westernhoofdstel -> welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

westernhoofdstel -> welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 22:09

ik heb de zoekfunctie geprobeerd maar vond niet wat ik zocht

Ik wil dus een westernhoofdstel aanschaffen omdat dit mij fijner lijkt voor het paard (met name in de zomer omdat het hoofd dan wat meer lucht krijgt zeg maar Knipoog ) en omdat ik het zelf ook mooier vind Haha! (rij alleen recreatief).

nu heb ik dus alleen wat vraagjes;
* ik rij nu met een dubbelgebroken kneveltrens, maar wil toch wel een ander bit, alleen heb ik geen idee wat voor ik nu zou moeten nemen. Moet ik het gewoon bij een dubbelgebroken bit houden? of misschien een enkelgebroken? of toch zo'n stang met van de scharen?

*normaal rij ik dus met een 'engels' hoofdstel, maar omdat ze in de zomer onder die neusriem vooral erg zweet leek het me fijner om zonder neusriem te rijden. Is de stap erg groot van jarenlang met een dubbele neusriem naar geen neusriem rijden niet erg groot? Of zal dit helemaal niets uitmaken?

alvast heel erg bedankt Lachen


Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:14

Nou, ik zou als ik jou wat gewoon een snaffle bitje (trens) nemen en
vooral geen schaar!

♥ Rewrite the Stars ♥

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:32

Waarom haal je 's zomers dan niet gewoon de neusriem van je hoofdstel af ??
(wel dan een kinriempje aan je bit doen)

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:35

hoezo een kinriempje dan? ik ken wat mensen die halen de neusriem wel van het hoofdstel af en verder gaan ze zo rijden... zonder kinriempje dus

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 22:42

Sugarmiss schreef:
Waarom haal je 's zomers dan niet gewoon de neusriem van je hoofdstel af ??
(wel dan een kinriempje aan je bit doen)


omdat als ik dan toch zonder neusriem ga rijden ik maar gelijk een westernhoofdstel koop Haha! , ik wil al heel lang een met zo'n v-shape frontriem en die is nu ergens in de aanbieding, een ander bit was ik toch al van plan te kopen dus dan maar gelijk een voor bij het westernhoofdstel.

maar wat is het nut van het kinriempje dan?

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:43

Afhankelijk van het soort bit wat je gebruikt kan het gebeuren dat je in een noodsituatie waarbij je je paard erg hard om wilt halen, het bit door zijn mond kunt trekken. Mét kinriem kan dit dus niet gebeuren.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:46

okee, dat snap ik maar westernhoofdstellen hebben geen kinriempje en toch rijd ik met het bit waar ik ook engels mee rijd...
wat heeft een westernhoofdstel dan wel wat een engels hoofdstel niet heeft??

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:51

Westernhoofdstellen hebben een kinriempje wat aan het bit vastzit en niet aan het hoofdstel zoals engels.

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:52

Ik rijd normaal(in de bak) ook met een gewoon hoofdstel, maar voor buitenritten met het westernhoofdstel. Dan wissel ik gewoon het bit om(heb een enkelgebroken dikke d-trens geloof ik)

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:52

okee w8 even, als je naar mijn profiel kijkt, mijn hoofdstel heeft geen kinriempje??

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:53

sorry voor die vragen hoor.....Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:56

De foto is niet duidelijk genoeg om dat te kunnen zien.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:57

ohw balen, ben nu niet thuis had er anders een andere foto neergezet

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 22:58

voor het bit door de mond trekken was ik al een beetje bang, dus dat kinriempje er ook maar gelijk bij kopen Lachen

en hoe zit dat nou met de neusriem? want een neusriem geeft toch druk op de neus, en nu is die druk dan ineens weg (heb trouwens geen idee waar dat voor nodig is Verward )

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:04

De funktie van de neusriem kan meerdere zijn, afhankelijk van het soort hoofdstel/neusriem.
Het dient om de mond dicht te houden zodat je niet kunt zien dat het paard protesteerd op de hand.
Het dient om het bit stil in de mond te laten liggen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:20

Ik rijd met een john lyons D snaffle en hierbij is geen kinriempje nodig. (staat ook bij de omschrijving) Het ligt er dus maar net aan wat voor bit je erin hangt. Het type mondstuk kan ook weer aan het kwekje van het paard liggen. Dat kwam er bij pride heel verassend uit toen de tandarts kwam. Ik reed altijd met een dubbelgebroken ding maar vanwege de ruimte in zijn mond (weinig) kon ik toch beter kiezen voor enkelgebroken of zelfs ongebroken. Ik heb een hekel aan riempjes (vastmaken) dus ik rijd met een set bakstukken, kopstuk en bit.


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:35

Ik heb gewoon een dubbelgebroken watertrens, dus geen speciaal bit. Ook gewoon bitringen eraan en een kinriempje.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:22

Als je geen problemen hebt met dit bit, waarom zou je dan een andere kopen?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:03

Je raakt wel wat extra druk kwijt als je de neusriem weghaalt...dus als je een heel heet paardje hebt en je hebt dat extra beetje druk nodig....
Misschien rustig overgaan door eerst de sperriem eraf te halen en de neusriem losser voordat je helemaal bloot gaat!

de sperriem kan soms ( als ie langgenoeg is) omgetoverd worden naar een kinriempje

En.idd je huidige bit kan vast ook aan een westernhoofdstel vast en als het bit bevalt....

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 17:41

mooie uitspraak van Sonja geleerd:
If it ain't broke, don't fix it.
M.A.W. Als ze op dit bit goed loopt, waarom zou je er dan een ander bit in hangen?

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 21:42

dat is het hem nou juist, ik heb niet echt het idee dat dit bit nou zo perfect is Scheve mond

ik krijg er maar heel weinig reactie op en hoewel ik eigenlijk alleen maar op mijn been rij, zou ik het toch wel fijn vinden als ik gewoon een reactie krijg wanneer ik een ophouding maak. En bovendien hebben die 'naalden' niet echt veel nut als ik alleen maar buiten rij.
Ik wil iig een iets scherper bit en ik denk dat ik dan gewoon voor een enkel gebroken ga, daar heb ik toch wel het beste ervaring mee met de vorrige paarden die ik gereden heb en als het niet werkt kan ik altijd nog een ander bit proberen Knipoog .

Maar omdat je bij western vaak van die scharenbitten zie dacht ik dat dat misschien was als soort vervanging van de neusriem zeg maar.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:46

IcePrincess schreef:
Maar omdat je bij western vaak van die scharenbitten zie dacht ik dat dat misschien was als soort vervanging van de neusriem zeg maar.


Nee, die 2 hebben eigenlijk totaal niets met elkaar te maken. Een scharenbit is iets waar je op een gegeven moment aan moet. Wanneer je paard 6 wordt, dien je je paard op 1 hand te showen op wedstrijden, dus met een scharenbit.

De neusriem is hetzelfde als hoe die in de engelse sport gebruikt wordt. Paard moet zijn mond dichthouden. Ik rijd zelf zonder, vind het niet nodig.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 22:11

ok, het gaat me allemaal steeds meer duidelijk worden en western gaat me ook steeds meer aantrekken Haha!
vergeleken met western lijkt engels een marteling voor het paard *LOL*

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:46

Haha, lijkt...dat hoeft gelukkig niet. Het is maar net hoe strak je de sperriem of neusriem aansnoert. Sommige mensen houden zich aan de twee vingers die ertussen moeten passen, sommigen niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet anti-neusriem en gebruik deze alleen bij paarden die zinloos hun mond opensperren.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:53

Dat idee heb ik ook vaak ja,dat engels vergeleken bij western haast een marteling is, al gaat het alleen al over de neusriem... veel paarden die ik ken(bijna allemaal) die engels worden gereden, hebben een bobbel op hun neus(of eerder haast een indeuking) van de neusriem, als ik weleens voel hoe strak ze dat ding doen, daar wordt je niet vrolijk van! Hoe strak je hem ook zet, 2 vingers krijg je er altijd wel ingepropt)
Ik vind het al sneu voor die van mij dat ze heel de dag met halster om staat tegenwoordig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers