Casteren, of te jong?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Casteren, of te jong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 16:29

Een kennis heeft een jong hengstje.
Deze zal binnenkort pas 1 jaar worden. Helaas kan ze niet anders dan hem in een weiland zetten welke aan een weide grenst van 2 merries.
Omdat het nogal een pittig ding is en ze bang is dat hij vandaag of morgen door de draad gaat, zit ze erover te denken of het een mogelijkheid is om hem te laten casteren.
Ik zelf heb er op die jonge leeftijd geen ervaring mee, dus advies kan ik niet geven.
Wie heeft er wel ervaring mee op deze leeftijd?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:38

Ik vind het erg vroeg. Maar als de balletjes al zijn ingedaalt, kan het in principe wel. Houdt er wel rekening mee dat het paard weinig testosteron 'binnen' heeft gekregen, en een echte krachtpatser zal het nooit meer worden.
Maar ik denk dat een dierenarts hier beter over kan oordelen.

(en hoort dit niet bij medisch?)

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:39

ik zou het gewoon is aan de dierenarts vragen als die is langskomt.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:53

Een paard op 1 jarige leeftijd laten castreren kan wel. Maar het is net als wat Carola zegt, de ballen moeten ingedaald zijn, anders zou het wel eens een heel dure operatie kunnen worden..
Maar toch even een vraag, komt deze jaarling alleen op een stuk land te staan. Leuke jeugd zal dat arme beest hebben....Waarom geen opfok voor dit beestje...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:55

Wat voor leeftijd hebben die merries? Zijn ze drachtig/niet drachtig?

En voor de rest ga ik met Coby mee, en heeft een jaarling het gezelschap van een groep leeftijdsgenootjes nodig.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:47

holly schreef:
Een kennis heeft een jong hengstje.
Deze zal binnenkort pas 1 jaar worden. Helaas kan ze niet anders dan hem in een weiland zetten welke aan een weide grenst van 2 merries.
Omdat het nogal een pittig ding is en ze bang is dat hij vandaag of morgen door de draad gaat, zit ze erover te denken of het een mogelijkheid is om hem te laten casteren.
Ik zelf heb er op die jonge leeftijd geen ervaring mee, dus advies kan ik niet geven.
Wie heeft er wel ervaring mee op deze leeftijd?


Dat het zou wel kunnen ja...maar voor de zekerheid zou ik nog even wachten als ik jou was

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:50

Wij laten ze zo lang mogelijk hengst zijn en het liefst hengst blijven. Tot die leeftijd ontwikkelen ze zich nog als hengst en ontwikkeld tot latere leeftijd betere gangen en wordt zwaarder in de bouw.

Is er geen hengstenhouder in de buurt met opfok? Die hebben vaak de stallen vol en daar kan meestal nog wel een beestje bij in. Het zijn vaak grote ruimtes, gebouwd voor veel jonge paarden.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:49

Ik heb mijn haflinger op 1 jarige leeftijd laten castreren en dat is prima gegaan. Hij kon daarna gewoon bij de groep en dat is voor hem toch veel leuker. Hij is nu bijna 2 en het is al een hele vent aan het worden. Ze zeggen dat als je vroeg castreerd dat je paard dan groter wordt, het zou wel kunnen want Rexje is vrij groot voor een haflinger. Maar ik heb nog een merrie van anderhalf en dat is ook al zo'n joekel dus ik weet niet of dat waar is.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 00:22

Alleen loopt hij niet.
De merries zijn geen van alles drachtig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 01:05

Maar zijn het volwassen merries? Hoe erg zou het zijn als hij een van hen zou dekken? Kijk met een jaarling of tweejarige merrie ernaast zou ik het niet riskeren. Maar een volwassen merrie, stel dat er wel wat gebeurt...Lips are sealed
Dan is het altijd nog tijd om hem te laten ruinen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 01:10

Ik laat Wiz castreren in april. Hij wordt 1 mei 1 jaar oud. Wizkid is (per ongeluk) een inteeltproduct en alhoewel het gelukkig een mooi veulen is, wil ik niet het risico lopen dat hij zijn inteeltgenen doorgeeft. Hij staat met leeftijdsgenootjes op de wei en dat zijn allemaal merries. Ik wil hem graag bij huis houden, dus casteren is de consequentie. Volgens de veearts is castereren op deze leeftijd geen enkel probleem. Het schijnt ook behoorlijk onzin te zijn dat ze zich niet ontwikkelen. De hengstennek die hengsten ontwikkelen verdwijnt ook weer na een castratie op latere leeftijd.

Wel is idd aangegeven dat de ballen ingedaald moeten zijn, ander moet het in de kliniek gebeuren. Volgens de veearts zijn bij de meeste hengstveulens de ballen op die leeftijd wel ingedaald.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:28

Als de ballen zijn ingedaald is er in principe niks op tegen om te castreren. Zelf zou ik liever wat langer wachten, maar dat is persoonlijk. Ik zou je veearts even om advies vragen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:31

Ofir is ook als jaarling gecastreerd, dat was ook nodig Voor zijn bouw en stokmaat heeft dat verder niets uitgemaakt, hij is zeker 10 cm hoger als zijn broer, die hengst is gebleven.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:00

Op 1 jaar castereren is geen probleem, zeker als het beest dan al echt hengst en onhandelbaar is.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:15

Het kan wel, maar de ballen moeten idd al ingedaald zijn.
Ik wil mijn Shetlandhengstje ook laten castreren omdat ik toch niet de intentie heb om ermee te fokken en hij staat ook met een merrieveulen op de wei, maar bij hem is er nog maar 1 balletje ingedaald.
Mijn Shetlander wordt overigens twee jaar in april.
Hij vertoont ook nog geen enkel teken van hengstengedrag, dus ik wacht nog wel even af.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:30

Normaal zijn de ballen ingedaald vlak na de geboorte, tot max. 10 dagen erna. Na 1 jaar gaat een achtergebleven bal niet meer indalen en heb je een klophengst.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:45

Klopt niet! Meestal is dit wel zo maar niet altijd!!!! Tot op 3-4-jarige leeftijd kunnen sommigen één of twee ballen terug intrekken of wachten van (één) te laten uitzakken Knipoog

Rinke
Berichten: 27
Geregistreerd: 31-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:58

Bij die van mij zatten alletwee de ballen er, maar rond 1 jaar trok er een op, maar die is na ongeveer een jaar wel weer gedaalt, dus dat kan wel, wellicht wel zeldzaam, dat weet ik niet.

En castreren kan zeker geen kwaad na een jaar, je voorkomt vaak problemen die je later niet meer kan terug draaien. Volgens mij ontwikkelen ze zich wel iets minder, maar die van mij is met 4,5 gecastreerd, daarna van ellende in ellende terecht gekomen en is inderdaad zijn berennek kwijt geraakt, alleen volgens mij is hij wel iets forser gebleven dan dat hij vroeg geruint zou zijn, alleen zeker weten doe je zoiets natuurlijk nooit.... Maar als je hem goed in training houdt ben ik ervan overtuigd dat je die hengstenbouw wel wat meer kan behouden...

Het is denk ik een kwestie van keuzes maken. Zelf ben ik er ook wel voor ze eerst uit te laten groeien, maar de consequentie is wel dat ze het gedrag hebben van een hengst en andere paarden hem ook nog steeds zien als hengst, maar bij die van mij wordt dat nu na 2 jaar wel wat minder gelukkig...

Maar alleen laten opgroeien vind ik wel een beetje sneu hoor, het zijn niet voor niets kuddedieren...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 01:04

Ze kunnen ze inderdaad tot ergens rond de 2,5 of 3 jaar nog naar binnen trekken.........maar ook dan is er goed te opereren.

Het is mooi als een paard zolang mogelijk hengst kan blijven, maar op zich is het niet heel bezwaarlijk om ze in het eerste jaar te castreren, als het hengst zijn zoveel problemen oplevert! Belangrijker is als hij lekker kan opgroeien tussen de andere paarden, maar als hengst is dat nou eenmaal awat moeilijker!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 01:11

Optrekken kunnen ze wel, maar als ze nog in de buik zitten (dus nooit ingedaald zijn) dan komen ze er na een jaar zeker niet meer uit. Optrekken betekent dat de bal omhoog gaat, maar niet meer volledig doorheen het lieskanaal, dat wordt veel te smal.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 02:26

Hoe het staat met de ballen kan ik zelf vertellen. Ik heb op 2,5 jarige leeftijd mijn hengstje laten ruinen. Daarnaast heb ik nog een hengstje van bijna 2, waar ik helemaal geen problemen mee heb.
Ik ben zelf ook van mening om het op latere leeftijd te doen, mits het paardje meewerkt en je niet in moeilijke posities helpt.
Maar ik kon dus niet zeggen of 1 jaar wel verstandig is.
In ieder geval kan ze met jullie berichtjes vooruit.
Zoals ik al zei staat hij niet alleen. En ook zij is geen pennymeisje meer, maar zoiets is toch iets om wat meer over te weten, als je erover nadenkt.
Ik denk dan meteen aan de bokkers hier. Meerdere verhalen doen meer als 1.

Blister
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Gingin West Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 04:41

Hier castreren ze vaak veulens van een week oud .Als de testikels maar gedaald zijn kun je altijd castreren. Hoe jonger ze zijn hoe minder trauma

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:11

Zannekin schreef:
Normaal zijn de ballen ingedaald vlak na de geboorte, tot max. 10 dagen erna. Na 1 jaar gaat een achtergebleven bal niet meer indalen en heb je een klophengst.


Hier ga ik ook nog even tegen in..Mijn hengstje heeft ook pas op 1,5jarige leeftijd zn 2e bal "gehad" Die zat totaan toen dus nog in zn buik en is toen pas ingedaald..
Dus dat klopt niet helemaal wat je zegt..
Sommige zijn er vroeg mee andere niet...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:54

Het is niet omdat hij niet in de balzak zit dat hij in de buik zit. De bal zit dan opgetrokken in het lieskanaal, en die zie je niet, voel je pas als je heel hoog gaat voelen.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:26

ik zal het nu doen hor