Onregelmatig met middendraf/stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Onregelmatig met middendraf/stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 22:40

Mijn pony heeft echt enorm moeit met middendraf en ik ben er al heel lang aan het trainen, maar veel vooruitgang is er nog niet in gekomen. Ik stel hem altijd eerst recht en begin hem dan met mijn kuiten iets naar achter op te drijven, maar hij blijft onregelmatig gaan op enkele uitzonderingen na. Heeft iemand DE tip? Haha!

Ook kreeg ik laatst te horen dat mijn pony geen 4-tact had met middenstap. Bedoelen ze daar nou ook onregelmaat mee? Hij is in stap nooit echt goed voor het been, dus met middenstap moet ik echt ff drukken met mijn hakken voor ik reactie krijg. Heeft iemand hier ook een goede oplossing voor?


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 08:23

Als ik middenstap moet tonen, dan drijf ik amper.
Ik laat hem iets naar beneden komen, neusje er meer uit, en verplaatst mn gewicht een beetje meer naar voren, waardoor de passen dus ruimer worden.Dit betekent niet dat je helemaal naar voren moet gaan zitten.Je ziet t echt eigenlijk amper/niet.
Dus met gewichtshulpen kom je een eind, zo doe ik het met die ander ook.Ik denk dat het gevaar is met veel drijven en verder niks doen is dat het sneller wordt en niet RUIMER.

Middendraf, mijne wil ook weleens een tactfout maken.Meestal is dat omdat hij dan meer versneld dan verruimd.Je moet hem tussen 2 teugels laten lopen, en niet de teugels losgooien, verbinding blijven houden, en dan van achter bijrijden.

Hoe ik het precies moet uitleggen weet ik niet :S
Maar misschien heb je nu een idee, bij mij werkt het.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 16:54

Tja, maar dan met middenstap: Hij gaat dan stil staan als ik niet drijf hoor. En met middendraf doe ik het volgens mij net als jou, maar hij kan het gewoon niet Verdrietig

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:11

Niet banketstaaf bedoeld ofzo,maar als je paard stil gaat staan als je niet drijft,zou ik eerst maar eens zorgen dat ze goed voor je been is.Als je al constant bij moet drijven om haar gewoon te laten lopen,wat moet je dan doen om haar te laten verruimen?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:13

als ie in stap geen viertakt heeft, kan het zijn dat ie in telgang gaat lopen met de middenstap, dus met de middenstap iig meer lengte geven in de hals!
verder kun je beter goed lesnemen en het aan je lesgeefmens vragen, daar heb je meer aan als hier, je krijgt hier absoluut goede tips, maar misschien zit je zelf helemaal verkeerd of werk je teveel in met de hand?
succes iig!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:15

Als ie stil gaat staan geef je m een knal van hier tot in tokio, wat denkt ie zelf joh.Je kan niet aan t drijven blijven!
Door de hals/het hoofd iets te laten zakken, geef je het dier dus meer lengte in de hals, dat moet ook.Er moet geen sprake zijn van HANGEN op de hand.Je mag geen gewicht voelen.

Sall

Berichten: 6651
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:28

dat is trouwens een fabeltje, dat je geen gewicht mag voelen, uiteindelijk moet het een smeuig/aangenaam contact worden, maar echt licht(er) wordt het pas, als je paard/pony meer verzameld word en meer gewicht op de achterhand plaatst.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:14

Najah ik heb anders (bijna )geen gewicht in mijn handen hoor met rijden.Dat lijkt me ook uiterst onprettig rijden.Er is een verbinding natuurlijk, maar er wordt niet gehangen op de teugels.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:36

Middendraf. Wel een moeilijke oefening want belangrijk is ook dat je paard nageeflijk is. Een paard moet soepel door zijn lichaam lopen. Je kan eerst gewoon korte stukken dus een paar passen de draf wat verruimen. Goed opletten dat die goed aan het been is/blijft en voorwaarts is. Zorg dus eerst dat je pony nageeflijk loopt. Vandaaruit kan je pas een goede regelmatige middendraf rijden. Zorg dat die van boven ietsje langer wordt. Je geeft em als het ware dus iets ruimte om te verlengen (per paard verschilt het hoeveel) maar je moet zorgen dat je het bij blijft rijden met het been. Zorg dat die kracht en power en verruiming van uit de achterhand komen. Anders rijd je dus geen ruimere gang maar een versnelde gang en dat wil je dus niet. Je paard gaat als het ware graaien met zijn benen ipv dat ie ruimer wordt.

Hetzelfde geldt voor de stap. Je paard maakt de passen niet af. Normaliter loopt je paard in stap, met telkens 1 voetje op de grond. De 'vier'takt. Zorg dat je het tempo van jou houd. Dus loopt die te snel houdt em dan bij je zonder dat ie zwaarder wordt van voren in de mond. Wordt ie dat wel drijf em dan bij met je been. Maar zoals je zegt is ie in stap niet echt aan het been. Dus zorg eerst dat je paard sneller word voor je been. Rijd korte snelle overgangen en houd hem bezig. Als ie daarin beter word kan je em ook beter in de oefeningen leiden. Dan zal alles wat sneller aankomen. Jij kan het sneller aanvoelen wat ie onder jou doet, en voel je dat ie onregelmatig word, dan kan jij het voorkomen dat ie daarin doorgast.

Hoop dat je er wat aan hebt Lachen

Grtz Des.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 21:43

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb vandaag gereden in de les en het vooral er eerst op gelet dat hij voor het been is, dus geen reactie kreeg bij een hardere schop, geen reactie krijgt hij een tik. Dat ging na een tijdje al beter, dan zet hij ook beter zijn achterhand er onder en hangt hij minder.
Middenstap ging nog steeds niet echt lekker, want het werd wel erg sloom en als je dan het een schop gaf dat hij wel actief moest blijve., ging hij snel wandelen, du weer op vangen en op nieuw, hij had het niet echt door Haha!
Maar middendraf als je hem goed wakker maakt gaat hij tenminste echt in actie komen, anders is het altijd dat hji gewoon iets harder gaat.
Ik oefen nog flink door Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 02:30

Oefen het voorzichtig. Knal er niet meteen een super middendraf of stap uit.
Dat wil zus zeggen, maak hem flitsend aan je been, beetje druk betekend weg, ophouding is terug. Dit moet al werken, zoniet heb je geen reactie op je benen. Waarschijnlijk is de druk op beide teugels niet gelijk en ook je benen werken niet gelijk in. Zonder het te merken kan je evenwicht daardoor wat schuin zijn en kan je ongelijke passen krijgen.
In je onderste berichtje schrijf je dat je het geprobeerd hebt met de onmiddelijke reactie op je been en schrijf je dat hij al minder hangt.
Hangen is niet goed en los je op door reactie op je been.
Een paard moet soepel en los zijn voor hij oefeningen perfect kan uitvoeren.
Wil niet te veel of te goed. Ga eerst werken aan kuit = reactie. Het losmaken in de hand. Een paard wat dan al wat lekkerder loopt kan ook makkelijker uit de weg. Concentreer je dan pas op het vierkant onder je naar voren willen rijden en weer terug. Doe dat voorzichtig zodat je het zelf kan volgen. Die reactie op je kuit is belangrijk en daarna komt de veruiming vanzelf steeds meer omdat je er aan kan werken dat hij steeds meer kan geven.


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:11

Je moet geen schop geven, geen reactie op je kuit is tik.Je wilt juist dat ie op weinig kuit reageert dan moet je niet veel kuit gaan geven.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 17:33

Ctal schreef:
Je moet geen schop geven, geen reactie op je kuit is tik.Je wilt juist dat ie op weinig kuit reageert dan moet je niet veel kuit gaan geven.


Okay die zat ik onthouden Ik kan helaas maandag pas oefenen, maar ik ga er flink aan oefenen de komende tijd,

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 17:41

Je kan ook een sporenprikje geven maar niet keihard gaan trappen ofzo haha, dat hoort sowieso niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers