koliek??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
hanita

Berichten: 388
Geregistreerd: 01-02-02

koliek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 17:56

hallo laatst had het paard van mijn vriendin een koliek aanval. Dus we zijn gaan lopen om hem niet te laten rollen. Na een poosje aankijken toch dierenarts gebeld. Hij kwam en we waren net weer aan het lopen. Hij vertelde ons dat het eigenlijk onzin was. Je mocht hem gewoon in de stal laten staan. De redenering was als jij buikpijn hebt ga je toch ook niet lopen ga je ook liggen op bed. Dat wil een paard ook. Ons is altijd geleert te lopen met een paard dat koliek had. Als hij gaat rollen dan kan de darm een draaiing krijgen. Maar hij zei dat het onzin was en je kon hem gewoon laten liggen. Hebben jullie dit eerder gehoort???


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:04

Nee tot nu toe heeft elke veearts erop aangedrongen te gaan lopen met je paard als het koliek heeft....
Dus dit is nieuw Verward

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:08

Yep, dit is ook iets wat de dierenarts hier zegt Gewoon laten liggen als hij dat wil, niet ermee gaan zeulen. Maar zorg er wel voor dat hij een beetje de ruimte heeft, misschien door hem in een bak te laten? Daar kan hij dan gewoon rollen zonder zich te bezeren aan bijvoorbeeld de stalwand.

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:20

Ik heb ook altijd te horen gekregen dat ze niet mochten rollen. Liggen mag wel maar niet rollen. Mij werd altijd aangereden om aan de hand te stappen dus ik vind het raar Verward

Rona, Linanda en Oackly

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:28

Ze mogen niet rollen in hun box, omdat ze zich kunnen beschadigen, doordat ze zich vast kunnen rollen in hun box. Heb je een grote box, of de bak tot je beschikking, laat ze dan maar lekker liggen, als ze echt flink koliek hebben. Je kunt wel ieder uur even 10 minuutjes met je paard gaat stappen, hij doet dan eventjes wat anders, het in beweging zetten kan ook de darmwerking stimuleren en zo zou je koliek over kunnen gaan. Maar dat door het rollen er een slag in de darmen kan komen, is niet waar.
Als je wil blijven stappen tot de koliek over is, kan je dat nog duur komen te staan, want als je paard een flinke verstoppingskoliek heeft, kan het wel 48 uur duren voordat die er uit is (nadat het dier behandeld is met spierontspanners en parafine), dus dan kun je 2 dagen met je paard gaan lopen!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:36

Inderdaad, ze mogen rollen zoveel ze willen als ze zichzelf en jou maar niet verwonden!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:26

Met het rollen kan een gedeelte van de darm over de milt heen. De darm komt dan op het "bandje"tussen de milt en de nier in te liggen. De dierenarts kan daar heel moeilijk bij en dan is het of opereren of je moet geluk hebben dat tijdens de trailerrit de darm terug draait (dat geluk heb ik vroeger met m'n oude pony gehad).

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:30

Dan weten ik dat dus voor de volgende keer Haha!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:34

Die kans is echt heel klein, er is maar bij klein percentage paarden kans dat dat gebeurt, die hebben dat bandje vergroot en dan nog, moet dat gedeelte van de darm net overvuld zijn, anders blijft het er nog niet snel achter hangen.
Maar in het algemeen hoef je je niet druk te maken om het rollen zelf, als er maar geen verwondingen optreden omdat je paard zich vastrolt.

Op klinieken hebben ze vaak speciale koliekboxen, dat zijn boxen van ongeveer 10 x 10 met schuine wanden met rubber bekleed, waar een paard met heftige koliek (en die niet direct geopereerd hoeft te worden) veilig in kan rollen enzo.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:04

Bij ons had een paard erge koliek en die werd op advies van de dierenarts in de binnenbak gezet, want lopen ging ook niet goed. In de box was te gevaarlijk ivm vastliggen.
Soms als je paard niet al te erge koliek heeft, wil het wel eens helpen om een stukje met de trailer te rijden: als ze daar normaal snel op mesten. Dan bestaat de kans dat het alsnog geactiveerd wordt.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:32

Dat de darm over het "bandje"van de milt komt te zitten is zoals Marije al zei echt toeval. Weet je hoe vaak een paard in zijn hele leven rolt??? Dan zou elk paard al dood zijn door een draaiing van zijn darm.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:35

Ik sta helemaal achter Marije; het is ook nonsens dat een dier zichzelf een koliek kan rollen, en ook de kans op een miltnierentrapment is heel klein; het is een van de vele verhalen die de paardenwereld zijn in gekomen, en er moeilijk uit zijn te krijgen En weet je waarom?? ga eens een keer zelf op de grond rollen (rare opdracht maar doe maar eens); let dan eens op wat je met je buikspieren doet; die span je namelijk aan; vergelijkbaar met het heftig schudden en draaien van een zak vol boodschappen; als je die stevig tegen je aanklemt, dan blijft alles op zijn plaats zitten, maar doe je dat niet dan schud je alles door elkaar;
Hetzelfde geld dus voor de buikinhoud van het paard; de enigste keer dat een draaiing zou kunnen optreden (+/-8% kans) is wanneer een paard onder volledige narcose wordt gerold door een dierenarts bij de behandeling van een entrapment, dan worden de buikspieren namelijk niet aangespannen;

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:41

rona schreef:
Ik heb ook altijd te horen gekregen dat ze niet mochten rollen. Liggen mag wel maar niet rollen. Mij werd altijd aangereden om aan de hand te stappen dus ik vind het raar Verward



dat advies kreeg ik ook van mij VA. Door de beweging komt de darmwerking opgang of blijft aan de gang of iets dergelijks.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:01

Is allemaal achterhaald!!

XANTHA

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:23

Inderdaad, t (langdurig) stappen is meer om de eigenaar rustig te krijgen dan dat t voor het paard nut heeft Haha! Ik heb verhalen gehoord over mensen die t paard afstapten tot hij er letterlijk bij neerviel, want dat hoorde nou eenmaal zo..... even stappen is inderdaad wel goed maar t beestje is ziek en heeft weinig behoefte om de avondvierdaagse te gaan lopen....

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:35

Ellebel schreef:
Inderdaad, t (langdurig) stappen is meer om de eigenaar rustig te krijgen dan dat t voor het paard nut heeft Haha! Ik heb verhalen gehoord over mensen die t paard afstapten tot hij er letterlijk bij neerviel, want dat hoorde nou eenmaal zo..... even stappen is inderdaad wel goed maar t beestje is ziek en heeft weinig behoefte om de avondvierdaagse te gaan lopen....


Dat is niet waar; het stappen is zeker weten belangrijk in sommige gevallen; de meeste koliekpaarden hebben een zogenaamde krampkoliek: hierbij is er een darmdeel dat heel sterk verkrampt; door te stappen beinvloed je onder andere ook het zenuwstelsel van het paard; dit bestaat uit het parasympatische en het sympatische deel (klinkt misschien wel bekend van biologie op school ofzo); de kramp ontstaat bv door een te sterke stimulatie van je parasympatische zenuwstelsel; door te stappen stimuleer je weer het sympatische zenuwstelsel; hierdoor is er een goede kans dat er weer een balans heerst in het lichaam tussen je sympatische zenuwstelsel en je parasympatische zenuwstelsel waardoor de kramp kan oplossen;

Aangezien een grote meerderheid van de kolieken een krampkoliek is, wordt dit vaker ook aangeraden door een DA; natuurlijk zijn er ook andere oorzaken van koliek, die ook zeer gevaarlijk/dodelijk kunnen zijn; vaak (maar met name in beginstadia niet altijd, en vergeet ook niet dat ieder dier anders reageert: bikkels en mietjes) is de koliek hierbij zeer heftig; Bij deze andere oorzaken heeft het geen zin;
Aangezien dus epidemiologisch gezien de meeste koliekers 'gewone' krampkoliekers zijn, is afstappen dus zeer vrededigbaar;

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 10:17

mwa, even 10 min stappen helpt wel, maar langer dan dat heeft helemaal geen zin....ga maar s met meneer Hajer praten die kan je erg grappige (maar ook een beetje trieste) verhalen vertellen over mensen die hun paard tot zwetens toe afstapten, en als ie dan vervolgens op de grond lag, gingen ze op het hoofd zitten omdat ie anders zou gaan rollen Verward ja sorry maar dat vind ik niet meer nuttig OF diervriendelijk, en ook in het geval van een krampkoliek heeft eindeloos doorstappen m.i. helemaal geen zin. Als je goed leest zie je ook dat ik het over LANG stappen had, idd 10 min per uur is wel okee maar bij langer is het effect al gauw weg en zit je een ziek dier (want ook biij krampkoliek hebben ze pijn en voelen zich niet lekker) onnodig te belasten.

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:17

oh ok, , maar als een koliek al een langere tijd duurt dan twee uur, dan moet sowieso de dierenarts erbij worden geroepen;
bij beginnende koliekers word vaker buscopan compositum (scopolamine & metamizol) gegeven zoals je wel weet; de meeste krampkolieken zijn dan wel voorbij; en afstappen heeft daarna idd geen zin meer; maar afstappen moet je inderdaad niet overdrijven; in die zin heb je wel een gelijk ja;
Zo weet ik ook nog een anecdote van dr. Knottenbelt uit GB: "when the whole family came to our clinic, they were all exhausted and couldn't even speak to me. They said they have been walking for hours with the horse;" En toen zei Knottenbelt ironisch: "but how do you think the horse feels!!!"
Maar zo geld dat voor heel veel dingen dat ze zeker wel goed zijn, maar natuurlijk moet je iets niet overdrijven;

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:06

haha ja das meestal ook het probleem, mensen hebben "ergens" gehoord dat ze moeten stappen, en willen hun best doen voor t paard en voeren dat dan maar meteen tot in het extreme door...

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, ComscoreBot, dianalamboo, Doppers, ImkeTarek, Mediatoolkitbot, Pierus, RianneH, Ubermetrics en 110 bezoekers