[ar} lengte van de bomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

[ar} lengte van de bomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 14:15

hoe lang moeten de bomen zijn voor een shetlander wagentje? mijn bomen zijn iets te lang voor mijn gevoel, dan loopt hij zover van me af, dus mijn man gaat ze inkorten.



liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:18

Dat ligt aan je shetlander Haha! De burry moet zo zijn dat ze achter nog wel voldoende ruimte hebben, en dat is per pony/paard afhankelijk.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 15:28

zijn deze bomen te kort nu??
Afbeelding??

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:49

Dat is niet te zien op deze foto omdat de wagen scheef hangt.

Albert

Berichten: 5708
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:27

Volgens mij hebben ze de goede lengte.
Je lichtogen mogen een stuk naar beneden. Laat de lichtogen zover zakken dat de burry net boven de borst zit.
Nu zitten ze zo hoog dat de broek omhoog gedrukt wordt door broekriemen.
In plaats van een dubbel gevouwen schabrak kan je ook een schoftbeschermer gebruiken.
De rest van de longeerlijnen die je als leidsels gebruikt (overigens niks mis mee) laat je gewoon los in het bakje liggen, dan heb je niet zo veel in je handen en heb je plaats voor de zweep.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:30

Tja Albert, dat klopt helemaal wat je zegt Bloos Zo had ik het ook kunnen zeggen, maar ja, dan schiet je het net niet te binnen Knipoog

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 19:36

albert, onwijs bedankt voor je tips. ik ga het meteen even aanpassen, en ik weet nu ook ong. hoe lang mijn bomen mogen zijn. heb je toevallig verder nog dingen die ik moet veranderen, ik heb zelf t idee dat mijn strengen iets te lang zijn, ze hangen nu in een boogje?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:48

Strengen zijn iets te lang ja, maar als je de lichtogen laat zakken heb je een kans dat ze goed zitten Lachen
En geen halster eronder, ziet er niet mooi uit vind ik altijd, en het hoofdstel zit ook minder fijn.

Albert

Berichten: 5708
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:51

Die aanslag die net achter het witte eindgedeelte van de burry, daar hoort het lichtoog tegenaan te liggen. Op het witte gedeelte dus.
Nu is dat stukje erg kort, dus het is een goed plan om de lichtogen er achter te houden. Als je pony trekt en de strengen strak staan moet de draagriem gewoon vertikaal hangen. Dan is de lengte van de strengen goed.
Als alles op maat gegespt is kan je er voor kiezen de strengen mee te nemen in de lus van de broekriem. Dat staat netjes, mits de streng er geen knik door gaat maken.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

pantarhei

Berichten: 9062
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:21

kijk bij het laten zakken van de lichtogen, ze hangen nu idd te hoog, wel naar het gewicht dat op de schoft gaat drukken. Met een tweewieler die niet mooi in balans hangt, kan dat nog best fors zijn.
Tip hiervoor, laat je man op een weegschaal en bomen vasthouden en ga zelf in de kar zitten, laat je man de bomen op de gewenste hoogte houden en kijk dan hoeveel extra gewicht er op de rug van je pony gaat drukken. Gezien het smalle deel van de schoft kan dat nooit veel mogen zijn. ik ken de gewichten hiervan niet, maar om problemen te voorkomen lijkt het mij dat de wagen nagenoeg in evenwicht moet hangen zodat er beperkt gewicht op de schoft rust.

succes, ziet er stoer uit op de foto OK dan!

Albert

Berichten: 5708
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:24

Hoeveel gewicht er op de schoft mag rusten?
Als de pony over een vakke weg draaft moet de kar in evenwicht zijn. D.w.z. zweven in de lichtogen.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:22

lonneke schreef:
hoe lang moeten de bomen zijn voor een shetlander wagentje? mijn bomen zijn iets te lang voor mijn gevoel, dan loopt hij zover van me af, dus mijn man gaat ze inkorten.


Te lang??? Om eerlijk te zijn, als ik die foto zo zie, vind ik dat hij er eerder te kort op staat. Er zit nauwelijks ruimte tussen zijn achterbenen en t voorschot. T kan zijn, dat de foto de boel gruwelijk vervormd, maar ik zou het paard eerder wat verder weg willen hebben. Als hij trapt heb jij een knal tegen je knie. Het paardje kan nu geen bok geven, zonder gevaar. Dus ik zou eerder de bomen verlengen, ipv van verkorten.

Heb je eigenlijk wel ervaring met mennen? Heb je vaker met een span gereden? Want als ik die foto nog grondiger bekijk, vallen me er een heleboel dingen op die me niet lekker zitten:
- Broek zit te strak. Plingoe hem wat losser, en zorg voor een passende kar, nu moet de broek te hoog naar t lamoen toe*
- Kar zit er te dicht op. *Zorg voor passende kar, zodat er meer afstand tussen achterbenen en schot is*
- Paard is te groot voor de kar. *Passende kar...*
- Lichtogen zijn te ver naar achteren, en zouden ook iets lager kunnen. *Lichtogen wat lager hangen*
- Het zweng zou iets breder mogen zijn, zodat de strengen ietsje meer naar de zijkant kunnen. *Passende kar*
- Strengen zijn idd wat lang. * Passende kar, zodat paard verder voor de wagen kan staan*
- Leidsels zijn veels te lang, als je zoveel opgerold in handen moet houden, kan je niet fatsoenlijk sturen. Ik ben niet voor in de bak laten liggen, zoals Albert, als je eens snel moet reageren, raak je daar mee in de knoop. Regel wat anders, of haal er een stuk vanaf.
- Oogkleppen kunnen wat hoger. *, zoals ik nu zie, zit de bovenkant maar iets boven het oog, moet je even kijken hoe het met dat hoofdstel zit, of je ze wat hoger kan instellen*
- Buitensingel oogt te strak. *Iets losser doen*

Ik zie veel punten die me niet bevallen... veel succes, doe wat je zelf leuk lijkt, en hopelijk gaat t allemaal goed...

*Edit, speciaal voor Billy, die wil dat ik alles voor Lonneke voorkauw...*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-04 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:29

kritiek is een ding Maya, maar kun je ook met oplossingen komen?
Verder herhaal je alleen maar wat al gezegd is.

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:36

Ik herhaal niet alles, haal ook nog andere punten aan, maar dat zie je niet, ik herhaal enkele dingen ja, omdat die me storen. Ik wil gewoon duidelijk maken, wat er volgens mij niet goed zit, en als dat door meerdere gezegd wordt, dan wordt het misschien eerder aangenomen, dan als 1 iemand dat zegt... En zullen we verder ontopic blijven?

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:41

Ik heb altijd graag mijn paarden een fractie verder van de kar af omdat ik nog wel eens "plat" wil gaan (crossen). Dan worden ze erg lang en loop je het risico dat ze zich de achterbenen aan het inspan of aan de kar stoten. Zeer pijnlijk en zeker niet zonder risico. Voor de marathon moeten ze eigenlijk dichterbij staan voor een zo klein mogelijke draaicirkel maarja ik kies nou eenmaal voor iets anders...

Groetjes,

Aline

Timing is alles!!

ik ga proberen terug te keren naar Zen :-)

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:45

Maya schreef:
*Edit, speciaal voor Billy, die wil dat ik alles voor Lonneke voorkauw...*


Ik heb je vriendelijk gevraagd om opbouwende kritiek te geven en lonneke vooruit te helpen ipv de grond in te trappen.
dat is nl naar mijn mening de zin van een forum, zodat de een van een ander kan leren.
albert had de punten al gezegd die ik aan wilde halen, en zijn uitleg was beter dan dat ik het zou kunnen. vandaar dat ik er verder niet op gereageerd had.
Lon, veel plezier met mennen. OK dan!

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:52

Hmmz... je pbtjes vond ik niet zo vriendelijk van toon, en vind het niet netjes dat je hier doet voorkomen, alsof dat wel zo was. Vind het ook niet netjes voor Lonneke, dat je er hier over doorgaat...

Lonneke, het zou me spijten als je voelt alsof je in de grond getrapt wordt. Maar ik heb enkel punten ter verbetering aangegeven, vind t niet nodig om alles exact voor te kauwen, het is ook interessant om zelf dingen te leren en uit te zoeken. Iig veel succes met mennen, en hopelijk is die andere kar snel opgeknapt, zodat je daar veilig mee over de weg kan Lachen

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 00:01

ik kan wel tegen kritiek, als het me maar kan helpen om verder te komen. ik pik er de dingen uit die ik handig vind, en de rest neem ik voor lief. ik heb persoonlijk vooral veel gehad aan de uitleg van albert, die trok me het meest en hij is er per PB nog op terug gekomen. dat had ik van maya ook liever gezien, dan een rijtje in een topic opnoemen. ik zal even kort uitleggen, dit is mijn 1e keer dat ik optuig, dus ja, ik moet nog veel leren, maar t geeft niet, ik kom er wel. het wagentje staat zoizo al te koop, had al het gevoel die keer dat het niet goed paste. ik ben nu druk met mijn recreatiewagen bezig, ik hoop die snel af te hebben. iig moeten die bomen wat ingekort, die zijn wat te lang voor pumba. binnenkort nieuwe foto's, dan hopenlijk met een goede passende kar en verbeteringen in mijn tuig. mss is er een liefhebber die me een keer wil komen helpen optuigen?? laat het anders even horen per pb.

Sallykuyper

Berichten: 87
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:46

Geen idee waar berkel en rodenrijs ligt, maar als het niet te ver van of Breda of Weert is wil ik weleen keer komen kijken of alles straks klopt. Veel plezier in ider geval!

Hoi andere bokkers, ik ben hier via mijn vriendin opgekomen en vind de site wel heel leuk. ik rij met mijn paard in de west-brabant competitie in de rubriek enkelspan paard en er zit muziek in mijn span!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:30

Voor het meten of de broek goed zit doe je dit zo : als de pony is ingespannen moet je nog een vlakke vuist onder de broek kunnen steken op de rug. Oogkleppen horen zo te dat 1/3de van de klep boven het oog zit, 2/3 er onder. Borsttuig zit helemaal goed zo Als ik nog dingen moet opzoeken vraag je het maar Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:10

Voor een 'gewoon' (middelgroot) paard zegt met dat er tussen de achterkant van het paard en het zwenghout 80 cm moet zijn. Misschien is dit voor deze kleine pony wel veel te veel. Ik zou het eerder als een richtlijn zien. Zoals ik het op deze foto zie staat het paardje zeker niet te ver naar voren. De strengen zouden inderdaad wel eens te lang kunnen zijn. Je moet een kijken of de lichtogen mooi recht naar beneden hangen wanneer het paard stapt (of beter: wanneer de strengen gespannen zijn). Als de lichtogen op dat moment naar achter getrokken worden, zijn de strengen meestal te lang.

De broek zou je een handbreedte naar achteren moeten kunnen trekken op het moment dat de strengen gespannen zijn. (je duwt best de koets even naar achteren en controleert dan de broek)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker