help de achterhand komt er niet onder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

help de achterhand komt er niet onder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 12:26

hoi
wat moet ik doen de achterhand wil er niet goed onderkomen

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:39

Veel tempowiselingen rijden! Probeer je paard ook en in een langzame draf e laten lopen. Verder geregeld zijwaartse gangen en als het lukt overgangen maken waarbij je een gang overslaat; vanuit stilstand in draf of vanuit galop terug in draf. Natuurlijk zonder trekken aan de teugels (dan gaat ie gewoon hangen en schiet je nog niets op)
Succes!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 18:17

kijk ik moet van me instucteur met lange teugels gaan rijden omdat ze voor helemaal opkrult dan dat is niet de bedoeling. is dat ook verstandig om die achterhand eronder te krijgen

groetjes anouk

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:07

Dat opkrullen van voren wordt veroorzaakt doordat het paard waarschijnlijk niet genoeg aan het been is. Maak je paard aan het been en ga heel veel overgangen en schijnovergangen rijden en zorg ervoor dat het paard ten alle tijden (dus ook bij het halsstrekken!) contact met jou hand blijft opzoeken, door m met je been steeds maar weer naar je hand toe te rijden.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:14

ik moet dan "net geen stap" en weer voorwaarts, en dan in net geen stap goed drijven, zodat het beenwerk evensnel blijft gaan, en natuurlijk gewoon veel overgangen rijden, en drijven, ook bv bij halthouden en dan met je zit voorwaarts gaan voorkomen

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 21:22

oke
thansk voor de tip kijken of dat helpt. en hoe kan je voelen of die onderhand eronder komt

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:30

Tomaatje schreef:
ik moet dan "net geen stap" en weer voorwaarts, en dan in net geen stap goed drijven, zodat het beenwerk evensnel blijft gaan,


Dat is een schijnovergang Knipoog

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:37

Wat ook kan helpen is om balkjes te draven… Leg er eerst een stuk of 2 tot 3 op de normale arbeidsdraf afstand, daarna steeds iets verder uit elkaar… Verder kan je cavalletti balkjes gaan lopen, hierdoor moet hij zijn achterhand meer gaan activeren.. Verder ook de schijnovergangen blijven oefenen….
Succes

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 16:38

dank je wel. Ik heb gisteren geoefend veel overgangen rijden. Dan langzaam draf en dan weer senl. van halthouden naar draf ect. Maar hoe voel je het nu als die achterhand eronder komt

Josje6900
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:09

inderdaad veel tempowisselingen, en veel longeren

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:53

veel overgangen inderdaad.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:02

Tja, hoe voel je of de achterhand eronder komt? Als je het 1 keer hebt gevoeld vergeet je het niet meer...ik vind dat het lijkt alsof je "tegen de berg op" rijdt. De achterkant zakt iets (heel subtiel) en zn schouders komen wat omhoog. Je hebt het gevoel dat je voortgestuwd wordt door zn achterkant .... hmmm nu weet ik ook weer waarom ik geen goeie instructrice zou zijn..... uitleggen is moeilijk! Succes in ieder geval met het oefenen!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:43

De achterhand komt er niet zomaar onder hoor, iig niet door een paar tempowisselingen een lekker veel been. Er zit een heel proces aan vast.
Eerst rechtvooruit trijden, lang en laag, dan steeds meer op gaan pakken, de goede oefeningen gaan rijden en het paard op het achterbeen zetten. Maar ook dat doe je niet in een keer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:03

miekelover schreef:
dank je wel. Ik heb gisteren geoefend veel overgangen rijden. Dan langzaam draf en dan weer senl. van halthouden naar draf ect. Maar hoe voel je het nu als die achterhand eronder komt


Dan is het net alsof je iets meer naar achteren op het paard komt te zitten.

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:35

Volgens mij kun je die beter tijdens een les voorleggen aan je instructeur/instructrice. Je loopt nu een groter risico dat je gaat forceren, en ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Wanneer je geen les krijgt -> Neem les! Samen met een lesgeefmens kun je je paard flink onder handen nemen. Sinds ik ben gaan lessen met mijn paard, is het een heel ander paard geworden.
Mijn paard liep veel op de voorhand, de achterhand kwam er niet onder...
Ik heb les genomen, en hij is met sprongen vooruit gegaan. Hij loopt nu netjes op zijn 4 eigen benen, en zijn achterhand komt er al ietsjes onder.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 13:16

Ja ik heb ook les 1 keer in de maand omdat het vrij duur is. Ze wil mij ook een keer op een trampoliene met een skippybal zetten om in balans te blijven ofzo iets

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:38

Les is echt het beste om op te bezuinigen Schijnheilig

Meer les nemen van een goede instructeur is mijn tip.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 13:39

Kijk ik heb een goede instructeur maar het is mijn verzorgpony die te koop staat. Straks is ze weg en heb ik voor niks al dat geld aan les gegeven. Als het mijn eigen paard was had ik wel vaker les genomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:33

Oei, dan heb ik meer voor niks gelest als niet, omdat ik ook op paarden van anderen rij.

Meisje, je lest nooit voor niks.
Als je het nu op deze pony goed leert voelen, dan onthou je dat gevoel ook op andere paarden.
Dus kun je daar meteen weer sneller op verder leren.
Dus les is noooooit weg gegooit.

Verder moet je niet denken dat als je 1 uurtje aan overgangen hebt gewerkt dat het dan ineens verbeterd.
Daar gaan weken/maanden over heen.

En ik heb het leren voelen door wel elke week te lessen.
En mijn instructrice ongeveer per pas zegt wat goed is.

Dus op het moment dat hij er achter goed onder komt, zij ze meteen bij die paar passen (want meer als een paar zijn het er in het begin niet) Dat dat goed was.
En zo heb ik door haar kunde zelf leren voelen en onthouden wat goed is.

Als ik nu op een ander paard stap, voel ik ook meteen of hij er goed onder komt, dus niks weg gegooide les Lachen

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 15:44

gisteren had ik les en ik meost in stap mijn ogen dicht doen. En dan moest ik zeggen welk been eronder kwam links,rechts,links,rechts snap je. Mieke heeft alleen stelling naar links en op de rechterhand krijg ik die stelling moelijk. Op de volte lukt wel maar toch blijft het moelijk. Wijken op het linkerbeen doet ze super maar op de rechterhand is het een probleem. Ze kan op de rechterhand niet recht over de hoefslag lopen. Het ligt ook aan mij soms zit ik scheef op me pony. Mijn instuctrice heeft het uitgelegd maar ik kan het nu niet uitleggen hoe het precies moet

Oscarlover

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Tiendeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:48

Je moet veel overgangen rijden, met veel been rijden. En balkjes draven

Iljar

Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:45

begin te rijden met een vrij lange teugel maar hou wel contact met de mond! neem na een kwartiertje de teugels ietsje op en geef wat extra been, als het goed is zoekt je paard de hand zelf wel op, rij ook veel verschillende tempo's.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 18:56

zoiets zei ook mij iinstructrische ook. Hou goed contact in de mond dan zoekt ze zelf je hand op. ik moet meer been geven maar ze mag niet harder gana lopen. Ze moet de passen groter maken of zo iets

Iljar

Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 08:47

precies Knipoog De 8terhand er meer onder.. * actieven maken*