ben het nu al zat...:( HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stilletjes
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-02-04

ben het nu al zat...:( HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 20:19

hallo iedereen,

ik heb even een schaduwaccount aangemaakt omdat ik niet wil dat iedereen weet wie ik ben....

maar ik wil toch even jullie mening over iets.

Ik heb nog niet zo heel lang een eigen paard maar ben het nu eerlijk gezged al weer een beetje zat. Ik doe mijn paard samen met mijn zus en mijn zus kan stukken beter op hem rijden dan ik.
Ze wil dat ik precies zoals zij rij. maar dat doe ik nou eenmaal niet! ik rijd met langere teugels en voel me daar prettiger bij, mijn paard loopt ook lang niet altijd bij mij aan de teugel want dat vind ik minder belangrijk, ik wil iever dat hij gewoon eerst goed loopt!
mijn zus wil dus dat ik hem naar benden rij en met veel kortere teugel rij ookal voel ik me daar onprettig bij! zij is er vaak bij als ik rij dus daar kan ik niets aan veranderen!
Ik vind het wel heel erg leuk om mijn paard te poetsen en ze knuffelen en te wandelen enzo maar het rijden vind ik steeds minder leuk! terwijl we hem helemaal nig niet lang hebben en dit lijkt me geen goed teken....ik durf het hier niet met mijn ouders of zus over te hebben maar wat moet ik doen???? ik ben wel gek op mijn paard maar vind het rijden op deze manier niet leuk! HELP!

Groetjes Stilletjes


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:21

Toch eens de stoute schoenen aantrekken en er met je zus over praten..Zie jij een andere oplossing voor dit probleem? Tenzij je genoegen neemt met wat wandelen en poetsen.
Succes hoor!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:26

tja... moeilijke situatie, maar het lijkt me toch het beste om er met je zus en ouders over te praten, ook al is dat moeilijk... het is 'jullie' paard, niet alleen het paard van je zus, toch?

Stilletjes
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 20:32

maar mijn vraag aan jullie is ook vinden jullie dat een paard alleen goed kan lopen als ie aan de teugel loopt? en vinden jullie dat je een paard ook goeed kan rijden met langere teugel? of niet? en mijn zus is ook er TEGEN een rustdag van het paard terwijl ik daar juist er voor ben! krijg al bijna ruzie met haar als ik ons paard 1 dagje rust geef! want dan zou zijn conditie achteruit gaan...volgens mij is dat pure onzin of heb ik dat ook weer fout?

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:39

Het lijkt mij juist wel goed voor het paard om de ene keer lekker z'n nek te kunnen strekken en de andere keer aan de teugel te lopen. Blijft ie soepel van.
Jouw zus is waarschijnlijk bang dat jij de houding van het paard 'verpest' maar hier ben ik het totaal niet mee eens.
Ik heb op een manege gewerkt waar paarden 's morgens voor totale beginners werden gebruikt, die zelfs zonder teugels reden, en 's avond meeliepen in de gevorderde les, en daar keurig aan de teugel hun M2 oefeningen liepen.
en een rustdag is beter voor z'n conditie dan elke dag trainen hoor, ooit van overbelasting gehoord?

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:39

het is goed als je paard 1 dag in de week rust krijgt als je het maar als een vaste dag houd bv zondag. waarom zou het slecht zijn mensen rusten tog ook op zondag. sommige zuipen zich zaterdag vol met alcohol maar houden een goede conditie. Ik ken zelfs paarden die zaterdag en zondag vrij zijn.

ik zou de stoute schoenen aan trekken en zeggen dat jij niet rijd zo als zij doet Vertel het ook tegen je ouders dat je anders rijd als je zus en dat ze dat moet acepteren want niet iedereen rijd het zelf. Ik ken iemand die graag bepaalde dingen van mijn rijkunst zou willen maar die het gewoon niet kan en het op haar manier doet. Ik heb ook dingen waarvan ik denk. zo zou ik het ook willen maar dat lukt mij niet. je moet voor je eigen de beste manier vinden.

sucses OK dan! *LOL*

maak lol met je paard, doe gek met je paard!!!!!!!!!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:51

heel eerlijk gezegd ben ik het met je zus eens

als jullie hem alle2 rijden, maar alle2 op een andere manier is dat vooral voor degene die hem beter aan t lopen wil krijgen erg vervelend(in dit geval voor je zus) as ie bij jou niet aan de teugel loopt, en bij haar wel, zal zij steeds wat meer moeite hebben om hem echt aan het werk te krijgen.

als je bv met een lang teugeltje een bosritje maakt, geeft het niet
maar laat je hem in de bak zmaar wat lopen met een wat langere teugel, zal hij het bij je zus ook proberen, wat voor haar lastig is.

wat is jullie doel met het paard? wedstrijden rijden?of gewoon recreatie?
hebben jij en je zus ook les of niet?
ik denk dat als je les neemt, en dan leert om hem beter te rijden, dat het voor jou ook weer leuker wordt.

maar die rustdag, die is juist goed! 7 dagen per week werken is voor een paard echt niet fijn hoor! een dagje wandelen aan de hand, of een rustdag kan echt geen kwaad, is juist goed
en een keer longeren/springen/buitenrijden is ook alleen maar fijn als afwisseling!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:53

Ik zou er toch ook maar is over praten! Zo kan het toch niet verder?
Jij bent je zus niet en dat moeten ze maar accepteren.
En volgens mij kan het voor je pony ook geen kwaad om op 2 verschillende manieren gereden te worden. Bij jou lekker een beetje ontspannen, zodat je zus weer met hem kan trainen.
Een paard hoeft imo niet altijd aan de teugel te lopen hoor!

Doe waar je jezelf prettig bij voelt en zeg ook maar is tegen je zus dat ze niet zo moet zeuren en jou een beetje je gang moet laten gaan, maar accepteer zelf ook dat je zus anders met de pony omgaat.


Stilletjes
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 21:07

we hebben alle-2 les....minimaal 1 keer per week...maar mijn niveau ligt gewoon wat lager dan dat van haar denk ik...en we hebben als doel gewoon recreatie tenminste voorlopig wel...mijn zus wil over een poosje misschien wedstrijdjes gaan rijden maar ik in iedergeval niet...springen mag ze niet want ze heeft een zwakke voor-hand en bij het longeren wordt ze gek dus dat kan ook niet! we kunnen dus eigenlijk alleen rijden los gooien (dan doet ze niets en staat ze alleen maar stil) en wandelen (gaat wel goed) we zijn er wel mee bezig om te longeren maar ik durf het gewoon nog niet omdat ze zoooo gek doet soms aan de loge.... Scheve mond mijn zus vind het ook nier erg dat ik een iets andere rijstijl heb maar ze kan er niet tegen als ons paard bij mij niet aan de teugel loopt! want dan verpest ik zijn rug zegt ze....en ik KAN hem wel naar beneden rijden maar dat kost me zoveel moeite dat ik ht dan niet leuk meer vind om te rijden....en ik heb dan geen tijd meer om op andere dingen te letten...en ik heb ook langere teugels dan me zus en als ik ze net zo kort neem als haar wordt ik gek...ik weet niet waarom maar ik kan daar niet tegen heb het idee dat ik mijn paar dan heel erg hinder met het lopen, want ze gaat dan hangen (bij mij met lagere teugels maar wel goed contact doet ze dat dus niet)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 09:34

een rutstdag is goed voor je paard daar gaat zijn conditie echt niet van achteruit hoor!! en als dat paardje van jullkie samen is mag je toch zeker zelf wel weten wat je met hem doet? maar goed als je zelf beter wilt leren rijden kan je natuurlijk les nemen met hem.
en zijn rug verpest je echt niet door hem niet aan de teugel te laten lopen. mijn paard is 15, heeft als manege paard gewerkt met haar kkop in de lucht. en die heeft een perfectie rug....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:26

Longeren kan je evt. oefenen door dat te doen terwijl er iemand op zit. Die geeft dan de hulpen en dan geef jij aan de lijn en met je stem de hulpen eerst. Zo leert het paard misschien makkelijker wat jij bedoelt. 2 personen op 1 paard moet kunnen hoor; ze hoeft er niet bang voor te zijn dat hetpaard bij haar minder gaat lopen.
Rustdag: zelf ben ik hier niet zo voor (letterlijk dan). Wel voor veel afwisseling. Een rustdag is bij mij een dag met losgooien en wandelen (dus niet rijden/longeren). Denk dat ze dat juist nodig hebben. Ik rijd nooit langer dan 3 dagen achter elkaar en dan een dag wat anders (longeren of 'rust').

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:57

wat een onzin! je moet gewoon lekker rijden zoals je zelf wilt, wel zorgen dat je dezelfde hulpen geeft, maar als jij met een lossere teugel rijd dan zij, hoeft niets uit te maken.
een rustdag ben ik alleen voor als het paard buiten komt. Als hij lang binnen staat, kan je beter lekker voor de afwisseling een buitenritje maken ofzo, dan krijgt hij in ieder geval beweging.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:38

stilletjes, jij hoéft niet leuk te vinden wat jouw zus leuk vindt hoor!! en als het paardje voor jullie beiden is gekocht, heb jij evenveel recht op jouw manier als zij op de hare.
ik rijd mijn paardje ook lekker aan een lange teugel, hij is heel soepel en ontspannen, en wéét zelfs niet wat hangen, hoofdzwaaien, bit vastpakken enz. is! lange teugel wil toch niet meteen zeggen neus in de lucht en rug vastzetten?!
ga maar lekker door op de manier dat je er zélf plezier aan hebt! met losse teugel doe je véél minder kwaad als met het paardje in een houding 'persen' waar jijzelf niet aan toe bent Knipoog !

en dat van die rustdag: pppfff, jouw zus is echt wel fanatiek bezig zeg. uit de stal komen moet hij natuurlijk wel, maar élke dag rijden??

wordt maar een keer 'heftigje' ipv 'stilletjes', en ga ook maar een keer op je strepen staan Haha! OK dan! !

Iloverico

Berichten: 21
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:48

k heb ook zowiets >;) .

me zus kan heel goed op mijn paard rijden ik niet . bij mij loopt hij altijd onder me vandaan en dan zegt me zus hou die teugels dan kort maar dan gaat hij trekken. dan gaan bijna me armen van me romp af Verdrietig . ik vin dat zow stom maar het gaat steeds beter k blijf op hem rijden en hij is steeds liever tegen me . ik denk dat het komt omdat hij je eerst uitprobeerd en later steeds meet denk zij kan ook streng zijn maar dan MOET je ook wel echt streng zijn. michen gaat het OK dan! dan bij jou ook beter als je probeerd streng te zijn. Haha! hope maar Pling

groetjes ricolover

RICO IS THE BEST........!!!!!!:j

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:35

Gewoon me tje zus der ove rpraten, en niks van haar komentaar aantrekken, als jij wilt rijden zoals je wil, dan doe je dat toch lekker zo, het is JULLIE paard, niet haar paard!!!
gewoon rustig doorijden, en de rnisk van aantrekken, of je mening zeggen!!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:46

Een paard weet dondersgoed wie die op z´n rug heeft zitten en of hij daarbij moet werken of alleen maar wat rond hoeft te hobbelen.
Als jij geen plezier hebt in het rijden op de manier dat je zus wil dat jij rijdt en wel plezier hebt als je op je eigen manier rijdt, moet je gewoon zo rijden als je zelf wilt.
Rijden aan een lange teugel kan geen kwaad, maar probeer hem wel bezig te houden met rijden, zodat ie bijvoorbeeld wel goed op je been en zit reageert.
Ga er eens over praten met je ouders en je zus samen, ze zullen best snappen dat er voor jou geen lol aan is als je op een manier moet rijden die je niet fijn vindt. Is even moeilijk om erover te beginnen, maar als je samen een oplossing kunt vinden is het veel prettiger. Succes! Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:42

Zoals al gezegt werd is het jullie paard, zou het er dus wel even met je zus en eventueel zelfs je ouders over hebben.
Het is niet de bedoeling dat jij met tegenzin naar het paard gaat.

Verder kunnen er bij par tien verschillende mensen opstappen, ze weet dondersgoed hoe ze bij iemand wel of niet kan lopen.
En als ik er op stap heeft ze dat ook a al seconde door.

En een rustdag is normaal, of werkt jouw zus 7 dagen in de week?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:21

Ik zou toch proberen met haar te praten, een paard delen is altijd moeilijk en als je niet goed praat met elkaar wordt het helemaal niks.
Ieder heeft weer iets anders wat je leuk vind en je moet je niet iets op laten leggen waar je het niet mee eens bent.
Dus ik zou zeggen, praat er toch over, eventueel met je ouders erbij.

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:36

Ik zit beetje met tegenstrijdige gevoelens , ik denk ook wel als jij met lange teugel rijdt , dat zeker niet slecht is voor der rug , ik zie paarden in natuur ook niet direct met hun hoofd zo edel lopen (constant ) alleen vindt je zus dat niet leuk dat zij hem zo mooi rijd en dan ziet ze dat jij met losse teugel rijdt. Dat zijn zo van die problemen die regelmatig eens terugkomen bij mensen die samen 1 paard hebben, ik heb zo het gevoel dat jij meer naar het western genre zou gaan dan voor die dressuur ?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:25

Tja, bekend probleem, ongeveer hetzelfde hebben Myrthe en ik bij Tiko gehad. Dit is er uiteindelijk op uitgelopen dat ik, vrijwillig, met Tiek ben gestopt.
Hebben jullie dezelfde instructrice? Dat is heel belangrijk, dan krijgen jullie iig op dezelfde manier les.
Verder zullen jullie dit echt uit moeten praten, want op deze manier werkt het niet. Hoe reageert het paard op verschillende ruiters? Het ene paard is daar gewoon een stuk gevoeliger voor dan de ander. Kan me goed voorstellen dat als jullie op een verschillende manier rijden, dat het paard hier op reageert. En dat kan in dit geval voor jou zus heel nadelig werken. Op zich is het niet erg als jij minder van het paard vraagt dan je zus doet, zolang het paard hiermee om kan gaan.
Toen ik voor de merrie die ik nu rijdt (nadat ik gestopt ben met Tiko) een bijrijder had gevonden, is dat in het begin ook een drama geweest. De bijrijder vroeg een stuk minder van de merrie, en dus werd ze bij mij ook veel dwarser. Ze hoefde op dagen dat de bijrijder kwam weinig te doen, en bij moest ze wel aan het werk, waar ze tegen in protest kwam. Ze is een periode zo dwars geweest dat de bijrijder haar ook zat wordt en haar er een keer doorheen gereden heeft. Probleem was gelijk over.

Praat er over met je zus, en zoek het probleem niet alleen bij haar, maar probeer ook kritisch naar jezelf te kijken. Als je meer wilt weten of hoe dat tussen myrthe en mij met Tiek is gegaan, mag je pb-en.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 03:02

Rustdag is geen stil-laten-staan-dag. Als jij een vrije dag hebt blijf natuurlijk je ook niet de hele dag op je stoel in een kamertje zitten. Zorg dat ze er wel uit kan en de benen kan strekken zoals wandelen/wei/buitenrit o.i.d. Maar de hele dag in een stal laten staan dat vind ik zelf wel zielig. Je gaat een verantwoordelijkheid aan met het verzorgen van een paard dan horen daar ook de consequenties bij. Misschien versta jij hetzelfde onder een rustdag dan heb ik niks gezegd.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:16

Hee....als ik dit zo lees ben jij niet zat van het paard maar van alle kommentaar en regeltjes van je zus --->DAT BEN JIJ ZAT!!
Ik durf te wedden dat wanneer dit jou EIGEN paardje zou zijn geweest jij deze topic niet eens geplaatst zou hebben. T'is bij jou volgens mij pure frustratie veroorzaakt door je zus. Praat hierover met je ouders.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:11

Lekr toch dan heeft het paard bij jou wat ontspanning!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:26

stilletjes, heb je eigenlijk zelf nog iets aan dit topic?? nu ben je toch wel heel erg stilletjes......

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:11

Volgens mij maakt het helemaal niet uit.
1 paard kan springen dresuur en western leren.
Dat zijn 3 verschillende takken van de sport.
En ze kunnen nog meer leren dan alleen dat.
Jij rijdt anders dan je zus,maar dat heeft niet zo veel invloed op je paard.
Je paard kan best meerdere rij stylen aan leren.

Als jij je prettig voelt bij een lange teugel dan moet je dat zeker blijven doen.
Ook moet je met je zus gaan praten.
Ze moet respect hebben voor jouw rij style en je niet op dragen anders tegaan rijden.
Je zou het ook om kunnen keren.
Waarom past zij zich niet aan aan jouw?

Succes!

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers