Baister en trees, jullie weten nog wel, die hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Baister en trees, jullie weten nog wel, die hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 19:18

Heej,

Ik heb goed nieuws !!
We hebben de eigenaar zelf opgebeld, en binnen 2 weken komt de hoefsmid. De eigenaar belt bij mij thuis op, wanneer de datum is zodat we er ook bij kunnen zijn.

En nog een tweede punt. De boer gaat een stuk in de wei afzetten, zodat we daar fijn kunnen longeren en rijden, een soort bak dus. Het is een super duper Haha! groote wei, dus plaats zat. Dit hadden we vanmiddag aan hem gevraagt.

En dan ook nog een derde punt. We hebben alle hoofdstellen mee naar huis genomen en we gaan het grondig schoonmaken en vetten, ook doen we het zadel. We wassen alle dekjes nog een keer uit, en de single, en ook de longeerlijn, en de longeer touwen. Maar nog 1 ding, waar kunnen we de teugels het beste mee schoonmaken? Gewoon in warm water zetten en dan laten weken?

Ohja voor de mensen die niet weten waar dit over gaat, dit gaat over baister en trees, onder het kopje: Probleempjes met mijn ponytjes, en dit staat onder vraag maar raak.

groetjes aniek.
Ps graag reactie wat jullie hiervan vinden, van wat we nu eindelijk (wat al veel eerder had moeten worden gebeurd) hebben ondernomen en voor elkaar hebben gekregen.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:28

Mooi dat de hoefsmid komt. Ze zullen wel heel gevoelig zijn na het bekappen, hou daar dus rekening mee. dit kan wel enige weken duren.

Wat betreft het schoonmaken van het tuig. Niet in het water leggen en laten weken. Gewoon zadelzeep kopen, en daar het tuig mee schoonmaken. Dus een beetje water op een doekje, zadelzeep op het doekje smeren en dan het tuig schoonmaken. NIet kletsnat maken. Daarna even laten drogen en vervolgens invetten. Het hoofdstel zou je ook kunnen olien, zodat alle passanten ook soepel blijven/worden. Het zadel zou ik niet olien, dan wordt het leer te week. De singelstoten ook niet olien, beetje vet erop kan wel, maar overdrijf niet. Ze worden dan te glad en rekken te veel uit. De longeerlijn en de touwen kun je gewoon in een sopje laten weken als daar geen leer aan zit tenminste.
De dekjes wassen is prima, ik doe dat zo'n 1 keer in de maand, in de zomer vaker. Hoe smeriger de dekjes worden, hoe minder zweet ze opnemen en hoe eerder ze plekken op de rug veroorzaken.

nat gras kan glad zijn, dus kijk wel uit met uitglijden als je gaat rijden, maar nog meer als je gaat longeren.
Laatst bijgewerkt door germie op 06-02-04 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:28

Helemaal toppie, als het ook allemaal echt doorzet. Maar let wel op, dat die 'nieuwe' hoeven wel weer even wennen zijn, ga dus pas na een of twee dagen weer beginnen met rijden/longeren, die paar daagjes stilstaan zullen ze meer goed dan kwaad doen.

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 19:34

Ik weet niet zeker of ze hoefijzers krijgen. Enne over de wei, er is een heel zandstuk, dus ze rijden niet op het gras maar op het zand, gewoon grond zand . Ennem, er zitten wel een paar kuilen in (niet diep ofzo, maar dat zijn de plekken waar ze soms rollen), moeten we die even recht maken, zou wel handig zijn of niet?

Ik had alleen de vraag of je de teugels moest laten weken, niet het zadel Tong uitsteken , het zadel doen wij altijd invetten. maarja, het zet echt door en ik vind dat michelle en ik goed bezig zijn, hebben jullie eigenlijk het topic van *baister* gelezen, onder vraag maar raak: probleempjes met mijn ponytjes...

alvast bedankt
groetjes aniek.

ps, over het bekappen, we laten ze dan 2 weekjes met rust denk ik en doen dan weer rustig opbouwen met 2 x in de week een paar rondjes stappen enzo.... OK dan!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:40

Teugels zijn waarschijnlijk springteugels he?
Als ze echt heel vies en stijf van de viezigheid zijn zou je ze wel even in water kunnen laten weken en daarna de leren delen goed invetten.
Als het leren teugels zijn in invetten voldoende.
Echt super dat nu eindelijk de hoefsmid komt.

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 19:42

Heej,

Bedankt joh Pling
Het is een leren teugel en een springteugel. Maar dan weet ik dat, bedankt groetjes aniek.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:16

Echt mooi dat er nou eindelijk wat aan gedaan word!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:58

wat lekker dat er nu echt iets gaat gebeuren voor de pony's
leuk
enne idd teuegels en de rest van het tuig afdoen met een sponsje met zadelzeep(sponsje trouwens maar heel licht vochtig maken , niet nat)
op laten drogen en dan lekker invetten

en nogmaals , super dat jullie met de eigenaar zijn gaan praten
veel plezier met de pony's

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:12

ke... ANIEK... JE MOET NAAR B&T KOMEN.. HET IS BELANGRIJK....

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 00:12

hoezo belangrijk?

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:40

omdat ik anders alleen ben :S maja.. je moet onlinne komen

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:57

Mooi dat ze eindelijk bekapt worden. En fijn dat jullie nu een beetje beter contact hebben met de boer. Aardig dat hij een trainingsstukje voor jullie afzet.

De leren teugels niet in water doen, water is helemaal niet goed voor leer.
De stukken stof van de springteugels kun je met een sponsje wel wat nattig en schoon maken, daarvoor hoef je ze niet helemaal te weken hoor

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:01

ke dankje wel