niet stilstaan bij opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DeeSjah

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Hillegom

niet stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 21:34

mijn verzorgpaardje wil nooit stilstaat als ik opstijg, bijna altijd loopt ie wel een stukje verder of gaat rondjes draaien. Dan kom ik er meestal wel op, maar wel lopend! hoe moet ik dit hem afleren Verward

Lovers ....... NiCkY ....... Lovers


Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:01

Laat iemand heb vast houden of er in ieder geval bij staan, zodat die kan ingrijpen als het nodig is. Als er niemand in de buurt is, kun je je paard ook met de voorkant tegen het hek aan zetten. En heel erg consequent zijn. Als hij gaat lopen als je er nog niet opzit, meteen weer afstappen en opnieuw proberen.

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:07

Je stijgt op. Loopt ie weg dan zet je hem stil, staat ie stil dan beloon je hem.
Dan stap je weer af en probeer het opnieuw.

Dat doe je iedere dag ongeveer 10 minuutjes net zolang tot het goed gaat Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:03

buitenteugel er bij houden... kan ie geen rondjes lopen en volgens mij ook niet weglopen

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:44

erg sterk gekend probleem hoor Haha!
Je binnenteugel heel strak houden,en als je paard dan draait, moet hij wel in kleine cirkeltjes blijven en zo blijft hij makkelijker staan !

Als je dit echt wil afleren, denk ik dat je enkele uurtjes rijden moet opofferen, om enkel te oefenen met het blijven staan tijdens het opstijgen !!


xxx Hopelijk leert je verzorgpaardje het snel, dat hij moet blijven stilstaan,en pas mag lopen als jij het zegt Lachen

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:23

ik stijg op en als die verder loopt, stap ik gewoon trug af, en zo ga ik verder en verder snapt ie echt wel hoor, natuurlijk een beetje geduld uitoefenen Haha!

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:45

Mijn paardje deed dat eerst ook. Ik ben met haar gaan wandelen en heb geoefend met het commando "ho". Als ik nu "ho' zeg blijft ze stil staan. Ook kun je proberen haar in een hoek van de bak te zetten als je opstapt... Dan kan ze niet zo snel weg.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:56

Ik denk dat in een hoek zetten het probleem niet echt zal oplossne. Ja, hij kan niet weglopen in de hoek, maar op moment dat je dan een keertje niet in de hoek kan opstijgen zit je weer met hetzelfde probleem...
Het lijkt mij dus handiger om hem idd met een stemcommando ho te leren en net zo lang oefenen (dus opstijgen, op moment dat ie wegloopt even streng ho zeggen en eraf gaan en weer opnieuw proberen, natuurlijk heeeeeeeeel veel belonen als t goed gaat) tot het goed gaat. Uiteindelijk zou die methode moeten werken., ik ken ene paard die eerst wegliep en nu met losse teugels blijft staan met opstijgen (op stemcommando)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:07

Voor ik hier iets over kan zeggen ben ik toch iets meer gegevens nodig zoals hoelang is het paard onder het zadel. In het begin is je paard nog fris en wil hij werken. Door dan steeds opnieuw op te stijgen pest je hem. Doe dit eens halverwege het rijden.

jah_ik
Berichten: 155
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:12

Steeds weer overnieuw opstijgen!! he vervelend het ook is. Ach gut ik heb dat ook een keer gehad, ik heb ook wel eens gehad dat ik door dat stomme opstijgen niet eens aan rijden toekwam, maar als je eenmaal zit en dan loopt ie, dan moet je uhm flink afstraffen, dan leert ie het wel *LOL* veel suc6!! OK dan!
~xxx~ lyszannuh

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:14

niet afstraffen, negeren. t beestje wil aandacht en negatieve aandacht is ook aandacht.
gewoon volhouden.
ik heb er niet zo'n moeite mee dat klas weg loopt.. eigenlijk niet erg consequent van me

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:22

Voet in de beugel, loopt ie weg? Voet uit de beugel, weer op zijn plek zetten, en halt/stay/blijf, whatever
Voet in de beugel, blijft ie staan? Braaf!
Ophijsen, loopt ie weg? Terug laten zakken, voet uit de beugel, paard terug zetten, halt/stay/blijf/whatever
Voet in de beugel, blijft ie staan? braaf! Ophijsen, blijft ie staan? Braaf!, buik op het zadel, loopt ie weg? eraf, voet uit de beugel, paard terug zetten, halt/stay/blijf/whatever, etc etc etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:23

En dan heb je een hete flikker die dan recht overeind gaat staan, omdat hij niet tegen dat lange wachten kan , wat doe je dan?

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:27

schoppen! hahah nee weer terug op zijn plaats, halt/stay/blijf/whatever en dat soort gedrag gewoon niet pikken

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:28

een schiedgebedje en toch dat volhouden.
Trouwens, bovenstaand is natuurlijk een leerproces, maar dat hoef ik jou toch zeker niet uit te leggen? Denk dat jij dat best wel snapt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:32

Ik doe het bij een hete toch wat anders.
Zeker als het hete uit zenuwen komt, want die kun je 1000 keer laten halthouden, dan worden ze alleen maar gekker.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:37

kan dat jij dat anders doet, mag ook (jaja, mag echt van mij Haha!) maar ik ben van mening dat ook een hete bliksem gewoon heeft te luisteren en dus heeft stil te staan tijdens het opstijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:41

Zeker weten
maar die kun je niet stil laten staan, je voet weer uit de beugel halen enz.
Valt trouwens ook niet mee met een knol van 1.75, zo lenig ben ik niet. Haha!
En een zenuwlijder op zijn flikker slaan op zo'n moment is ook vragen of je dood wilt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:45

ja nouja, dan jump je er dus af en zet je hem terug op zijn plaats

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:46

Eraf jumpen?
Als je nog niet zit, hoe doe je dat? Haha!
hij loopt al aan als je nog met je beugel aan het hannesen bent Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-04 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:47

daaaahaaaaag kawa! Je snapt me best! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:48

nee, ik vraag, wat doe jij met een paard dat je 100 keer laat halthouden (want dat is hier een tip), maar die daar te heet van word en misschien zelfs uiteindelijk omhoog gaat.

veel voortkomens praktijk voorval bij hetere paarden.
Dan vind ik de tip 1000 keer opnieuw stilzetten geen oplossing

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:11

100 keer halthouden is volgens mij ook niet de beste oplossing. Lachen Heel consequent zijn, eerst vanaf de grond leren goed stil te staan. En dan als je opstijgt, misschien in het begin iemand laten vasthouden, later gewoon erbij laten staan, terwijl hij de betekenis van stilstaan leert met een woordje ho bv. En als ie dan blijft staan, eens zonder helper proberen. Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:25

Vraag of iemand je even helpt met opstijgen zodat hij stil blijft staan en na een tijdje begrijpt hij het wel dat hij moet wachten tot je erop zit.

Ik plaatste mijn paardje altijd in een hoek dat hielp bij mij ook altijd.

succes gr

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:31

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn verzorgpaard. Alleen hij is 1.82m en dan de hele tijd opstappen en weer afsteigen, ik ben bang dat mij dat niet gaat lukken. Als ik er eenmaal opzit staat hij wel netjes stil zodat ik mijn ene veel te lange beugel weer op maat kan maken. Ik zet hem nu tegen het hek aan en tot zover gaat dat prima.

Kaleido's El Rosso (Kaleido's Don Pedro x Kennedy)
Daina van het Leemven
Shah IBN Estaman 16-05-1997 - † 25-06-2010


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers