Waarom toch geen cap?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Waarom toch geen cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 19:33

Waarom zijn er zoveel mensen dat niet met cap rijden?
Het zit niet lekker, of ik vertrouw mijn paard.. Ik noem het smoesjes, sorry..

Een kennis van me, had haar paard al 5 jaar.
Ze kende hem ook door en door, tot haar paard opeens bokte (had hij nog nooit gedaan) en ze viel met haar hoofd tegen de bakrand.

Met als gevolg dat ze in het ziekenhuis haar schedel hebben moeten openbreken want de hersenen hadden geen plaats meer, ze waren zo hard gezwollen. De operaties, ziekenhuis, .. kon haar man en zij niet meer betalen, dus hebben ze hun winkel moeten verkopen, een nog een appartement dat ze huurden..

Nu iets langer dan een jaar, kan ze terug werken, maar het kon ook helemaal anders afgelopen zijn..


Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:45

hmmm ik moet je eerlijk zeggen ik bijna nooit rij met een cap...mijn excuus??? dat ik het een onzettend onding vindt...ik weet dat ie zijn werk doet wanneer ik er wel een keer afflikker...maarjah ik ben daarin misschien hardleers en moet er eerst wat gebeuren voordat ik hem ga dragen....

Ik vind het wel frapant dat er nog weining reacties zijn, misschien omdat iedreen die geen cap rijden het zat zijjn om hun te verandwoorden??? ik denk het wel....zo dacht ik eigenlijk ook...

Gr Claudia

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Genieten van mijn 2 prachtige dochters! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 19:46

Ik heb in de acht jaar dat ik rijd, 1 keertje zonder cap gereden..
Voor foto's dan nog, en ik vond dat echt een raar gevoel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:49

Als je boven de 18 bent, vind ik dat jezelf de keuze hebt en niemand anders dat voor je kan bepalen.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:50

Ik vind het gewoon stom als je zonder cap rijdt! Het is precies hetzelfde als een helm op als je motor gaat rijden, of een gordel om als je in de auto stapt.
Als je het concequent volhoudt zal je op den duur merken, dat je eigenlijk niet meer zonder kan.
Ik voel me echt niet veilig zonder cap.... gevolg.... ik ga gespannen rijden, waardoor het nog sneller fout kan gaan.

Zet gewoon dat ding op je knars!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:54

Waarom?! Omdat ik een eigenwijze tuttekop ben en daarom te mieperig ben om er een op te zetten....heb echt ruim hekel aan die dingen....zonder heb ik het idee dat ik veel sneller door heb wat er om me heen gebeurt dan met zo'n ding op! (niet dat ik 'm dus nooit draag hoor....soms heb ik wel een veilige ingeving voor mezelf)

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 19:58

runningkawa schreef:
Als je boven de 18 bent, vind ik dat jezelf de keuze hebt en niemand anders dat voor je kan bepalen.


Ik ben het er wel mee eens
Maar de gordel verplichten ze toch ook, een helm als je op je brommer zit toch ook?


_Roos_
Berichten: 456
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:02

Ik rijd ook altijd met cap zoals je verhaal er kan wat onverwachts gebeuren en het is mis.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:03

Dat vraag ik me ook weleens af.....

Lovers Estragon & Herlando Lovers

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:04

Ik rijd ook altijd met cap, je weet nooit wat er kan gebeuren. soms zit wel ff op een paard zonder vap maar voel me dan echt niet veilig ook al ken ik het paard goed. je weet nooit of ze iets gaan doen. en vind cap bied wel bescherming dus daarom zet altijd op.

http://mderooij-fotografie.nl/
https://www.facebook.com/mderooijfotografie

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:07

Ik heb wel eens zonder cap gereden, maar verder rij ik altijd met cap! Alleen met uitstappen niet.

Ik vind dat iedereen het zelf moeten weten wat hij doet. Maar als iemand is gevallen op zijn hoofd en hij/zij reed zonder cap, dan heeft diegene niéts om te zeuren naar mijn mening.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:18

In de les rijd ik wel altijd zonder cap, om dat ik ook gewoon te lui ben hem mee te nemen van Herman (verzorgpony), omdat ie daar ligt... Maar ook op eigen risico...!

Op Herman rijd ik wel altijd met cap, vooral omdat ik dan ook meestal naar buiten ga, en hij naar meestal wel erg frisjes is, en vooral buiten vind ik dat gewoon veiliger...

    If you can dream it, you can do it ...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:24

Sinds mijn 12e rijd ik zonder cap..Ik krijg zo'n uitslag van die dingen.
Dat het niet al te verstandig is weet ik ook wel.Daar hoef ik echt niet keer op keer op gewezen te worden..Ben nu aan het sparen voor zo'n soort 'fietshelm'cap,misschien dat dat iets scheelt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:27

ik rij buiten en met aparte dingen altijd met cap
op jonge paarden of vervelende paarden ook

maar op mn eigen paarden meestal niet(behalve dus buiten)

waarom niet? omdat ik altijd hoofdpijn krijg van mn cap, en dat is geen smoesje, ik ben toen ik net geboren was met mn hoofd tegen de punt van de commode gestoten(onhandige kraamhulp) en heb daardoor een extreem pijnlijk deukje+bultje op mn achterhoofd, en heel mn achterhoofd doet pijn als er iets tegen aan zit
ik kan bv ook nooit in de auto met mn hoofd tegen de hoofdsteun leunen

op mn brommer heb ik wel altijd mn helm op, die heeft een extra dikke zachte vulling, dat gaat dan wel.

verder rij ik op wedstrijd natuurlijk ook met cap, maar gewoon huis met mn eigen paard tijdens het dressuren heb ik hem niet op.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:32

iedereen moet het zelf weten, maar ik snap het ook niet eigenlijk.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:33

Ik reed op de vorige pensionstal ook nooit met cap, alleen met buitenritten en met springen. Nu ik op een andere stal sta, heb ik hem wel altijd op. Reden? Het is er verplicht, anders mag je niet in de bak. En nu is het een soort automatisme. Als ik naar de priveles ga, hoef ik geen cap op. Maar dan pak ik hem wel altijd automatisch!!
Op zich is het wel een goede regel hoor, is wel een stuk veiliger. Ik heb een fijne cap, dus ik heb er geen last van. Alleen als het heel warm is.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:35

Bij ons op stal is het sinds 1 januari verplicht om met veiligheidscap te rijden!!
Dus zo'n cap met een driepuntssluiting.. en je moet laarzen aan of goede schoenen met chaps.
Onze manege wil graag het veiligheidscertificaat halen en daarvoor zijn de regels nu aangescherpt

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:50

Ik reed ook altijd zonder cap totdat ik vorig jaar gelanceerd werd door mijn paard, gewoon met terugnemen uit galop, ik viel wel met mijn hoofd op de asfaltweg naast de berm met als gevolg nar het ziekenhuis, 8 hechtingen en een hoop trammelant. Ik ben er nog goed vanaf gekomen. Ik heb gelijk een Casco helm gekocht, die is niet zo warm en lichter dan mijn oude cap waarvan ik vroeger ook hoofdpijn kreeg (vandaar dat ik hem niet droeg). In het ziekenhuis in Groningen zeiden ze dat de meeste hoofdwonden daar komen door paardrijden.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:51

Het ding zit gewoon niet lekker.
Ik voel me veel rijer en beweeglijker zonder cap op. Het rijdt gewoon veel fijner.
Daarnaast doet m'n cap pijn (kun je zeggen wat je wil maar het is gewoon zo).
Op Tervano heb ik hem nu wel altijd op (jong paard), als het naderhand echt goed gaat laat ik hem gewoon af.
Op Sabientje reed ik eerst altijd met cap, maar toen ik op m'n nieuwe stal kwam (waar ik nu met Tervano ook nog sta) deed ik hem niet meer op.

Wel doe ik een cap op met springen en buitenrijden.
Ook op jonge paarden, vreemde paarden soms, ligt er net aan.
Op de manege is het verplicht dus daar doe ik hem ook op.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:54

Ik rij eigenlijk altijd met cap, het is een soort automatisme gewordne. Maar als het echt heel warm is of ik ben m vergeten mee te nemen, jah dan niet.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:57

Dankzij mijn cap heb ik drie jaar geleden mijn neus gebroken. Mijn toemalig paard vloog over de kop, ik kreeg mijn cap op mijn neus. Ik moet eigenlijk een casco kopen, maar ik krijg daar zo'n paddo-kop in. Het kan mij niets schelen als mensen zeggen dat ik een cap op moet. Ik ben volgens mij oud en wijs genoeg om het zelf te beslissen.
Op mijn toemalige stal (met veel jonge kinderen) droeg ik wel een cap omdat ik toen een voorbeeld functie had (bestuur).

:){

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:07

Ik rijd zelf eigenlijk altijd met cap. Ik ben dit zo gewend, en vind het raar er geen eentje op te hebben. Mocht ik geen cap bij me hebben, dan stap ik weleens een enkele keer zo op. Moet wel zeggen dat ik op dit moment echt niet zonder cap op stap. Ze zijn met dit weer veel frisser.
Pas 1x heeft mijn cap nut gehad. Toen een pony steigerde en achter over klapte op de weg. Toen heb ik alsnog een week hoofdpijn gehad, maar zonder cap weet ik niet of het zo had afgelopen.
Ik rijd dus altijd met cap. Alleen ga niet met een paddestoel rijden, die glijden voor mijn ogen. Dus ben nu aan het rondkijken voor een lichtgewicht. Ik heb wel een cap met driepuntsbevestiging nu.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:21

Ik rijd zowat altijd met cap, heel enkelt zonder. Maar dan is er meestal iemand anders bij. Ik vond het eerst ook een irritant ding, maar moest hem toen verplicht op hebben op de manege en het moest ook van mijn moeder. Nu voel ik hem al niet eens meer Haha!

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:41

fJoRdAhLuVeR schreef:
In de les rijd ik wel altijd zonder cap, om dat ik ook gewoon te lui ben hem mee te nemen van Herman (verzorgpony), omdat ie daar ligt... Maar ook op eigen risico...!

Op Herman rijd ik wel altijd met cap, vooral omdat ik dan ook meestal naar buiten ga, en hij naar meestal wel erg frisjes is, en vooral buiten vind ik dat gewoon veiliger...


als ik niet een cap bij me heb moet ik 1 van de manege op doen,
enne anders kan ik wel weg gaan maar kom echt niet zonder cap op een paard te zitten hoor!

ik rijd bij mn verzorgpony in de bak nog welleens met gewoon een pet op
maar met een buitenrit altijd een cap

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:50

Ik rij ook altijd met cap. En persoonlijk heb ik nog nooit een deftig excuus van iemand gehoord om het niet te doen.

Maar ik vind het niet erg als iemand zonder cap rijdt, it's your body. Alleen moet die persoon niet om medelijden komen vragen als hij is gevallen en met zijn kop tegen een muur aangeknalt.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_Nie, ikkuhh90, Mark0919, OmgiliBot, pretty, tienus63, Vagabondo en 35 bezoekers