Storm en deken kapot

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-01 20:36

Ben zoals gewoonlijk vanuit werk naar de paarden gegaan en daar stonden de paarden in de buitenbak (liepen daar al een half uur, had mijn stalgenoot gedaan). Ook had mijn stalgenoot al gemest dus ik hoefde niets meer te doen. Het lag in de planning om te gaan rijden, maar het stormt zo ongelooflijk, dat ik daar maar van af heb gezien!! De deur van de stal kreeg ik amper open, de wind duwde hem gewoon dicht. Ik ben de paarden gaan binnenhalen. Eerst Razinda, en het viel me op dat ze geen dek meer op had! Verward

Midden in de bak lag een singel met een lapje stof eraan. Verscheurd dus Boos!
Eerst Razinda meegenomen. Met moeite haar door de deur heen geloodst die perse dicht wilde. Toen ging ik terug om Himeros te pakken. Himeros en Jur waren ondertussen als gekken aan het rennen en bokken. Ik kon amper vooruit komen in die harde wind! Ik besloot alles maar in 1 keer te doen en Jur los mee te nemen. In de bak vond ik Himeros zijn kap (die heeft hij om, omdat hij anders zijn dek sloopt). En zijn halster zat om zijn keel heem gedraaid!! Verward
Ik heb het touw aan het halster gedaan en hem meegesleurd. Maar Jur begreep niet dat ze ook mee kon en bleef hysterisch voor de uitgang heen en weer rennen terwijl die open was!! Verward
Ik weer met Himeros terug (met dat halster dat zo raar zat), geprobeerd met mijn andere hand Jur te pakken en door de uitgang te loodsen, en ondertussen zakte ik van alle kanten weg in de blubber. Frusty

Eindelijk was alles gelukt, toen nog met 2 paarden door een deur die steeds dichtwaaide. Ik heb toen met 1 hand die deur geprobeerd open te houden en met mijn ander hand die paarden de stal in geduwd. Gelukkig liepen ze de goede boxen in, ze hebben er ook wel eens een handje van om bij elkaar de boxen in te gaan of in elkaar boxen te gaan staan. }>

Toen ben ik terug naar de bak gegaan en heb de rest van mijn deken gezocht. Helemaal verscheurd dus, niets meer van over. Verdrietig
Ik ben naar huis gegaan, had koppijn van de wind. Maar niet rijden of longeren dus, want ik word daar weggewaaid. Straks nog even afvoeren en dan gauw naar bed! Gaaaap

Pfff het is wel afzien hoor, zonder binnenbak, op een boerderij. Ben benieuwd hoe ik de winter door kom.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 20:43

Kop op, dikke jas aan, met bont gevoerde laarzen aan en een muts op je bol en zo kom je de winter door. Paardje dekje op met losrijden en uitstappen. Gaat prima, zeker weten!!!!!!!

Toos paardloos

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 20:44

Nou, dit verhaal kon zo dubbel zijn.. de bak, wind, deken, blubber en boerderij komen precies overeen. De bak is verschrikkelijk slecht, de paarden zijn knetter van de wind, een enorme storm om doorheen te lopen, dan ook nog eens regen erbij, eerst tot je knieen in de blubber om bij de bak te komen die er ook niet uit ziet momenteel. Geen licht bij de bak enz. enz. Meid ik leef volkomen met je mee en ook ik vraag me af of ik het deze winter ga redden met Propala die helemaal herbeleerd moet worden, omdat er nauwelijks iets mee is gedaan sinds ze zadelmak gemaakt is (totaal is er het laatste jaar zo'n drie/vier weken op gereden).

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 21:37

klinkt bekend Haha! Maar de afgelopen dagen was het toch wondermooi weer ook s avonds. Dus af en toe een stormdagje mag er wel tussen hoor, als het morgen dan maar weer rustig is. Ik heb alleen even gestapt aan de hand en voor de rest maar extra gepoetst en geknuffeld.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 21:51

Tja, dit inderdaad geen leuk paardenweer, of juist wel, het is maar hoe je het bekijkt, paard is alleen maar heel jolig, dus hij zal het wel leuk vinden Lachen Ik heb ook niet gereden vandaag. Ik hoop dat het morgen weer minder waait, anders maar longeren, als ik er met dit weer opga krijg ik vliegles. Ik ben gelukkig geen binenbak gewend, maar zie ook wel een beetje tegen de winter op.

Navragen is beter dan afvragen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 22:23

haha ik ben vandaag eerst maar eens gaan longeren. Want gisteren wastie ook al zo gek als een deur en ben ik ook al bijna gelanceerd dus vandaag eerst maar laten rennen aan de longeerlijn. Hij was met rijden lekker braaf!

_________________
quote van iemand die mij gemeet heeft: Je bent een klein, lief jongetje net als ik verwacht had. *LOL*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef op 2001-11-21 21:26 ]</font>

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 23:20

heeeerlijk he dit weer!!!
idd weer een dubbel verhaal... buitenbak.. nog niet eens bij de stal zelf, boerderij....enz
en dan ook nog es les hebben!!! Nou ja dat ging perfect hoor daar niet van. maar me instructrice was niet te verstaan!!!! heeeeel vereveldend...
maar we slaan ons er wel doorheen!!!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 23:44

Goh, wat ben ik dan een mazzelkont. Onze buitenbak met verlichting ziet er nog prima uit (nou ja, morgen misschien niet meer) en Paity was harstikke braaf bij het buitenrijden. Ze was wel een beetje druk, vooral toen we een stapel ingepakt kuilvoer tegenkwamen, heel gevaarlijk Extreme duivel . Daarna kwamen we ook nog langs een weiland met een Belgische knollenmoeder met veulen. Die kwamen met z'n tweeën keihard naar het hek gescheurd, dus toen begon Pait zich ook ff uit te sloven! Maar ja, tegen zoveel geweld kon ze toch niet op!
Wel grappig hoor, dat veulen. Hij was al bijna net zo groot als Paity, leek wel Clown .

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 09:15

Tja, als ik het zo lees, heb ik het ook getroffen.
Onze bak is perfect en doordat de bak ook pal achter een bos ligt heeft de wind geen vrij spel.

Ik heb dus heerlijk gereden en Fitz had voor de rest ook nergens last van. Zelfs niet van jolige bokken of steigerpartijen .....

Ik zie nog het meest op tegen de vorstperiode 's winters, want dan kan ik dus geen kant op!

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 09:30

Ik mag ook van geluk spreken. Hebben gelukkig 2 binnenbakken. 1tje van 30x60 en 1tje van 20x40. Voor mij is dit de eerste winter met een binnenbak. Heb ook jaren door weer en wind de paarden moeten doen in een buitenbak. En af en toe was dat echt afzien brrrrr.... Ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt om naar een manege met binnenbak te verhuizen. Het is wel duurder en ik moet langer reizen, maar het is het wel waard. Succus aan iedereen die deze winter zijn paardje buiten moet doen. Hopelijk wordt het niet zo een natte winter. Alhoewel ze onderzoek hebben gedaan en de winters in ned. worden natter. Er gaat 6% meer regen vallen....

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:07

Erg he, ik stond gister helemaal ingepakt te longeren. Paard waterdichte uitrijdeken op. Heel handig, die zijn heel licht dus die waaien op........grrrrrrr. Koordje maar om zijn staart gebonden. Daarna tweede paard met zijn buitendeken op beetje rond laten lopen...toen was het droog, grrrrrr. De paarden hadden gelukkig al een uur buiten gestaan dus kon ik snel naar huis. Gelukkig is mijn bak altijd droog en hebben we geen blubberpaden. Hopen maar dat het weer snel beter wordt.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:33

De bak is bij ons ook super, dus daar ligt het niet aan. Aan één kant staan bosjes, die houden wel wat wind tegen, maar zijn meteen ook het engst, want dat beweegt, dus daar kom ik helemaal niet langs met dit weer!!

Navragen is beter dan afvragen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-01 11:20

De bak is ook prima bij ons hoor, nooit nat enzo. Maar het is nu nog vrij donker omdat er nog geen goede verlichting is. En de blubber is eigenlijk meer vóór de bak. Dus waar normaal gras hoort te liggen. Haha!

Ik zou natuurlijk best een binnenbak willen, maar ik heb het er gewoon niet voor over om op een grote stal te staan met mensen. Brrr. *LOL*
Ik ben liever alleen! Geen bemoeials, niet hoeven wachten om je paard af te kunnen spuiten of te longeren, geen regeltjes meer, heerlijk. Het enige wat nog fijner zou zijn dan deze stal, is paarden aan huis. Maar goed, ik zie altijd wel tegen de winter op, maar dit jaar helemaal!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 12:21

Daarom staan mijn paarden ook thuis. Dan maar geen binnenbak. Ik kan ook niet tegen als die mensen! En idd wat ik ook wil doen ik hoef nooit te wachten. Zelf bepalen wat je paard eet etc....enige minpunt...de winter. Maar ja wachten of met zijn "alle" in de binnenbak lijkt me ook niet echt alles. We hebben een paar jaar "overwinterd", op verschillende stallen, maar dat is me ook helemaal niet bevallen. Dus beetje aanpassen maar.


claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 13:02

Je eerste winter zonder binnenbak..... wat zal jij het koud hebben Tong uitsteken

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-01 14:20

Lach jij maar, jij bent straks ook aan de beurt! }>

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:37

Ik sta bij een vriendin op stal en zij heeft ook alleen een buitenbak. En die staat bij pittige regenval vaak nog vol plassen ook. Maar het is wel reuze gezellig met z'n tweeën en als ik het echt koud heb ga ik bij haar binnen ff een bakkie koffie drinken of onder de zonnebank Voordeel is wel dat je paard aan alle weersomstandigheden gewend raakt...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-01 15:53

Dat is ook wel zo ja! Maar mijn merries zijn nogal watjes en al lopen ze zelf zonder problemen in weer in wind buiten, als ik wil rijden kunnen ze er opeens niet meer tegen. Maar ja, dan kunnen ze natuurlijk ook niet met hun kont tegen de regen in staan. Ik kijk in ieder geval ontzettend uit naar de lente enzo. Vooral de maanden januari en februari...die zijn zo erg!! Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:58

hihi, mijn ruintje is ook een mietje hoor! Laatst kreeg ik een hagelbui op m'n kop, ging ie helemaal met zijn hoofd schudden enzo. En dan is alles ineens eng natuurlijk. Ik doe dan altijd maar net of m'n neus bloedt....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:59

Pfff, ben dus niet de enige die een hekel heeft aan januari en februari. Vreselijk die donkere koude maanden met veel ongemak. Naar de kerst gaat het nog wel. Zo met die Sinterklaas en de gezeligheid van de kerstboom,maar daarna, bahhhh.
Behalve de vereniging lessen ben ik ook toegewezen op een buitenbak en dat was vorig winter niet altijd een succes. Maar met dit weer is ook balen. Vanavond eens kijken of ik toch niet eerst ga longeren voor de verenigingsles. Anders zit ik waarschijnlijk 45 min op een bommetje ipv een rustig paard....

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 16:03

Ik heb altijd alleen een buitenbak tot mijn beschikking gehad, totdat ik bij een stal kwam te staan met ook een prachtige binnenbak! Wat een luxe! Ik luisterde meteen nooit meer naar het weerbericht! *LOL*

Na 8 maanden hield ik het bij deze stal voor gezien en verhuisde naar een tijdelijk adres midden in de kale bollenpolder. Dit was eind februari (2 jaar geleden) en het was meteen een zooitje takkeweer, dat wil je niet weten! Keiharde wind, hagel en dat soort ellende... Ik heb toen wel even moeten slikken, de overgang was een beetje heftig! Haha!

Nu ben ik allang weer gewend aan weer en wind en pas het werk en de weekplanning (ahum, klinkt duur!) er op aan. Ik wist dat het gisteren zo hard zou gaan waaien en had zodoende een rustdag ingepland.

Wij hebben 1 beschutte bak, alleen als het hard waait vliegen de takken om je oren, dus laat maar zitten! De andere bak ligt vrij open en is niet verlicht, dus is dat s' avonds geen optie.

Mijn ervaring is dat je in deze maanden een beetje moet roeien met de riemen die je hebt (af en toe letterlijk: afhankelijk van de kwaliteit van je bak!).

Geloof me: het went! Echt! Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-01 16:24

Ik hoop dat je gelijk hebt, dat het gaat wennen! Haha!

Ik denk dat deze bak zich erg goed gaat houden in de winter. De bak ligt er pas sinds februari, net voordat wij op stal kwamen dus de boer is het ook nieuw wat er gaat gebeuren, maar het lijkt erop dat hij goed zal blijven. Maar ja, om in de hagel/wind/regen/sneeuw/kou te rijden...dat moet ik nog zien. Ik denk dat ik op de hele slechte dagen toch maar niet ga rijden en de paarden wel losgooi. Ze lopen overdag al in een klein paddockje waar ze wat heen en weer kunnen wandelen en 's avonds (of overdag als ik niet werk) kan ik dan nog rijden, losgooien, longeren etc. Zo denk ik dat ze zo voldoende beweging zullen krijgen. Het is natuurlijk niet zo ideaal als in de zomer, maar ik ben allang blij dat ze ook overdag los kunnen, als ik er niet ben. We zien het wel, maar ik zie er echt ontzettend tegenop. Vooral omdat ik ook zo'n koukleum ben. En als het glad wordt...wat dan??

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 16:35

Je kunt ind je planning aanpassen dat doe ik ook. Ik heb al 9 jaar geen binnenbak meer en na een tijdje gaat dat plannen vanzelf. Ik heb wel stapels deken en meerdere waterdichte buitendekens en voor mijzelf heb ik ook een kast vol met jassen, de regenchap van Pikeur mag eigenlijk ook niet ontbreken als je geen binnenbak hebt. Wat betreft het rijden/stappen etc. als het glad is: ik haal voordat het echt gaat vriesen strooizout bij Randzijn en tja, de bak eggen voordat het gaat vriesen, nou goed, ik doe het al een aantal jaren dus als je nog wat tips wilt hebben...ik hoor het wel. Oja, ik rij tijden de "echte" wintermaanden geen wedstrijden meer. Kan je je training ook makkelijker aanpassen......

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-01 16:48

Goed dat ik het weet, als ik ergens mee zit zal ik jou om tips vragen, dank je!

Wat ik inderdaad echt moet aanschaffen, is goede regenkleding, warme kleren, voor de paarden extra regendekens (als er 1 erg nat is moet ie natuurlijk eerst kunnen drogen), uitrijregendekens etc. Pfff gaat een hoop geld kosten! Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 16:56

Ja, inderdaad. Ik heb voor alle twee een dubbele set dikke waterdichte buitendekens en ze hebben ieder een dunne. Ik kan je de dekens van Harry aanraden. Niet zo heel erg duur en ze blijven goed liggen. Zijn niet de mooiste maar het is toch maar voor in het natte zand. Je hebt toch ook twee paarden? Het is erg prettig dat als je aan je tweede paard begint je weer "droog" kan beginnen. Droge jas etc. Maar het blijft afzien hoor! Brrrrrrrr


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frutsel05, Groetje, Jet, Lanoca, Nienken, petraaken, Sterrenpony en 107 bezoekers