Hoe oppakken na 2/3 jaar niet bereden te zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Hoe oppakken na 2/3 jaar niet bereden te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 19:32

Zaterdag komt er bij ons een nieuwe pony een haflingertje.

Ze is hiervoor fokmerrie geweest, maar daarvoor wel bereden. Nu is ze al zeker 2 jaar lang niet bereden ( Alleen door ons dan twee keer drie kwartier).
Hoe kan je dat als beste weer opbouwen? Toen wij er een half jaar geleden voor het laatst op hebben gereden liep ze netje's nagefelijk, maar als ik haar nu naar beneden gaat rijden zal ze zeker wel erge spierpijn krijgen?
Oppaken gewoon eerst met los teugeltje en gewoon rustig stappen?
Of gewoon gelijk oppakken dat dat geen problemen verder geeft?

Wat zouden jullie doen? ( ze heeft trouwens ook niet zoveel spieren meer zag ik).


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:43

Nageefelijk rijden kan je wel doen, en als ze naar beneden gaat is dat alleen maar mooi meegenomen toch?

Meestal merk je wel aan het paard hoe ver je kan gaan, dus als je goed op haar let zal het niet zo'n probleem zijn.

Als je maar zorgt dat ze de dag na het rijden weer in beweging is, al is het maar een kwartiertje, helpt sowieso tegen de spierpijn.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:45

Half uurtje, veel stappen......... dat steeds verder uitbouwen...... maar zo zou ik beginnen en idd gewoon gelijk nageeflijk rijden

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:07

Ik begon eerst met om de dag erop, veel stappen. Dan na een week of wat een drafje erbij en zo opbouwen naar galop. Je zult zelf wel merken wanneer ze er klaar voor is. Als je overgaat naar meerdere dagen achter elkaar, zou ik zeker veel stappen tussendoor.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 22:04

Dank jullie wel!

Ik zal zeker jullie advies volgen! Lachen

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:33

En ik heb geleerd: beter 2x een kwartier dan in 1x een uur.
Dus niet te lang en teveel tegelijk willen.
En dat is moeilijker dan je denkt Knipoog

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:50

Als het lukt kun je haar misschien ook eerst een weekje longeren zodat ze haar rugspieren al weer wat gaat opbouwen. Daarna misschien om de dag rijden/longeren.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:21

Absoluut vanaf het begin gewoon netjes rondrijden! Ze krijgt meer spierpijn als je haar nu een verkeerde houding laat aannemen die je er straks weer uit moet rijden!

Niet te veel miemelen met zo'n dier, gewoon normaal aan het werk zetten. Je merkt zelf wel hoe lang ze het ong. vol houdt, en dat bouw je dan rustig op.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:15

ik ben einde van de zomer begonnen met een pony die ook bijna twee jaar had stil gestaan. Eerst gelongeerd zonder en later met zadel, daarna voorzichtig tien minuten erop gestapt en als snel om de dag ongeveer een kwartier tot half uur gereden met veel stappen en wat draven. Toen dat een paar weken goed ging een galopje ertussendoor. Ging eigenlijk heel snel en de pony liep al na een week of twee stukjes redelijk netjes nagevelijk. Na een kleine twee maanden begon de uitprobeer fase, toen kreeg ik het een stuk moeilijker!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:18

Een paard weer oppakken wat een tijd heeft stilgestaan doe je net als een jong paard: longeren, conditie kweken en spieren. Zadel erop, persoon ernaast, voorzichtig hangen. Daarna gewoon gaan zitten, en aangepast laten werken. In het begin een kwartier een paar dagen in de week, daarbij het paard goed in de gaten houden dat je haar niet overvraagt.

Je suis Charlie.

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:48

Ik zou eerst rustig opbouwen door te longeren, en dan stilletjes aan terug beginnen met echt te rijden ...



xxx


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 22:41

Bedankt iedereen!

Ik ga haar dus gewoon rond rijden, maar wel rutig opbouwen. Ze zou deze weet op de fokkerij weer alvast een paar keer bereden worden.

Ben benieuwd hoe het gaat, met buitenrijden enzo! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers