welke bandages het fijnst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

welke bandages het fijnst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 18:43

af en toe bandageer ik shadow, voor de ondersteuning en ook wel een beetje voor de mooi.
maar wat is nou het fijnste materiaal? ik vind fleece erg prettig, maar dan krijg je meestal zo'n bol been... dus je hebt te veel aan bandage. neopreen heb je denk ik hetzelfde probleem.
elastische wil ik niet, want dan heb je dat gezeur met die onderlappen.
moeten bij gewone katoenen bandages ook lappen onder? nee toch?
dus tja... welke zijn nou het fijnst?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:46

Ik heb ze van Eskadron (maar die zijn erg prijzig), van BR en van HH.

Allemaal hebben ze een geintergreerde onderlap, dus je begint met een onderlap die na een meter of 1, anderhalf, overgaat in een elastische bandage. Hoef je niet meer te klooien met losse onderlappen en dat werkt echt super! OK dan!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:47

Oja, de kosten spelen dus wel mee:

Eskadron 32.50 euro per 2 bandages
BR 17.50 euro per 2 bandages
HH 18.95 euro per 4 bandages

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:50

Misschien worden er nu mensen heel boos op me, maar ik vertel alleen wat ik gehoord heb...
Iemand vertelde mij laatst dat bandages helemaal niet zo goed zijn. Er is geen sprake van een ondersteunende werking, hoewel veel mensen dat wel denken (bij mensen helpt een steunverband idd). Het schijnt dat de paardenbenen bij het gebruik van bandages onnatuurlijk warm worden, zo'n 40 graden. Als je echt iets wilt dat ondersteunt kun je beter peesbeschermers gebruiken, bandages zijn toch meer voor de mooi.
Nogmaals: Dit heb ik gehoord. Degeen die mij dit vertelde heeft het te horen gekregen van een DA, dus uit een redelijk betrouwbare bron. Verder moet je natuurlijk altijd zelf weten wat je doet, het is immers jouw paard Lachen. Misschien heb je wat aan mn info, misschien niet... iig succes! (ow... even buiten dit onderwerp om: sorry als er veel typfouten zijn, mn keyboard heeft nogal kuren momenteel!)

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:06

ik rij met fleecebandages (krijg er wel worstenpootjes mee Stoom uit je oren ) en die heb ik van kalvakade, 20 euro per 4 en ik rij met katoenen (krijg ik geen worstenpootjes mee OK dan! ) die heb ik ook van een merk geloof ik (kan even niet op de naam komen) die kosten per 2 meter 7,95 voor een pony en voor 3 meter voor een paard 8,95.

Verder rij ik ook met peesbeschermers, die ja, je raad het al, bij mijn dekje passen. Paarse beschermers bij m'n paarse dekje (en ja, heb er ook bandages bij Bloos ), witte beschermers bij m'n witte dekje (ook al bandages) enz enz.

ik ben helemaal niet erg!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:08

per 2 meter, moet zijn: per 2 bandages van 2 meter 7,95 en per 2 bandages van 3 meter 8,95

sorry

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:18

ik heb meetsal fleece en vind die erg prettig in het gebruik

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:35

Amberto schreef:
Misschien worden er nu mensen heel boos op me, maar ik vertel alleen wat ik gehoord heb...
Iemand vertelde mij laatst dat bandages helemaal niet zo goed zijn. Er is geen sprake van een ondersteunende werking, hoewel veel mensen dat wel denken (bij mensen helpt een steunverband idd). Het schijnt dat de paardenbenen bij het gebruik van bandages onnatuurlijk warm worden, zo'n 40 graden. Als je echt iets wilt dat ondersteunt kun je beter peesbeschermers gebruiken, bandages zijn toch meer voor de mooi.
Nogmaals: Dit heb ik gehoord. Degeen die mij dit vertelde heeft het te horen gekregen van een DA, dus uit een redelijk betrouwbare bron. Verder moet je natuurlijk altijd zelf weten wat je doet, het is immers jouw paard Lachen. Misschien heb je wat aan mn info, misschien niet... iig succes! (ow... even buiten dit onderwerp om: sorry als er veel typfouten zijn, mn keyboard heeft nogal kuren momenteel!)


Ik heb dat inderdaad ook gehoord. En als je inderdaad eens voelt na het rijden met bandages voelen de benen vaak zeer warm.
Absurd dat sommige van die *pieeep's* midden in de snikhete zomer met bandages gaan rijden voor de mooiigheid Scheve mond.

Ik rijd zelf alleen met bandages als het paard het écht nodig heeft.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:37

Ik vind bandages altijd heel mooi staan, maar idd het worstenpootjes effect. Scheve mond
En peesbeschermers heben ze ook in alle kleuren hoor, die precies bij je dekje passen! Haha!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:39

dames... ik ben op de hoogte van al die dingen die jullie te melden hebben. dat is alleen niet waar ik naar vraag...
mijn vraag is met welk soort bandages krijg je geen worstenpootjes.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:44

ik heb eigenlijk alleen ervaring met die 'gewone katoenen'. je krijgt er geen worstenpootjes mee, alleen als ze te lang zijn dan wel maar das logisch. bij mij gaan ze alleen een beetje snel kapot maar dat zal wel komen omdat mn paard soms zn benen langs elkaar schuurt.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:49

Bij de Divoza hebben ze Flexwrap bandages

Citaat:
Het medicinale drukverband dat de bloedsomloop niet belemmert. Zakt niet af, blijft goed om het paardenbeen zitten. Deze bandage is zelfklevend en kan zonder sluitingen of clips worden bevestigd. Eenvoudig te verwijderen en opnieuw te gebruiken. Ideaal als werkbandage, drukverband, staartbandage of ten behoeve van wondverzorging


Multifunctioneel, geen worstenpootjes en minder risico op afsluiting van de bloedsomloop. Misschien zijn ze niet zo sjiek als alle spullen van BR, Eskadron of wat dan ook, maar het welzijn van je paard is denk ik toch wel belangrijker...?

Katoen zal denk ik wél een goede keus kunnen zijn, het ademt namelijk. Je kan het wel ongeveer vergelijken met een katoenen t-shirt wat je draagt, dat is lekker koel 's zomers.
En heeft je paard bandages nodig voor de steun? Dan zou ik toch liever peesbeschermers nemen, toch net iets meer zekerheid.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:52

die flexwrap dingen heb ik al gehad en ik vind het ondingen... echt verschrikkelijk onhandig. ik gebruik ze alleen nog maar als medicinale bandage...
de benen worden toch altijd na het werk gemasseerd met coolling gel... dus ik denk niet dat oververhitting een groot probleem is. zomers rijd ik altijd met peersbeschermers Knipoog

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:56

Ik gebruik fleecebandages, maar dan de ponyversie. Dat is 1 meter korter dan de paardenversie. Die zijn ideaal voor een D-pony ofzo, zeker als ze al een paar keer gewassen zijn worden ze dunner.
Voor de rest gebruik ik ook nog zwarte naamloze bandages, met eerst een stuk fleece(zodat je bandageert tot onderaan het been) en dan een stuk elastische bandage. Ideaal, en het was helemaal niet duur(20 euro voor 4).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:01

Als je paard worstenpootjes krijgt bandageer je toch niet goed,
een dik pak is op zich niet erg, het wordt pas lelijk als je de bandages niet goed verdeelt.

Ik vind zelf de 4m lange werkbandages van Equiline het beste, die met de rubberenflap als klitteband, Sommerbandages zijn ook heel fijn alleen moet je daar ook wel een goede techniek voor gebruiken wil het er mooi uitzien.
Beide zijn zo'n 50 euro voor 4 stuks.
Ik gebruik wel bij beide de Ekadron onderlappen, omdat ik vind dat die super de druk verdelen, goed zweet opnemen en de warmte goed afvoeren. Ze doen dat veel beter als peesbeschermers.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:41

hey hey

ik denk dat je gewoon moet overschakelen op de peesbeschermers om worstenpootjes of verhitte benen/pezen te voorkomen en anders zijn we katoenen echt hele goede en ze laten ook beter lucht door dan fleece.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:42

Ik vind de stal-werk-trailerbandages van global het fijnst.

dosator
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:50

imker schreef:
Ik heb ze van Eskadron (maar die zijn erg prijzig), van BR en van HH.

Allemaal hebben ze een geintergreerde onderlap, dus je begint met een onderlap die na een meter of 1, anderhalf, overgaat in een elastische bandage. Hoef je niet meer te klooien met losse onderlappen en dat werkt echt super! OK dan!


Ik heb die ook van Eskadron en ben er super tevreden over, en inderdaad wel prijzig, maar dan heb je wel alle waarde voor je geld

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:07

Ik vind de fleece bandages het fijnst! Mijn elastische doe ik allemaal de deur uit, vind ze vreselijk! Katoenen vind ik ook nog wel gaan!

Onderlappen heb ik overigens van Kraemer, deze zijn super fijn!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:11

Ik heb fleece bandages, vind ze wel fijn. Heb ze eigenlijk nooit om, maar af en toe wel.

somexx

Berichten: 119
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:19

als je met bandages werkt moet je wel goed weten wat je doet en met welk weer, in de zomer met een hoge temp zou ik het je al afraden de benen worden inderdaad erg warm zo'n 40 graden en door die bandages kan de warmte niet weg en raken de pezen overhit als het waren. in de winter heb je vooral last van natte bodem dus komt er vocht en zand tussen de bandages ze worden zwaar en gaan schuren of zakken af...bandages, gebruik liever peesbeschermers!! die zijn er ook verkrijgbaar in alle kleuren en das ook mooi

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 00:16

zoals ik al zei heb ik om dat soort commentaar niet gevraagd, ik weet heel goed dat het onder bandages warm kan worden, maar als ik de benen voel als ik de peesbeschermers af doe is dat net zo warm dan als ik de bandages afdoe. en zoals ook al gezegd masseer ik de benen altijd met cooling gel.
voor de rest bedankt voor de reacties, ik ga morgen eens kijken bij de ruitersportzaak

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:45

Sjuimpje schreef:
Als je paard worstenpootjes krijgt bandageer je toch niet goed,
een dik pak is op zich niet erg, het wordt pas lelijk als je de bandages niet goed verdeelt.

Ik gebruik wel bij beide de Ekadron onderlappen, omdat ik vind dat die super de druk verdelen, goed zweet opnemen en de warmte goed afvoeren. Ze doen dat veel beter als peesbeschermers.


Helemaal mee eens! Het stukje over de bandages van jouw voorkeur heb ik er even tussenuit gehaald, omdat ik beide merken nog nooit gebruikt heb.

Ik heb bandages van BR, Kavalkade en Global, alle 3 van fleece, en "gewone" bandages ook van Global.

Terwijl ik dit typ besef ik me ineens dat ik 2 setjes bandages van Equiline heb Bloos. Ook van fleece,...

Verder nog meer "merkloze" bandages in allerlei kleuren, merendeel fleece. Ook nog neopreen bandages gehad, merk ben ik kwijt.

crush
Berichten: 28
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:47

ik vind neopreenbandages van br erg super,je kunt ze zo onder de kraan afspoelen en zijn de volgende dag weer droog,bovendien bandageert het heel makkelijk en blijven ze super zitten.[alleen wel duur]

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 01:45

neopreen wordt nog veel heter hoor! Idd wel makkelijker in gebruik. (vooral schoonmaak)

En de temperaturen kunnen zelfs wel tot 60 graden oplopen zomers hoor! En peesbeschermers worden ook heter dan je denkt!!! Die doen net zo hard mee (ok iets minder dan)

Sorry dat dit offtopic is. Ontopic heb ik niets nieuws te melden