[NH]Freestylen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

[NH]Freestylen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 13:57

Ik wil eigenlijk als Treasure verhuist is echt een begin maken met freestylen. Puur voor de afwisseling en een stukje van haar dominante karakter de kop in te drukken.
We hebben het op deze stal al eens geprobeerd maar ik vond de bak hier niet echt geschikt voor. Ik vind het toch makkelijker om het eerst te leren in een longeerring zodat ze geen hoeken heeft om in stil te staan.

Nu is Treasure enorm dominant, dus ik ben even benieuwd hoe ik dit het beste kan aanpakken. Beginnen met grondwerk of met het loswerken?

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:34

ik ben met mijn haflinger eerst begonnen met grondwerk, maar ik ben er achter gekomen dat je beter met het loswerken kan beginnen. op het moment dat je gaat loswerken, ga je de verhoudingen afstemmen. op het moment dat jij zegt wat zij moet doen dmv echt 'paardse signalen' zal zij minder dominant worden.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:31

Ik zou ook beginnen met loswerken, om de redenen die hierboven genoemd zijn. Ze gaat jouw meer als leider zien. het grondwerk wordt dan veel makkelijker

pendalin

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:34

Ik zou ook voor loswerken gaan. Je paard krijgt vertrouwen in je en gaat je zoals marina al zij je als een leider zien daarna zou ik met grondwerken beginnen

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:10

Kan iemand mij vertellen hoe je moed beginnen met loswerken.
Ik heb er geen idee van hoe dat moet.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:20

dobbel schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe je moed beginnen met loswerken.
Ik heb er geen idee van hoe dat moet.



Volgens mij heb jij hetzelfde als ik.... Heb geen idee welke oefeningen je zou moeten doen en waar je die vandaan kan halen

SaNdYaNdInCa

Berichten: 22
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:35

Tja ik zou ook beginnen met grondwerken.....dat doe ik namelijk altijd....

XXX Sanne

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:13

meer uitleg aan alleen de zin grondwerk weet ik nog niks.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:42


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:08

Je kan ook het boek van emiel voest kopen. Daar staat heel goed de basis in beschreven van het grondwerk, loswerken, en het begin van het rijden. Je kan kijken op www.emielvoest.nl

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:12

Neem alsjeblieft les wanneer je een dominant paard hebt Lachen. Met NH ga je bewust de dominantie ter discussie stellen, je gaat het paard ahw uitdagen om te kijken wie de baas is. Nu hebben de meeste eigenaren en paarden een prettig compromis met elkaar gesloten, maar NH kan dit helemaal op zijn kop zetten. Uit een boek kan je veel leren, maar met een echt dominant paard is begeleiding in het begin heel gewenst.

Wel leuk trouwens dat je er iets "bij" wil gaan doen, kan heel goed naast elke vorm van paardensport en het is voor je paard weer eens iets anders Lachen

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:19

Om te beginnen: afwisseling is voor de meeste paarden gewoon leuk om te doen. Maar als je een dominant paard hebt dan valt het niet mee om dit soort zaken zo maar op te pakken.

Promptertje heeft gelijk: neem les, of vraag op zijn minst iemand met veel ervaring je te helpen.

Freestyle is in mijn optiek een vervolg op de relatie met je paard op de grond. Dus eerst grondwerk aan een leadrope, dan grondwerk aan een langere leadrope, dan los, dan eens proberen te rijden met een halstertje...Daarna kun je bijvoorbeeld een carotstick proberen. Een round penn wil daarbij wel helpen, maar is niet direct noodzakelijk.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:50

Is er dan meschien iemand die bij mij in de buurt woont die me daar bij een handje kan helpen ik woon in kraggenburg maaar mijn paard staaat gestald in zwartsluis

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:43

er is een heel duidelijke instructie tape en boekje over freestylen ( van emiel voest) het is heel leuk om te zien en hij legt alles uit en laat alles zien. je kan zo´n boekje+tape gewoon bij een paardenwinkel kopen lijkt mij. je hebt daar gewoon heel veel aan. daar staan dan ook allerlei oefeningen in die je kunt doen.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:17

ik heb al een of ander boekje vind het nogal lastig uit een boekje dus als iemand mij wil helpen graag.