan de keus tussen perfect, windsor, standard, tournier en elite. k heb er zelf niet zoveel verstand van (lees: helemaal geen) en ik kan geen prijzen vinden, wie weet hoe duur deze laarzen ongeveer zijn en wat de verschillen zijn (naja wat de gevolgen van die verschillen zijn zeg maar)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:31

bij een goede ruitersportzaak die een goede petrie tussenpersoon is kan je het beste op je gemak kijken welke laars wat kost en wat jou het meeste aantrekt, ook kunnen hun de verschillen goed uitleggen.
altans zo heb ik het dan gedaan

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:36


Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 16:03

ik zie overal prijzen staan ... behalve bij de Petrie rijlaarzen kan natuurlijk aan mij liggen Bloos maareh waar zie jij ze staan dan?

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 16:17

enne is er ei'k ook een site van bijvoorbeeld cavallo rijlaarzen? aangezien de meesten daar enthousiaster over zijn ... of andere merken .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:19

Weet niet of je ook wedstrijden rijdt maar de High Rider van Mountain Horse is ook een erg fijne laars.
Heb zelf een paar bruine en ze bevallen me prima.
Afbeelding
De gewone uitvoering
Afbeelding
De sportive uitvoering

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:51

Ik heb ook de petrie laars welke?? geen idee weet ik niet meer, ze waren toender tijd rond de fl 400,- Heb ze nu al zo'n 5 a 6 jaar en zitten nog perfect! Heb wel nieuwe hakken er onder laten zetten en zijn wel een beetje afgesleten aan de binnenkant (de zwarte kleur) maar verder prima! Ik hoef nooit meer van die rubberen dingen. Het was even pijn lijden in het begin (ik kon niet eens opstappen *LOL* maar nu wil ik niet anders meer.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 18:22

veel mensen zeggen dat Petrie laarzen stug blijven maar dat valt dus wel mee?

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:26

Ilindra schreef:
Weet niet of je ook wedstrijden rijdt maar de High Rider van Mountain Horse is ook een erg fijne laars.
Heb zelf een paar bruine en ze bevallen me prima.
Afbeelding
De sportive uitvoering


wat kosten deze laarzen? zien er erg mooi uit....

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:40

Op www.divoza.com kun je prijzen vinden.
Ik heb zelf sinds kort Petrie perfect, en ze zitten na een paar weken heel goed.

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:12

Als je 4 maal per week rijdt kun je op zich wel leren nemen.
Maar ik zou ze alleen voor het rijden gebruiken en zoveel mogelijk gewone schoenen aandoen met mesten etc want leren laarzen zijn eigenlijk alleen om mee te rijden en dan houd je ze het langst mooi

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 19:16

gollempje, die laarzen kosten 199,65 euro
gjilke, op divoza.com staan maar een paar prijzen, alleen van de laarzen die zij verkopen

SaskiaB

Berichten: 3277
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:48

ook ik ben nu een tijdje overgestapt op leren, het heeft wat voeten in aarde gestoken, maar rubber, nooit meer

ik kocht ze voor 226 euro, petrie windsor = goddelijk

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:54

Sinds i8k petrie laarzen heb wil ik nikds anders meer.
Dat ik het die tijd op rubberen laarzen heb uitgehouden....
Zou niet meer terug willen.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 22 bezoekers