[LO] Longeren met touwtje...HOE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

[LO] Longeren met touwtje...HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 19:04

Ik heb sinds kort een longeersingel en wilde daarbij dus een hulpteugel kopen. Nou zijn die dingen best wel prijzig en toen vertelde iemand mij dat zij longeerde met een touwtje. Ik heb nu dus een mooi, zacht touwtje gekocht, maar hoe moet je het vastzetten? Dat meisje heeft het me wel uitgelegd, maar ik ben het vergeten Bloos ... Dom dom dom van mij! Kan iemand het me uitleggen (eventueel met een plaatje o.id. zodat ik het niet verkeerd doe...)
Ik heb btw gewoon ervaring met longeren, alleen dus niet met zo'n touwtje... Ik hoop dat iemand me kan helpen Lachen

Der Ellmauer Dancing Queen


Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:06

ik zou eerst aan iemand vragen die er meer ervaring mee heeft om jou daarbij te helpen. het is belangrijk dat je alles goed doet als je gaat longeren met touwtjes. veel suc6 ermee

Profiel update!!

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:07

tussen z´n benen vastmaken, door z´n bitringen halen en dan aan de zijkant vastmaken, ligt eraan hoe je paar moet lopen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:10

Touwtje kun je op heel veel manier vastmaken, afhankelijk van wat je wilt trainen bij je paard. Je zou het boekje "Longeren met Lammert Haanstra" eens kunnen lezen, dat is best nuttig.

Ik doe het zelf altijd vastmaken tussen de benen, dan door de bitringen en dan naar zijkant aan de singel vast, waarbij je de hoogte op de singel kunt varieren. Ik doe het zelf altijd vrij laag, maar dat moet je echt per paard bekijken. Zijkant-bitringen-schoft kan ook.

Ken je niet iemand die het je een keer voor kan doen?

Tip: stop een scherp mes in je zak. Stel dat je paard struikelt of whatever en verstrikt komt te zitten kun je de touwtjes zo doorsnijden.

Nulla tenaci invia est via

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 19:19

Dank jullie wel voor de tips! Er is altijd wel iemand op stal en die zijn ook bereid om te helpen.. Vind het alleen zo knullig als ik niet eens weet hoe ik het vast moet maken... Bloos Dat van dat mes is een goed idee,helemaal omdat hij het natuurlijk nog helemaal niet gewend is! Heel erg bedankt iig!

Der Ellmauer Dancing Queen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:20

ik vind het pas knullig als je het niet even vraagt terwijl je het niet weet Knipoog alsof zij het in één keer wisten! Lachen

Succes!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:24

Het boekje van Lammert Haanstra, zo duur is het niet en er staat ontzettend veel informatie in!
Ik longeer ook met touwtjes en ben er heel tevreden over. Deze zomer ga ik een pessoateugel maken. OK dan!


Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:42

Dat boek is een goed hulpmiddel, maar als je dat nog niet hebt:

Ik doe het touwtje eerst door de twee bovenste ringen van de longeersingen, dan door het bit heen en dan aan de een van de ringen aan de zijkant vastmaken. Zo kan je paard alle kanten op bewegen (naar binnen en buiten kijken dus). Ik vind dat je dan goed kan longeren.

Als alle mensen met hun gebreken, zichzelf bekeken,
dan zouden ze het praten over andere wel laten.

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:30

Ik heb ook het boekje van Lammert Haanstra gebruikt. Echt een aanrader. Ik heb de uiteinden van mijn touwtje aan kleine paniekhaken geknoopt. Heel gemakkelijk met vastzetten en losmaken. Het touwtje zelf blijft verstelbaar, zit gewoon geknoopt aan de paniekhaak.
Ik gebruik de ringen van mijn longeersingel voor het vastzetten.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 23:05

Vanavond ben ik met jullie tips aan de slag gegaan. Eerst netjes alles nog los laten hangen en aan de "longeerexpert" bij mij op stal even gevraagd of alles goed zat.
Omdat maurits nog niet echt gewend is om nageeflijk te lopen (hij wordt meestal recreatief gereden met lange teugel) had ik het touwtje vastgemakt aan de onderkant van de longeersingel, door het bit en achter t kopstuk van zn hoofdstel vastgemaakt. t enige verschil voor hem wa dus dat ie zn hoofd niet zo hoog op kon gooien. In het begin moest hij nog even wennen, maar op een gegeven moment kreeg hij het door. hij ging nageefijk lopen en ontzettend ruim draven en stappen! Ik ben helemaal trots op mn jongen! Dit was even mn verslagje, iedereen die gereageerd heeft en tips heeft gegeven: Bedankt! Ik ga nu echt leker met hem aan het werk!!!!!!
Groetjes Amber

Der Ellmauer Dancing Queen

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:44

Citaat:
Tip: stop een scherp mes in je zak. Stel dat je paard struikelt of whatever en verstrikt komt te zitten kun je de touwtjes zo doorsnijden.


je kan beter de touwtjes met een lusje vast maken ( zoals een paardenknoop als je poetst) dan kun je als er iets gebeurt de touwtjes zo los trekken. het is naar mijn idee een beetje te gevaarlijk om met een scherp mes de touwtjes door te snijden als het fout gaat. het is dan alleen een beetje kijken hoe je de touwtjes vastmaakt zodat ze vast blijven zitten, maar de aanhouder wint!

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:53

ik heb nog een vraagje: hoe lang moet een touwtje ongeveer zijn?

Ikke ---> Lovers <--- Robin

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:47

Ik heb ook veel geleerd van het boekje van Lammert Haanstra, maar hoe duidelijk hij het ook uitlegt toch is het ooit fijn om er iemand bij te hebben die verstand van zaken heeft.

*Bij voorbaat excuses*
Ik heb van Lammert zijn boekje gekregen. Bloos
hihi Haha!
*Sorry*


Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:06

Ik ben ook met een touwtje gaan longeren ...naar aanleiding van dat boekje van lammert haamstra *LOL* Ik heb een touwtje van 6 meter (ik heb niet zo'n grote pony, 1.50m) en ik zet het ook vast mbv een paardenknoop aan de singel. Zeker met wat hulp gaat het vast lukken OK dan!

Trots! Z2+ 1 met mijn gouden topper *\o/*
Trots! Rubriekskampioen Z1 NHPS Divoza dressuurcompetitie 2015


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers