IJslandse PONY!!!????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

IJslandse PONY!!!????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 17:17

Ik las in een roddelblad echt iets belachelijks! Maria Kooistra (Pascale in gtst) heeft voor haar PEUTERDOCHTERTJE een IJslandse PONY gekocht!
Buiten dat ik het idioot vind om op die leefttijd een pony kado te doen, vind ik het nog erger dat een ijslander voor de zoveelste keer weer als PONY wordt beschouwd.

Het is een PAARD!!!!

Er stond ook nog dat Maria een verwoed paardrijster was...
ik zou idd ook mijn peuterdochter op een ijslander laten rijden.... Oke, oke, ik weet wel dat dit artikel niet door haar is geschreven.... maar denk wel dat de ijslander op die manier als een "simpel" dier wordt beschouwd, terwijl het juist een heel speciaal paard is!

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:00

Mee eens. Ik vind ook dat IJslanders erg snel worden onderschat!!

Impuls

Berichten: 325
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:03

Ik had mn peuterdochtertje dus niet een ijslander gegeven maarja Verward
weet ook niet als ik dit geloven moet
ik wil later voor mn kindjes een A-welshje *LOL*

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:12

Ik heb ook ooit op een ijslander gereden. Maar daar zou ik geen peuter op durven zetten. Hoe noemen ze het ook alweer? Ijslands vuur?

Toedeloe kindlief Haha!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 19:22

Ijslands vuur... die kende ik nog niet... wel mooi beschreven Lachen

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:07

als het een lieve ijslander is...zet ik daar liever mijn kind op dan op een welsh-A. Een ijslander heeft veel vlakkere gangen en dat is beter voor de rug van mijn kind...
en over dat artikel: niet alle journalisten weten veel van paarden Haha! verder zijn alle paarden speciaal op hun manier..en veel worden ook gezien als een "gewoon" paard terwijl zij ook speciaal zijn!
Maar ik ben het er wel mee eens dat het minder slim is om een peuter een paard te geven...maar dat is haar keuze.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:08

Achjoh die mensen van die bladen hebben er geen verstand van, horen of zien een klein harig iets en noemen het pony.
Niet iedereen weet dat Ijslanders Paarden zijn, qua maat is het wel degeleijk een pony, maar ze worden paarden genoemd omdat er geen enkel ander ras op ijsland voor komt.
Maar dat weten zij toch niet.
Ik zou me er niet druk over maken, al helemaal niet als het paardenleken zijn die dat schrijven, weten zij veel.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:11

ik had me kind een shet gegeven Knipoog Tong uitsteken

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:17

Ik kreeg als kleuter en shetje Haha! (was een veulentje)
M'n broer en zus werden als peuter / kleuter op de toenmale pony van m'n moeder, een Welsh Cob sectie C gezet Haha! En ook wel eens op hun lease volbloedmerrie... Lachen

Zelf zou ik een shetje erbij willen denk... ik heb wat met die beestjes Haha!

En ijslanders zijn idd paarden, net als Haflingers... officieel dan Lachen Ik vind het niet gek dat het pony's worden genoemd; ze zijn klein, sober en in alle kenmerken zo pony is maar mogelijk is Knipoog

Maar officieel zijn het paarden

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:02

Zo heb ik eens op praktijk week van het nbo een discussie gehad met iemand die onderzoek had gedaan naar van die begrazingsprojecten met ijslanders....... Hij noemde het ook pony's.... Ik vond dat zo irritant dat hij dat zei (waar je je al niet aan kan ergeren he Knipoog ) dat ik hem heb verteld dat het toch echt paarden zijn..... Ik kon het hekm niet aan zn verstand krijgen.. Mensen blijven het toch meestal als pony's beschouwen..
En dat zij een ijs voor haar peuter koopt tsja.... Ik denk dat we het er maar op moeten houden dat het iets anders i mekaar staakt dan dat dat roddelblad schrijft. Misschien heeft ze dat beestje wel voor zichzelf gekocht en zij ze tegen de interviewer dat haar dochtertje er ook weleens op rondhobbelde. Dat lijkt mij wat logischer. Zeker als ze zelf ook paardrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:34

ShadowFax schreef:
Buiten dat ik het idioot vind om op die leefttijd een pony kado te doen, vind ik het nog erger dat een ijslander voor de zoveelste keer weer als PONY wordt beschouwd.

Het is een PAARD!!!!


Ik vind het eerder vreemd dat ze paard worden genoemd eigenlijk. Zowel qua maat als model lijken ze niet bepaald op iets dat ik wel met de term 'paard' aanduid. Qua prijs weer wel, moet ik toegeven... Met alle respect voor Ijslanders hoor, het blijven bijzondere beesten met hun speciale gangen. Ook het Ijslandse rijden schijnt iets heel aparts te zijn, maar daar heb ik geen verstand van. Ik vind het wel hele leuke beesten, ze zien er echt lief en knuffelbaar uit, maar schijnen toch vaak een heel behoorlijk temperament te hebben. Ik heb ooit eens op een Ijslander gereden en die tolt was een hele aparte ervaring. Dat beestje was ook behoorlijk pittig, kon me daar ook geen kinderpony bij voorstellen.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 00:53

CCCCorine"]
[quote="ShadowFax schreef:
Buiten dat ik het idioot vind om op die leefttijd een pony kado te doen, vind ik het nog erger dat een ijslander voor de zoveelste keer weer als PONY wordt beschouwd.

Het is een PAARD!!!!


Ik vind het eerder vreemd dat ze paard worden genoemd eigenlijk. Zowel qua maat als model lijken ze niet bepaald op iets dat ik wel met de term 'paard' aanduid. Qua prijs weer wel, moet ik toegeven... Met alle respect voor Ijslanders hoor, het blijven bijzondere beesten met hun speciale gangen. Ook het Ijslandse rijden schijnt iets heel aparts te zijn, maar daar heb ik geen verstand van. Ik vind het wel hele leuke beesten, ze zien er echt lief en knuffelbaar uit, maar schijnen toch vaak een heel behoorlijk temperament te hebben. Ik heb ooit eens op een Ijslander gereden en die tolt was een hele aparte ervaring. Dat beestje was ook behoorlijk pittig, kon me daar ook geen kinderpony bij voorstellen.
[/quote]

klopt, vind hem ook meer de uitstraling van een pony hebben, ben zelf in ijsland geweest en heb er heel veel gezien, ook gereden en het voelde niet echt als een paard. maar je bent goed gestoord als je daar je kin op zet, het is echt ijslands buskruid Clown

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 08:42

Citaat:
Het is een PAARD!!!!

als je ooit examen koetsiersbewijs moet doen, is het toch verstandiger om pony in te vullen, anders heb je de vraag fout.......de vraag:
Is een Ijslander een paard of een pony? zit bij de examenvragen namelijk en zij vinden het een pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 09:29

benneton"]
[quote="CCCCorine"][quote="ShadowFax schreef:
Buiten dat ik het idioot vind om op die leefttijd een pony kado te doen, vind ik het nog erger dat een ijslander voor de zoveelste keer weer als PONY wordt beschouwd.

Het is een PAARD!!!!


Ik vind het eerder vreemd dat ze paard worden genoemd eigenlijk. Zowel qua maat als model lijken ze niet bepaald op iets dat ik wel met de term 'paard' aanduid. Qua prijs weer wel, moet ik toegeven... Met alle respect voor Ijslanders hoor, het blijven bijzondere beesten met hun speciale gangen. Ook het Ijslandse rijden schijnt iets heel aparts te zijn, maar daar heb ik geen verstand van. Ik vind het wel hele leuke beesten, ze zien er echt lief en knuffelbaar uit, maar schijnen toch vaak een heel behoorlijk temperament te hebben. Ik heb ooit eens op een Ijslander gereden en die tolt was een hele aparte ervaring. Dat beestje was ook behoorlijk pittig, kon me daar ook geen kinderpony bij voorstellen.
[/quote]

klopt, vind hem ook meer de uitstraling van een pony hebben, ben zelf in ijsland geweest en heb er heel veel gezien, ook gereden en het voelde niet echt als een paard. maar je bent goed gestoord als je daar je kin op zet, het is echt ijslands buskruid Clown
[/quote]
Vind het eerlijk gezegd ook eerder een PONY dan een PAARD Bloos

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 09:35

Ik vind ijslanders meer pony's dan paarden, ze zijn klein en hebben echt een ponyuiterlijk en ook nog eens een ponykarakter. Ik vind nrps-ers of new- foresters ofzo nog eerder paarden dan ijslanders.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 10:51

Ik kan me voorstellen dat een standaard journalist van een roddelblad een Ijslander voor een pony aanziet... ik vind ze zelf ook een hoop pony kenmerken hebben, vooral qua hoogte en haarderigheid Lachen

Maar volgens mij zijn ze qua bouw weer wel echt paarden, alleen daar weet ik niet echt heel veel van :/

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:06

In onze ogen zijn het ook pony's , en als er meer soorten zouden rondlopen op Ijsland hadden ze ook zeker daar pony's geheten, ze voldoen aan de maten,uitstraling en bouw van een pony.
De enige reden dat het een paard genoemd wordt is omdat er op IJsland geen andere soorten zijn, dat zijn de enige 'paarden' daar.

Ik bedoel, je hebt ook het Fjordenpaard ( voluit ), daar zie ik ook niks paards aan zoals wij paarden zien.
Het gaat alleen maar om het naampje, ik zou me echt niet laten stangen door zoiets, laat een ieder lekker denken wat ze willen, beestje wordt er niets minder van hoor

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:36

Verena mag best wel eens rijden op Des of als we tegen die tijd een tinker hebben, maar als ze echt wil rijden gaat ze maar naar de manege! Veel op verschillende pony's rijden, en als dat goed gaat op een vast paardje!

Flenna
Berichten: 207
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:56

SANEX schreef:
De enige reden dat het een paard genoemd wordt is omdat er op IJsland geen andere soorten zijn, dat zijn de enige 'paarden' daar.

Het gaat alleen maar om het naampje, ik zou me echt niet laten stangen door zoiets, laat een ieder lekker denken wat ze willen, beestje wordt er niets minder van hoor


IJslanders worden niet alleen paarden genoemd omdat het op IJsland het enige ras is hoor :wink: Het is vooral ook om het temperament wat de meeste IJslanders hebben dat ze paarden genoemd worden :wink:

Het maakt mij ook niet zo heel erg veel uit hoe mensen IJslanders noemen maar ik corrigeer ze toch meestal wel eens als ze pony zeggen Bloos

Als mensen ijsco's of ijsjes zeggen dat vindt ik dan eigenlijk nog erger dan pony ...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:02

Citaat:
Als mensen ijsco's of ijsjes zeggen dat vindt ik dan eigenlijk nog erger dan pony ...


2 dames bij ons noemen ze Afrijsco's en die dames hebben er wel 10!!!!!Ze zitten hun leven lang al in deze beestjes en zijn nu dik in de 50! Haha! Clown

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:07

Flenna"]
[quote="SANEX schreef:
De enige reden dat het een paard genoemd wordt is omdat er op IJsland geen andere soorten zijn, dat zijn de enige 'paarden' daar.

Het gaat alleen maar om het naampje, ik zou me echt niet laten stangen door zoiets, laat een ieder lekker denken wat ze willen, beestje wordt er niets minder van hoor


IJslanders worden niet alleen paarden genoemd omdat het op IJsland het enige ras is hoor :wink: Het is vooral ook om het temperament wat de meeste IJslanders hebben dat ze paarden genoemd worden :wink:

...
[/quote]

Dat laatste vind ik dan wel een vage reden, er zijn genoeg pony's met behoorlijk wat temperament en vuur in zich, bv de welsh, maar om ze dan meteen paarden te noemen ?
Maar het kan zo zijn hoor, ik heb altijd alleen maar geleerd vanwege het IJsland-gedoe
Knipoog

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:01

Ik vind het ook meer een pony dan een paard. Maar snap ook wel waarom het een paard genomd word eigenlijk Haha!

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:35

Citaat:
een IJslander is per pond lichaamsgewicht 1.6 X zo sterk als een 'gewoon' paard. Dus ze zijn klein, maar schijn bedriegt!


het feit dat ze door bovengenoemde reden in staat zijn volwassenen te dragen maakt dat ze 'paard' genoemd worden.
ook is het door hun temperament [ijslands vuur] beslist geen kinderpony.
ik noem mijn paard ook wel liefkozend poonie of ijskonijn, maar het maakt mij eigenlijk niet uit hoe mensen ze noemen, ik weet dat ik met mijn ijslander het meest veelzijdige en plezierige rijpaard heb wat er bestaat...
best of both world's, snoeihard, ontvankelijk voor contact, werklustig, intelligent, eerlijk, handzaam, zelfverzekerd, bereid om voor je door het vuur te gaan, en nog extra versnellingen ook.
deze paarden hebben gewoon alles wat leuk is aan pony's en aan paarden in zich verenigd, als je ze eenmaal hebt leren kennen wil je [ik!] nooit meer iets anders.
ijslanders rule!!!! *LOL*

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:56

als het ras eenmaal een paard is is en blijft het een paard hoe klein ook

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:24

hihi, leuk onderwerp! Cool
Je hebt verschillende soorten en maten ijslanders... er zijn zat beestjes die door kleine kinderen gereden kunnen worden. Zo heb ik een keer een kindje van 6 mee zien doen aan een wedstrijd, hartsikke leuk! Niet dat ze dat paardje goed in tolt kreeg ofzo, want daar moet je toch echt wel iets meer voor doen dan alleen maar zitten en gaan met die banaan. Je moet ook geen goed toltend wedstrijdpaard kopen voor zo'n kindje, want dan verpest je zo'n paard gewoon... het is namelijk niet zo moeilijk om de tolt eruit te rijden... Om een ijslander goed te laten tolten is echt veel moeilijker dan je denkt... je moet overwicht hebben en dat hebben kleine kinderen nou eenmaal niet. Een ijslander koop je om z'n tolt en telgang, want er zijn nog zat andere (veeeeeel goedkopere) paardjes waar je een kindje op rond kan laten draven.

Ik verbeter mensen ook altijd als ze IJslanders een pony noemen.... voor de mensen die er nog nooit op hebben gereden.... Kom een keertje langs om mijn Fraeva uit te proberen, dan kun je zelf ervaren dat er toch echt wel meer ''vuur'' in zit dat een pittig welshje! Sinds ik kennis heb gemaakt met dit ras, zeg ik ook liever U tegen zo'n klein, maar zeer pittige paardje! Lachen