Ruiterrijbewijs binnenkort verplicht??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Ruiterrijbewijs binnenkort verplicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 00:09

De buren van m'n ouders, bij wie we in de bak mogen rijden, kwamen met de mededeling dat een ruiterrijbewijs binnenkort verplicht is, als je buiten wilt rijden. Het schijnt dat er bij de manege waar zij rijden een brief op het prikbord hangt waar dit wordt vermeld. Kosten; 200 en nog wat eurie. Aangezien buurvrouw + 2 dochters langs de weg naar de manege moeten rijden, wordt dit een dure aangelegenheid.

Zelf rijd ik zelden buiten en vind het bespottelijk dat ik voor die anderhalve keer dat ik wel ga, zo onwijs veel geld moet betalen.

Maar voordat ik begin de gillen zou ik graag willen weten of dit waar is of dat het een op geld belustte aktie is van die desbetreffende manegehouder. Ik heb al hier en daar op het net gekeken, maar ik kan er niets over vinden.

Weten jullie hier iets van..

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:12

vorgens mij is dat al een tijdje verplicht.
ik heb hem ook maar ik ben nog nooit aangehouden dus ik snap ook niet waarom je nou een ruiterbewijs moet hebben.het is wel makkelijk want je bent gelijk verzekerd als er wat gebeurt buiten.
mischien staat er wat op www.knhs.nl moet je maar even kijken

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:26

Is het al verplicht??? Dan ben ik illegaal bezig Haha!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:27

zoiets hoorde ik wel,maar weet nartuurlijk niet of het waar is,
ik heb hem gelukkig al al heb ik er niet zoveel aan want ze houden me toch niet aan ,dus snap ook niet waarom het bestaat Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:30

flauwekul, en het is nu iig nog niet verplicht.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 00:42

Het idee dat het flauwekul is, dat had ik al eigenlijk. Als het waar zou zijn, dan moet er op het net toch het 1 en ander over te vinden zijn?

En nee, het is nu (nog) niet verplicht.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:44

Volgens mij is het wel het plan om het verplicht te stellen. Vanaf januari 2006 word het volgens mij verplicht. Nu dus nog niet. Maar je bent wel iets meer verzekerd emt ruiterbewijs volgens mij.

Dit heb ik dus gehoord maar ben ook wel benieuwd naar het echt antwoord.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:46

ja, dat roepen ze ook al twintig jaar (toen deed ik de eerste keer examen Haha! ) Ik ga wat googlen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:49

ze roepen idd al een jaar of 10 dat het verplicht word!!
denk maar nie da ik het ga halen
stel het iig uit tot het laatse moment.
maar hoeft waarschijnlijk toch pas over een jaar of 20 Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:50

ben wel benieuwd wat je vind Lielle

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:53

waarschijnlijk heeft deze persoon de klok horen luiden

www.fnrs.nl -> ruiterpaspoort

Citaat:
Ruiterpaspoort - De ontwikkeling

De belangstelling voor het paardrijden neemt de laatste jaren aanzienlijk toe. Een groot aantal mensen weet de weg te vinden naar de ruitersportcentra om te leren paardrijden. Voor de ondernemers in de branche betekent dit dat er een behoorlijke boterham ver-diend kan worden.

Opleidingen:
Om op bovenstaande ontwikkelingen in te spelen als FNRS, is het zaak de kwaliteit van het paardrijden bij FNRS-bedrijven op een hoog niveau te houden/krijgen. Het hanteren van een nationaal kwalificatiesysteem (opleiding) voor het leren paardrijden bij FNRS-ruitersportcentra vormt hiervan een wezenlijk onderdeel. Hiertoe heeft de FNRS onder andere het ruiterpaspoort en diploma-rijden ontwikkeld. Het ruiterpaspoort is voor ieder-een die rijdt op een FNRS-ruitersportcentrum (RSC). Bij het diploma-rijden doorlopen de ruiters een gestructureerde rijopleiding met verschillende meetpunten. Door FNRS-juryleden, wordt aan de hand van praktijk- en theorie-examens, beoordeeld welke vaar-digheden en kennis een ruiter beheerst. Naast het diploma-rijden zijn er ook Certificaten Buiten Rijden ontwikkeld. Als een ruiter alle certificaten heeft behaald is deze in het bezit van het ruiterbewijs. Voor het behalen van het laatste certificaat wordt het ruiterbewijs-examen afgenomen.

FNRS-juryleden:
De objectiviteit van de opleidingen van de FNRS wordt in hoge mate bepaald door de kwaliteit van de juryleden. De FNRS heeft daarom een cursus ontwikkeld voor juryleden. Daarnaast wordt de kennis van de juryleden jaarlijks opgefrist door middel van een ver-plichte terugkomdag. Alleen promotiepunten gegeven door FNRS-juryleden tellen mee in de rijopleidingen.

Verzekeringen:
Ten aanzien van de aan het ruiterpaspoort gekoppelde verzekeringen intensief gesproken met diverse verzekeringsmaatschappijen. Dit heeft geleid tot het koppelen van een collectieve ongevallenverzekering en een collectieve aansprakelijkheidsverzekering die indirect gekoppeld is aan het ruiterpaspoort. Dit betekent dat iedereen die houder is van een ruiterpaspoort direct gebruik kan maken van deze verzekeringen.

Iedere nieuwe klant die zich bij een FNRS-ruitersportcentrum inschrijft, dient in het bezit te komen van een (leeg) FNRS-ruiterpaspoort. Vanaf de aanvraagdatum is de manegeruiter automatisch verzekerd voor ongevallen en aansprakelijkheid.

De aansprakelijkheidsdekking geldt uitsluitend voor ruiters die rijden op een manegepaard.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 00:55

Ik heb een mailtje gestuurd naar het KNHS. Ben benieuw of ik een antwoord terugkrijg.
Gegoogled heb ik ook al. Het belangrijkste dat ik kon vinden is een stukje van D66, die vermelden dat het ruiterrijbewijs verplicht wordt, maar als je vervolgens naar hun website gaat, kan ik er helemaal niks meer over vinden.

Welkom bij D66
... D66 was de initiatiefnemer van de stadswachten D66 zet zich ook in voor bestrijding
van het zwerfvuil. Dankzij D66 is het ruiterrijbewijs nu verplicht gesteld. ...
www.d66velsen.nl/documenten/ - 27k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 00:58

Maar kan hij niet zien waar de klepel hangt Haha!

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 01:04

Ik haat het ruiterbewijs en de KNHS! Ze sturen geen acceptgiro (was em een hele tijd kwijt) en delen me nu vrolijk mede dat ik em opnieuw moet gaan halen omdat ik hem niet heb verlengd op tijd. Moet nog steeds even een boze brief sturen... een waarschuwing geven is toch het minste dat je kunt doen.
Ow... en dat van dat het verplicht is is dikke onzin, ik heb em nu zo'n 8 jaar en ik ben nog NOOIT aangehouden!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 02:54

Citaat:
belangrijkste dat ik kon vinden is een stukje van D66, die vermelden dat het ruiterrijbewijs verplicht wordt


ach in de politiek werkt het allemaal nie zo snel....

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 06:35

ik weiger pertinent om een ruiterbewijs te halen. wat een geldklopperij zeg.... (zo even stoom afgeblazen)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 07:53

Als het springen eruit wordt gehaald wil ik er eens over gaan denken. Immers je springt in het bos toch niet over een boomstam van 60cm omdat je nooit weet wat er aan de andere kant is . Daarbij haat ik springen en al helemaal over een steiltje dus zolang dat in het examen zit zie je mij niet verschijnen Haha!
Zou liever zien dat ze bv ipv het springen EHBO voor ruiter en paard in het examen op zouden nemen, daar heb je veel meer aan..

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:24

NEE, het is NIET verplicht, en dat zal voorlopig ook wel zo blijven.
Het zou natuurlijk wel kunnen dat er in een lokaal gebied door de terrein-eigenaar het ruiterbewijs verplicht is gesteld.
Andere mogelijkheid is dat men het hierboven aangehaalde FNRS-paspoort bedoelt.
Verwarrend, al die initiatieven, die uiteindelijk alleen maar geld kosten en nergens toe leiden.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:27

Sommige gemeente stellen het verplicht in de APV of ze het op de openbare weg verplicht kunnen stellen weet ik niet maar in de gemeentelijke parken bij ons (Velsen) is het wel verplicht. Dus informeer gewoon even bij de gemeente. Landelijk is er nog niets verplicht in ieder geval.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:33

Het is volgens mij nog niet overal verplicht, maar ik heb ze echt nognooit controle zien uitvoeren....
Ik heb hem wel gehaald, maar dat was omdat ik anders niet op buitenrit mocht....

Maar als je de prijs te duur vind kan je ook bij andere maneges informeren voor de cursus....misschien is het daar wel goedkoper?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:39

Wat is dat nou weer voor doms? Ik vraag me af of Anky het ruiterbewijs wel heeft!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:14

volgens mij zijn er op dit moment kleine stukjes natuurgebeid in NL waar het verplicht gesteld iss...

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 11:13

Ik heb het ruiterbewijs vorig jaar gehaald, omdat ik vooral veel buitenritten maak in mn vrije tijd en onder werktijd.
Het is altijd handig mocht er iets gebeuren, dan ben je toch goed verzekerd. Een dier blijft altijd onvoorspelbaar en vooral die soms ( zeg maar gerust vaak ) onverantwoordelijke mede weggebruikers.
Als je op de Veluwe gaat rijden, is het Ruiterbewijs verplicht geloof ik.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 11:24

foetsie schreef:
Als je op de Veluwe gaat rijden, is het Ruiterbewijs verplicht geloof ik.


NEEEEE!!!
Alleen op een klein gebied nabij Arnhem is het verplicht. Het grootste deel van de Veluwe is gewoon vrij toegankelijk.
Sorry, maar ik wordt er een beetje moe van dat de SRR dus kennelijk heel goed in staat blijkt om allerlei spookverhalen de wereld in te sturen, die dan niet goed begrepen worden, waardoor je genoemde misverstanden in de wereld komen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 11:29

In het GNR is het wel verplicht.
Ik citeer:
Citaat:
"Voor het paardrijden in de terreinen van het Goois Natuurreservaat is een ruiterpas, volgruiterpas of dagpas verplicht. Een eerste voorwaarde voor het verstrekken van genoemde passen is het overleggen van een geldig ruiterbewijs. etc. etc."


Maar dit is dus een bepaling van een terreineigenaar, geen verplichting van de overheid.