Volgorde ...eerst bix en dan hooi.. of andersom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Volgorde ...eerst bix en dan hooi.. of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 23:24

Wat is nu de beste volgorde om een paard eten te geven....eerst bix en daarna de hooi...of andersom?
En hoeveel tijd kun je daar het beste tussen laten zitten??
Verder wilde ik ook weten of brood nu slecht/goed Verward is voor een paard? Je hoort daar tegenstrijdige meningen over....


Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:28

altijd eerst hooi - al is het maar een klein beetje, om de speekselproduktie aan de gang te brengen- eventueel na 5 minuten kun je al biks gaan geven. Brood geef ik ze wel eens,maar laat ik heel hard worden (vinden de meeste paarden ook wel lekker) Knipoog

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:29

Iedereen heeft zn eigen manier, maar wij voeren altijd eerst de brok met wortels en daarna als de brok op is, meestal 10 min daarna het hooi daar kunnen ze dan lekker lang mee doen.

Met de voerronde sochtends vind ik het ook handiger omdat je dan smiddags gerust kunt gaan rijden en niet hoeft te wachten totdat hij zn biks heeft laten zakken, maar zoals ik net al zei het ligt er ook aan hoe jij je dag met je paard indeelt wbt trainingen en voerschema, wij hebben dat in ieder geval wel op elkaar afgestemt.

Brood mag een paard best hebben, mits in kleine hoeveelheden teveel brood in 1 keer of langdurig achtereen kan maag/daarm verstoppingen veroorzaken of klonteringen vormen in de slokdarm.

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:30

Eerst hooi/kuil, dan biks. Heb ik ooit zo geleerd, zou beter zijn voor de spijsvertering. En niet direct na het eten gaan rijden, maar dat vind ik zelf als ik net gegeten heb ook niet prettig.... Brood mag niet beschimmeld zijn en ook niet te vers (?) beschimmeld lijkt me duidelijk maar waar dat verhaal over niet te vers vandaan komt weet ik niet.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:32

annegti schreef:
Eerst hooi/kuil, dan biks. Heb ik ooit zo geleerd, zou beter zijn voor de spijsvertering. En niet direct na het eten gaan rijden, maar dat vind ik zelf als ik net gegeten heb ook niet prettig.... Brood mag niet beschimmeld zijn en ook niet te vers (?) beschimmeld lijkt me duidelijk maar waar dat verhaal over niet te vers vandaan komt weet ik niet.


Dat heeft met die verstoppingen te maken en slokdarm problemen(kan voorkomen, hoeft niet natuurlijk), het is idd beter om het brood eerst te laten drogen zodat het hard is dat is beter dan vers brood.


capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:38

bij ons eten ze eigelijk altijd wel beetje hooi om te knabbelen dus ik voer eerst brokken en daarna het hooi bij vullen zeg maar.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:27

bij mij op stal krijgen de paarden eerst bix en dan kuil.....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:30

ik geef ook altijd eerst bix en dan hooi

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:39

Eerst hooi en na een paar uur pas de bix.
Of eerst bix en na een paar uur pas hooi.

Als je eerst bix geeft en meteen het hooi erachter aan dan heeft de bix niet de kans om goed te verteren. Het hooi 'duwt' als het ware de bix te snel door de darmen.

Afhankelijk van de hoeveelheid bix die je voert kun je wel of niet erna rijden.
Ik voer 1/2 kg per keer en ik ga na een half uur gewoon rijden.
Na het rijden geef ik ze meteen een kruiwagen hooi, zodat ze niet te snel water gaan drinken.

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 01:39

Eerst brok, dan hooi.
Onze paarden krijgen elke avond 1 stukje brood.
Maar, gedroogd. Van het normale brood wat wij mensen eten... dat is niet zo gezond voor ze.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:09

Ik ga het liefst voor eerst ruwvoer en dan het brok het is beter voor de darmen en het brok wordt beter opgenomen.

...Dreaming with my eye's wide open...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:12

Eerst ruwvoer, dan krachtvoer.
Om bovenstaande redenen, dat het ruwvoer het spijsverteringsstelsel beter op gang brengt en dan dus daarna het krachtvoer veel beter verwerkt wordt.

Bij ons krijgen ze wel eens een plakkie brood, meestal oud, want vers brood eet ik zelf wel op Haha!

Virginie

Berichten: 398
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:38

brood vinden ze enkel lekker als het hard is en het mag geen roggebrood zijn.Daar kunnen ze heel ziek van worden

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:52

Hij krijgt alles tegelijk. Hij begint met de brokken en daarna het hooi.

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:01

Een paard heeft een hele kleine maag.
Als een paard s'avonds laat nog hooi/kuil gehad heeft, is het geen probleem om eerst brok te voeren.
Zit hier te lange tijd tussen, dan neemt het paard de brokken niet op, omdat de maag zo goed als leeg is.
Het gaat dus te snel door de maag heen, zonder dat de maagsappen voldoende erop hebben kunnen inwerken.
Als een paard wel van tevoren hooi of kuil heeft gehad, dan zit dat dus nog in de maag, en duurt het even voordat de brokken de maag gepasseerd zijn.
Dus kunnen de maagsappen beter inwerken, en neemt het paard meer op.
Scheelt een hoop kilo's brok...

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:04

Eerst hooi en dan brok.
Dat is de beste volgorde. Er moet dan wel een uur tussen zitten. Hooi prikkelt de darmen waardoor de voedingsstoffen die in de brok zitten beter opgenomen worden.

Don't dream your life, live your dreams!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:08

Sugarmiss schreef:
Eerst hooi en na een paar uur pas de bix.
Of eerst bix en na een paar uur pas hooi.

Als je eerst bix geeft en meteen het hooi erachter aan dan heeft de bix niet de kans om goed te verteren. Het hooi 'duwt' als het ware de bix te snel door de darmen.


Zo heb ik het inderdaad ook geleerd. Soms zondigen we er wel eens aan, als het ons echt niet uitkomt om 2 keer kort op elkaar naar de paarden te gaan. Dan krijgen ze wel brok en hooi tegelijk (wat betekent: eerst brok opsmullen en daarna het hooi aanvallen). Maar in de regel geven we het brok helemaal los van het hooi, en liefst nadat ze al eerder op de dag een portie hooi gehad hebben.

Dat brok op een lege maag kwaad zou kunnen, heb ik nog nooit gehoord. Als je 's morgens mueslie eet, blijft die toch ook hoe dan ook in je maag. Want in de maag zitten toch de 'receptoren' die zeggen dat je gegeten hebt? Dus waarom zou een portie brok die niet gevolgd wordt door hooi direct naar de darmen gaan? Ik kan me vergissen hoor...

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:29

Bij ons wordt eerst hooi gevoerd, en als alles dan klaar is, zo'n half uur/drie kwartier later, dan begint de bixvoerronde. Ben ik erg blij mee, want dat is de enige juiste manier.

Als je me echt woest wilt hebben, geef je m'n paard brood. Dat wil ik absoluut niet hebben. De schimmels die in brood voorkomen als het te oud is, kunnen echt funest zijn voor je paard.
Ze krijgen van ons zelf echt wel eens een harde boterham, zeker als er homeopatische medicijnen gebruikt worden, dat doe ik altijd op een korstje, maar een ander heeft mijn paard al uberhaupt niet te voeren en al helemaaaal geen brood.
Is bij ons op stal overigens ook streng verboden, andermans paard voeren. En terecht!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:41

Sonja schreef:
Bij ons wordt eerst hooi gevoerd, en als alles dan klaar is, zo'n half uur/drie kwartier later, dan begint de bixvoerronde. Ben ik erg blij mee, want dat is de enige juiste manier.


Is ook idd de enige manier als je het wetenschappelijk bekijkt.
Bij ons krijgen ze echter wel eerst biks 's ochtends omdat het zo beter uitkomt met rijden.
Dan hooi en tussen de middag weer biks en dan om een uurtje of drie weer hooi en dan 's avonds nog luzerne met slobber.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 16:12

Yorghos heeft zijn hooi altijd vrij tot zijn beschikking. Ik voer dus gewoon brok zonder dat ik eerst nog speciaal een portie hooi geef.
Maar om de spijsvertering op gang te brengen is het inderdaad het beste om eerst wat hooi te geven en daarna krachtvoer.

* To Belg, or not to Belg *

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:32

Ik wilde deze vraag zelf ook net stellen.
Maar, wat ik me nu nog zit af te vragen, de meesten adviseren eerst hooi en dan krachtvoer ivm het op gang brengen van de darmen, ik denk dat ik het op een cursus vorig jaar ook zo geleerd heb maar als ik er over nadenk, blijf ik toch met één vraag zitten.
Volgens mij verteert krachtvoer vlugger dan ruwvoer omdat er in het ruwvoer meer ruwe celstof zit. Dus als je eerst ruwvoer voert, is dat nog aan het verteren in de darmen op het moment dat het krachtvoer eraan komt. Ik vraag me dan af of dit krachtvoer dat dan op vertering moet wachten, niet gaat gisten terwijl het wacht om verteerd te worden?
Iemand vertelde me ooit dat wij mensen het met ons fruit ook verkeer doen, wij eten een stuk fruit als dessert maar dat fruit valt dan bovenop het eten dat nog in onze maag zit en is lichter verteerbaar dan bvb de hoofdmaaltijd, dus zou dat fruit gaan gisten en zouden we eigenlijk eerst ons fruit moeten eten en dan pas onze hoofdmaaltijd.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 14:21

Ja Teigertje dat heb ik ook gehoord, i.v.m. dat fruit. Ik heb daar zelf ook aan gedacht!
Hoe zit het nu eigenlijk??

johnvt
Berichten: 229
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:59

Ik voer hier de paarden eerst kuilgras en hooi en na een klein half uurtje bix.

Het is altijd beter eerst hooi of kuilgras te geven en daarna bix,

Ik laat er bewust een klein half uurtje tusssen zitten[/b]

Als het schip lek is, gaan de ratten van boord.

Wat een zelf spot hebben sommige mensen, ONGELOOFLIJK SAAI.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:24

Ik blijf nog steeds met mijn vragen zitten Knipoog
De meesten schrijven dat het beter is om eerst ruwvoer te geven en dan pas krachtvoer maar het echte waarom vind ik nog niet terug.
Heb de brochure van het ministerie van Landbouw rond voeding al eens uitgespit maar daar staat niks in over de volgorde.
Wel veel informatie over de vertering zelf.
De vertering gebeurt eerst in de maag, deze bestaat uit twee delen: een slokdarmgedeelte en een bodemgedeelte. In het slokdarmgedeelte worden de makkelijk verteerbare koolhydraten door bacteriën en enzymen uit het voedsel afgebroken. In het bodemgedeelte naar de dunne darm toe worden pepsine en zoutzuur afgescheiden en op die manier begint de eiwitvertering.
In de dunne darm gebeurt de vertering vooral enzymatisch, het voedsel wordt afgebroken en de voedingsstoffen worden geresorbeerd, zo komen ze in de bloedbaan terecht in de vorm van suikers, vetzuren en aminozuren.
Ruwe celstof en ander ruwvezelig materiaal wordt praktisch niet afgebroken.
Dan komt het voedsel in de dikke darm en daar vindt microbiële vertering plaats in een zuurstofarm milieu. Daar wordt ruwe celstof afgebroken door bacterieën, waarbij vluchtige vetzuren ontstaan en deze vetzueren leveren energie aan het organisme.
In het achterste deel van de dikke darm is er resorptie van water, zouten en andere voedingsstoffen zodat alleen onverteerde delen overblijven.

Als je dan het gedeelte over de verteerbaarheid van voeders doorneemt dan krijg je deze uitleg

De verteerbaarheid van een voeder neemt af met de toename van het celwandgedeelte. De verteerbaarheid kan schommelen tusen 90% bij maïsgraan en 40% voor stro.
Er staat dan ook een tabel met de verteerbaarheid van voeders: maïs staat bovenaan gevolgd door gerst en haver.
Goed grashooi en hooi komen in het midden en stro komt als laatste.

Blijft dus nog altijd mijn vraag, welke volgorde dan aanhouden als je de vertering in overweging neemt en bedenkt dat ruwvoer trager verteert dan krachtvoer.

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:44

ik geef de paarden smorgens hun brokken dan staan ze op gaan ze op de wei. S'avonds krijgen ze weer brokken en dan geef ik het hooi eigenlijk er direct achter. Er zijn mensen die zeggen dat eerst hooi moet geven en dan de brokken , dan vraag ik me af de meeste paarden staan op stro , die eten zowel voor als na hun brokken stro , dus zou je perse hooi NA hun brokken moeten geven...?
ik heb het altijd al zou gedaan en nooit zijn er problemen van gekomen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Jennifer_S en 109 bezoekers