Iemand verstand van Haflingers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Iemand verstand van Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 23:19

Hoi!
Is er hier iemand die in de buurt van breda woont en die verstand heeft van Haflingers?
Voor de kinderboerderij ben ik op zoek naar een Haflinger, nu heb ik er een gevonden, een die ons allemaal aanspreekt. En we willen er snel gaan kijken. 1 probleem: we hebben allemaal niet echt verstand van hoe een Haflinger er precies perfect hoort uit te zien qua exterieur e.d. .
We weten op de boerderij wel genoeg van de verzorging van 'n paard hoor (niet dat we nu over komen als pennymeisjes Knipoog ), maar de kleine dingetjes waar je op moet letten bij de aanschaf van een Haflinger, daar hebben we toch nét even wat hulp bij nodig.

De desbetreffende Haflinger staat in Oosterhout (bij Breda in de buurt geloof ik). Dus wie weet een beetje waar je op moet letten bij een Haflinger en heeft er zin om mee te gaan de komende week? (Je hoeft btw niet persee uit Breda te komen, maar misschien is het wel handig als je 'n beetje in de buurt of op de route venlo-breda woont )

Alvast bedankt

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:26

Ik woon niet in de buurt en heb er niet eens super veel verstand van.

In ieder geval standaard erop letten:

Hoeven netjes bekapt *of beslagen*
Heldere ogen
Geen snotneus
Kijken of die geen kale plekjes heeft die op schimmel oid kunnen duiden
Overal even aanraken en kijken hoe die reageert *belangrijk op kinderboerderij lijkt mij
Ook even aan zijn oren zitten, reageert die daar geirriteert of overdreven op kan er weleens iets pijn doen, bv een ontsteking *je weet nooit*
Natuurlijk tijdens het lopen kijken of die goed loopt, niet trekt, niet kort is enz.

Even vragen:
Of die geent en ontwormt is, wanneer en waarmee


Beetje hetzelfde als bij alle paarden eigenlijk, zou niet weten waar je nog eens speciaal op moet letten bij haflingers.

Wat ik zelf trouwens wel handig vindt is dat je naar de hoeven kan kijken, zitten daar een soort van ribbels op dan is die in het verleden hoefbevangen oid geweest *uitgelegt door de hoefsmid*
Of ze hebben er tegenaan gezeten.
Misschien een heel klein iets maar wel iets waar je in de toekomst rekening mee zou kunnen houden.
Het ene paard heeft het immers sneller dan het andere.

Hoop dat je hier alvast iets aan hebt, succes

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 08:30

ik ben zelf maandag naar en haf weeste kijken..ook vooral letten op overbeet of eventueel onderbit !
is het een luxe haflinger?
of een breed gebouwde?
die ik dus heb gekozen,is een luxe type..maar nog niet helemaal zoals ie hoort te zijn...is maar 2.5 jaar en dus nog aan het groeien..ik kom wel uit dongen,ligt naast oosterhout,maar heb (denk ik)helaas geen tijd..

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:35

Voor een kinderboederij moet je vooral een betrouwbare hebben. De bouw maakt dan niet zo uit (tenzij die bouw klachten veroorzaakt natuurlijk...)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:46

Idd op karakter letten!!

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:08

let ook op dat hij geen manenexzeem heeft een haflinger is daar echt gevoelig voor , nu kan je het moeilijk zien omdat het winter is (daarom verkopen veel mensen hun haf of andere paarden in de winter) je kan het mss wel opmerken als de manen redelijk kort zijn en de haf bv 6 jaar is .
Let op de benen (gezwollen of niet) vraag op paard gevoelig is voor koliek of hoefbevangenheid en hopen dat die persoon open is en eerlijk.
Voor het beste mss een VA meenemen en een volledige test laten doen .
groeten Kim

Ringo_Star

Berichten: 557
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:27

Letten op manenexzeem..
Ik heb weleens gehoord dat je bij een haflinger ook extra moet letten op de hoeven (of die afgebrokkeld zijn enz)
En op karakter natuurlijk.. Neem niet alleen een lieve pony die je makkelijk kunt aaien.. Maar kijk ook dat die pony al dat geaai en getrut (van de kinderen) niet te snel zat is...
Veel pony's vinden geaaid worden en knuffelen hartstikke leuk maar niet de hele dag door....
Maar er zijn ook genoeg ponys die er geen genoeg van kunnen krijgen..
Suc6 ermee!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:53

Zo wie zo door een dierenarts laten keuren om teleurstellingen te voorkomen.
Ik zou ook een proeftijd afspreken. Op een kinderboerderij komen natuurlijk erg veel kinderen die nog nooit op een paard gereden hebben, dus hij moet wel geschikt zijn voor beginners.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 18:35

Bedankt voor alle antwoorden!

Keuren daar doen we niet aan, klinkt misschien stom, maar voor dat weinige werk dat die pony hoeft te doen, hoeft ie voor ons niet eerst helemaal door een keuring heen.
En over het berijden, er gaan 2-4 ervaren mensen op rijden, zo'n 3/4 keer per week en de overige 3 dagen wordt er 'n (half) uur rondgestapt met kindertjes erop, aan de hand. Dus zo geschikt voor beginners hoeft ze niet te zijn. Er loopt tenslotte in principe constant iemand naast.

We hebben inmiddels geregeld dat de pony voor 3 weken op proef komt, dan kunnen we er zelf op ons gemakje naar kijken, hoe lief ze is, of ze netjes is bekapt e.d. En dat ook door een deskundige laten doen. Lijkt ons de beste oplossing. Maar als het dier problemen heeft die meteen opvallen bij aankomst, dan nemen we haar niet mee natuurlijk.

De tips die genoemd worden zal ik zeker even meenemen Lachen . Helaas kan ik zelf niet meegaan als ze de pony gaan ophalen. Ik zit dan op school Frusty

Bedankt voor de antwoorden in ieder geval

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:08

Ik zou ze wel laten keuren, juist voor kinderen die vaak op een kinderboerderij komen is het vervelend als een pony toch hartklachten blijft te hebben ofzo.
Verder zijn ook niet alle Haflingers geschikt om met kinderen aan de hand te stappen. Met die van mij hoef ik het niet te proberen. De meeste Haflingers zijn geen kinderponies, kunnen flink uit de hoek komen, maar volgens mij heb jij ook wel ervaring met Haflingers.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:39

Paard kan altijd verborgen gebreken hebben en op den duur kan dit altijd gaan opspelen. Wat zeg je dan tegen de kinderen als het paard weg moet waaraan ze zo zeer gehecht zijn?
Ook al lopen er ervaren mensen naast, kinderen zijn nu eenmaal onstuimig.
Weet er alles van, aangezien ikzelf ook op 2 kinderboerderijen werk.
Ook al wordt er op de pony gereden, kids rennen er gewoon naar toe ... zien het gevaar niet.
Sommige pony's zijn erg opdringerig of bijterig etc. vooral kids die geen paarden gewend zijn en aan de kant worden geduwd door het paard of worden gebeten, daarbij heb je meteen de kans dat ze een trauma oplopen. Klinkt misschien beetje overdreven, maar je hebt gewoon de kans dat ze door negatieve ervaringen de rest van hun leven angstig zullen blijven voor paarden.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 21:41

Vandaar dus ook de 3 weken op proef. Ik denk dat je daarin snel genoeg erachter komt of de pony geschikt is, niet waar? (qua karakter bedoel ik dan natuurlijk, en kindervriendelijkheid)

Het keuren is gewoon iets wat de beheerder van de boerderij overbodig vindt. Ik heb hier nog geen echt goede argumenten gehoord om de pony te laten keuren hoor. Ik vind het zelf namelijk voor een pony met dit doel ook overbodig. De kans dat zo'n dier wat heeft is in mijn ogen redelijk klein en die gok wordt door de beheerder genomen.
En het tegen de kinderen zeggen dat de pony weg moet (als het fout gaat) zal waarschijnlijk net zo'n (geen) probleem worden als nu. De pony die we nu hebben gaat ook weg, deels omdat ze dampig is, deels omdat ze arthrose heeft, maar ze is dan ook al netjes op leeftijd, bijna 23. En ik denk dat degene die haar het ergste gaat missen ikzelf zal zijn. Ben de enige die dagelijks met haar werkt, dus ja (ik ga dan ook heel hard bedelen dat ze niet stiekem toch kan blijven, want ze heeft geen pijn en is in principe goed in staat in 'n stapritje, 'n lievere pony is er niet Lovers ). Op zich is er geen grote groep vaste kinderen, dit wisselt redelijk bij ons.

Over ervaring met Haflingers, ja, heb 'n tijdje op 'n Haflingerhengstenhouderij stallen gemest, manen en staarten uitgeplozen en 'n paar keer gereden (niet op de hengsten trouwens), maar of je dat zoveel ervaring met Haflingers kunt noemen Knipoog . Ik vind ze niet zoveel anders dan gewone paarden. Ja ietwat eigenwijzer, maar goed, dat ben ik met die 2 ezels op de boerderij ook wel gewend Lachen

Puur exterieurmatig weet ik er (te) weinig van om een goed oordeel over een Haflinger te vellen.
De dame die wij gaan kopen, Nicole, is er bovendien een van het oude brede type. Die hengsten (Wallenstein, Sturm, Waldo, Arizona en Acardian) waren allemaal stukken moderner. Dus nee, ik wat exterieur betreft komt ik niet ver.

spiritje

Berichten: 59
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Overijse Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:10



hallokes ,

tis vo t e zegge da k kei veel van HAFLINGERS weet want k eb ne kruising tusse ne HAFLINGER en nen ANGLO ARABIER
ma k woon wel ni in de beurt van Breda oor ( kwee zelf ni wa da dat ligt )
bo t was ma vo te zegge as ge er iets van moe wete zegt ma e en dan probeer k u zo veel mogelijk uit te legge cava en eb de nu een paard ???
OK dan! *LOL* dadakes !!!!!!!!!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 10:29

Het komt niet zo heel vaak voor, maar als je toch een kwaal wilt Haha! die vaker bij haflingers voorkomt dan bij andere rassen; oogtumoren. Dus even goed kijken of de ogen schoon zijn, geen rare witte vlekken oid. Verder zou -ook het oude type- er gewoon uit moeten zien alsof he past. Maar dat lijkt me nogal logisch Knipoog

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 12:35

Ja, maar bij 'n keuring kijken ze in principe toch voornamelijk naar het beenwerk en de gangen? Ik neem aan dat je niet van buitenaf kunt zien of er 'n tumor in het oog van de haflinger zit, toch?

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:36

Beenwerk, hart, longen, aanwezigheid van bijv. ataxie, allemaal dingen die ook bij 'zo'n pony' voor kunnen komen, en waarvoor de dierenarts even duur is. Volgens mij zijn er nog behoorlijk wat paarden die niet door zo'n keuring heen komen.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:04

assie schreef:
Ja, maar bij 'n keuring kijken ze in principe toch voornamelijk naar het beenwerk en de gangen? Ik neem aan dat je niet van buitenaf kunt zien of er 'n tumor in het oog van de haflinger zit, toch?



Het soort tumor waar ik het over heb, dat groeit op de oogbol, dat kun je dus wel zien zitten.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 02:06

Oke, Miran, dat ben ik met je eens. Maar weet je, de plaats waar ik het eerst over keuren hoorde, was hier op bokt. Hier in mijn omgeving (en ik ken redelijk wat 'paardenmensen') had ik nog nooit wat gehoord over keuren.
Naar mijn mening is het dus 'n redelijk overtrokken gedoe, wat je doet als je je paard overmatig vertroeteld of als duur sportpaard aanschaft. Het zal vast een vooroordeel zijn hoor en ja, er zullen ook redelijk wat eigenaren/paarden zijn die er baat bij hebben, maar ik vind het tot nu toe dus overdreven.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:56

Miran schreef:
Beenwerk, hart, longen, aanwezigheid van bijv. ataxie, allemaal dingen die ook bij 'zo'n pony' voor kunnen komen, en waarvoor de dierenarts even duur is. Volgens mij zijn er nog behoorlijk wat paarden die niet door zo'n keuring heen komen.


Opzich keuring vind ik een goed idee, maar voor een kinderboerderij denk ik ook een beetje overbodig.
Een goede kijk er op scheelt al veel.
Net als beenwerk en aanwezigheid van ziektes als ataxie kan je met een goed oog al zien. En als je een paardje op proef neemt merk je ook al dingen er aan.
Bovendien kan je Hem laten keuren wordt ie gezond verklaart heb je geloof garantie tot 3 jaar, en daarna ontwikkelt zich een long of hartprobleem, kan altijd gebeuren, een keuring geeft dus ook geen 100 % zekerheid...

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:31

Bij een keuring heb je nooit een garantie, maar het is absoluut niet alleen voor tuttelmeisjes en dure sportpaarden. Bovendien is een keuring helemaal niet zo duur, een keer de dierenarts erbij voor iets wat bij de keuring al op had kunnen vallen, is duurder. Bovendien wordt er op deze kinderboerderij alsnog wel gewerkt met het dier, en moeten kinderboerderijen van subsidies rondkomen, dus ik kan me voorstellen dat die liever een gezond dier hebben. Maar jullie moeten het zelf weten.