jong inrijden..wat vinden jullie ervan??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

jong inrijden..wat vinden jullie ervan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 11:08

omdat er steeds meer discussies komen over het jong inrijden van een paard,en er veel verschillende meningen zijn,ben ik eens benieuwd hoe iedereen hier over denkt.
ik hoor de laatste tijd veel verhalen dat ze een twee en een half jarige inrijden(lees zadel op en mens erop)
en dan weer een half jaar de wei opgooien..
zo is dit ook met mijn pas gekochte haf gedaan..
wat vinden jullie en wat zijn jullie beweeg redenen hiervoor??

Karaat_the_newforest op Instagram


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:13

Persoonlijk ben ik het er niet mee eens.
Elke dier heeft een bepaalde periode waarbij ze groeien en alles sterker moet worden.
Zo ook bij paarden.

Een 2 en een half jarige inrijden, met ruiter, zo als jij het omschrijft is dus al véél eerder onderhanden genomen.
Je moet nog een stuk terug denken.
Longeren, bit/hoofdstel, longeren, zadel, longeren en als laatste een ruiter er op.

Ik vind dat je een paard de mogelijkheid moet geven zich te ontwikkelen.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:16

Iedereen houdt zich zo vast aan die 3 jaar, en begint dus ook al met 2,5 aan de beginselen...

Ik ben daar helemaal niet van, heb ze liever 3,5 , net even wat doorgegroeid.
Ligt ook een beetje aan hoe het paardje is hoor, je hebt van die jeugdige dingen die met 3 nog lang niet 'af' zijn, nou laat ze dan maar een poosje groot worden nog, niet aan beginnen.

Opzich ben ik wel voor het zadelmak maken en dan weer een poos op de wei gooien, laat ze er maar een half jaartje over na denken zeggen wij altijd.

Maar die 3 jaar, daar moeten we een beetje overheen, iedereen is zo gefixeerd op die 3.
Kijk eerst hoe het paardje zich vormt en ontwikkeld en dan pas naar de leeftijd vind ik, wat maakt het nou uit als het beestje 3,5 of 4 is, als het beestje dan pas wat meer volwassen is begin ik veel liever een half jaar tot een jaar later...

Die dieren moeten hun hele leven nog

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 11:24

Die dieren moeten hun hele leven nog

vind ik een mooie zin !

Karaat_the_newforest op Instagram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:29

Ik hou ook vast aan de 3 jaar.
Maar daar bedoel ik dan ook mee, met de 3 "pas" gaan longeren en aan het bit en zadel wennen.
Om later te rijden.
Paarden die goed volgroeit zijn worden dan rustig door gereden.
Paarden die nog wat minder volgroeid zijn, worden dan pas met 3,5 zadelmak gemaakt, of met de 3 licht zadelmak, om dan nog terug de opfok in te gaan.

Van eerder hou ik persoonlijk niet.
Dan zijn ze nog veel te onvolgroeid.
En het smoesje wat je dan vaak hoor dan zijn ze minder sterk om ergens onderuit te komen geeft meer weer over de ruiter die hem zadelmak maakt, dan wat anders.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:33

Saskia9 schreef:
Die dieren moeten hun hele leven nog

vind ik een mooie zin !



Dat vind ik ook Haha!

Denk daaraan voordat je je paard gaat inrijden, een paard kan 'de rest van zn leven schade oplopen bij tevroeg inrijden en te zwaar belast worden.

Persoonlijk ben ik voorstander om een paard pas met 3,5 jr a 4 jr. zadelmak te maken en pas met min 4 a 4,5 jr te beleren. 5 jr vind ik een mooie leeftijd om gericht met een training te beginnen. (bv. dress matig).
Het ligt ook per paard verschillend want er zijn ook paarden die zich vrij vroeg hebben ontwikkeld (lich en geestelijk)en waarmee je eerder kan beginnen, maar ben er van overtuigd dat je meer en langer plezier hebt met een paard waar in het begin rustig aan mee hebt gedaan.

Het is voor zo'n groentje al moeilijk genoeg geef ze de tijd en laat ze ontspannen over kennis mee maken.

Flenna
Berichten: 207
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:35

Mijn IJslandse merrie is met 4,5 ingereden, ze heeft nu 2,5 maand "in training" gestaan en nu mag ik haar nog een paar maandjes rijden ... Moet even kijken hoe dat allemaal zal gaan en als ze het niet "leuk" meer vind ga ik haar voor 2 of 3 maanden op rust zetten ...
De meeste IJslanders worden pas met 5 jaar ingereden maar je hoort ook steeds vaker dat mensen al met 4 jaar gaan beginnen ... Ik heb advies gevraagd aan degene die Flenna uiteindelijk heeft ingereden en die vertelde mij ook dat het heel erg per paard kan verschillen ... Sommige paarden zijn er eerder klaar voor en andere juist weer later ...

Groetjes Marsha

Bekijk eens mijn website http://www.marsha-creations.nl voor handgemaakte sieraden

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:35

Is ook rasafhankelijk.
En wat is 3 jaar? het jaar waarin ze 3 worden?
of geldt dan de geboortedatum/verjaardagsdatum?

En de hengstenkeuring dan?

En dan 2 jaar is dat afgeleid van de verjaardagsdatum? of van het jaar dat ze 3 worden?

Ik vind dat er zo gemakkelijk geoordeeld wordt over leeftijden.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:38

runningkawa schreef:
.
En het smoesje wat je dan vaak hoor dan zijn ze minder sterk om ergens onderuit te komen geeft meer weer over de ruiter die hem zadelmak maakt, dan wat anders.

slaat idd op niets

Wanneer paarden opgeleerd worden vind ik niet dat ze het gevoel mogen hebben van dat het echt gedwongen is en dat dit van paard tot paard afhangt hoe je ermee omgaat tijdens het opleren.
Of heb ik het verkeerd? Cool

. . .
. . .
. . .

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:41

Saskia9 schreef:
ik hoor de laatste tijd veel verhalen dat ze een twee en een half jarige inrijden(lees zadel op en mens erop)
en dan weer een half jaar de wei opgooien..


Ja dat gebeurt helaas maar al te vaak. Ik zie het ook vaak gebeuren, maar ik ben het er niet mee eens.
Mijn paard is nu 3,5 en die is net zadelmak. Dat vind ik een mooie leeftijd, 2,5 vind ik zeker te jong om er al op te gaan zitten!
Maar da's maar een mening natuurlijk... Lachen

:+: May the horse be with you :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:45

Ik denk zeker dat het ras afhankelijk is.
Maar ik vind 3 toch zeker een min voor heel veel rassen. Ijslanders zijn dan geloof ik nog later, maar die heb ik nooit gereden Lachen

En 3 is bij mij ook dat ze 3 zijn.
De meeste maakte ik zadelmak in de lente/zomer, voordat er de dazen kwamen.
Dan zijn de meeste paarden ook echt 3.
En dan lag het aan de bouw, maar ook aan hoe ze het eestlijk oppakte of ik ze dan van de eigenaar door mocht rijden, of dat ze nog een half jaar het land op gingen.
En dat werkte altijd perfect.

En idd, als je een paard gaat dwingen toto dingen, dan ben je imo heel verkeerd beig.
Een paard doet dingen voor je uit vertrouwen en dat rijd ook het fijnste

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 11:49

jah,die haf die ik gekocht heb kent het al wel,
veel mensen geven me een negatief koop advies..koop dat beestje niet die is verknoeid zeggen ze dan..
ik koop dat beestje en laat hem lekker op de wei..rijden kan altijd nog..ik geef dat beestje een kans..als ik hem nu door ga rijden,,dan word ie pas veneukt..jah toch..

Karaat_the_newforest op Instagram

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:49

Ik heb de fries ingereden met 2 jaar en 7 maanden. Ik vond dat bij hem niet te vroeg. Hij was erg makkelijk dus had ik voldoende eraan om hem 1x per week 20 minuten te rijden. Hij wordt in mei 3 jaar en in de zomer begin ik pas echt met doorrijden. Er zijn trouwens ook maanden geweest waarbij hij maar 2x per maand bereden is. Ik ben blij dat ik het zo vroeg heb gedaan, want het is nu een beer van een hengst aan het worden.

Met de KWPN merrie die in april 3 jaar wordt ben ik sinds ze 2,5 is begonnen met longeren 1 x per week/ twee weken. Die is veel "veulenser" en wil ik dus ook pas van de zomer gaan inrijden. Dan is ze 3 jaar en 3 maanden.

Het verschilt per paard vindt ik, ik overvraag niets en ze hebben nog tijd zat om in de wei te staan. (bij ons teminste)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:14

Om met 2.5 echt in te rijden vind ik gewoon te vroeg.
Om echt te wachten tot 3.5 vind ik ook weer niet nodig.

Beetje daar tussenin. Afhankelijk van je pony.
Pinky was bijna 3 toen ik er een paar keer op rond gestapt en gedraafd heb. Toevallig kreeg hij pas met 3.5 een verzorgster en werd toen pas 1 keer in de week gereden (vanaf zijn 4 2 keer per week dus denk dat hij het erg makkelijk heeft gehad!). Met Pink ben ik met andere dingen allemaal vrij vroeg begonnen. Simpelweg omdat ik toen niet beter wist. Hij doet het nogsteeds en is een pracht paardje geworden dus ik heb er nog geen spijt van.

Toch ben ik met Fellow later begonnen. Hij heeft tot zijn 2.5 helemaal niets gedaan dan af en toe langs me lopen aan een halstertje.
Nu wordt hij 1 keer in de week 10 minuten gelongeerd aan een halstertje.
Over een paar weken ga ik dat verhogen naar 2 keer in de week.

Ik heb er 1 keertje op gezeten en dat ging super.
Met inrijden wacht ik tot in de zomer. Dan is hij vol 3 jaar, lekker weer en weer goed in conditie (hij is nu te mager).
Maar ook hij zla het vast zo makkelijk krijgen als Pinky, of makkelijker.
Als hij vanaf zijn 3e 1 keer in de week moet lopen dan is het veel Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:22

Waarom veranderen die dingen toch allemaal...?
Vroeger moest je wachten tot ze 4jr waren. Nu hoor ik alweer mensen (niet alleen op bokt hoor) die praten over inrijden (en erop zitten) bij 2,5jr... Is het zo moeilijk om te wachten???

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:25

Misschien komt het door de jaag maatschappij van nu?
Alles moet sneller.

Helaas voor sommige groeit een paard niet sneller.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:37

Ja helaas is het niet anders... Gelukkig is Igor nu 4,5 jaar, heb er nu voor de 7e x opgezeten.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:38

Ik persoonlijk vind het onzin zo vroeg te beginnen de paarden zijn nog jong alles moet nog goed groeien en sterker worden. Ik ben pas begonnen met inrijden op het 4e jaar teneerst omdat mijn pony in mijn ogen er nog helemaal niet aan toe was . Ze was nog veel te jong in me ogen op haar derde jaar. Je kan beter gwoon wachten zodat je er later meer plezier van heb.

En met het vierde jaar ben ik heel rustig begonnen met rijden ook maar 2 keer in de week. Met het derde jaar ging ik al wel wennen aan het zadeltje en hoofdstel gwoon zo een lekkr stuk wandelen met al die toeters en bellen erop.

gr

Nieke

Berichten: 640
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:51

Mijn pony is naar ik weet op zijn drie jaar zadelmak gemaakt enzo maar was blijkbaar een ramp om mee te rijden(dus er nog niet klaar voor) en toen die bijna vier was werd hij terug uit de wei gehaald.
Drie jaar vind ik ook een goede leeftijd om te beginnen met een jong paard, tenzij dat paard zelf aangeeft dat het te vroeg is voor hem of haar.
Longeren kan je al gemakkelijk vanaf 2,5 jaar. Niet teveel, maar zo wennen ze al aan bepaalde dingen en worden ze wat 'menselijker', voor als men er vroeger weinig mee bezig is geweest.
Eén ding vind ik werkelijk een schande en daar zullen jullie het allemaal mee eens zijn. Ik geef les op een manege waar we bij ons grote paarden nogal dravers hebben. Die manege heeft goede contacten met een draversstal en wij brengen hun paarden onder tzadel voor ze in de koers uitkomen of om te corrigeren of wanneer ze afgekeurd zijn(niet snel genoeg) komen ze soms ook naar ons om hun leven verder te slijten als manegepaard. Onlangs zijn er twee 2jaarkes gekomen. Die zijn zadelmak gemaakt en die rijden gewoon mee!!!!!! Boos! Werkelijk schandalig. Die paardjes(zijn nog niet volgroeid) zijn voor het leven verknoeid. Spijtig genoeg kan ik er niet op spreken als lesgever...

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:22

Lucky schijnt op zijn 2de/2,5 al zijn te gelongeerd en ingeredn (zadel erop, mensje erop) ik vind dit helemaal niets..en Luck waarschijnlijk ook niet want ik doe alles rustig aan..
Maar het longeren alleen al vindt hij zo moelijk en het zadel vindt hij doodeng! waarschijnlijk heeft hij er dan slechte ervaringen mee en zodra we de bak ingaan voor spelletjes of te oefefenen wil hij gewoon niet...
Ik vind dit erg moeilijk maar toch doorzetten..sommige zeggen dat is de puberteit (zegt het mensje die er al op heeft gereden0 en sommig dat hij er gwoon NOG NIET klaar voor is..
moeilijjk..

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:39

Mijn limiet ligt bij 3, liever gewoon 3,5.....op jonge leeftijd alleen een beetje leren mee te stappen aan het halster (tjah als ze dat al niet normaal kunnen....ze moeten toch een keer mee voor de inenting en hoefsmid).

Zag toevallig vandaag ergens twee paardjes staan. De een was 2 jaar en al licht bereden (met ruiter erop stond ie op de foto)...en de ander was 1 (van mei 2003) en die werd al gelongeerd met zadeltje....tjah dat vind ik gewoon ruim zonde!!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Qontrol

Berichten: 175
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: Tuitjehoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:51

precies

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:58

ik ga zelf pas met devil beginnen in de winter 2004...dat zul dus zo'n beetje eind 2004 begin 2005 zijn dat ik hem ga longeren...
en dan ook nog maar 2 keer in de week...hooguit.
als hij dit goed oppakt dan pas gaan we een stapje verder...met bijv. eens longeren met een zadel op zijn rug... en zo steeds ietsie verder...
dan gaat hij in de lente weer het land op tot de herfst...
en de winter daarop...(2005 dus)
gaat er pas voor het eerst iemand een beetje overheen hangen en uiteindelijk er eens op zitten...dan is hij dus 3,5 als er echt op gezeten wordt...

dit alles natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoe hij zich verder gaat ontwikkelen... mocht hij naar mijn idee er nog niet klaar voor zijn...dan wachten we gewoon nog een aantal maanden extra...

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:02

Mijn pony word over 2 maanden 3 jaar. Ze loopt hele dagen op de wei met haar vriendjes. Heb haar vorige maand 1 keer 5 minuten aan de longeerlijn wat laten stappen en halt houden. Was niet echt ''longeren''. Ik wandel wel eens met haar en ze is gewend aan een bitje, dit omdat het veel veiliger is, met een halster langs de drukke weg stappen vind ik gewoon niks. Heb er van de week toevallig voor het eerst een keertje opgezeten. Gewoon even tijdens het poetsen. Imo kan dat geen kwaad.
Toen ik haar net had, was ze bijna 2, en werd er regelmatig gezegt dat ik met haar moest gaan beginnen. Anders zou het niks meer worden, zou ze te sterk zijn, en werd het nooit meer iets. Er waren een hoop mensen die vonden dat ik moest gaan rijden met haar toen ze 2,5 jaar was. Ze vonden het belachelijk dat ik dat niet wilde.
Dit vind ik echt VEEL te vroeg. Ondanks dat ze zelf vrij volwassen is, vind ik dat ze gewoon lekker jong moet kunnen zijn. Zoals nu heerlijk spelen met haar vriendjes en toch iedere dag wel even in handen (ze slapen snachts binnen). En dan zo af en toe gewoon even mee wandelen, dat vind ze echt GEWELDIG. Ze is gek op aandacht, en als we door het bos lopen kunnen die oren echt niet verder naar voren Lovers

Ik heb liever dat je kijkt naar de pony hoe hij zich ontwikkeld en dat alles lekker vanuit het vertrouwen komt. Zoals dat ik van de week op Veerle klom, dat had ik echt niet gedaan als ik haar niet vertrouwde of ze echt nog een baby was. Tegen de tij dat we echt bezig gaan is ze de 3 jaar zeker al voorbij. Ik heb geen haast.

Er zijn 100den manieren om met een pony om te gaan. Mijn voorkeur gaat gewoon uit naar je jonge pony in een groep in de wei, maar wel iedere dag even in handen. Hoeven krabben, oefenen met temperatuur meten (geloof me, nu mijn pony ziek is het echt zo klote dat dat nooit geleerd is, dat kan ik nu gaan doen met gevaar voor eigen leven Tong uitsteken ) en al die kleine dingetjes. Verkeersmak maken, gewoon af en toe even mee nemen het verkeer in. Maar verder lekker laten spelen en groeien. Ik vind de manier tot 3 op de wei en dan ineens alles leren ook niet alles.

Ik heb liever dat iemand gewoon altijd met zijn pony op een leuke manier bezig is en er dan langzaam aan mee begint rond hun 3de jaar, dan dat ze tot 3 op de wei staan en binnen een jaar de Z moeten lopen, want dat is ook niet goed, maar gebeurd wel veel.

Ok, nu even antwoord op je vraag, kijk naar de pony, maar 2,5 jaar kan imo nooit goed zijn. Als ik mijn pony vorig jaar zag vond ik haar al best een flinke meid, maar als ik nu zie hoe ze in dit jaar nog veranderd is wat ik niet echt had verwacht, zie je maar dat je je er makkelijk op kan verkijken en dat je toch gewoon de tijd moet geven om te groeien!

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:08

mijn mening is: Als je geen geduld hebt om te wachten, koop dan een ouder paard waar je al mee kan rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 31 bezoekers