kauwstaven voor de hond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

kauwstaven voor de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 11:30

We hebben thuis twee grote honden en als ze 's avonds weer eens teveel energie hebben en het huis op stelten zetten, geven we ze vaker een kauwstaaf, waar ze hun energie goed bij kwijt kunnen Haha!
Ze kauwen echter zo ijverig dat zo'n staaf ( van ongeveer 20 cm) hooguit een uur overleefd. En we zijn dus op zoek naar andere kauw en knaagstokken waar ze iets langer mee kunnen....varkensoren hebben we al geprobeerd, kwam ook niet hoger dan een uurtje knaagwerk....
Iemand tips?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:11

Zo´n grote met aan weerszijden een knoop. Die zijn van buffelhuid dacht ik. Daar doen ze bij ons erg lang mee.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:33

Ja zo eentje helpt bij die van ons ook goed, want die kauwen ze op een gegeven moment door de midden en dan hebben ze 2 stukken en dan weten ze echt niet welke ze moeten pakken Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:44

Ik koop wel eens hoefjes, die zijn wat harder. Die dingen met een knoop erin waren altijd zo op, die vallen zo uit elkaar. Allemaal kleine stukjes, wat kwijl erop en weg zijn ze Knipoog

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:11

Bij de "dierenwinkel" hier in de buurt kan ik gigantisch grote botten krijgen... Onze St-Bernard heeft er een week op zitten kauwen, en nu heeft hij het opgegeven Haha! Die dingen zijn niet helemaal op te kauwen gok ik zo.... Als je wilt wil ik morgen wel ff gaan vragen wat voor bot het is?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:22

Een uurtje? Da's bij 1 van mijn honden nog lang Scheve mond
En dat zijn dan van die grote rechte staven. Hij kwauwt er ook zo enthousiast op dat die dingen op een gegeven moment helemaal papperig zijn, dan rollen ze uit en hou je zo'n grote lap over. Die probeert hij vervolgens in 1x door te slikken..... en stikt er dus bijna in.
Hij krijgt dus ook alleen nog maar van die gigantische dingen met zo'n knoop, daar lukt het hem niet mee, maar daar doet hij ook niet lang mee....

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:36

Mijn twee honden kunnen ook geen botten hebben. Die rukken ze binnen een minuut uit elkaar, slikken ze in een keer door en gaan dan braken >;)
Hetzelfde met speeltjes, zoals touwen of piepegels..

Maar nu hebben we wat waar ze echt een week mee bezig zijn; koeienknieën(dacht ik Bloos )
Gewoon een blok bot met wat eraan. Maar je hebt er de hele dag geen kind meer aan Haha!
Of een stevige kong. Ik heb staff's, die hebben hele sterke kaken. Ze krijgen alles kapot, behalve deze twee dingen

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:40

Van die dingen met een knoop erin gaan juist NOG sneller dan gewone botten hier... Wij hebben nu twee botten voor hem, die ook echt botten zijn. Ze zijn gevulg met merg geloof ik en kosten vrijwel niks... Ik denk dat ik hetzelfde idee bedoel als Pervinco.

Pingel

Berichten: 59
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:43

Bij de meeste dierenwinkels heb je ook kluiven die speciaal voor honden met een allergie zijn. "Gewone"honden kunnen die natuurlijk ook krijgen. Als je ze ziet lijken ze wel van kunststof maar ze zijngewoon eetbaar. Daar doen ze echt heel erg lang mee. ( zijn trouwens wel duur hoor!)

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:49

Hier krijgen ze gewoon een flinke koeienknie, maar nooit gerookt dat is echt bagger, wat ze ook wel krijgen zijn die lichte kauwbotten, die natuurdingen.
Echt lang doen ze er niet mee maar dat hoeft ook niet vind ik.
Een gevulde Kong is ook geweldig

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:53

Uur is idd nog lang. Half uurtje max..Bij mijn jongste mechelaar dan.. Grotere botten heeft bij ons geen zin. Dat wordt knokken en dan gaat de spaniel aan het grootste bot liggen knagen..
Ik haal ze per 25 tegelijk.. en doe er dan een week of 2 mee. Ze krijgen ook niet elke dag meer.
Ik moet ook maar is aan zón kong gaan denken..
Wat smeren jullie er allemaal in ??

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:54

Pingel schreef:
Bij de meeste dierenwinkels heb je ook kluiven die speciaal voor honden met een allergie zijn. "Gewone"honden kunnen die natuurlijk ook krijgen. Als je ze ziet lijken ze wel van kunststof maar ze zijngewoon eetbaar. Daar doen ze echt heel erg lang mee. ( zijn trouwens wel duur hoor!)


Die had ik ook.. Die vonden ze een uur grappig en daarna lieten ze hem links liggen.. Dag 30 euro Scheve mond

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:11

MirandaB schreef:
Uur is idd nog lang. Half uurtje max..Bij mijn jongste mechelaar dan.. Grotere botten heeft bij ons geen zin. Dat wordt knokken en dan gaat de spaniel aan het grootste bot liggen knagen..
Ik haal ze per 25 tegelijk.. en doe er dan een week of 2 mee. Ze krijgen ook niet elke dag meer.
Ik moet ook maar is aan zón kong gaan denken..
Wat smeren jullie er allemaal in ??


Van alles, smeerkaas, wat brokjes, vervlees, pindakaas, stukjes koek enz enz, dat lekker mengen, vullen en in de koelkast zetten zodat het lekker stevig wordt.
Ze zijn er wild van. Maar die Kongs (heb die grote maat) zijn ook walgelijk duur Scheve mond

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:13

Mag ik even vragen wat een Kong is? Is dat toevallig zo'n voerbal?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:33

Ik heb ook met dat probleem gezeten.
Mijn herder had alles, echt alles, binnen een minuut op.
Mijn husky is een apart geval en at liever geen bot.
Om dan elke keer weer een nieuw botje aan te schaffen is ook weer zoiets, dus wij naar onze diervoederzaak gegaan. Het probleem uitgelegd en de man kwam aanzetten met een enorm bot. Ik zag dat ding en dacht, jaja zal wel weer zo op zijn. Het is een joekel van een bot, zo'n 5 kilo zwaar ofzo en 4 a 5 euro. Maar zelfs onze herder doet er erg lang mee.
Er zit vlees op(kleine velletjes die ze eraf peuteren) en ze moeten echt lang knabbelen om aan de binnenkant te komen waar ook een spulletje zit waar ze echt alles voor doen om erbij te kunnen.
Mijn herder die met de beste botten eerst 1 minuut bezig was, doet met deze botten een maand of langer.
Mijn husky is ook helemaal fan van dit bot. Acherm het beestje krijgt hem niet opgegeten of versjouwd maar ohjee de gene die hem af wil pakken.
Het ziet eruit als een bot, met enorme knotsen aan de zijkanten en wegen aardig wat. Zeg dat ze zo'n 30 to 40cm lang zijn.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:39

holly schreef:
Ik heb ook met dat probleem gezeten.
Mijn herder had alles, echt alles, binnen een minuut op.
Mijn husky is een apart geval en at liever geen bot.
Om dan elke keer weer een nieuw botje aan te schaffen is ook weer zoiets, dus wij naar onze diervoederzaak gegaan. Het probleem uitgelegd en de man kwam aanzetten met een enorm bot. Ik zag dat ding en dacht, jaja zal wel weer zo op zijn. Het is een joekel van een bot, zo'n 5 kilo zwaar ofzo en 4 a 5 euro. Maar zelfs onze herder doet er erg lang mee.
Er zit vlees op(kleine velletjes die ze eraf peuteren) en ze moeten echt lang knabbelen om aan de binnenkant te komen waar ook een spulletje zit waar ze echt alles voor doen om erbij te kunnen.
Mijn herder die met de beste botten eerst 1 minuut bezig was, doet met deze botten een maand of langer.
Mijn husky is ook helemaal fan van dit bot. Acherm het beestje krijgt hem niet opgegeten of versjouwd maar ohjee de gene die hem af wil pakken.
Het ziet eruit als een bot, met enorme knotsen aan de zijkanten en wegen aardig wat. Zeg dat ze zo'n 20 tot 30 cm lang zijn.


Je bedoeld waarschijnlijk een Dino bot, dat is een koeienbeen, de ellende is dat het gerookt is en de inhoud (het merg) nog al eens verrot kan zijn, buiten dat zijn gerookte en gekookte botten gevaarlijk, die splinteren, liever rauw dan heb je daar namelijk geen last van Knipoog in tegenstelling tot wat veel mensen denken.. kijk maar eens naar een kat die en vogeltje pakt.. of een muis.. er wordt niets gefileerd Knipoog

Carlaa; dit is een kong: Afbeelding

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:45

Wij hadden weleens een heel groot gerookt bot, maar die blijken splinters achter te laten. Hier hebben wij nog nooit last van gehad, maar het schijnt zo.

Tis een beetje een bruinachtig gerookt en hard bot, en je hebt ze in verschillende maten. Ik adviseer niet de grootste te nemen (indien je toch interesse hebt), want zodra het bot gaat vervelen willen ze het de volgende keer ook niet meer eten (dat had die van ons dan...)! Om ze TOCH te activeren dat bot te eten (een 2e keer) kun je er wat leverworst oid op smeren (TIP)!

Volgens mij bedoel ik trouwens het bot wat Holly beschrijft Haha!

Succes!!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:50

Dan vraag ik me af waar jij je botten haalt?
Mijn botten splinteren niet, want dat is een voorwaarden die ik stel. Splinteren = prullenbak.
Daarnaast is de binnenkant nooit rot.
Ik mag echt van geluk spreken dat ik ooit de tip heb gehad om bij onze diervoederzaak eens te gaan kijken. Erg zorgvuldige mensen met de spullen die ze verkopen. Aan de botten zitten nooit scherpe delen en zijn echt goed uitgezocht. Ik heb idd deze botten in slechtere staat gezien, maar dat soort spul verkoopt mijn dierenzaak niet gelukkig.
Dan daarbij dat mijn hondjed het laatste stukje af moeten geven, omdat ik niet wil dat ze erin stikken omdat het zo klein is. Ook zijn mijn honden nooit zonder toezicht met hun bot bezig.

Een kong, ziet eruit als een plastic ding(op de foto), dat is iets wat er bij mij niet in komt, mijnherder heeft dat echt zo kapot en denk je eens in wat er gebeurt als hij het opeet?

Heinikengirl, zoals ik al zei is mijn huksy geen hond die botjes eet.
Dit bot doet hij alles voor, op het moment dat ik de kast opendoe zit hij er al in om dat bot eruit te slepen.
Mijn honden laten het niet liggen. De herder sleept zelfs met een bot van inmiddels een half jaar oud, omdat hij er geen afscheid van wil nemen.

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:57

Haha, mijn herder is dan weer totaal anders. Wanneer ze een bot krijgt is ze er niet van weg te slaan, en dit zo enkele dagen (2-3). Hierna doet ze er niks mee, en schuift ze het achter de bank. Hierna zien we het bot niet meer terg, totdat we een fikse schoonmaakbeurt houden thuis Tong uitsteken

Wij hebben ook nog nooit splinterende botten gehad, in elk gevaal geen nare ervaringen met zo'n bot. Deze botten komen bij ons van de dierenspeciaalzaak. Dat is OF Pet's Place, OF Discus.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:56

Hier in Emmen hebben we een zaak waar ze ECHT verstand hebben van dieren. Soms ga ik wel eens naar een doorsnee-dierenzaak (zal geen naam noemen) waar je alleen maar weekend hulpen aantreft. Ik heb wel eens gevraagd in de winkel:
Ik: "Ik krijg binnenkort een herderpup, wat moet ik volgens jullie gaan voeren?"
Scholier 1: "Ik zou Bonzo nemen"
Ik: "En waarom? Is dat het beste voer?"
Scholier 1: "Nee, maar het bekendste dus ik denk dat het wel goed is."
*Weekendhulp/scholier 2 komt aanzetten*
Scholier 1: " Deze mevrouw (ik ben 21 Haha!) vraagt om advies voor voer voor een jonge herderpup, ik zei Bonzo, wat denk jij?"
Scholier 2: "Nee joh, geen Bonzo! Dat is goedkope troep! Ik zou Eukaneuba nemen, is wel het duurste, maar dure merken zijn altijd goed"
Ik: "Ik zal er nog eens over nadenken, ik wil namelijk wel goed voer geven."
Scholieren: "Ja, tuurlijk. Tot ziens dan maar."

Kijk, in dat soort winkel kom ik alleen als ik weet wat ik nodig heb en geen advies nodig heb.

Maar dat terzijde. Die Kong ziet er leuk uit. Wat kost zoiets en je kan er dus vanalles in doen. Hoe lang doen jullie honden met de inhoud?

jacky11
Berichten: 223
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Almere stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 17:12

cloris"]
[quote="holly schreef:
Ik heb ook met dat probleem gezeten.
Mijn herder had alles, echt alles, binnen een minuut op.
Mijn husky is een apart geval en at liever geen bot.
Om dan elke keer weer een nieuw botje aan te schaffen is ook weer zoiets, dus wij naar onze diervoederzaak gegaan. Het probleem uitgelegd en de man kwam aanzetten met een enorm bot. Ik zag dat ding en dacht, jaja zal wel weer zo op zijn. Het is een joekel van een bot, zo'n 5 kilo zwaar ofzo en 4 a 5 euro. Maar zelfs onze herder doet er erg lang mee.
Er zit vlees op(kleine velletjes die ze eraf peuteren) en ze moeten echt lang knabbelen om aan de binnenkant te komen waar ook een spulletje zit waar ze echt alles voor doen om erbij te kunnen.
Mijn herder die met de beste botten eerst 1 minuut bezig was, doet met deze botten een maand of langer.
Mijn husky is ook helemaal fan van dit bot. Acherm het beestje krijgt hem niet opgegeten of versjouwd maar ohjee de gene die hem af wil pakken.
Het ziet eruit als een bot, met enorme knotsen aan de zijkanten en wegen aardig wat. Zeg dat ze zo'n 20 tot 30 cm lang zijn.


Je bedoeld waarschijnlijk een Dino bot, dat is een koeienbeen, de ellende is dat het gerookt is en de inhoud (het merg) nog al eens verrot kan zijn, buiten dat zijn gerookte en gekookte botten gevaarlijk, die splinteren, liever rauw dan heb je daar namelijk geen last van Knipoog in tegenstelling tot wat veel mensen denken.. kijk maar eens naar een kat die en vogeltje pakt.. of een muis.. er wordt niets gefileerd Knipoog

Carlaa; dit is een kong: Afbeelding
[/quote]



je kan ook een knoest bij de slager halen daar doe je 2/3 dagen mee

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 17:43

Ik weet niet wat voor vloeren jullie hebben maar als ik zón dinobot geef zijn mijn buren echt niet gelukkig met me op mijn plavuizenvloer

En alles zit onder het vet en de merg.. Scheve mond Ik ben een verschrikkelijke sloddervos maar dit soort botten komen er bij mij alleen zomers in omdat ze het dan in de tuin kunnen opeten..
Zo ook met verse botten van de slager.
Ik ga binnenkort toch eens een kong halen.. En creatief worden Vingers aflikken

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 17:55

De honden hier krijgen inderdaad ook gewone 'rauwe' botten. Dankzij zo'n gerookt bot konden we eens om 3 uur 's nachts naar de DA, zit een stuk botsplinter bij 1 van de honden dwars in zijn strot....
Die rauwe botten met merg kraken ze ook gewoon.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:19

gewoon eventjes langs de slager! Die hebben altijd botten genoeg en erg goedkoop en altijd vers!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 22:07

Bedankt voor alle tips, normaal halen van die grootverpakking met kauwstaven bij de boerenbond, maar we zullen eens gaan kijken bij een (grote) dierenwinkel.
Allen dat systeem van de Kong, dat snap ik niet helemaal, moet je daar iets indoen ofzo?