Achterbenen beter onder lijf brengen + verruimen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 17:37

Iwaldo is met rijden altijd, vooral aan het begin, redelijk stijf. Zeker nu het een beetje kouder wordt. Ik probeer goed voorwaarts te rijden, goed door te draven. Ik longeer zeker een keer per week laag en diep met de pessoateugel, ook zo voorwaarts mogelijk.
Maar wat me laatst opviel toen er iemand anders opzat: Hij brengt zn benen niet zo goed onder zn lichaam! Je moet er al echt aan rijden wil ie zn achterhoef in de afdruk van de voorhoef zetten (op de een of andere manier kan ie buiten wel ineens ruimer stappen!) Laat staan eroverheen. Zelfs als ie wel een afdruk erover zet, lijkt het nog niet echt ruim. Nu was ik dit in de spiegel aan het bekijken toen ik erop zat, en ik merkte dat ie zn achterbeen niet echt buigt. Zeg maar recht naar voren, een beetje stijvig.
Ik ga vanavond denk ik balkjes neerleggen om te kijken of ik dit langzaamaan kan corrigeren. Wat adviseren jullie: stapbalkjes? Drafbalken? ruim uit elkaar/dicht bij elkaar? of zal ik gewoon baljes neerleggen op 3 m zodat ik er over kan stappen en draven en galoperen (maar dus wel met passen ertussen?
Hij heeft ook altijd heel erg veel moeite met strekken, met de passen verruimen.

En denken jullie dat dit onvoldoende achterbeen-gebruik de stijfheid kan veroorzaken of dat dit juist
een gevolg is van stijfheid?
Als ik dit kan corrigeren zal hij dan misschien beter laag in te stellen zijn?
Even een paar vage fotootjes waar misschien een beetje duidelijk op wordt wat ik bedoel:
draf:
Afbeelding
stap:
Afbeelding Verward

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-11-21 16:38 ]</font>

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 17:58

Ik merk datzelfde ook op bij Truus. Als iemand anders begint met rijden zie ik dat ze haar achterbenen zo min mogelijk onder haar lichaam brengt en zo min mogelijk buigt Haha! .

In haar geval is het een duidelijk gevolg van stijfheid, na een tijdje rijden zie je duidelijk dat ze verder ondertreed én haar benen meer buigt.

Balkjes lopen helpt érg goed (is ze sneller door haar stijfheid heen), ik leg ze meestal dicht bij elkaar. Dus elke stap (of drafpas) moet ze over een balkje heen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:26

stijfheid kan inderdaad de oorzaak zijn, ja. zorg dat ie eerst opgewarmd is. Dus rond door de rug en nageefelijk rijden. Rij ook niet te snel in het begin, dan maak je het hem alleen maar gemakkelijker om niet z'n spieren te gebruiken.
Voor de rest zou ik het met je instructeur overleggen. Mijn paard was bijvoorbeeld gewoon lui. Vrij moeilijk om je zo te helpen vanaf wat fototjes.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 18:50

mja moet even zelf sleutelen nu want mijn instructrice is met zwangerschapsverlof! Haha!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:59

dat kan idd Laura gevolg van stijfheid.

maar op foto 1: ik vind dat ie daar erg kort met zijn hals loopt, probeer hem dan wat meer der uit te rijden, daardoor kan hij zijn rug langer maken, en Maybe ook zijn stap vergroten, draf vergroten en onder zetten.

suc 6 er mee

groetjes Lara

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 00:50

Balkjes lopen is wel een goed idee. Wat ik soms doe, is ze op een cirkel te leggen. Aan de binnenkant kun je stappen en de buitenkant is een ruime draf. Om Waldo meer te laten heffen rij je hem dus door het midden, daar ligt het wat dichter bij elkaar. Dan schakel je weer eens over naar een wat ruimer drafje en stuur je hem weer aan de buitenkant.
Werk hem wel eerst rustig los met veel tempowisselingen en overgangen, dat stimuleert hem om zin gewrichten meer te buigen. Instappen is wel het minste wat je wilt, maar staar je niet blind op hoe hoog hij zijn benen optilt, als hij voorwaarts en wakker aanvoelt en hij is voldoende ruim, dan is het meestal wel goed.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:30

He Laura, ik heb dus precies hetzelfde probleem met Ameretto.

Ik krijg sinds kort les van de eigenaar van de pensionstalling waar ik sta en dan trainen we op dressuurniveau.
We zijn helemaal bij de basis begonnen, want Ameretto is altijd heel moeilijk ontspannen te krijgen.

Nu viel het Henk-Jan dus ook op dat Ameretto zijn achterbenen niet voldoende onder de massa zet. Z'n lichaam gaat als het ware sneller vooruit dan zijn achterbenen. Maar het rare is dat hij toch wel ruim overstapt. Verward

Ook buigt hij zijn achterbeen niet goed genoeg, omdat ie een iets steile achterhand heeft (Arabier X draver).
Dit probleem is er volgens HJ wel uit te krijgen.

Wat ik moest doen is op een volte heel veel lengtebuiging geven, dan kan hij zijn hals langer maken en tegelijkertijd ook zijn rugspier.
Ook moest ik zo nu en dan even mijn zweepje alleen maar aanleggen aan z'n binnenachterbeen en dan ging ie hem buigen. Dat met zweepje kun je ook oplossen met je binnenbeen, maar dan moet je er weer voor zorgen dat ie niet te fel reageert aan je been, dat ie niet onder je vandaan loopt.

Bij mij helpt het goed en ben blij dat ik deze begeleiding nu heb!

Ook heb ik balkjes gelopen in stap. Hem zelf uit laten zoeken wanneer ie weer een stap neemt. Dan moet ik wel z'n achterbeen onder de massa zetten!

Drafbalkjes zijn denk ik ook heel goed, maar dat hebben we nog niet geoefend!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
En succes ermee! Party!!