hoe zit het met hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 21:58

ik geef mijn welsh heel veel hooi omdat ze weinig of geen biks krijgt omdat ze veel te dik is. ik vraag me af of ik hooi onbeperkt kan voeren. ze krijt zeker 1 hele hooiruif vol per dag en een ietsie pietsie biks (een handje ong)

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 22:01

hooi is prima voor een pony/paard,
dan krijgen ze ruwe vezels ed binnen.
ik zou alleen niet "over voeren" met hooi. als ze toch moet afvallen Pling gewoon normaal geven, mis wat meer, omdat ze dan wat te knabbelen heeft.

wat je ook zou kunnen doen: ipv te veel hooi, zemelen geven, daar worden ze niet dik van, maar wel buik vulling.

en ja eigelijk moet een pony die niet in het werk staat het met hooi kunnen doen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 22:07

In Engeland is het een normale zaak om een inloopstal voor meerdere paarden te houden,
daar wordt stevig aangeraden om de paarden te voorzien van enkele balen hooi.
Volgens de Engelsen moeten paarden altijd in de gelegenheid zijn om ruwvoer tot zich te nemen, in de vorm van hooi en eventueel gras (tenzij om medische redenen niet mogelijk) en ook uitloop...
BRON: YourHorse magazine

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 02:02

Veel ruw voer geven is altijd goed, alleen gaf onze DA het advies om ze niet alleen hooi, maar ook stro te geven! Ten eerste eten ze hun hooi -meestal- eerder dan hun stro, zodat ze later op de avond/´s nachts ook nog wat hebben en ten tweede moeten ze het stro langer kauwen, waardoor het meer met speeksel bevochtigd wordt, wat weer goed is voor de spijsvertering Lachen !
Mijn paarden krijgen ´s ochtends 2 plakken hooi en 1 plak stro, ´s avonds 3 plakken hooi en ca 1,5 plak stro (´s middag krijgen ze ook nog hooi ). Daarbij krijgen ze nog ´s ochtends en ´s avonds müsli, maar daarvoor geef jij in de plaats biks (dat met het kracht voer is iets, wat je altijd individueel voor je eigen paardje moet bepalen).

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 07:24

Mijn pony's staan op stro en krijgen (bijna) onbeperkt hooi. Ik voer 4x per dag hooi en meestal ligt er dan nog een laatste restje van de vorige voerbeurt. Alleen 's morgens vroeg is alles op. Ze hebben dus de hele dag door wat te knabbelen.
Ze eten meestal een 1/2 baal per dag per pony. Geen idee of dat veel of weinig is eigenlijk Verward
Verder krijgen ze ook normale porties krachtvoer.

O ja, het zijn 3 fokmerrie's en een bejaarde ruin, geen van allen werkt. Ze krijgen iedere dag zo'n 4 uur vrije uitloop in de rijbak.