teugels kort houden, maar niet strak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

teugels kort houden, maar niet strak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 18:23

ik krijg steeds van mijn instructrice te horen dat ik mijn teugels korter moet houden, omdat ik ze te lang houd.
mijn paard loopt niet makkelijk nageeflijk, en zodra ik teveel aan haar mond kom pakt ze t bit vast.

de instructrice zegt dan: niet strakker maar korter!
dat kan ik alleen als ik mijn armen helemaal naar voren uitstrek en dus niet mooi met mijn armen in een hoek zit.

heb t gister zelf uitgeprobeerd, ook om nagefelijkheid te oefenen,
maar heb er zelfs blaren op mijn vingers aan overgehouden!

wie heeft er tips voor mij?

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:37

Ik krijg een paard alleen maar 'goed korter' wanneer die nageeflijk is. Anders gaat ze trekken en trek ik haar ook in de krul. Ik zou je paard dan ook eerst nageeflijk rijden (ook al duurd dat uuuuuuuuren) en dán pas korter maken. Als het goed is wordt ze korter in de hals, zonder dat je je 'knik' verliest in de arm en zonder dat ze gaat lopen trekken. Het is dus gewoon een kwestie van oefenen, en oefenen.. Succes iig OK dan!

(ik weet het, hier heb je niet concreet wat aan, maar dat is geloof ik wel de beste manier!)

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:31

misschien bedoelt ze dat je de teugels niet strakker moet maken, maar meer contact moet nemen op de teugels? voor de rest ga ik mee met yvonnea, een paard kan pas korter lopen als hij goed ontspannen voorwaarts-neerwaarst loopt en dan beetje voor beetje gaan omhoogvragen door veel overgangen tempo's en ophoudingen te maken, dat lukt niet door de teugels ineens een stuk korter te houden. succes!

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:22

(ik heb het zo geleerd hoor) Ik moet van mijn instuctice mijn tuegels als ijspegels zien ze mogen niet te slap dan breken ze en niet te strak dan trek je ze uit me kaar!!! Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:41

laetitia schreef:
de instructrice zegt dan: niet strakker maar korter!
dat kan ik alleen als ik mijn armen helemaal naar voren uitstrek en dus niet mooi met mijn armen in een hoek zit.

Voor je gevoel strek je je armen dan helemaal naar voren, maar misschien valt dat wel mee. Je armen hoeven niet verticaal-horizontaal gehoekt te zijn.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:04

werk eerst aan een lichte aanleuning, hier gaat zeker wat tijd in zitten, pas als je paard een fijne lichte aanleuning heeft kan je je teugels pas echt goed op maat houden en met wat meer oprichting rijden.
hierbij is het belangrijk dat je je paard goed van achter naar voren rijdt en door heel zijn lijf laat lopen, soepel en ontspannen, als je met een niet fijne aanleuning je teugels korter gaat nemen zal je paard alleen maar een gespannedere aanleuning aan nemen en hard in zijn mond worden, leg je intstructeur dus uit dat je vind dat de aanleuning nog niet optimaal vind en daar eerst goed aan wil werken leg uit dat je anders niet fijn kan rijden en het gevoel krijgt dat het zwaar aan voelt en aan voelt als trekken en geen optimaal contact kan onderhouden.

daarnaast kan het erg slecht zijn voor je eigen lichaam als je de teugels korter gaat nemen terwijl er geen fijne aanleuning is, je gaat je dan onnodig spannen in je lijf om je evenwicht en zit te bewaren.

ik zou het dus goed met je instructeur overleggen. bekijk het probleem en laat haar voelen wat jij voelt door haar misschien even op je paard te laten rijden.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 10:23

morgen heb ik weer les, zal t voorleggen en haar uitleggen! bedankt voor de tips! ik vind nl zelf ook dat ze eerst ontspannen moet lopen!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:29

Ik vind ook dat je paard eerst lekker onstpannen moet lopen. Als ik mijn paard in het begin meteen zo kort pak, dan gaat ze gewoon tegen de hand lopen en is er niks nageeflijks meer aan.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:02

maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je jouw teugels veel te lang hebt. Als je ze dan korter moet nemen is het alsof je 10 kilo in de handen hebt. Met die hele lange teugels loopt jouw paard hoogstwaarschijnlijk te veel op de voorhand, dat betekend teugels korter nemen (nu de juiste maat) en meer van achteren erbij rijden. (lekker veel overgangen rijden) dan krijg je een gewichtsverplaatsing van voor naar achterhand. Dan is ze voor ook niet zwaar.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:11

Ik snap wel wat ze bedoelt is alleen lastig uit te leggen. Ik denk dat je te weinig contact hebt met de mond (beetje waslijnen). Als je te weinig contract hebt zal ze ook niet nagevelijk worden. Met waslijnen zal je paard nooit verzamelen. Verzamelen kan ook zonder te veel oprichting.

Wat ze wil bereiken is het volgende. Je wil je paard van achter naar voren rijden en nagevelijk dat kan als je contact met de mond hebt (niet vast). Met veel been rij je hem van achter naar voren maar als je voor niets hebt zal ze ook niet nagevelijk worden ze zal dan alleen harder gaan en dat wil je tegenhouden door korte teugels en je zit. Ze wil dat je hem van voren iets tegenhoudt zodat je hem van achter naar voren kan rijden. Ze zal in het begin iets sterk worden omdat je vanachter het nodige gaat vragen wat ze vast niet leuk vind. Hier moet je doorheen als je je paard goed wil laten lopen. Zodra het paard zijn achterhand gaat gebruiken zal hij van voren ook loslaten en kan je ook je hand toestaan.

Scrum:
jij gaat van het ene uiterste naar de andere je hebt strakker en muurvast daar tussenin zit nog een hele zee waar je je paard perfect ontspannen kan laten lopen. Maar hoe wil je je paard van achteren activeren als je geen contact met de mond heb of met waslijnen rijdt.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:18

Ik bedoel ook niet muurvast. Maar ik herken het gewoon. Ik heb ook een merrie die ik in het begin echt niet hoef te dwingen. Gewoon met een redelijk lange teugel (zij loopt niet op de voorhand trouwens) en dan lekker ontspannen nageeflijk rijden. Natuurlijk heb ik wel contact met de mond maar dat is echt superlicht. Gaandeweg kan ik die teugels steeds iets korter nemen, en het contact blijft echt heel licht. Maar als ik meteen vanaf het begin de teugels op een normale maat moet pakken kan ik het schudden. Ze gaat tegen de hand lopen, pakt vast in de rug en van ontspanning is de rest van de les niks meer te vinden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:30

Dat kan scrum omdat jij denk ik wat verder bent in het rijden van nagevelijkheid als dat laetitia is. Ik ga er vanuit dat laetitia d' r paard nog niet echt goed van achteruit loopt. Ik kan op die manier ook mijn paard rijden alleen er gaat nog heel wat tijd overeen voordat je zover bent. Ik

Laetitia als je tijdens je les iets niet snapt gelijk uitleg vragen anders werkt het nog niet. Vooral bij nieuwe dingen of iets wat tegen je gevoel in gaat. Succes.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 18:55

het voelt inderdaad net alsof ik ineens een 50 kilo moet ' trekken'
t voelt niet fijn aan als ik haar korter pak want dan lijkt t net of ik haar belemmer en als ik er zelfs blaren van krijg vind ik dat niet normaal!
ik zal t morgen aan de instructrice vragen wat ze precies bedoelt en dat ik er moeite mee heb.
i'll let you know!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:05

Waarschijnlijk hou je ook je armen te krampachtig:
Probeer je gewrichten in je arm (polsen, ellebogen, schouders) flexibel te kunnen bewegen.
Schouders naar achteren, maar zo losjes dat je ze in een rondje kan draaien tijdens het rijden, ellebogen langs je lichaam, maar je moet wel kunnen klapperen alsof je de vogeltjes dans doet Haha!, en je polsen naar buiten draaien, zodat ze de schok tussen de mond van je paard en de rest van je arm ivm het bewegen op je paard kunnen opvangen.
Als je zo losjes in je gewrichten bent, kun je je teugels toch goed op maat nemen, maar tijdig "ruimte"geven in de mond, omdat je armen als een soort veer fungeren.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:42

De aanleuning moet goed zijn, die bepaald de lengte van de teugel.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:07

Als de aanleuning fijn is, en een paard zichzelf gaat dragen in de hals, dan kunnen vaak de handen wel netjes omhoog (en naar voren) en de teugels een stuk korter... Dat is mijn ervaring... Het is een stuk moeilijker dit te doen als het paard nog niet fijn nagevelijk is...

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:21

joyce B schreef:
Als de aanleuning fijn is, en een paard zichzelf gaat dragen in de hals, dan kunnen vaak de handen wel netjes omhoog (en naar voren) en de teugels een stuk korter... Dat is mijn ervaring... Het is een stuk moeilijker dit te doen als het paard nog niet fijn nagevelijk is...


Ben ik mee eens! Als het paard nog niet uit zichzelf ontspant vanuit de nek, moet je ook niet gaan trekken en spannen met korte, hoge teugels. Daar worden ze nog meer zenuwachtig van. *LOL*

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:13

Astragirl"]
[quote="joyce B schreef:
Als de aanleuning fijn is, en een paard zichzelf gaat dragen in de hals, dan kunnen vaak de handen wel netjes omhoog (en naar voren) en de teugels een stuk korter... Dat is mijn ervaring... Het is een stuk moeilijker dit te doen als het paard nog niet fijn nagevelijk is...


Ben ik mee eens! Als het paard nog niet uit zichzelf ontspant vanuit de nek, moet je ook niet gaan trekken en spannen met korte, hoge teugels. Daar worden ze nog meer zenuwachtig van. *LOL*
[/quote]

Jaaa maar ze heeft haar paard nog niet nagevelijk dat wil ze graag krijgen dus moet hij meer van achter gaan lopen. Als de teugels dan te lang zijn gaat het niet lukken door ze wat korter te maken kan ze hem meer activeren.

Je hebt even wat in je handen maar door je handen dan te openen zonder de teugels langer te maken zo kan het paard zijn ontspanning vinden. Wat ik begreep uit andere topics is het een draver dus wel lastig daarin.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:08

je teugels hoeven niet persé kort te zijn om een nagevelijk paard te krijgen., Mijn instructrice laat je juist losrijden met lange teugel tot het paard ontspannen voorwaarts neerwaarts loopt, om dan pas de teugels meer op te nemen. Het gaat er om dan je het paard naar het bit toe rijd. Dus voorwaarts naar je begrenzende hand en die kan dichtbij zijn, maar ook verder weg... Wel is het zo dat hoe langer de hals is, hoe makkelijker ze zelf het contact kunnen verbreken. Het paard moet dus vertrouwen hebben in je hand en die op willen zoeken.

Er is natuurlijk een verschil tussen lange(re) teugels en klapperende teugels. Met klapperende teugels krijg je nooit aanleuning.
De manier: Teugels strak op maat, drijven en dan iets ontspannen en hopen dat het paard dan ontspant is niet echt mijn manier. Ik geef liever voldoende lengte met licht contact en dan veel overgangen en voltes rijden totdat het paard na gaat geven, danwel geholpen door ophoudinkjes. Als ik mijn teugels zo strak moet houden dat ik er kramp van krijg en blaren, dan is er iets mis... Zolang een paard aan je hand durft te komen, kan je hem ook met langere teugel nagevelijk proberen te rijden. Als een paard achter de teugel duikt, dan wordt dat veel moeilijker.

Maar ieder zo zijn manier...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:18

Probeer je eens voor te stellen hoe het voelt als je hand in hand met iemand loopt en diegene ergens heen probeert te leiden. Je trekt niet aan elkaar, maar toch houd je elkaar vast en je kunt de ander "meenemen" zonder gelijk je hele arm te hoeven spannen. Zo'n gevoel is het een beetje.

Dit is even puur het "mondgevoel" he, been en zit (!) horen er absoluut ook bij.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:34

Ik ga mee met joyceB, ik vind ook dat het een kwestie moet worden van opbouwen. We hebben er zelf namelijk ok zo eentje die je eerst met lange teugel moet laten ontspannen en dan pas hoger in je hand beginnen werken dan direct ze te laten afbuigen. Het is ook een dravertje geweest en daarom vind ik het juist belangrijk ze een ruime, soepele, draf te laten lopen alvorens ze kort op te nemen. Naar mijn ervaring worden dit type paardjes daar een beetje nerveus en kort lopend van. Lachen

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:15

Je mag je paard er best aan houden maar zorg dat je gevoel in je hand blijft houden. Pak je em korter vast dan merk je zelf al dat ie strakker wordt in zijn mond en dus strakker in zijn lichaam. Probeer em op gewone lengte te houden, zonder dat ie te lang wordt dus geef hem geen kans om langer te worden in zijn lichaam maar houd de teugels op 1 lengte en rijd em bijelkaar door middel van schakelen en voorwaarts rijden. Rijd je paard naar je hand toe. Met al contact ookal heb je em langer. Heb je sowieso geen contact dan kan je em nooit naar je hand toerijden!

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:19

Je kunt je teugels korter pakken en ze niet te strak hebben als je paard hoog opgesteld is. Dan zijn je teugels korter, maar staan er geen loeiende spanning op.