Tinker of Irish Cob?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Tinker of Irish Cob?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 11:38

misschien een domme vraag, maar wat is het verschil tussen een tinker en een Irish cob? Ik dacht altijd dat ze hetzelfde waren... Haha!


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:39

Pff als we dat eens wisten!


Er was eens een bont paardje uit Ierland. Een bont paardje met veel behang en een vriendelijk karakter en uitstraling.
Overal waar het paardje liep wilden mensen weten wat voor paardje het was. “is het een bonte Fries?” Steeds meer mensen leerden dit paardje kennen. En steeds meer mensen raakten betoverd door het karakter en uiterlijk van dit paardje. Zo kwamen er steeds meer soortgenoten van dit paardje naar Nederland. En steeds meer mensen waren blij met zo een geweldig paardje. Maar soms keken deze mensen jaloers naar andere rassen. Die rassen hadden een stamboek, shows en zelfs eigen wedstrijden. Dat leek hun ook wel wat, in Ierland werd daar weinig aan gedaan, dus waarom niet zoiets opzetten in Nederland? Er kwam een vereniging van mensen die gek op dit ras waren. Deze vereniging zorgde voor leuke uitstapjes en ritten.
Toen stak het eerste stamboek de kop op, een stamboek voor de bonte paardjes, er werd gekeurd door Friezen keurmeesters, een Fries was toch wel een ras wat er technisch het meeste op leek. Veel mensen trokken met hun bonte paardjes richting dat stamboek. Er werd professioneel gekeurd en de dekhengsten werden keurig op sperma gecontroleerd.
Toen was daar opeens nog een stamboek, niet voor de Tinker maar voor de Irish Cob. Maar wat was dat? Deze twee rassen leken toch wel heel erg op elkaar. Bij dit stamboek werd er gekeurd door mensen die het ras zelf hadden, dat stamboek is minder formeel en de keuringen zijn kleinschaliger en volgens velen gezelliger. Het eerste stamboek keurt op 4 typen Tinkers, het andere stamboek keurt op het Type Irish Cob. Waar het ene stamboek let op bewegingen en lijn, zoekt het andere stamboek een type met veel behang en een vrij korte rug.
Perfect zou je zeggen, je kon kiezen waar je heen ging, veel mensen wilden hun paard bij beide stamboeken laten inschrijven; ook geen probleem. Zo konden ze meekomen met beide stamboeken en ontmoetten ze nog meer mensen en niet te vergeten die mooie bonte paardjes. Dat ging allemaal zo een tijdje goed, tot de gevreesde brief dit najaar. Een brief die veel stof deed opwaaien, niet alleen door de toon, maar vooral door de inhoud. Er stond namelijk in dat de eigenaren van de bonte paardjes moeten kiezen! Hebben zij nu een Tinker of een Irish Cob?
Het PVE heeft een eind gemaakt aan het paradijs voor bonte paardjes-eigenaren. Zij hebben de kloof die er tussen de twee paradijsjes bestaat dieper en vaak zelfs onoverbrugbaar gemaakt. Veel bonte paarden eigenaren weten het niet meer, beide stamboeken hebben zo hun voordelen. Wat moeten ze kiezen? Zou een verenigd stamboek dan niet toch makkelijker zijn???

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:48

ik heb het bij paard ahoy aan het irish cpob stamboek gevraagd. volgens hen waren irish cobs rasecht en tinkers een menegling van rassen, veelal bont. bij irish cobs zijn alle kleuiren toegestaan behalve albinos.
heb mijn ??? bij dit verhaal, volgens mij gaat het gewoon om hetzelfde ras...

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:51

Daar gaan we weer Verward er zijn hier al verschillende topics over geweest.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:02

nou de Tinker heeft 4 types waaronder de Cob. en deze Cob is de Irish Cob... heel simpel gewoon. ook de Vanner van de Tinkers valt bij het ICS onder Cobs. Dan heb je nog de Grai (een iets luxere Cob) en de Scudder, wellicht zouden dit de Sporthorses van het ICS zijn?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:46

In Ierland staan onze bonte vriendjes niet bekend als " Tinkers". Het woord Tinker is in Ierland een scheldwoord/ander woord voor zigeuner (het volk dat deze paarden houden en fokken). Als je het daar over een Tinker hebt in de zin van een paard kijken ze je raar aan!! Haha! Onze paarden worden in Ierland Irish Cobs genoemd, Gypsy Horse, of piebald (zwartbont) of skewbald (bruinbont). Wij mensen van het vaste land die plotseling massaal fan werden van deze paarden en ze gingen importeren hebben er een andere naam aan gegeven: Tinker *LOL* Een cob is een type paard en kan allerlei kleuren hebben en geboren zijn uit allerlei paardenrassen.

"Wat een Tinker Enormus Reusachtig!" :P (LilianR)
Een groots paard is niet meer. Kieran of Oz 28.08.2014

Hompie
Berichten: 35
Geregistreerd: 01-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:42

Citaat:
irish cobs rasecht


Hoe weten ze nu van Tinkers waarvan de ouders onbekend zijn dat ze rasecht zijn. Verward

Zijn gewoon dezelfde paarden. Dat kan je al merken omdat er veel bij beide stamboeken zijn/waren ingeschreven.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:49

Volgens mij gaat het precies om hetzelfde ras, alleen gaat het ICS over vooral de Irish Cob (alhoewel, zoals eerder gezegt vallen de Vanner en de Grai dan onder 'sporthorse')
Ik denk niet dat een Irish Cob wel rasecht zou zijn, de Tinker/Irish Cob zijn beide volgens mij en mengelmoesje van bepaalde rassen..
Vind het erg jammer dat er perse gekozen moet worden of je je paard bij het ICS of het NST laat keuren, ik ben er nog niet helemaal uit Scheve mond

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:37

De Irish Cob vind ik persoonlijk 1 van de 4 types tinker. Want zeg nou zelf van geen 1 tinker weet je wat voor bloed erin zit. Dus kan nooit echt raszuiver zijn. Maar inderdaad wel jammer dat van beide stamboeken niet een geheel gemaakt kan/gaat worden. En dat mensen moet kiezen. Mijn tinker is nog nergens in opgenomen en ik zou ook niet weten voorwelk stamboek ik zou moeten kiezen. Dus ik laat het voorlopig gewoon zo.

Het is zo fijn om klein te zijn!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:54

Zelfs de Fries is niet rasecht want die had na de oorlog ook een oppepper van de Groninger nodig Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:55

Geen verschil in paarden. Alleen in de mensen erachter.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:22

Esme_27 schreef:
Geen verschil in paarden. Alleen in de mensen erachter.


helemaal mee eens!

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:41

volgens mij is het precies hetzelfde en volgens mij is dit ook de ruzie waarom de verschillende stamboeken ruzie hebben,
tinkers en irish cobs zijn gewoon kruisingen... eigenlijk zijn alle paarden dat, want ze hebben allemaal wel een beetje arabierenbloed (schijnt zo te zijn)
ik heb er echt geen verstand van, maar waarom maken we ons er eigenlijk zo druk om,
een knol is een knol, dus have fun!!! haha Haha!

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:27

MelanieS schreef:
In Ierland staan onze bonte vriendjes niet bekend als " Tinkers". Het woord Tinker is in Ierland een scheldwoord/ander woord voor zigeuner (het volk dat deze paarden houden en fokken). Als je het daar over een Tinker hebt in de zin van een paard kijken ze je raar aan!! Haha! Onze paarden worden in Ierland Irish Cobs genoemd, Gypsy Horse, of piebald (zwartbont) of skewbald (bruinbont).


Het woord tinker komt van tin.. De "zigeuners met de "tinker"" waren tin verkopers/handelaren en de engelsen noemden hebben het woord tinker verzonnen (als scheldnaam voor de "Zigeuners" en hun paarden dus, zoals hierboven al stond)

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 01:18

Tis toch allebei hetzelfde maar Tinker is een scheldwoord ofzo.....daarom zeggen sommige mensen Irish Cob. Dat d8 ik althans.....

Sharmila's wijsheid: Schoonheid neemt onvermijdelijk toe met de haarlengte.

Instagram; tinkerparadijs

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:17

Sharmila schreef:
Tis toch allebei hetzelfde maar Tinker is een scheldwoord ofzo.....daarom zeggen sommige mensen Irish Cob. Dat d8 ik althans.....



j hahahaah daarom mag er geen maanogen bij het ics naar binnen Knipoog

Nee hoor als je de cob bij het NTS ziet en de cob bij het ICS zie je 2 verschillende types.. Bij het ICS zeggen ze dat alle types cobs zijn wat bij het NTS onder de andere 3 categorie valt.. DAT KEN DUS NIET..
dus het ics klopt niet

is gewoon een raar namaak stamboek!!

DIT IS MIJN MENING DUSSSSSSS> Schijnheilig

When love is a drug, then let me be your dealer!

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:27

Ben ik het niet mee eens, Offspring...

Dat er verschillen zijn tussen beide stamboeken is duidelijk en iedereen moet gewoon kiezen welke het beste bij haar/hem past maar om het ICS nu een namaakstamboek te noemen gaat mij te ver...

Ik kies overigens voor het NST.

Gillian

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:31

Even offtopic, is het echt zo dat ze bij het ICS geen Tinkers met maanogen opnemen

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:05

Mazzel-meid schreef:
Even offtopic, is het echt zo dat ze bij het ICS geen Tinkers met maanogen opnemen


Nee, hoor.
Bijvoorbeeld Dylan van Gipsy-spirti heeft 2 maanogen. ICS goekgekeurd.
http://www.gipsy-spirit.nl/ kan je foto's zien + in de tekst dat hij 2 maanogen heeft.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:13

Dat was in het begin wel zo Mazzelmeid. Maar hier zijn ze op terug gekomen wegens een hoop ophef hierover.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:46

Ik ben tot nu toe alleen op NTS keuringen geweest en dast vond ik wel erg gezellig, maar weet dus niet echt wat het verschil is tussen de ICS en het NTS.

Het is zo fijn om klein te zijn!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:00

Het ICS hoort toch bij de Engelse ICS? Lijkt me ook sterk dat ze de maanogen daar verbieden. Het 'hoort' bij de tinker...

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:13

ook wat mij betreft hebben we het over dezelfde paarden alleen met een andere benaming. Niets meer en niets minder

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:17

By the way: van het ICS weet ik dat ze een robuust compact paardje willen behouden voor de fok die koel in de kop is, wat voornamelijk als recreatiepaard is bedoeld. Hun redenatie is als volgt: een echt cob is een rustig paard en erg geschikt voor recreatie, als je puur dressuur wilt gaan doen dan koop je wel een ander ras....

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:32

Hee hoi, heb ook een tinker en die van mij staat bij het ics ingeschreven. Het ics gaat naar mijn weten inderdaad uit van het robuuste paardje dat ook koel moet blijven. Ook verdelen ze de irish cobs in de a, b, c, en d cobs. Ik heb indertijd voor het ics gekozen omdat dat al in verbinding stond met de tinkervereniging waar ik lid van was en omdat er gekeurd werd door keurmeesters uit ierland. En vond het niet nodig om haar in te schrijven bij twee stamboeken. (ook kostenplaatje en ik fok verder niet met haar)
Maar inderdaad het blijft volgens mij wel hetzelfde paardje. T is dan ook jammer dat deze twee stamboek niet samen kunnen gaan en daardoor er een kloof onstaat tussen tinkereigenaren. We zijn immers allemaal verliefd geworden op datzelfde ruimbehaarde bonte paardje uit Ierland???


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers