Wat valt onder de verantwoordelijkheid van de fokker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 10:01

Naar aanleiding van de vele forums t.a.v. Spat, zomereczeem, knietje op slot etc. vraag ik me af of de fokker (ben zelf ook fokker) zelf zijn verantwoordelijkheid kent.Ik ben van mening dat ik alleen maar met gezonde dieren fokken mag en daarmee de fokkerij dien. De gebruiker moet met gezonde dieren kunnen werken. Ik voel me daar verantwoordelijk voor en pas dus een hele strenge selectie toe. Nu graag een antwoord van de fokkers maar ook van de gebruikers. Neem nu het geval ocd dit kan weer overgaan zeggen ze, maar hoeveel tijd en kosten gaan hier wel niet in zitten.

_________________
Macilda en Biretta voor altijd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-11-15 10:40 ]</font>


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 10:34

Hoe vaak komt het niet voor dat er een merrie goed in de (top)sport gepresteerd heeft en kreupel wordt en dat het blijkt dat het spat, hoefkatrol of iets dergelijks is. 9 vd 10 keer gaan ze dan met zo'n merrie fokken, en of zij het nou doorfokt ofniet, meestal worden de nakomelingen al jong doorverkocht (meestal nog voor veel geld als de moeder zo goed gepresteerd heeft in de sport) en dus niet gekeurd.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:16

Bij paarden wordt er veel meer op gezondheid gelet bij de hengsten en merrie's. Bij de (welsh) pony's stelt de veterinaire keuring gewoon helemaal niets voor. Zeker bij de stamboekopname van de merrie's.
Wat is nou 10 meter op het harde lopen in een sukkeldrafje?

Zelf kijk ik wel erg naar de gezondheid van de merrie's. Ik heb eens een hele mooie cob merrie gehad. Ze was alleen wat beenwerk betreft niet helemaal correct.
Ik heb haar verkocht aan iemand die nu met haar onder het zadel rijdt. Pony loopt goed, maar ik ga daar niet mee fokken.

Ook zie je bij de cobs bepaalde bloedlijnen waar veel zomerexceem voor komt.
Daar wil ik ook niet mee fokken.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:40

Seven heeft een erfelijke ziekte, maar dat kan de fokker niet helpen. Zijn ouders zijn er op getest. Het schijnt een keer in de zoveel tijd voor te komen Verward Ze kunnen dus niet overal wat aan doen

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 12:34

Het lijkt mij ook heel terecht dat de fokker alleen maar met gezonde dieren gaat fokken. Niet alleen de ouders moeten gezond zijn maar ook voorouders. Sommige aandoeningen kunnen generaties overslaan. De sport bereikt er niets mee als er zwakke schakkels tussen zitten. Ik denk alleen, greetje, dat je een van de weinige fokkers bent die daar echt op let. Tegenwoordig zijn er een hoop mensen die denken, als de hengst maar goed is (of juist andersom) en dat is best wel kwalijk te noemen. Zelf ben ik ook van mening dat een fokproduct volkomen gezond moet zijn. Niet alleen lichamelijk, maar ook qua karakter.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 12:35

Dat kan kloppen Nonnie en daarom is het ook zo belangrijk
dat een foktechnische Commissie de derde en vierde generatie van de hengsten ook bekijkt want in die generatie kunnen bepaalde eigenschappen ook terugkeren.Zowel de goede als de slechte.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 12:56

Ik vind het eigenlijk komr hoor de hele fokkerij bij het KWPN en andere verenigingen. de hengsten moeten allemaal strenge keuringen door lopen, klin./rontg./verrichtingsonderzoek/spermatest etc. en met een merrie mag je maar aan fokken. Eigenlijk moeten ze een soort keuring invoeren voor merries voordat je ermee mag fokken maar dat is niet te doen qua vergoeding en met merries die peesblessures of iets dergelijks hebben wat ze niet doorfokken maar door de blessure niet gekeurd kunnen worden.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 13:49

Heel sterk voor de dag gekomen Mytens. Ja je hebt gelijk dat de hengsten een strengere keuring moeten ondergaan. Maar misschien spreekt het ook mee dat van een hengst meer kinderen komen dan van een merrie.Het zou natuurlijk een goed beleid zijn als ook de hengstenmoeders gekeurd werden. Zal het eens voorstellen maar denk wel dat ik heel veel over mee heen zal krijgen. En ach niet zo'n raar idee, komt de fokkerij wel ten goede.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 19:20

Heel interessant onderwerp en ook nog een leuke draai gegeven na een aantal meeltjes. We bespreken hier nu twee onderwerpen:

1) Moet een fokker eisen stellen aan de erfelijke gezondheid van zijn fokmateriaal?

2) Moet een stamboek waken over de erfelijke gezondheid van het fokmateriaal en daar ook strafmaatregelen voor instellen?

1) Is zonder meer waar. Als een gedegen fokker hoor je gezonde dieren op de wereld te zetten. Wij fokken bijvoorbeeld bij voorkeur niet met ponies die vlug bevangen worden. Erg lastig in Nederland anders. Erfelijke gebreken moeten gewoon helemaal niet verder gebracht worden.

2) Hier stuit ik al vlug op praktische bezwaren. Veel macht geven aan een stamboek roept al snel misbruik op. Hengstenkeuringen zijn leuk, maar kunnen omzeild worden. Als ik hier in bokt al lees hoeveel merrie-eigenaars gewoon maar de eerste de beste hengst op wil zoeken ("ach, papier hoeft niet zo" en "noh, laten we maar eens een New Forest kruisen met een Belgisch Trekpaard, zien we wel wat dat wordt"), dan gaat er nog veel om in het wilde circuit. Het wilde circuit levert heel veel slachtpaarden op en we zouden daar ook aandacht aan kunnen schenken. Het beste zou zijn als er een registratieplicht zou bestaan.

Er is dus een heel grijs gebied van top-paard en -pony tot aan "vuilnisbakkenras". Er zou een indikator moeten bestaan om aan te geven of een paard wel of niet een bepaalde aangeboren afwijking kan hebben. Te veel kontrole levert ergernis op en ook onnodige kosten. De verantwoordelijkheid hoort bij de fokker en niet bij het stamboek. Teveel stamboek inmenging brengt luie fokkers voort die alles maar toeschrijven aan het stamboek.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 19:23

Nog even een toevoeging: tot een bepaald minimum moet een stamboek waken voor kwaliteit. Het keuren van hengsten alleen is niet genoeg, zoals gemeld, maar het keuren van merries is te duur.

Als je een beetje een fatsoenlijke welsh pony fokker bent in Wales, dan breek je al heel gauw je nek over zo'n keuring, als je 50 fokmerries hebt....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-01 12:18

Ja inderdaad Joost ben het met je eens met heel veel dingen maar toch vind ik het heel belangrijk dat merries (bijv. de hengstenmoeders) aan bepaalde eisen voldoen Qua gezondheid. Bij de meeste stamboeken is het al zo dat de hengsten klinisch en rontgenologisch gekeurd worden. Maar die hengsten hebben natuurlijk ook moeders he waar maar weinig van bekend is. Natuurlijk dit kost geld, maar je fokkerij wordt dan natuurlijk wel opgewaardeerd. Een goede selectie geeft ook meer opbrengst van de produkten, en dat is voor een fokker toch ook mooi meegenomen, dus ik bedoel maar!!!!!!!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 18:52

in het superdure segment van de markt zal dit allemaal wel opgaan voor wat betreft die meerwaarde, maar de praktijk is in de meeste gevallen anders. Zeker b.v. in de welsh A.
Een merrie van een paar duizend gulden uitgebreid keuren kost immers evenveel als een merrie waarbij hengstenbelangen van tonnen gemoeid zijn.
Theorie en praktijk (zeker financieel) staan toch mijlenver uit elkaar. Wat te denken van het systeem nu van de "basishengsten" in de welsh A fokkerij. Het heeft voordelen en nadelen uiteraard, maar vast staat dat het ten koste gaat van de stamboekhengsten. Het komt er dus in grote lijnen op neer dat die "meerwaarde" zich in de praktijk niet echt uitbetaalt. Integendeel.

Bertus

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 11:55

Bertus: je hebt in grote lijnen gelijk. Waar het een en ander op stuk loopt is toch in een stuk informatie richting de markt, ofwel kandidaat kopers.

Een kwaliteitswaarmerk zou goed zijn, maar de vraag is of dat wel gewaarborgd kan worden door een stamboek. Een stamboek heeft de plicht tot registratie voor dieren die aan de minimumeisen van het moederstamboek voldoen. Dat is in het Welsh geval dus het WPCS in Wales.

In Nederland probeert het NWPCS nog wat meerwaarde te geven door een aantal akties:

1) Het uitdelen van predikaten aan ponies die goed presteren in de keuringsbaan en/of in de sport

2) Het noteren van de resultaten van stamboek keuringen op het stamboekbewijs.

3) het houden van een hengsteninspektie en de daaraan gekoppelde primering

4) stamboek opname van veulen- dan wel basisboekmerries, op basis van uiterlijk, maat en een beperkte veterinaire keuring.

Dit systeem is op zichzelf al erg duur en laat nog steeds veel open voor erfelijke gebreken. Veel fokkers zijn gewoon niet eens geinteresseerd in de hengstenkeuring en fokken liever met een basisboekhengst, die waarschijnlijk wel een premie zou kunnen krijgen, maar vinden dat de voordelen van de Hengstenkeuring niet opwegen tegen de nadelen. De hengsten worden dan alleen maar aan een minimale vetrinaire keuring onderworpen voor een dekvergunning.

Kwaliteitswaarmerken zijn dus voornamelijk meer zwarte magie en als nieuwkomende Welsh pony fokker moet je maar hopen dat je bij het goede adres koopt. Dat is dus gewoon een moeilijke zaak.

Overigens ken ik wel een merrie die veterinair is afgekeurd, maar wiens zoon gewoon was goedgekeurd (voordat ze was afgekeurd). Met de merrie werd na de veterinaire afkeuring gewoon doorgefokt, wat op zijn minst bedenkelijk is. Haar zoon werd later op basis van een afstammelingonderzoek afgekeurd.


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 12:06

De hengstenmoeders worden wel bezocht en verder heb je zelf als koper ook informatiemogelijkheden. heel veel mensen hier doen altijd zo makkelijk over en paard kopen en ach het hoeft niet veel te kosten en ach keuringen zijn niet nodig....maar als je serieus op zoek bent naar een goed en gezond paard is een papier wel degelijk belangrijk. Je kan kijken naar de nakomelingen van de hengst, informatie opzoeken in bijv het boekje prestatiemerries van het KWPN, je kan naar het papier kijken van het paard. er zijn predikaten die een 'gezonde merrie' betreffen: een keurmerrie die een PROK-test heeft doorlopen / ront. is onderzocht kan elite worden, dus een elitemerrie staat al voor 'gezond'. Het lijkt me ondoenlijk voor het stamboek om alle merries te laten testen, je kan dat niet opleggen aan je fokkers. Daarbij zou je geen sportpaard meer overhouden waarschijnlijk...en veel paarden met een OCD-tje presteren prima in de sport.
Je hebt als fokker zelf absoluut een verantwoordelijkheid: fok niet met een verrotte merrie. Maar als koper moet je jezelf gewoon ook goed informeren. Word lid van het stamboek en vraag bijv. gegevens op over de nakomelingen van de moeder. Etc. Etc.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 09:34

Niet altijd is er de mogelijkheid om een hengstenmoeder te bezoeken. Soms is de moeder al dood voordat de hengst drie jaar is. Soms gaat het over een (oudere) importhengst, waarbij het al helemaal moeilijk is.

Verder is het zo dat ieder fokker zich eens goed achter zijn oren moet krabben waarom hij/zij wel eigenlijk een veulentje wil fokken uit een bepaalde merrie. Heel erg vaak wordt het gedaan onder het mom dat het zo leuk is om een veulentje te hebben. Helaas zijn dat soort produkten dus niet vaak doordacht. Goede informatie over de fokwaarde van je lievelingspony of -paard moet je gewoon opvragen, waarna je altijd wel kunt kijken of de wereld wel eigenlijk staat te wachten op een produkt uit de merrie. Vervolgens zoeken naar de beste combinatie. Bezuinigen op dekgeld is het slechtst mogelijke ekskuus en als er dus een matig fokprodukt aankomt, dan zijn de kosten veel hoger dan de feitelijke uitgaven aan het begin van het proces (= de dekking)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 10:19

IK doe ook een duit in het zakje....
ik vind zelf dat de waarde van keuringen zeer grof wordt overschat. Menig goed en gezond paard wordt kompleet ongeschikt geacht op grond van een 'vlekje'. Welnu, ik heb een paard gekocht met een vlekje, en dat paardje heeft me toch een mogelijkheden! Daar mankeert heus niets aan!

Sterker nog, als de merrie haar talent vererft aan haar veulen (is nog nooit mee gefokt), dan wordt dat een heel leuk veulen. Eentje voor de toekomst! De reden dat ik er nog niet mee fok, is dat ik er eigenlijk geen land voor heb, en ik vind dat veulens hectares tot hun beschikking horen te hebben. Er niet mee fokken om dat 'vlekje' zou dom zijn. Ook een Elite merrie kan veulens geven met vlekjes, terwijl mijn 'vlekjes-merrie' een heel best en sterk gezond veulen zou kunnen brengen.

Ik vind die keuringen zo arbitrair. Goed, serieuze schade (zoals 4 benen met spat) daar zou ik niet mee fokken. Maar niet elk vlekje moet men onder het vergrootglas houden. daarmee sluit je een hoop goede kansen uit.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers