Weg terugvinden in de bossen: GPS-systeem ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Weg terugvinden in de bossen: GPS-systeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 09:13

Misschien wat voorbarig, maar als ik straks alleen de bossen en duinen in kan, dan wil ik daar zeker gebruik van maken.
Probleempje: ik ben bang om de weg kwijt te raken in de Drunense Duinen *LOL*
Ik heb wel een uitgebreide kaart, maar ik vrees dat het niet genoeg zal zijn

Heeft er iemand ervaring met een GPS-systeem ?
Waar kun je het kopen (outdoorwinkels ?), en wat gaat het kosten ?
Het mag een simpel systeem zijn (hoe eenvoudiger, hoe beter Knipoog ), het enige wat ik er van verlang is dat het ding me veilig thuis brengt.
Laatst bijgewerkt door Oscar op 06-02-04 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:18

Goed GPS systeem kost rond 300 euro.
Beetje oefenen met kaart en kompas is goedkoper *LOL* en net zo betrouwbaar.
Alleen hiervoor een GPS aanschaffen lijkt me wat overdreven. Als je daarnaast nog andere dingen ermee wilt, dan kun je erover denken, maar de Drunense Duinen lijken me toch klein genoeg om met kaart en kompas uit de voeten te kunnen (eigen ervaring)

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:22

Ik ben nog nooit verdwaald in de Drunense Duinen. Rij op de stand van de zon, altijd en overal. Eigenlijk nog nooit ergens serieus verdwaald.

En als ik het echt niet meer weet, laat ik de teugels los. M'n paard vind de weg terug wel.
Een GPS aanschaffen voor in de DD lijkt mij aardig overdreven, maar als je 't graag wilt hebben, is het een prachtig excuus om jezelf een cadeautje te geven.... Haha!

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:32

Ik heb weleens een GPS meegenomen naar de Veluwe. Dacht dat het wel makkelijk en leuk zou zijn. Dus niet.

Zodra ik de GPS in m'n zadeltas deed was de verbinding verbroken en voordat hij alle satelieten welke benodigd zijn weer kon vinden was ik al snel een 5 tot 10 minuten verder. Is erg lang als je op je paard zit! Ook moest hij bijna horizontaal blijven voor een goede werking.

Dit was wel een GPS welke normaal gesproken voor de pleziervaart wordt gebruikt, misschien is dat systeem niet geschikt voor de "land"rotten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 09:34

Misschien moet ik inderdaad maar gewoon een beetje beter opletten *LOL*
Ik ben echt een nerd als het om richtingsgevoel gaat, en had bedacht dat zo'n ding me wel weer veilig thuis kon brengen.
Deze week ben ik met paard en "DD-kenner" (geboren en getogen, dus weet overal de weg) de duinen in geweest, en na een kilometer had ik al geen idee meer waar we zaten en hoe we terug naar huis zouden moeten Knipoog
Nu moet ik er ook bijzeggen dat ik klakkeloos meegehobbeld ben, en als je alleen bent dan let je waarschijnlijk ook wel beter op.
Ik had ook niet verwacht dat die dingen zo duur zouden zijn Bloos!
Dacht dat het gewoon een leuk en handig speeltje was dat je voor een appel en een ei bij de Bart Smit kon kopen Haha!

Belker

Berichten: 15252
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:37

Rustig aan beginnen. Oftewel, elke keer een stuk verder gaan. steeds hetzelfde pas als uitgaanspunt nemen, ben je de weg kwijt, terugrijden naar je begin punt. Zo heb ik de bossen in de Lage/Hoge Vuursche leren kennen.

PS vooral de tijd nemen zoda als je verdwaalt, je gewoon de tijd hebt om de weg terug te vinden. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:41

Oscar, even een tip: de duinenrijen zijn vrij makkelijk herkenbaar in de DD, hebben een aantal specifieke kenmerken. Misschien kun je nog een keer met de DDkenner gaan rijden, en je uit laten leggen welke kenmerken bij welk duin horen. Dan weet je altijd globaal waar je bent en welke kant je opmoet.
Bij helder weer heb je de grote zendmast in Tilburg als herkenningspunt, maar die is niet altijd te zien. Als jij de kaart in je hoofd hebt zitten en een aantal vaste herkenningspunten hebt, vind je de weg altijd snel weer terug.

Ik rij er al een jaartje of 20, ken het gebied op m'n duimpje, 't is echt makkelijk te leren.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:24

probeer op de zon te rijden


Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 11:17

Ik verdwaal ook altijd Bloos , maar mij paard weet ondertussen wel de weg OK dan! , gelukkig Haha! . En mijn vriendin weet de weg en ik ga nooit alleen het bos in.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 11:22

Bedankt voor de goede tips !

Sonja, ik ga zeker eerst nog een paar keer met Jos (de DD-kenner) rijden.
Het "probleem" is dat Jos niet zo'n prater is.
Ik heb hem deze week het hemd van het lijf gevraagd (waar zitten we nou Jos, hoe herken ik blablaba Haha! ), maar daar werd ik helaas weinig wijzer van.
Maar goed, alles is natuurlijk te leren, en dit zal ook wel gaan lukken Clown

De zon in de gaten houden is idd. ook een goed punt, de eerstvolgende keer dat we de DD in gaan moet ik gewoon een beetje beter opletten en niet klakkeloos volgen.

Belker, jou en Joris-de-super-bospony verwacht ik deze zomer om een ritje te maken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 11:23

Maak je geen zorgen. Zodra je de weg echt niet meer weet, laat je je paard gewoon kiezen waar jullie heen gaan. Kom je vanzelf thuis, alleen niet gegarandeerd over het ruiterpad Knipoog.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 11:25

Daar was ik al bang voor Corine, ik heb deze week ook al een aantal malen in de struiken gehangen Haha!
Overigens wel de verkeerde kant op, meneer had blijkbaar nog geen zin om naar huis te gaan *LOL*

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:36

ik zou inderdaad niet standaard op het kompas van je paard vertrouwen, tenzij je er heel zeker van bent.
Kennis van mij rijdt richting huis, kletsend met een vriendin. Rijdt ze de oprit voorbij, paard loopt gewoon door, hinnikt vrolijk naar z'n weidemaatje en maakt absoluut geen aanstalten om te stoppen *LOL*

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:39

Ik ben ook een keer een week op vakantie geweest bij de drunense duinen. We reden iedere dag hele stukken en zijn nooit verdwaald.. Volgens mij heb je daar zelfs niet echt een kaart en kompas nodig, wij reden iig altijd zonder.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:44

ikke schreef:
ik zou inderdaad niet standaard op het kompas van je paard vertrouwen, tenzij je er heel zeker van bent.
Kennis van mij rijdt richting huis, kletsend met een vriendin. Rijdt ze de oprit voorbij, paard loopt gewoon door, hinnikt vrolijk naar z'n weidemaatje en maakt absoluut geen aanstalten om te stoppen *LOL*


Zal mijn paard niet gebeuren *LOL*. Zelfs als ze ergens al jaren niet meer geweest is, weet ze nog feilloos alle in- en uitgangen op te sporen, zelfs als die inmiddels veranderd zijn loopt ze nog naar de "oude" uitgang Lachen.

On-topic: is zo'n GPS-systeem wel een goede snelheidsmeter, want daar ben ik wel heel erg in geinteresseerd?

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:45

aardig duur Wow!

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:55

Drunense Duinen - GPS en verdwalen. Dat doet me aan mezlef denken. Ik ben een paar weken terug verdwaald met mijn GPS in de Drunense duinen Bloos Haha!
Ik zou met Lois naar de DD gaan en ging dus een week ervoor met mijn moeder ernaartoe om alvast wat vlaggetjes uit te zetten op de GPS. OA de Roestelberg en Bos en Duin. Lekker makkelijk dacht ik. Op de terugweg had ik de GPS de route uit laten pijlen. Lekker makkelijk dachten we. Mijn richtingsgevoel zei links. De GPS zei rechts. Wij dus geheel tegen mijn gevoel in de nadere kant op. We konden Bos en Duin dus niet meer terugvinden. Had ik met mijn stomme kop een verkeerde schaalindeling eropgezet waardoor alles er anders uitzag . Kon mezelf wel voor mijn kop slaan. 5 uur lopen sjouwen en nog niet bij de auto.
Het bewuste NVVR weekend heb ik dus maar op mijn paard vertrouwd die er ooit 1 keer eerder was geweest. En ja hoor. Meneer loopt netjes terug in gestrekte draf van bos en duin naar de manege. Geef mij mijn paard maar want ik en GPS da's niks.
Wel leuk om snelheden te meten. Kun je ook zien hoever je nu eigenlijk rijdt, hoe hard en wat je gemiddelde is.
Zo kwam ik erachter dat de DD eigenlijk maar 15 km rijden is vanaf stal Haha!
Leuk speeltje dus maar wel duur (en lees de gebruiksaanwijzing Schijnheilig )

Niets zo charmant als een paard in her land.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:20

Er zijn idd best veel aanknopingspunten om ongeveer te weten waar je zit: Ijsbaan, Roestelberg, Bosch en Duin, Rustende Jager, zendmast en de paddestoelen van de ANWB. Ik kom van oorsprong uit Kaatsheuvel en kwam vroeger erg vaak in de duinen, maar ik ben er nu niet meer zo zeker van dat ik feiloos de weg kan vinden (ik woon alweer een tijdje in de Randstad). Ik heb dus de duinkaart aangeschaft met alle paden erop OK dan! .

Heb zelf ook wel zitten denken aan een GPS, maar volgens mij ga ik daar ruzie mee krijgen. Ook ik heb zo'n paard met ingebouwd GPS (keert altijd feilloos terug naar de trailer), en volgens mij is dat veel betrouwbaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:42

Hahahaha Roestelberg....

't Is bij die van mij zo erg dat als ik 's morgens vanaf Manege van Loon met lange teugel wegstap, ik een uurtje later bij de Roestelberg af kan stappen voor de koffie.... Paard kent de weg..... Haha!

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:10

ik verdwaal altijd overal. ons bos is gelukkig nie zo groot en daar weet ik ondertussen de weg gelukkig wel.
maar ik denk dat ik maar een keer een navigatiesysteem in m'n hoofd in laat bouwen. *LOL*

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:28

Ipv zo'n ding te kopen kan 'm ook huren bij een goede buitensportzaak. Voor een beperkt(er) bedragje mag je er dan een heel weekend mee spelen. Makkelijk om het eerste rondje te leren (her)kennen en daarna kan je waarschijnlik zelf wel uit de voeten.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:56

Ik ben nu een paar keer in de duinen geweest (Zoals je wel wist Knipoog )
En ja wij zijn ook een paar keer hele stukken de weg kwijt geweest.
Maar mijn ervaring is tot nu toe dat er voldoende mensen zijn die je telkens de weg weer kunnen wijzen.

En wat ik inderdaad ook vaak deed wanneer ik paardreed in een terrein wat ik niet kende, was het paard mee laten denken.

Maar ik herken nu wel stukjes van waar we zijn geweest. Ach als jij straks dagelijks in de duinen bent te vinden, ken jij het ook vast op je duimpje. Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leliesan en 28 bezoekers