Vreemde verdikking pees...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Vreemde verdikking pees...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 00:03

Murphy heeft aan de binnenkant (en soms iets aan de buitenkant) van zijn rechtervoorpees een hele rare verdikking. Hij loopt er absoluut niet kreupel op, en als ik heb gereden is de verdikking eerder dunner dan dikker. Ik spoel de verdikking nu 3 keer per dag af en 's nachts staat Murphy in de bandages. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Hier een plaatje, de dikke pijl geeft het gedeelte aan waar het dik is. De botjes van de pees zijn overigens nog gewoon te zien. De pees is ook maar op een heel klein deel dik, dus het is niet zo dat hij een hele dikke poot heeft ofzo, anders was ik direkt naar de DA gegaan.
Afbeelding

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:37

direct DA bellen, kan pees ontsteking zijn
ik weet er momenteel alles van!!!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:38

Zou er toch even naar laten kijken als het de pees is. Voor de zekerheid ook al loopt hij nog niet kreupel. Soms is het zo dat ze in het eerste stadium nog niet kreupel lopen en als het wat erger wordt wel. Maar dan is er dus al meer schade aangericht. Het is aan de binnenkant van zijn been? Ik heb het wel een keer aan de achterkant van het been gehad op de pees, dat kwam door het aantikken van het paard terwijl hij in de wei liep. Dat was gelukkig niet zo erg en je zag er op de scan weinig van.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:38

Niet verder rijden, dat is een peesblessure. Je paard hoeft er niet kreupel op te lopen, maar het is wel heel erg slecht als je doorrijdt. Je kunt de DA bellen, maar die zal ook zeggen dat je het rustig aan moet doen. En hou rekening met een paar maanden rust!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:39

Peesproblemen zijn meestal langdurige problemen,dus ik zou maar even de dierenarts er naar laten kijken!
Sterkte en hopen dat het meevalt!
Lundi

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:41

Afbeelding

Dit is bijvoorbeeld een peesblessure

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:44

Ships, die is wel erg groot geworden, maar ik kan hem niet verkleinen...

In ieder geval is een peesblessure een hele langdurige blessure, een pees is slecht doorbloed en genees daarom maar heel langzaam. Het zal altijd een zwakke plek blijven.

Dit is een programma voor paarden die herstellende zijn van een peesblessure ( om je een indruk te geven hoe lang het gaat duren en wat je mag)
Ik zou in ieder geval NIET meer rijden!

Table 1. Controlled Exercise Program used in “Bowed Tendons”.

Day 0 – 45
Walk 15 minutes, twice daily.

Day 45 – 60
Walk 40 minutes, once daily.

Day 60 – 90
Walk 30 minutes, twice daily.

Day 90 – 120
Walk 30 minutes, twice daily.

Trot 15 minutes, once daily.

Day 120 – 150
Walk 60 minutes, twice daily.

Trot 15 minutes, twice daily.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 09:45

Ik weet hoe een peesblessure eruit ziet, maar zo ziet het er absoluut niet uit bij Murphy.
Het is puur aan de binnenkant van zijn been.
Ik heb mijn homeopaat er al wel bij gehad, die vond het allemaal niet zo ernstig. Van hem moest ik dus 3x per dag afspuiten en 's nachts in de bandages. En verder gewoon rustig rijden.

Ik heb niet direkt de DA erbij gehaald, maar eerst de homeopaat omdat ik al eerder een paard met peesblessure heb gehad, dat was ook heel wat anders dan dit is! Die had echt netzo als op de foto hierboven een bobbel achterop zijn pees.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 09:50

Ik zal zo proberen er even een foto van te maken (Murphy ligt nu even heerlijk te slapen.... Tong uitsteken ) dan zal ik deze ook op bokt zetten. Kunnen jullie precies zien wat het is!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:55

Vaak lopen paarden met een peesblessure gewoon door, totdat het echt pijn gaat doen.........en dan is de schade al opgelopen, oppassen dus!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 10:04

Ik heb even foto's gemaakt, de onderste is het duidelijkst:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:56

Kan een pees zijn, kan ook gewoon een schiefel zijn. Ik zou er toch mee naar een veearts gaan. De meeste paarden lopen namelijk amper zichtbaar kreupel van een peesblessure. Als het geen schiefel is, absoluut laten scannen!

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:29

Ik zou ook niet meer rijden en het direct laten scannen. Vooral omdat het dikker wordt na beweging. Mijn paard had ook een klein hard bobbeltje wat ik niet vertrouwde. Was dus echt een peesblessure. Hoeft dus niet altijd een zachte zwelling van het hele been te zijn.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:41

chantal_cs"]
Murphy heeft aan de binnenkant (en soms iets aan de buitenkant) van zijn rechtervoorpees een hele rare verdikking.
Hij loopt er absoluut niet kreupel op, en als ik heb gereden is de verdikking eerder dunner dan dikker.
[/quote]
[quote="Zep schreef:
Kan een pees zijn, kan ook gewoon een schiefel zijn.
Ik zou er toch mee naar een veearts gaan.
De meeste paarden lopen namelijk amper zichtbaar kreupel van een peesblessure.
Als het geen schiefel is, absoluut laten scannen!


Een schiefel is toch een stuk bot. Lijkt me eigelijk niet dat het dat is.
Een schiefel kan toch niet van plaats veranderen, zoals Murphy zegt.
En wordt ook niet dunner of dikker van het rijden.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 12:53

Een schiefel lijkt me idd ook nie, want het is ook niet hard ofzo, het is zacht.
Ik heb mijn homeopaat eerst weer opgebeld, deze belt mij vanavond terug en ik hoop dat hij morgen tijd heeft om langs te komen. Ik probeer het eerste via deze weg, weet hij geen oplossing ga ik direkt naar de DA!!

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:33

chantal_cs schreef:
Ik heb mijn homeopaat eerst weer opgebeld, deze belt mij vanavond terug en ik hoop dat hij morgen tijd heeft om langs te komen. Ik probeer het eerste via deze weg, weet hij geen oplossing ga ik direkt naar de DA!!



Als ik jou was, zou ik het maar andersom doen!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 18:18

Nou ik heb mijn homeopaat weer aan de lijn gehad. Ik moet Murphy t/m zaterdag 's nachts inbandageren met een onderlap gedrenkt in half azijn half water. 2 keer per dag koud afspuiten en ik moet hem iedere dag stappen op het harde. Zaterdag kijken we weer hoe het dan is.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:57

Ik zou toch ook even je da ernaar laten kijken.
Peesverdikkingen moet je toch wel heel serieus nemen.
Als je nou eerst zeker weet wat het is dan kan je homeopaat je weer verder helpen met eventuele middeltjes.
Succes OK dan!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:00

Als ik jou was zal ik er ook even een DA naar laten kijken.
Zelf ga ik altijd eerst naar de paardenkliniek toe. En dan later pas eventueel naar een homeopaat. Die volgorde is heel wat veiliger! En mijn homeopaat is ook nog dierenarts, wat de meeste homeopaten niet eens zijn.

En ook op die plek kan een peesblessure voorkomen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:16

Murphy heeft ongeveer een jaar geleden opdezelfde plek ook zoiets gehad. Dat bleek overbelasting te zijn. Dat zou het nu ook eventueel kunnen zijn. Maar misschien is dit nog in een vroeg stadium,want ik vind het niet precies hetzelfde als vorig jaar.
Als de pees niet minder lijkt te worden voor zaterdag ga ik naar de DA, extra voor controle.

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:29

ga vlugger als het kan,echt, een pees blessure is geen lachertje
als je wacht kan het veel erger worden!!!

veel succes en ik duim voor je!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:53

Overbelasting is de lichte vorm van een ontsteking, dus het is al een zwakke plek. Of je direct een DA moet bellen is een ander verhaal, maar rijden zou ik even niet doen, maar bijv lekker in de wei (zonder overdreven te rennen)

Waarom wil de homeopaat dat je hem s nachts in de bandages zet? Ik vind dat namelijk maskeren van het probleem. Je doet ze om, zodat het vocht vanzelf weggedrukt wordt. Ook is het jammer dat je zo de doorbloeding verminderd dan als je er niets om hebt. Ik zou iig even vragen waarom je moet bandageren?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:39

Ik drenk de onderlap in half azijn half water. Deze bandageer is om het been. De azijn moet er voor zorgen dat het vocht uit de verdikking wordt getrokken. Daarom bandageer ik hem dus.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:19

het zou ook het checkligament kunnen zijn, dat is een pees.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 15:18

En hoe ernstig is het als het het checkligament is?