Wat zou jij doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 13:18

Ik heb een verzorgpony, een shetlandruintje van 35 jaar.
Echter heeft hij het probleem dat hij haken aan zijn kiezen heeft en daardoor moeilijk kan kauwen met het resultaat dat hij niet genoeg voedingsstoffen meer opneemt. Dat probleem kan dus verholpen worden ware het niet dat hij een epileptie-aanval kan krijgen tijdens het tandartsbezoek... Nou is het waarschijnlijk zo dat hij de volgende winter niet overleeft...
Het lastige is dat we niet kunnen pijlen wat nou beter is, als hij aan zijn tanden geholpen kan worden dan lopen we de kans dat hij misschien de volgende winter toch nog overleefd, doen we dit niet dan, naja, dan redt hij het waarschijnlijk gewoon niet.
Maar daarintegen, dit beessie heeft ons meer dan eens laten zien dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn, dierenartsen zeiden 2 jaar geleden al dat hij de winter van dat jaar niet zou overleven.
Maar aangezien hij er nu toch slechter aan toe is.... Maar als we hem wel laten helpen dan lopen we ook weer de kans dat hij een epileptieaanval krijgt en hieraan overlijdt.. en zo blijf je dat rondje doordraaien... als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Alle beslissingen die we nemen kan zijn leven verkorten. Maar daarintegen kunnen onze beslissingen ook zijn leven verlengen, in alle opzichten.
Ik ben niet vaak besluiteloos als me iets dergelijks gevraagd wordt over wat we het beste kunnen doen, maar ik weet het hierbij gewoon niet en ik wil hier ook helemaal niks over zeggen zodat ik de beslissing van de eigenaresse beinvloed waardoor hij misschien voortijdig dood gaat...
Nou zijn we wel van plan de tandarts en eventueel ook de dierenarts te laten beslissen, maar wat zouden jullie doen? En hebben jullie eventueel nog tips?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groetjes Tessa
Laatst bijgewerkt door Xyris op 05-02-04 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:31

Overleg eerst even met je veearts en dan met de tandarts wat vinden zij?
vergeet niet dat haken op de kiezen niet alleen het slecht kauwen veroorzaken maar dat ze ook aan de binnekant van de wang snijden en dat doet elke keer als het paard kauwd hardstikke zeer.

wanneer het met rust gebeurd zou het moeten kunnen op mijn oude stal stond ook een pony die aanvallen kreeg en die werd wel gedaan maar met veel rust.
ging altijd goed totdat hij overleed op 39 jarige leeftijd in het weiland na een aanval.
maar dat had niets met de tandarts te maken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:33

Ik vind het echt te bezopen voor woorden dat het goed kunnen eten van een paard, hoe oud dan ook, afhangt van een overweging over wel of niet een tandarts erbij halen....

Hij kan een epilepsie aanval krijgen als de tandarts komt. Ja zo lust ik er nog wel eentje. Die kan hij ook krijgen als de postbode langskomt, als je een appel eet, als er een vliegtuig overkomt of als de zon gaat schijnen.....

Voor haken vijlen zijn geen verdoving oid nodig.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 13:35

hij heeft op zich geen last met het eten, het doet ook geen pijn, hij kan de boel gewoon niet goed kauwen met het resultaat dat hij eigenlijk te weinig voedingsstoffen binnen krijgt

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:36

dat houdt dan in dat hij langzaam verhongert.
ik zou dus wel laten vijlen, risico loop je altijd.

Goedgekeurd onderschrift :)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:38

ik denk haast dat hij wel pijn heeft , anders lukte het kauwen wel.Bij haken gaan paarden slecht kauwen vanwege het bijten om de wang etc.

de Fries van mijn stalgenootje had haken maar er geen last van.
Toen het paard die beugel indeed liet de tandarts ons voelen, wij dachten toch dat het geen zeer deed? paard had dus kapotte wangen.
ik haalde zelfs een vinger open aan 1 zo'n haak.
Het paard had ook met het rijden nooit wat laten merken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:59

Voor het beest lijkt het me nog prettiger te overlijden tijdens een aanval *als het goed is merken ze daar niets van heb ik van epileptische mensen gehoort* dan dat die verhongert.

En wat hier boven ook al gezegt wordt, hij kan overal wel een aanval van krijgen, en ook al leeft die nog maar een paar maanden na het vijlen, het zijn in ieder geval maandan dat die lekker kan eten.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:03

Ik zou ook zn gebit laten doen. De kans dat ie dan overlijd aan een aanval lijkt me niet erg groot. Als je er niks aan doet verhongert ie ook dus dat is helemaal niks. Bovendien is het erg pijnlijk voor een paard om met haken op de kiezen rond te lopen!

Gewoon doen dus!

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 14:12

hmm, ik denk niet helemaal dat hij er echt aan zal verhongeren hoor, het is meer dat zijn weerstand vermindert, dat is het probleem. maar ik zal het opperen!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:28

lunatje schreef:
hij heeft op zich geen last met het eten


Tuurlijk heeft hij er wel last van met eten, met z'n hele leventje zelfs..... Als hij er geen last van had, dan at hij makkelijk en nam hij z'n voedsel goed op. Nu verhongert het dier eigenlijk stukje bij beetje.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:32

Bij ons op stal,staat er een shetter van in de 30!
toen vorig jaar de tandarts voor mijn paard kwam,wilde de stalhouder ook de shet laten doen,maar heeft in overleg met d.a en tandarts er vanaf gezien.
Hij heeft geen pijn,kauwt er vrolijk op los,eet nog wel biks,maar keijg z'n hooi gewoon niet meer weggekauwd,dat blijft gewoon rondhangen(lijkt wel pruimtabak)
de d.a vond het zonde om zo'n oude rot nog te gaan 'pesten" met een behandeling.
hij dacht dat de stress,wat de behandeling voor zo'n oud beessie met zich meebrengt,risicovoller dan de verbetering die het op zou leveren.

advies:overleg idd eerst goed met je d.a

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 15:10

Mexx2 schreef:
Bij ons op stal,staat er een shetter van in de 30!
toen vorig jaar de tandarts voor mijn paard kwam,wilde de stalhouder ook de shet laten doen,maar heeft in overleg met d.a en tandarts er vanaf gezien.
Hij heeft geen pijn,kauwt er vrolijk op los,eet nog wel biks,maar keijg z'n hooi gewoon niet meer weggekauwd,dat blijft gewoon rondhangen(lijkt wel pruimtabak)
de d.a vond het zonde om zo'n oude rot nog te gaan 'pesten" met een behandeling.
hij dacht dat de stress,wat de behandeling voor zo'n oud beessie met zich meebrengt,risicovoller dan de verbetering die het op zou leveren.

advies:overleg idd eerst goed met je d.a


nou, dit zei de da en de tandarts voorheen dus ook (1 jaar terug) de eigenaresse zit er over te denken om het nu alsnog te laten doen, en het toch opnieuw weer af te laten hangen van wat de da zegt en de tandarts

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:17

Bij mijn paard van 31 is de tandarts pas langs geweest. De laatste 2 keren (al tijd terug) zeiden de tandartsen niets meer aan doen. maar toch maar een keer even in de mond laten kijken voor de zekerheid. Ze kwam erachter dat hij bijna geen kauwvlakken meer heeft en zijn kiezen allen los zitten. Ik vroeg haar of ze eruit moesten of niet maar zij wou hem de verdere pijn besparen. Ze heeft verder niets aan het gebit gedaan. Ik voer hem lucerne en zijn biks maakt hij zelf slobber van. Ik zou persoonlijk ernaar laten kijken en dan beslissen wel/niet behandelen. Dan weet je in ieder geval dat je alles gedaan hebt en dan kun je eventueel zijn voeding erop aanpassen om zijn weerstand en conditie op pijl te houden.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 15:24

mja, er gaat sowieso naar gekeken worden, we hebben nog 2 paarden staan met tandproblemen, waarvan 1, 5 jaar, en de ander staat hier net 3 maanden, dat is dan ook echt achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar. als de tandarts er toch is gaat ie wel even kijken en dan (neem ik aan) vertelt hij ons wle wat hem het beste lijkt, maar ik dnek dat hij aan karin de keuze gaat laten wat te doen, omdat het nu zo'n twijfelgeval is, wel doen / niet doen..

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:39

mijn paard had ook tandsteen, een donkere rare tand, 2 kleine haakjes en natuurlijk al zijn kiezen die los zitten maar toch niet behandeld. die wiebelende losse kiezen doen hem toch wel zeer denk ik maar voor het trekken zou hij onder narcose moeten en tja dat is een te hoog risico. Wat wil je je oudje nog aan doen? als het alleen haakjes zijn zou ik ze wel laten vijlen dat is zo gebeurd en is niet pijnlijk. Echt afhankelijk wat er dus aangetroffen word in zijn mond. Heeft hij nog al zijn tanden en kiezen trouwens?

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 16:18

zover ik weet heeft hij al zijn tanden en kiezen nog jah

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, Unleash en 83 bezoekers