[AR] verschil tussen een enkel en 2 span tuig ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

[AR] verschil tussen een enkel en 2 span tuig ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 00:43

Wie zou mij willen vertellen wat nu precies de verschillen zijn tussen een enkelspan of een 2 span tuig. Ik weet dat erbij een 2 span tuig een ring aan de borst zit om hem aan de lamoen vast te maken. Maar verder ??? Verward
En is er misschien ook iemand die mij kan vertellen hoe ik het beste uit kan proberen of het lukt met mijn shets in 2 span zonder dat ik 2 span tuigen hoef te kopen. Ik zag vorige keer een 2 span shets voor een sleep staan in iemand zijn / haar profiel , maar ik weet niet meer van wie ! Huilen

Groetjes van ons !

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:45

Nou er zitten zeker wat onderdelen aan een tweespantuig die niet aan een enkelspantuig zitten hoor! Nu zit ik niet exact in de termen, maar wij hebben een tweespantuig die we ook kunnen gebruiken als twee enkelspantuigen, maar dan moeten er eerst wat delen omgezet worden. Plus dat een enkelspanleidsel anders is dan een tweespanleidsel. je hebt immers vier gespen naar een bit.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:17

Aan een 2-span tuig zitten geen lichtogen of brancardbeugels, geen broeken. Je maakt het borsttuig met riempjes vast aan de schoft. Zoek anders eens een plaatje op, dan zie je het wel.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:23

Meestal zit er toch ook een soort...euhm "koppelriem" (?) aan, tussen tussen de borstriem en de halsriem. Die zou dienen ter vervanging van de broek.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:32

visje schreef:
Meestal zit er toch ook een soort...euhm "koppelriem" (?) aan, tussen tussen de borstriem en de halsriem. Die zou dienen ter vervanging van de broek.


Verward Bedoel jij de disselriemen? Die van de borstriem naar de dissel lopen?

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:36

Tessebes"]
[quote="visje schreef:
Meestal zit er toch ook een soort...euhm "koppelriem" (?) aan, tussen tussen de borstriem en de halsriem. Die zou dienen ter vervanging van de broek.


Verward Bedoel jij de disselriemen? Die van de borstriem naar de dissel lopen?
[/quote]

Je bedoelt de riem die rond de hals loopt. Deze is inderdaad ter vervanging van de broek. Maar je kan in het tweespan wel degelijk met broek mennen (gareeltuig).
Zelf men ik met Noors gareeltuig dat is voor zowel enkel als tweespan hetzelfde, alleen moet ik bij het tweespan mijn strengen eraan maken.


Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:39

Een broek heeft alleen geen nut bij een tweespan.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:42

Ja, zo hebben wij het ook gedaan met ons tweespan. Omdat er zo geen riemen bijzaten , hebben we zelf een riem gemaakt die de broek verbindt met de boerstriem (op de plaats waar de strengen vertrekken).

Ik ben even op zoek gegaan naar een oude foto, maar blijkbaar zijn die niet zomaar te vinden.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:44

Een broek heeft wel zeker nut alleen minder als in het enkelspan omdat je nu ook op je halsriem remt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:51

Taaclover schreef:
Een broek heeft wel zeker nut alleen minder als in het enkelspan omdat je nu ook op je halsriem remt.


Waar maak je die broek aan vast dan?

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:08

Tessebes"]
[quote="Taaclover schreef:
Een broek heeft wel zeker nut alleen minder als in het enkelspan omdat je nu ook op je halsriem remt.


Waar maak je die broek aan vast dan?
[/quote]

Ik rij met een Noors gareeltuig dus dit maak je heel anders vast dan een gewoon borsttuig. Met borsttuig heb ik eerlijk gezegd ook geen idee hoe je dat vast maakt.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:41

De broek maak je dan misschien alleen vast aan de strengen en niet aan de burries. Maar dan heeft ie niet echt een functie.
Noors tuig is idd heel anders dan een gewoon tuig.
Anyway. Wat bij mij is, en ik heb een nylon combinatietuig enkel/tweespan, is dat je de stroppen voor de burries verwijderd en de broek. Door de rugriem komt wel, en dat is het enige dat ik hier niet zag staan, de strengophouder te hangen.
Die riem om de hals (springriem dacht ik dat de naam was loopt van halsriem door 2 ringen op borsttuig terug) en de riem de van zijn borst naar de singel loopt (of was dat nou de springriem) rij ik ook in enkelspan mee.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:52

Strengophouders zitten volgens mij meestal niet standaard bij een tuig, net als de springriem (die van de borst naar de singel loopt).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:58

Wij hebben broeken laten maken voor het tweespan tuig, mijn ouders hebben ook wat oud gerij en daar zit geen rem op terwijl we hier in het dorp wel een paar heuveltjes hebben.
De broeken maak je vast aan de borst daar waar ook de strengen vastgemaakt worden en ze werken als een speer hoor!

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:16

Ah is dat de springriem. Nou die zat er wel standaard bij. Strengophouders niet, maar dat was ook niet gesteld. Gebruik verdiend wel de voorkeur wat mij betreft.
De broek aan de borst vast maken is wel super OK dan!
Wat waren ze vroeger toch slim.
Ik doe dat zelf ook wel, maar dat is dan bij longeren met tuig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:26

Hmm... ik kan me er maar weinig bij voorstellen hoe die broek dan vast zit bij een tweespan. Heeft niemand een foto?
Ik dacht dat je altijd op de disselriem remde bij een tweespan.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:45

Zo begrijp ik het. Dit is het tuig waar ik mee rij en dat we verkopen.
Linkje: http://www.mlessing.de/pro_big/29_01b.jpg
(heb geen idee hoe ik hier zo snel even een plaatje in zet Lachen

De disselriem zal dan het borsttuig naar voor trekken en daarmee de broek op de kont. Hiermee niet zo veel/alle druk op de hals?!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:49

Afbeelding

Ow, nu snap ik het. Het werkt dus in combinatie met de disselriem.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:01

De broek wordt inderdaad vast gemaakt met de gesp van waaruit ook de strengen vertrekken (aan de borstriem).

Ik zie ook op deze foto dat er een verbinding is tussen de halsriem en het schoftje. Dat lijkt me ook heel practisch. Lachen