weinig melk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

weinig melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 11:25

Hoi ik heb even een vraagje. Mijn veulentje is op 28 december 2003 geboren. Het is zowel het eerste veulen van mij als voor de merrie. Ik had haar drachtig gekocht en wist dit niet, dus heb niet zoveel praktijkervaring met veulens. Bloos
Nu heeft mijn merrie al een paar dagen een vrij kleine uier. Een keertje was ie wel gewoon 'vol' zeg maar. Ik denk nu zelf dat mijn veulen, wat al behoorlijk groot aan t worden is, haar gewoon elke keer helemaal leegzuigt en dat ze dan even de tijd nodig heeft om nieuwe melk aan te maken. Ze is 1.30m hoog en krijgt 1.5kg merriebrok en 2x per dag een flinke portie hooi. Verder zet ik haar zoveel mogelijk buiten, maar in het gras zit niet echt veel voeding nu.

Mijn veulentje is verder niet magerder geworden en groeit nog steeds even hard, hij eet ook al volop hooi mee en krijgt elke dag een flinke hand veulenbrok. Hij is ook niet lusteloos en rent buiten harder dan zijn moeder.

Nu wil ik weten of dit kwaad kan, van haar uier. Ze is zelf ook zeker niet te mager, zelfs een beetje aan de vette kant, maar ik blijf haar maar even dit voeren omdat ik het idee heb dat als ze te weinig melk aan zou maken ze toch zelf zou moeten gaan afvallen als ze daar energie in gaat steken.

Ik wilde deze week ook weer rustig gaan beginnen met rijden, beetje stappen, stukjes draf, ongeveer 10-15 min per dag. (nu 2 keer gedaan, 1e keer toen ze nog de hele tijd een volle uier had en afgelopen zondag) Zou ik dit nu moeten laten of wel gewoon doen. Ze is erg fris en heeft zat energie.


Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:14

Als je veulen er goed uitziet en hij ook al volop hooi en brokjes (mag rustig een kilo geven hoor!) eet dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken.
En ga maar lekker weer rijden. Het is alleen maar goed voor je merrie om weer in beweging te zijn.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 18:41

ok bedankt ik dacht al dat het waarschijnlijk niks ernstig was maar wilde het toch even vragen... Ben beetje een bezorgde mama volgens mij. Tong uitsteken Voor het geval ik het verkeerd had en toch beter de DA kon gaan bellen.
Vanmrogen was de uier ook weer helemaal vol dus toen heb ik ook weer lekker een kwartiertje gereden Lachen

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:02

Het is niet zo dat alle melk die de merrie heeft, in haar uier zit. De melk komt van binnenuit. Sommige merries lijken wel koeien, anderen hebben heel kleine uiertjes, dat zegt niks. (de borstomvang van zogende (mensen)moeders verschilt ook van vrouw tot vrouw).
Je veulentje groeit goed en eet lekker mee van het hooi en de brok, en drinkt lekker bij de moeder, niks aan de hand, maak je geen zorgen, geniet van moeder en kind !

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:35

inprincipe ga ik helemaal met Sabiy mee, maar vind 1,5 kilo merriebrok wel erg weinig voor een zogende merrie


Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 14:16

Het is maar een c pony van 1.30m, die van de zomer helemaal niks bijgevoerd kreeg. Ze blijft nu prima op gewicht met 1.5 kg brok.
Ik be er trouwens achter gekomen dat mijn veulen liever de merriebrok of gewoon basisbrok eet dan de veulenbrokjes. Die grote brokken gaan er blijkbaar makkelijker in ofzo Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jintexx, posje, veronique56 en 74 bezoekers