Voor vlasmensen of wiskundigen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Voor vlasmensen of wiskundigen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 15:58

Ik heb gebeld met onze voerleverancier, deze kan ook vlas leveren.
Omdat ik prijsvergelijking wilde doen wilde ik weten hoeveel kg deze pakken zijn.
Als antwoord kreeg ik dat het pakken van 120 liter zijn.

Iemand enig idee hoeveel kg vlas dit is?
Of iemand die in kan schatten hoeveel pakken van 120 liter in een stal van 3x3 gaan?
Of iemand die een vergelijking kan geven met pakken hemparade oid?
Dan heb ik een beetje een beter beeld ervan.


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 16:09

Gehakseld stro "Ruvaplus"
haksellengte 3-6 cm In balen van 160 liter / 25 kg en

Zal wel ongeveer vergelijkbaar zijn?
Of zou vlas minder wegen?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 16:11

Wij hadden ze altijd op hennep staan (van aubiose naar hemparade naar biobase), maar uiteindelijk bleek vlas toch goedkoper. Het zijn net zulke grote pakken als aubiose, dus ik denk zo'n 16 kg (geen idee wat dat in liters is, helaas, en omdat het onder druk staat in het plastic is dat ook moeilijk om te rekenen). Bij ons doen we uiteindelijk ongeveer 1 pak per box per week nieuw spul erin en 1x de natte plek eruit. Met hennep was dat toch 1,5 (in de zomer uiteraard minder, maar da's nu ook). Nadeel was wel dat we in 1x een hele pallet moesten bestellen en op dat moment nog 3 paarden hadden. Inmiddels hebben we een lege box waar het wel droog kan liggen.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 20:12

Laui! Ik ga je even een PB sturen.

Ik geloof dat de meeste pakken vlas per 20 of 30 kg gaan, ik vermoed dan ook dat bovenstaande balen van onze voerleverancier 20 kg zijn, en dat ik er dan ongeveer gemiddeld 5 in de maand nodig zal hebben.

Dan kan ik misschien toch beter ergens anders bestellen, waar ik wat minder betaal, maar idd een hele pallet geleverd krijg, met 18 balen erop. Op stal zijn ze aan het overleggen of ik een plaatsje in de kapschuur mag reserveren Knipoog

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:39

Ons vlas wordt geleverd in pakken van 16 kilo. Daarvan is volgens de verpakking 1.5 pak genoeg voor een hele stal geloof ik. En die pakken zijn vrij klein.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 01:30

bij ons staan ze ook op vlas,we zijn begonnen met 5 pakken in een lege stal van 3 x 3. kleine pakken van ong 16 kg.
en dan 1 x per week een pak erbij............
alleen drollen wippen en bij niet al te vieze paarden werkt dit zuinig en uitstekend!altijd een redelijk schone stal. tussen de 3 en 5 mnd (per paard bekijken) bodem eruit en weer opnieuw... OK dan!

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:12

Volgens mij bedoelt Cody hoeveel DICHTE pakken er in een stal van 3x3 gaan.

Ik krijg de vlas altijd op pallets geleverd, er gaan ca. 4/5 pallets in een stal, moet je op rekenen. Alleen past zo'n pallet vermoedelijk niet door de deuropening, dus zul je moeten stapelen.

Leg wel een pallet op de vloer, zodat de muizen er niet meteen aan gaan vreten.
Voor 1 pallet (21 pakken) vlas betaal ik 139 euro inclusief BTW.

Toos paardloos

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:47

ehm... ooit kocht ik zaagsel. Dan had je die kleinere smalle zak van 90 liter, en dan die hufter van een grote zak, die was 120 liter.

Als ik mijn schatting daarop baseer zou je bij vlas 120 liter wel eens een dikke 30kg per zak hebben. Vlas is best zwaar.
Ik zou als ik jouw was gewoon 4 zakken laten komen, zit geen vermogen in, en 1 zakje bewaren neemt niet zoveel ruimte...
Als het werkelijk 30kg is, heb je aan 3 zakken in de box ruimschoots voldoende. Is het 20kg, dan kan het iets aan de lage kant zijn.

Gouden tip bij vlas: begin niet zuinig. Zuinig = eerder nat.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 12:24

Nee, ik bedoelde niet hoeveel dichte pakken er in de stal kunnen, bedoelde idd hoeveel pakken ik nodig heb voor een goede laag strooisel in de stal.
Ik zal wel eens een paar pakken bestellen om te proberen.
Als het werkelijk 30 kg is, zijn ze ook niet duur.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:36

Het is 20 kg. Ik heb het net nog even nagekeken achter: 120 liter en 20 kg.
Voor een normale stal ben je ca. 4-5 pakken de eerste keer kwijt, dan iedere week 1/2 tot 1 baal.

Sorry, ik had je vraag verkeerd begrepen....

Toos paardloos

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 12:38

Ah, bedankt dat je nog even gekeken hebt, super!
20 kg dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Lynn_Nikita en 122 bezoekers