Lesgeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 22:07

Ik ben vandaag gevraagd of ik een meisje wil lesgeven met paardrijden. Zelf heb ik het nooit echt geleerd op een manege zeg maar, maar meer zelf en van mn moeder geleerd.
Ik zou heel graag dat meisje les willen gaan geven, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ze is al een keer komen rijden voor de lol, en het bleek dat ze het heel goed kon, ook al had ze het nog nooit gedaan.

Maar ik denk dat ik gewoon moet beginnen met het opzadelen, poetsen en goed opstappen enzo. En daarna? aan de longeerlijn?
Heeft iemand hier ervaring mee of nog tips?

het is trouwens een meisje van 9 jaar en heel verlegen maar absoluut niet bang!

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!


Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:12

euh, ik zou haar eerst een lesje of 2 aan de longe hangen, zodat ze goed kan leren draven, en daarna misschien wat hoefslag volgen en voltes rijden, dat ze al wat leert sturen, mar wel nog aan de longe, dat jij het paard onder controle hebt
en dan geheel los, en de oefslag figuren leren, en als ze dat beetje onder de knie heeft aan de longe hangen voor galop, kan ze goed dde galop uitzitten ook los laten proberen
en dan kun je de moeilijkere dingen aanleren (aan teugel, wijken, enz)
maar dan ben je toch al een stuk verder
ohja om z goed te leren doorzitten: als je draf oefent aan de longe over balkjes laten draven, doorzittend
voor je laat galoperen ook cavaletti's laten doen, misschien ook een heel laag sprongetje (eerste gaatje in kruisje ofzo)
succes
laat je weten hoe het ging?

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:13

als je weet hoe je moet zien of iemand op het verkeerde been ligt rijd etc. denk ik dat je het best kan!
als ze bv. een half uur les neemt kun je het half uur ervoor het opzadelen etc. uitleggen, en dan een half uur aan de longe. ze betalen het half uur voor rijles, niet voor de paardenverzorging. dus persoonlijk zou ik een half uur willen rijden en daarvoor dan idd verzorging..

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:16

ze is beginnend he? Nou dutske, dan zijn 2 lessen aan een longe te weinig hoor!

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 22:19

Ja, ze is beginnend. Ze heeft afgezien die ene keer bij ons, verder nog nooit op een pony gezeten....

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:23

Ik geef ook mijn buurmeisje les die gaat de eerst komende weken aan de longe tot ze het lichtrijden en sturen goed onder de knie heeft!
Verder laat ik haar eerst zelf poetsen om het vertrouwen op te bouwen en na het rijden gaan we door het park uitstappen.

En veel stappen en dan in de stap rustig werken aan de houding en de basis.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:23

nou ja, ook te izen hoe rap ze het oppakt he, de meeste op de manege zitten een les of 2-3 aan de longe, daarna vrij, en zodra dat ze kunnen beetje blijven zitten in galop gan ze naar beginners, maar ik erondertsle dat je dat niet hebt he maartjuh D
en je zei ook dat ze het al goed kon om er nog nooit opgezeten te hebben, de een kan het achter 2 lessen, de ander pas na 10
beetje zien hoe ze het doet
en ook een stukje verzorging geven hoe ze moet poetsen, opzadelen, een deken op en afdoen, mesten, al zon dagdagelijkse dingen dat je anders niet leert

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 22:38

nee, ik heb haar vanzelfsprekend nog niet laten galoperen. Ik denk dat ze er ongetwijfeld was afgevallen.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:43

miesie schreef:
Ik geef ook mijn buurmeisje les die gaat de eerst komende weken aan de longe tot ze het lichtrijden en sturen goed onder de knie heeft!
Verder laat ik haar eerst zelf poetsen om het vertrouwen op te bouwen en na het rijden gaan we door het park uitstappen.

En veel stappen en dan in de stap rustig werken aan de houding en de basis.


Volkomen mee eens

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:00

dutske schreef:
nou ja, ook te izen hoe rap ze het oppakt he, de meeste op de manege zitten een les of 2-3 aan de longe, daarna vrij,


ik heb op de manege nooit aan de longe gezeten.
Maar inderdaad gewoon eerst het poetsen opstappen en longeren. Het is belangrijk dat ze het gevoel van het paard ontwikkelen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:31

Heb je weleens eerder lesgegeven? Denk eraan dat verkeerde gewoontes makkelijker worden aangeleerd dan afgeleerd!

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:55

Je zegt dat je zelf nooit op een manege hebt gereden. Daardoor vraag ik me af of dit zo'n slimme actie is. Als je alles goed hebt geleerd van je moeder zou het geen probleem moeten zijn, maar dat hangt natuurlijk van het niveau en de ervaring van je moeder af Lachen.

In het begin is het toch het belangrijkste dat ze vertrouwd raakt met de pony. Ook houding is heel belangrijk, want alles dat je verkeerd aanleert is moeilijk af te leren. Let er bijvoorbeeld op dat ze niet scheef zit etc. Verder hangen veel dingen ook van de persoon af. De ene persoon galoppeert de tweede les vrolijk rond en de ander kan na een paar maanden nog niet fatsoenlijk lichtrijden. Het is dus vooral een kwestie van kijken en inspelen op wat je ziet.

Belangrijk!!! Vergeet niet om dat meisje te verplichten om met een goedgekeurde veiligheidshelm te rijden. Ook het schoeisel moet veilig zijn (hak, geen spekzolen e.d). Denk eraan dat je de pony altijd goed aansingelt en dat stiksels van je beugelriemen nog goed zijn. Kortom: het materiaal moet in orde zijn.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:19

Yorghos schreef:
Heb je weleens eerder lesgegeven? Denk eraan dat verkeerde gewoontes makkelijker worden aangeleerd dan afgeleerd!

precies,en daar komt nog bij:zo lang alles goed gaat is het leuk,maar wat als haar/jouw pony vervelend word,om een of andere reden,kun je daar ook iemand doorheen praten???

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:22

Juist de basis die de ruiter aan het begin van z'n rijcarrière meekrijgt is zo belangrijk, dat ik het lekker aan een ervaren instructeur over zou laten.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 16:59

CCCCorine schreef:
Je zegt dat je zelf nooit op een manege hebt gereden. Daardoor vraag ik me af of dit zo'n slimme actie is. Als je alles goed hebt geleerd van je moeder zou het geen probleem moeten zijn, maar dat hangt natuurlijk van het niveau en de ervaring van je moeder af Lachen.

In het begin is het toch het belangrijkste dat ze vertrouwd raakt met de pony. Ook houding is heel belangrijk, want alles dat je verkeerd aanleert is moeilijk af te leren. Let er bijvoorbeeld op dat ze niet scheef zit etc. Verder hangen veel dingen ook van de persoon af. De ene persoon galoppeert de tweede les vrolijk rond en de ander kan na een paar maanden nog niet fatsoenlijk lichtrijden. Het is dus vooral een kwestie van kijken en inspelen op wat je ziet.

Belangrijk!!! Vergeet niet om dat meisje te verplichten om met een goedgekeurde veiligheidshelm te rijden. Ook het schoeisel moet veilig zijn (hak, geen spekzolen e.d). Denk eraan dat je de pony altijd goed aansingelt en dat stiksels van je beugelriemen nog goed zijn. Kortom: het materiaal moet in orde zijn.


Ik spring zelf Z en cross M/Z en dressuur natuurlijk ook. Ik heb het nooit op een manege geleerd omdat ik zelf thuis ben opgegroeit met ponys, en dus nooit naar een manage ging. Ik heb nu wel les, van Petra van Esch en voorheen van Jan Huizinga (bondscoach).
En het materiaal hebben we ook wel.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:18

euhm, er zeggen een paar mensen: laat het over aan een ervaren instructeur
maar hoe moet je het dan leren? je kunt toch maar moeilijk in gevordert gaan lesgeven, toch ook beginnen met de gamkkelijke lessen en dan naar moeilijker?


Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 21:00

tuurlijk moet ze als ze echt verder wil naar betere instructeur, maar ik kan haar toch wel iig beetje laten zien wat paardrijden is. Wat het allemaal inhoud, misschien vind ze het na een aantal lessen al niet meer leuk. Dat is dan ook zo zonde, dat die ouders dan veel geld in een goede (en miss wel dure) instructeur steken, en dat ze dan niet doorgaat!

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:36

maartjuh"]
[quote="CCCCorine schreef:
Je zegt dat je zelf nooit op een manege hebt gereden. Daardoor vraag ik me af of dit zo'n slimme actie is. Als je alles goed hebt geleerd van je moeder zou het geen probleem moeten zijn, maar dat hangt natuurlijk van het niveau en de ervaring van je moeder af Lachen.

In het begin is het toch het belangrijkste dat ze vertrouwd raakt met de pony. Ook houding is heel belangrijk, want alles dat je verkeerd aanleert is moeilijk af te leren. Let er bijvoorbeeld op dat ze niet scheef zit etc. Verder hangen veel dingen ook van de persoon af. De ene persoon galoppeert de tweede les vrolijk rond en de ander kan na een paar maanden nog niet fatsoenlijk lichtrijden. Het is dus vooral een kwestie van kijken en inspelen op wat je ziet.

Belangrijk!!! Vergeet niet om dat meisje te verplichten om met een goedgekeurde veiligheidshelm te rijden. Ook het schoeisel moet veilig zijn (hak, geen spekzolen e.d). Denk eraan dat je de pony altijd goed aansingelt en dat stiksels van je beugelriemen nog goed zijn. Kortom: het materiaal moet in orde zijn.


Ik spring zelf Z en cross M/Z en dressuur natuurlijk ook. Ik heb het nooit op een manege geleerd omdat ik zelf thuis ben opgegroeit met ponys, en dus nooit naar een manage ging. Ik heb nu wel les, van Petra van Esch en voorheen van Jan Huizinga (bondscoach).
En het materiaal hebben we ook wel.
[/quote]

Dan moet het zeker geen probleem zijn Haha!. Ik dacht dat je bedoelde dat je helemaal nooit serieus les hebt gehad.... Communicatiefoutje, hihi.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:45

Ik geef zelf ook beginnerslessen en laat de kinderen eerst poetsen en ga dan oefingen doen aan de longe. De kinderen moeten bijvoorbeeld hun knieeen aanraken met hun neus en daarbij hun benen niet bewegen. Hakken naar beneden en lang maken die onderbenen. Ook laat ik de oren aanraken en nog wat van deze oefeningen. Dan laat ik ze in stap lichtrijden oefenen en corrigeer ik hun zit. Na een paar lessen oefenen we in draf en de laatste lessen geef ik ze de teugels. Dan ben ik minsten al vijf lessen verder. Als je meer wil wten pb je maar
Succes ermee

Rona, Linanda en Oackly

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 23:32

CCCCorine"]
[quote="maartjuh"][quote="CCCCorine schreef:
Je zegt dat je zelf nooit op een manege hebt gereden. Daardoor vraag ik me af of dit zo'n slimme actie is. Als je alles goed hebt geleerd van je moeder zou het geen probleem moeten zijn, maar dat hangt natuurlijk van het niveau en de ervaring van je moeder af Lachen.

In het begin is het toch het belangrijkste dat ze vertrouwd raakt met de pony. Ook houding is heel belangrijk, want alles dat je verkeerd aanleert is moeilijk af te leren. Let er bijvoorbeeld op dat ze niet scheef zit etc. Verder hangen veel dingen ook van de persoon af. De ene persoon galoppeert de tweede les vrolijk rond en de ander kan na een paar maanden nog niet fatsoenlijk lichtrijden. Het is dus vooral een kwestie van kijken en inspelen op wat je ziet.

Belangrijk!!! Vergeet niet om dat meisje te verplichten om met een goedgekeurde veiligheidshelm te rijden. Ook het schoeisel moet veilig zijn (hak, geen spekzolen e.d). Denk eraan dat je de pony altijd goed aansingelt en dat stiksels van je beugelriemen nog goed zijn. Kortom: het materiaal moet in orde zijn.


Ik spring zelf Z en cross M/Z en dressuur natuurlijk ook. Ik heb het nooit op een manege geleerd omdat ik zelf thuis ben opgegroeit met ponys, en dus nooit naar een manage ging. Ik heb nu wel les, van Petra van Esch en voorheen van Jan Huizinga (bondscoach).
En het materiaal hebben we ook wel.
[/quote]

Dan moet het zeker geen probleem zijn Haha!. Ik dacht dat je bedoelde dat je helemaal nooit serieus les hebt gehad.... Communicatiefoutje, hihi.
[/quote]

tsah, heb je soms he Tong uitsteken Haha!

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 01:54

rona schreef:
Citaat:
De kinderen moeten bijvoorbeeld hun knieeen aanraken met hun neus en daarbij hun benen niet bewegen


Hoe wil je dat in godsnaam doen? Dan knikker je er toch aan de zijkant af?

Eerst een paar keer aan de longe wat oefeningen laten doen, lichtrijden oefenen in stap en dan elke keer ook weer stukjes draf meepakken. (laten stappen zonder beugels is een sterke oefening) Na een paar keer een half uurtje lekker laten uitstappen en leren sturen in stap en zo geleidelijk uitbouwen. Als je een betrouwbaar dier hebt is het prima te doen hoor. (zeker gezien jouw ervaring) Het boek spelletjes met pony's is ook een aanrader voor kinderen van die leeftijd, kun je leuke ideetjes uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:58

dutske schreef:
euhm, er zeggen een paar mensen: laat het over aan een ervaren instructeur
maar hoe moet je het dan leren? je kunt toch maar moeilijk in gevordert gaan lesgeven, toch ook beginnen met de gamkkelijke lessen en dan naar moeilijker?


Ik heb het geleerd met een leermeester naast me. Eerst moest ik zijn lessen observeren en bespraken we die na. Waarom hij een bepaalde ruiter dingen liet doen, wat de probleempjes waren, wat er anders moest etc etc.
Vervolgens moest ik zelf de bak in en bleef hij bij me en vulde mij aan. Stadium daarna stond ik in de bak en hij langs de kant en observeerde mij. Halverwege de les al eerste evaluatiepuntje (tijdens stappen aan lange teugel) en na de les nabespreking.

Is IMO ook de beste manier om het te leren.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 11:21

annegti schreef:
rona schreef:
Citaat:
De kinderen moeten bijvoorbeeld hun knieeen aanraken met hun neus en daarbij hun benen niet bewegen


Hoe wil je dat in godsnaam doen? Dan knikker je er toch aan de zijkant af?


Nee hoor, het kind zit gewoon op de pony, doet zijn handen op zijn rug en moet met zijn bovenlijf bukken zodat hijmet zijn neus rinchting zijn knieeen gaat. Het is een goed oefenig om de kinderen te leren dat ze hun benen niet moeten optrekken en zo kunnen ze ook goed hun evenwicht leren bewaren Haha!

Rona, Linanda en Oackly

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 11:51

annegti schreef:
rona schreef:
Citaat:
De kinderen moeten bijvoorbeeld hun knieeen aanraken met hun neus en daarbij hun benen niet bewegen


Hoe wil je dat in godsnaam doen? Dan knikker je er toch aan de zijkant af?

Eerst een paar keer aan de longe wat oefeningen laten doen, lichtrijden oefenen in stap en dan elke keer ook weer stukjes draf meepakken. (laten stappen zonder beugels is een sterke oefening) Na een paar keer een half uurtje lekker laten uitstappen en leren sturen in stap en zo geleidelijk uitbouwen. Als je een betrouwbaar dier hebt is het prima te doen hoor. (zeker gezien jouw ervaring) Het boek spelletjes met pony's is ook een aanrader voor kinderen van die leeftijd, kun je leuke ideetjes uithalen.


ik was van plan om eerst een half uurtje haar te laten zien hoe je een pony verzorg en opzadeld. Dan nog een half uurtje "les"en dan een half uurtje door de bossen uitstappen.

En dat boek, waar is dat t halen? boekenwinkel?

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 11:54

Lesgeven is heel impulsief.... op het moment dat je na moet denken wat je zegt kan je niet lesgeven en moet je het ook niet doen.

Als ik lesgeef, haal ik namen door elkaar en zeg tegen de ruiter dattie braaf is Haha! Haha! gewoon omdat ik er zo in opga........ ik merk niet dat het regent, merk niet dat het waait, merk helemaal niks van mn omgeving.... ik reageer dus ook heel impulsief


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 bezoekers