Thiedemanbit (Kimbelwick)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-01 22:55

Wie heeft ervaring met een ongebroken en met een gebroken Thiedemanbit (ook wel Kimbelwick genoemd) ?



ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 14:10

Wat wil je erover weten?

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 18:58

Hoi, ik heb er geen ervaring mee maar het bit schijnt populair te zijn bij jachtruiters net als trouwens de pelham. Schijnt geschikt te zijn om af en toe eens af te wisselen met een trens. Het heeft een beetje hefboomwerking en is makkelijk te bedienen. Ik persoonlijk zou er niet aan beginnen.

Wat niet is kan nog komen...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 19:27

'Het paard, het bit en de ruiter' Gertrud Jetten

De kimblewick ziet eruit als een ongebroken trens met tongvrijheid en te laag bevestigde, grote D-vormige ringen. In deze ringen kan de teugel heen en weer bewegen en het bit werkt dan al naar gelang de hoogte van de teugel als een trens of als een stang. De kimblewick wordt als enige combinatiebit gereden met 1 teugel. Bovenop de D-vormige ringen zit een vierkant oogje waaraan het bakstuk bevestigd wordt. De vierkante vorm heeft tot gevolg dat er door de hefboomwerking van het bit ook druk op de nek kan ontstaan. Zonder kinketting is er geen hefboomwerking mogelijk en net zoals alle optomingen met hefboomwerking heeft de kimblewick dus ook een kinketting. De kimblewick lijkt van alle combinatiebitten in zijn werking het meeste op een trens. Door de korte D-vormige scharen heeft het bit slecht een geringe hefboomwerking die bovendien alleen in actie komt als de ruiter zijn handen laag houdt. Een verschil met de ongebroken trens is dat de kimblewick door zijn hefboomwerking niet of nauwelijks in de mondhoeken kan trekken.

2 modelen:
de kimblewick kent weinig variatie in uiterlijk. Toch is er bij de D-vormige ringen wel degelijk een verschil mogelijk: bij sommige kimblewicks zitten er namelijk 2 gaten in de bitringen. Hierdoor kan de ruiter eventueel met 2 teugels rijden of de werking van de kimblewick van te voren beperken tot die van een trens of die van een stang. Dat lijkt een hele slimme oplossing, maar er zit toch een addertje onder het gras. De essentie van de kimblewick is immers dat de teugel heen en weer kan glijden in de bitringen. Het bit werkt pas sterker in op de mond als de ruiter zijn handen lager neemt en harder aan de teugels trekt. Als de teugel in de onderste gleuf is gegespt werkt de kimblewick snel en plotseling in op de paardenmond, en als de teugel in de bovenste gleuf is bevestigd kan de ruiter net zo goed een ongebroken trens nemen. Het bevestigen van 2 teugels aan de kimblewick in plaats van 1 is weinig zinvol maar ook niet schadelijk.

Geschiktheid:
De kimblewick is een uitstekend bit om af en toe eens af te wisselen met een trens. Het heeft slechts een geringe hefboomwerking en is makkelijk te 'bedienen'. De kimblewick kan gebruikt worden voor paarden die over het algemeen heel gehoorzaam zijn maar in sommige omstandigheden een trens niet meer serieus nemen. Een situatie waarbij dit veel voorkomt is natuurlijk de jacht en het springen, maar ook buitenrijden met andere paarden is in dit opzicht 'berucht'.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers