pony is bang voor de zweep en plet me bij de muur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

pony is bang voor de zweep en plet me bij de muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 17:18

mijn pony is heel bang voor de zweep hoe kan je dat afleren?


als ik haar aan het poetsen ben dan gaat ze mij tussen de muur pletten dat is echt heel irritant ik heb al vanalles geprobeerd om het af te leren maar ik weet het niet meer Verward
ze deed het nooit maar sinds ze een singelwond heeft gehad en ik er wondspray voor gebruikte doet ze dat....

Bloos! Bloos! Bloos! oh ik zie dat ik dit bij de verkeerde topic heb geplaatst
hele erguh sorry Bloos! Bloos! Bloos!

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube


_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:14

?? Ik snap niet helemaal wat de angst voor de zweep met het pletten tegen de muur vanwege de singelwond te maken heeft ?? Of heeft dat niks met elkaar te maken?
In ieder geval kan je misschien proberen om 'r wat minder bang van de zweep te laten zijn, door met een zweep en iets van peen/appel ofzo een stukje van haar af te gaan staan. En 'r dan rustig die peen/appel geven; zo steeds dichter bij haar komen met de zweep en ondertussen andere dingen te doen geven, zodat ze leert dat de zweep niet altijd iets engs hoeft te zijn en lang niet altijd een afstraffing betekent. Zo kan je het misschien opbouwen totdat je de zweep uiteindelijk langzaam over haar rug heen laat glijden terwijl je haar iets te doen of te eten geeft. Ik hoop dat het op deze manier misschien een beetje lukt, succes ermee!!

ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:27

Ik snap ook niet wat dat met elkaar te maken heeft.
maar inderdaad wat shinninghorse zecht is misschien een idee.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 22:31

ik zal het eens proberen dankje shinning horse!!

en uhm die zweep heeft niks met het pletten bij de muur te maken dat zijn 2 verschillende dingen

dat ze me bij de muur plet heeft namenlijk wat ik denk te maken met de wond spray die ik op haar singelwond heb gespoten en als ik haar buik ga borstellen (ben ik vergeten te vermelden Geld, geld! ) dan gaat ze me tegen de muur pletten ik denk dat ze bang is voor die pijn die de wondspray bij haar deed ofzo:? alleen nu de vraag hoe leer ik haar het af en het verstrouwen terug te krijgen dat ik haar gewoon kan aaien en poetsen op de buik

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:03

eum pride was ook bang van de zweep maar dat is opgelost, je pakt je pony vast hang em niet vast want als die dan gek begint te doen. en ga met de zweep over heel zijn lichaam zo zachtjes zodat ie beseft dat he tniet erg is. bij on sis het gelukt ze deed eerst wat gek rondjes draaien enzo maar het is gelukt

F

Nimmy

Berichten: 3939
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:02

met poetses, zou ik gewoon aan het eerst met je hand of een zachte borstel beginnen, en tegen hem blijven praten.
mijn vorige pony was ook bang voor de zweep, ik heb hem er aan t begin gewoon steeds bijgehad, en niet gebruikt (als die heel erg flipte liet ik hem vallen), en langzaam zag hij in dat een zweep niet eng was. en toen als hij niet doorliep is een aaitje over zn hals ermee gegeven, totdat hij het daar ook niet meer op reageerde en toen kon ik hem normaal gebruiken. ik zou hier wel een korte zweep voor gebruiken, met een lange is deze methode niet zn succes

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:32

Bang zijn voor de zweep kun je niet zo goed afleren. Als ze je weer plet tussen de muur sla haar dan met je hand op haar kont, en zeg bv: Om...
succes
gr aniek

Pony's M2-waardig, limburgskampioen L1 en clubkampioen.
Paarden Witchcraft dressuur: L1 + 20 / L2 + 29 / M1 + 8 / springen: B + 1
[size=9]Freire van 0 tot 1 jaar: [KS-ITP] Freire voor het eerst op bokt van 0 tot 1 jaar
Freire tot 1 jaar en 2,5 maand oud: [ITP] Freire weer op bokt! Kennen jullie hem nog?

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:12

Is ze echt bang voor de zweep of alleen met rijden?

Voor het muurpletten, heel erg streng zijn! Als mijn pony probeerde zoiets te doen kreeg hij een knietje (een harde) in zijn buik en een schreeuw. Wees hier heel streng en consequent in, je mag flink hard optreden tegen je pony als het maar werkt.
Want het is wel gevaarlijk een muur aan de ene kant en een plettend paard van een paar 100 kilo aan de andere kant.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 15:37

Lieke schreef:
Is ze echt bang voor de zweep of alleen met rijden?

Voor het muurpletten, heel erg streng zijn! Als mijn pony probeerde zoiets te doen kreeg hij een knietje (een harde) in zijn buik en een schreeuw. Wees hier heel streng en consequent in, je mag flink hard optreden tegen je pony als het maar werkt.
Want het is wel gevaarlijk een muur aan de ene kant en een plettend paard van een paar 100 kilo aan de andere kant.



dat is nou het moeilijke eraan >> ze reageerd niet op een knietje of wat dan ook ze word alleen maar gekker en gaat nog harder duwen Verward

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 16:59

ze reageert niet op een duw of wat dan ook als ze je plet?
en ze is bang voor de zweep

tik haar dan met de zweep opzij als ze je weer plet! leert ze het meteen af

want als je een keer echt flink klem zit tussen je pony en de muur ben je niet blij

verder zo veel mogelijk de zweep in je hand hebben als je bij haar bent, zoals shininghorses ook al zij, bv een appeltje geven terwijl je in je andere hand de zweep hebt
en laat iemand je een zweepje aangeven(vanaf de zijkant, niet vlak bij haar hoofd) als je op haar zit en hou hem dan gewoon in je hand, doe er niets mee, alleen vasthouden, zelf ook niet gaan spannen als je de zweep aanpakt, want dan reageert ze op jouw spanning.

maar waarom wil je haar de angst voor de zweep afleren? als je haar nu zonder zweep, eventueel met sporen, goed kan rijden, heb je die zweep toch niet nodig?
mijn pony is ook panisch voor de zweep, vooral voor een dressuurzweep en al helemaal voor een longeerzweep, bij haar gebruikte ik dus ook nooit een zweep, behalve als ze de trailer niet op wilde Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:49

Als ze je tussen de muur plet, dan zorg je toch gewoon dat je pony je niet kan pletten...Laat hem bijvoorbeeld door iemand vasthouden of zet hem ergens anders als in de poetsplaats of zo vast.

Bang zijn van de zweep....tja zo een had ik er ook. Eerst gewoon vastgezet en dan met die zweep over heel z'n lichaam aaien en zo. Verder lag die zweep ook altijd erbij als ik aan het poetsen was terwijl ie niks deed, dat leren ze dan ook. Verder ben ik gewoon gelijk opgestapt met die zweep in mijn hand, niet eerst opgestapt en dan die zweep aan laten geven of zo. Gewoon gelijk erop zodat ie gelijk door heeft dat het niet eng is. Als ie er dan vandoor gaat, ja jammer dan. Laat gewoon maar gaan en vooral niks met die zweep doen dan leren ze vanzelf dat het niet eng is.

succes!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:18

Even verplaatst naar VMR Lachen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:39

Dat je die angst voor de zweep eruit wil krijgen, kan ik begrijpen, want als ze echt bang is, reageerd ze ook wanneer andere ruiters (op ander paarden) een zweep gebruiken, hetgeen heel onpraktisch is...

De voorgaande adviezen zullen allemaal werken, maar wat je daarbij wel heel goed moet onthouden, dat jij die zweep niet eng vindt, en dan kom je er (met een goede dosis geduld) wel. Knipoog

Als ze je plet tijdens het poetsen, en ze gaat harder duwen wanneer je haar daarvoor straft, kun je twee dingen doen.
Of je pakt er een zweepje bij (misbruik maken van haar angst)
Of je gaat aan de andere kant staan, en poetst onder de buik door, die plaats waar ze zo op reageerd. Het is dan min of meer nadenken voor haar, dat ze nu de andere kant op 'moet' duwen. Waarschijnlijk heeft ze het duwen zo aangeleerd naar die ene kant, dat ze van je af gaat duwen. Dan moet je gewoon doorgaan met borstelen (wel zacht natuurlijk), zodat ze leert, dat dat geduw geen effect heeft, omdat je toch wel doorgaat met borstelen... En he, nou je toch borsteld, die pijn valt toch wel mee...

Wat je ook doet, als je het met geduld doet, kom je er wel. Zonder geduld, kom je nergens...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:51

pletten tegen de muur. Door te slaan of een knietje te geven zoals iemand hier zo mooi zegt zal er niet zoveel oplossen. Je reageert zo niet op een paard. het maakt hem gewoon banger en kwader. Wanneer je tussen hem en de muur staat, neem dan gewoon zijn touw of halster vast en trek zijn hoofd naar jou toe. hij zal automatiisch zijn achterhand weg draaien.

bang van de zweep. Mijn paardje heeft er ook een hemelse schrik voor. Mijn oplossing: niet meer werken met een zweep. Je moet problemen niet zoeken. Ik ben bang van spinnen, dus ze gaan mij ook niet tussen de spinnen steken. vermijd gewoon zwepen.

Wees blij dat je op een paard kan rijden. Alleen het feit al dat je erop mag zitten zou ik al als een hele eer beschouwen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 01:21

Je kan gewoon niet altijd een zweep vermijden, als menner zonder zweep ben je niets waard! Ik heb de zweep gewoon aan een touw aan het plafond gehangen in de stal bij de voerbak. De eerste dag bleef de merrie die ik toen had weg van de voerbak voor een paar minuten, maar de drang voor het lekkers was groter dan de vrees. De zweep heeft er twee weken gehangen en toen speelde ze er zelfs al mee en was 'r angst helemaal over. Ze heeft zichzelf geleerd dat het niet eng is en dat ze eten krijgt als ze dicht bij de zweep kam zonder dwang van mij of iemand anders Knipoog

Pletten. Als je het weet dat ie het vaak doet voorzie je jezelf gewoon daar in. Neem een stuk hout mee en steek het tussen de muur en de pony als je merkt dat het "klemtijd" is. Die prik zal het paardje wel snel op andere idee'tjes brengen en jij bent niet geplet maar het stuk "hard" voelend hout

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:26

nou meisje dat heb ik ook met die van mij ik ben toen met sporen gaan rijden en dat ging stukken beter dus leg die zweep bij je stal en ga met sproen rijden!!!

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:35

Mijn verzorgpony was ook helemaal panish voor de zweep. Ze heeft er nooit last van gehad ofzo; maar als ze niet luisterde kreeg ze een tik en tja... Dan begon ze hyper te doen gooide ik zweep weg etc.. Maar ik heb het gewoon langzaamaan opgebouwd; zonder zweep kon je haar echt niet berijden ( misschien iets heel anders; maar ok ) Ik heb eerst alleen met longeren de zweep gebruikt; daarna als ik naast haar liep de zweep erbij gepakt en zodoende tot ik erop zat.

Nu ben ik het zweepgebruik weer aan het afbouwen en ik rijd al een tijd totaal zonder zweep, als ze dan toch heel lastig word pak ik hem er wel bij mar ze schrikt er niet meer van

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:14

Ik zou als ze bang is voor de zweep haar eraan laten wennen door haar ermee te aaien zodat ze door heeft dat ze er niet mee af geranseld wordt..
Voor dat pletten zou ik de truc van Sonjabelgium opvolgen.. Volgens mij werkt dat wel.

Lovers Estragon & Herlando Lovers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Moraira en 97 bezoekers