Gevraagd: Wie heeft er nog huismiddeltjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lfobijn
Berichten: 234
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Leusden

Gevraagd: Wie heeft er nog huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 12:55

Hallo,
Wie heeft er voor mij nog huisrecepten die je goed op stal kunt gebruiken?
Het maakt niet uit waar het voor is, ik wil graag alle recepten weten.
Dus heb je nog huismiddeltjes voor bijv. hoeven, hoesten, zomerkriebels, vliegenweerders, anti-klit enz.
Laat het mij dan weten!!
Bedankt!!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:17

Ik heb het Tipboek voor paardenmensen en dat gaat over huismiddeltjes, echt een leuk boek!

lfobijn
Berichten: 234
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 13:21

Noem dan eens een paar leuke tips en het ISBN numer van het boek. Dan kan ik kijken of ik het ook ergens kan vinden!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:27

Het ligt hier net naast me:

Christiane Gohl
"het tipboek voor paardenmensen" (met uiterst bruikbare wetenswaardigheden en afviezen van vroeger en nu)

Tirion

isbn: 90 5210 346 1

alsjeblieft!

lfobijn
Berichten: 234
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 13:28

thanks!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:37

en oja, een paar tips uit het boek:

Spinnenwebben:
laat spinnenwebben niet ten prooi vallen aan uw zindelijkheidstic! Spinnen zijn prima vliegenvangers en als zodanig moeten ze worden gerespecteerd en gewaardeerd.

Leervet - eigen recept:
Stalmeesters van vroeger hadden hun eigen recept voor leervet. Rond 1895 werd 70g fijngeschaafde was terwijl het werd verwarmdn, vermengdt met 35g dennenolie. Al naar gelang de kleur van het leer (zwart en bruin), werd een mespunt zwartsel of terra di siena aan de crème toegevoegd.

Staarteters:
Knabbelen veulens of andere dieren in de wei aan de staart van de paarden? Dat kunt u tegengaan door de staartpunten elke dag in een mengsel van verdunde azijn en wasmiddel te dopen. helpt dat niet, neem dan uw toevlucht tot iets veel drastischers. Wrijf de staart in met verkensgal (abatoir). Een uitstekend middel, dat echter afschuwlijk stinkt!


Mijn mening over het boek: meestal ben ik gewoon te lui om op zoek te gaan naar al die onbekende producten om in een recept te gebruiken. Veder is het nooit zeker of een middel echt wel gezond is en werkt. Het is een leuk boek om in te bladeren en af en toe iets leuks uit op te pikken. Maar het is geen naslagwerk dat je raadpleegt als je paard een kwaaltje heeft.

lfobijn
Berichten: 234
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 13:45

weer bedankt! ik heb het inmiddels even bij de boekhandel opgevraagd en inderdaad gevonden. maar ik denk dat ik je mening deel over het feit dat de meeste ouderwedse productien niet makkelijk meer te verkrijgen zijn.
Mar toch weer bedankt voor de moeite!