blijft maar met zijn hoofd omhoog...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LavaTwilight

Berichten: 83
Geregistreerd: 26-03-03

blijft maar met zijn hoofd omhoog...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 15:03

ik rij al een tijdje bij een handelaar. (wel een goede en gekwalificeerde hoor Lachen ) Ik ben er een tijdje tussenuitgeweest vanwege knieproblemen, maar ben sinds 3 weken weer begonnen.

nu rij ik een zwart paard dat heel erg veel buiten gereden is.

Wanneer ik in de bak rij, blijft hij maar met zijn hoofd omhoog lopen, maar als ik veel kracht met de teugels heb gezet en de teugels vervolgens loslaat loopt hij perfect.

nou heb ik vandaag met een heel los teugeltje gereden waarbij hij redelijk goed liep, maar zoals je begrijpt kan ik hem niet zo presenteren voor eventuele kopers.

als ik de teugels strakker neem is alle rust weer meteen weg en loopt hij met zijn hoofd weer omhoog en het lijkt alsof hij de hulp van ophoudingen niet eens kent..

iemand missschien enige tips?

When I Pretend, Evereything Is What I Want It To Be....
I Look Exactly What Everyone Wants To See


BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:11

Ik zou eerst eens kijken of hij geen haken op zijn kiezen heeft of eventuele wondjes in zijn mond heeft. Want hij reageert duidelijk heel erg op het bit. Als hij dat niet heeft is het een kwestie van trainen. Je kan hem dan eventueel longeren met een bijzet. Ik zou met rijden beginnen met een los teugeltje en deze op het moment dat hij ontspannen en lekker loopt deze steeds een ietsie pietsie verkorten en dan rustig verderrijden, weer naar de ontspanning toe. Het kost veel tijd maar heeft uiteindelijk het beste resultaat omdat hij dan ontspannen en niet geforceerd loopt.

Veel succes.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:18

Heb je zijn rug en het zadel al eens na laten kijken?
Veel succes!


LavaTwilight

Berichten: 83
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 15:37

kan goed dat er zoiets achter zit, maar in dat geval kan ik er niets aan doen... handelspaardje u know

When I Pretend, Evereything Is What I Want It To Be....
I Look Exactly What Everyone Wants To See

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:25

LavaTwilight schreef:
kan goed dat er zoiets achter zit, maar in dat geval kan ik er niets aan doen... handelspaardje u know


Idd even zn kiezen en rug enzo nakijken. Als dat het nou is kan je er misschien wel wat aan doen, je kan het aan de handelaar aangeven, en omdat hij van het paard na een tijd af wil denk ik dat hij er ook wel wat aan laat doen. Daarna kan je weer met alle plezier het paard klaar maken voor verkoop.

In ieder geval veel succes!!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

LavaTwilight

Berichten: 83
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 20:10

het paard is uiteraard klinisch gekeurd en hij heeft er alle verstand van, ik denk niet dat het aan een aandoening ligt maar aan het rijtechtnische gedeelte (mij dus Tong uitsteken)

When I Pretend, Evereything Is What I Want It To Be....
I Look Exactly What Everyone Wants To See

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:13

tja als jij hem moet voorijden naar eventuele kopers willen denk de kopers ook weten dat hij zo loopt en dus het nog beter moet leren.

jij kan hem alleen maar netjes rijden voor ze zonder zijn hoofd naar beneden gedwongen.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:50

Als je hem alleen rijd, mag je hem dan ook longeren?
Vaak als je een paard bijgezet (liefst touwtjes in driehoek zijkant bit singel) longeert, leert hij beter ontspannen nageven en de aanleuning opzoeken terwijl hij dus wel genoeg begrenst is om de goede spieren te gebruiken. Vaak is het makkelijker voor paard en jezelf omdat je hem beter op kan drijven zonder te storen of per ongeluk terug te trekken. Er wordt immers echt alleen begrenst. Je hoeft een paard hiervoor echt niet strak bij te zetten... Als je dan na een tijdje gaat rijden merk je dat je paard soepeler is en makkelijker je hand volgt... Belangrijk is de ontspanning op je hand.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:03

Mijn paard trok ook zo in het begin, wilde absoluut niet nageven. Ik sluit me aan bij de tips die hier boven staan en verder, meeste handelaren hebben wel een elastiek ( halsverlenger ) op stal liggen. Ga daar eens mee longeren, kan ie het lekker zelf uitzoeken zonder dat jij met loodzware armen van het paard afstapt. Bij mijn paard werkte het uitstekend! Na 3 keer liep ze al lekker los over de rug en ging het onder het zadel ook een stuk makkelijker.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 02:29

veel volte's overgangen,slangevolte's rijden daarvan komt die lekker los in zijn lijf.lekker door galoperen en weet wat rustiger laten galoperen.ook veel overgangen.
probeer dat maar eens .dan wordt die lekker los door zijn lijf en loopt die zo nageefelijk (naar een paar dagen)

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Josje6900
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:58

wat ik veel hoor is dat je het paard alsmaar vooruit moet rijden, met losse teugel,,,het moet vanuit je benen komen!! en niet vanuit je handen..dit kan wel lang duren!

succes

Josje6900
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:58

wat ik veel hoor is dat je het paard alsmaar vooruit moet rijden, met losse teugel,,,het moet vanuit je benen komen!! en niet vanuit je handen..dit kan wel lang duren!

succes

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:05

ik HAD het zelfde probleem bij fay.....
ik heb nu een ander zadel en rij met martingaal en ze loopt nu prima na een paar maanden

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:24

BenI schreef:
Ik zou eerst eens kijken of hij geen haken op zijn kiezen heeft of eventuele wondjes in zijn mond heeft.



Dit zou ik ook f eerst kijken,
mn paard is ook zo vanaf maandag bezig, terwijl hij voorheen heel netjes ontspannen loopt,
nu is t als ik losse teugel heb nix aan de hand, maar zodra ik ophouding maak, wat meer druk op teugels zet, gaat zn hoofd omhoog en de oren in de nek,
we dachten eerst dat hij wat aan zn rug had ofzo.. maar nu hebben we zn tanden eens bekeken, en nu bleek dat er een tand door is aant komen, die maar niet wil doorkomen.
dit deed natuurlijk pijn als ik druk op de teugels gaf,

wat voor een tand zijn we nog niet helemaal uit, mn moeder moet over een uur de paardentandarts terug bellen...

succes ermee


Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:22

Idd eerst controleren of je paard 100% in orde is. Is dat het geval dan zou ik het rijden zelf ontspannen houden door buiten te rijden zonder er echt druk op te zetten (lang teugeltje). Zet hem aan het werk met longeren. Eerst idd met elastiek en als dat goed gaat kan je het altijd met de dubbele longe doen. Als je het tenminste kent. Want makkelijk is het niet!! En werkt dat lekker dan kan je erop en em dan aan het werk zetten.

Suc6 ermee... en maak vooral geen haast! Wel concequent zijn natuurlijk.

Grts Des.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:51

Je zei dat ie veel buiten is gereden, probeer eens in en buitenrit kracht op de teugels te zettten en kijken wat hij dan doet...

Stel hij doet het dan wel, ga in de bak dan eerst veel rechte lijnen rijden tot hij het dan goed vind, en dan pas de figuren gaan rijden...

En idd misschien helpt longeren ook.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:36

BenI schreef:
Ik zou eerst eens kijken of hij geen haken op zijn kiezen heeft of eventuele wondjes in zijn mond heeft. Want hij reageert duidelijk heel erg op het bit. Als hij dat niet heeft is het een kwestie van trainen. Je kan hem dan eventueel longeren met een bijzet. Ik zou met rijden beginnen met een los teugeltje en deze op het moment dat hij ontspannen en lekker loopt deze steeds een ietsie pietsie verkorten en dan rustig verderrijden, weer naar de ontspanning toe. Het kost veel tijd maar heeft uiteindelijk het beste resultaat omdat hij dan ontspannen en niet geforceerd loopt.

Veel succes.


Hier sluit ik me helemaal bij aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers