Wanneer ijzers???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Wanneer ijzers???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 09:12

Ik vroeg me eigenlijk af op welke leeftijd jullie je paarden ijzers geven?
Als je er te vroeg mee bent kan dat invloed hebben op de groei van de hoef, maar wanneer is die uitgegroeit dan?
Dusty is nu 2.5 jaar oud en van het voorjaar gaat ze in training, alleen ik weet niet of ik nog moet wachten of dat ik ze er al aan moet laten wennen. Want nodig heeft ze ze nog niet.


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:25

Waarom wil je haar graag op ijzers zetten? Persoonlijk zou ik helemaal niet voor ijzers kiezen, het is zeer ongunstig voor het hoefmechanisme.


EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:27

hoe wil je haar gaan trainen dan? dat ze op ijzers moet?
ik zou haar ook nog maar niet op ijzers zetten, bij ons staat er wel een ijslander al een aantal jaar op ijzers, hij is nu 5, geen idee hoe lang hij al op ijzers staat.
je kan beter eerst gewoon op 'blote voetjes' blijven lopen, worden ze hoeven hard van, wat weer erg gunstig is.
die ijzers kan je beter zoveel mogelijk vermijden!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:34

Lanna is nu 8 en loopt nog steeds op blote voeten. Ze heeft knetterharde hoeven. Ze krijgt in het voorjaar achter een paar slidingijzers en die gaan er in de winter weer af (ze verliest ze dan toch maar in de wei Lachen ).

IJzers zijn (tenzij nodig voor een specifieke training of omdat je bijvoorbeeld veel wedstrijden op gras rijdt) in de meeste gevallen helemaal niet echt nodig. Dit wordt bevestigd door mijn hoefsmid.

Maar er zijn mensen die daar anders over denken. Die zijn een stukje meer geld kwijt aan de hoefsmid als ik Lachen

PeppyPoco

Berichten: 17
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:07

Mijn bijna 3 jarige merrie staat sinds een maandje op voorijzers.
Dit omdat de kwalitiet van haar hoeven niet zo best is en haar voorhoeven snel afbrokkelen. Tevens wandel ik nogal veel met haar op de verharde en onverharde weg. Met een ijzertje krijgt haar hoef nu dus meer kans om door te groeien.
Over een twee weekjes gaat ze in training en indien nodig zal ze met de tijd ook achter ijzers krijgen (sliding plates). Als we eenmaal zover zijn dat we stops gaan trainen (zal nog wel een tijdje duren) helpt een sliding plate om makkelijker te glijden.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:18

Tja, het zal toch meer een persoonlijke afweging worden Knipoog Mijn paard heeft geen ijzers meer en zal ze ook nooit meer krijgen. Ook loop ik nu júist elke dag 30 min op de verharding om te slijten en om de doorbloeding te stimuleren. Brokkelhoeven etc ligt ook weer aan de manier van bekappen. Trillingen in de voet liggen ook hoger bij een ijzer, dit komt dan op ong 2200 Hz, onbeslagen op 1800 Hz en met hoefschoenen kan het zelfs verminderen tot 500 Hz. Overigens is meer over het hoefmechanisme en ijzers te lezen op www.paardnatuurlijk.nl
En het scheelt ook nog in de kosten Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:04

Lanna loopt zonder problemen kilometers over de harde weg zonder ijzers. Haar hoeven zijn goed doorbloed en hard.. ze slijten dus minimaal. Ik ben het dus eens met Cornelie.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:11

Sugar loopt al 9 jaar zonder ijzers, alleen met sneeuw doe ik haar schoenen aan, want dan staat ze wat steviger Lachen

Missy loopt altijd met schoenen (met rijden buiten) want die heeft platvoeten vanwege een oude hoefbevangenheid en dus sneller last van kiezels.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:27

Mander staat alleen in de zomer op ijzers, omdat ik dan een stuk meer buitenrij. Vanaf september ergens gaan de ijzers eronder uit en staat ie lekker op blote pootjes.......
Als het niet perse nodig is zou ik ook lekker bloot laten staan!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:32

Ik heb Laurier wel op ijzers behalve in de wintermaanden. Dan staat ze op vier blote voeten! Dit omdat het anders met sneeuw en ijs net Bambi wordt! Zomers heb ik haar op ijzers omdat ik vrij veel buiten rij en dan eigenlijk ook altijd een flink stuk over de verharde weg moet. Omdat ze schuift slijten de hoeven te hard zonder ijzers. (De meeste paarden zetten hun hoef recht neer zij schuift haar voet een stukje voordat ie staat. Ze sloft dus niet echt maar slijt wel sneller) Dinky staat eigenlijk bijna nooit op ijzers, hij loopt ook minder over de weg en heeft vrij harde hoeven. Het ligt er volgens mij dus maar net aan wat je zelf wilt en wat je met haar doet. Wat misschien ook wel handig is: overleg het gewoon eens met je hoefsmid. Neem aan dat die je goed advies kan geven.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:12


"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:53

Op zich ben ik het met jullie eens, als je het over een normaal paard hebt.

Nou heb ik 2 "bijzondere" (nou ja, valt wel mee, maar toch..) gevallen:

- Sjors, mijn welsh-pony. Keihard beenwerk en goede hoeven, als 2,5-jarige gekocht, maar ik heb maar een paar weken de tijd mogen hebben om wat met hem te doen voor hij in het draad kwam..
Lang verhaal, maar uiteindelijk (tegen de dierenarts verwachtingen in!) gelukkig wel genezen! Een half jaar heb ik niets intensiefs kunnen doen, en pas na een jaar vond ik hem persoonlijk volledig genezen.
Inmiddels lekker met hem bezig geweest aan de hand (oa ook vrijheidsdressuur) terwijl hij gewoon op blote hoeven stond. Maar in dat 1e half jaar kon ik maar hele korte stukjes met hem lopen, moest dichtb ij de stal blijven, want soms maakte meneer een verkeerde beweging en dan liep hij weeer op 3 benen! Dan moest ik weer snel terug kunnen, dus ik liep vaak heen en weer langs de weg, in de buurt van de stal. Dit is de hoofdweg en hier moet je toch ontzettend veel over straat, meestal levert dit geen problemen op kwa hoeven (bij ons Fjordje ook niet) maar bij hem sleten ze echt veel te snel. Dus uiteindelijk toch op ijzers.. (aan het eind van dat half jaar) om de hoeven even de kans te geven wat bij te groeien. Die winter er weer af, maar na een tijd bleek dat zijn knieën op slot sloegen. Nieuw probleem... Hiervoor veel met hem rechtuit gedraaft (moest er nu wel op, heb hem dus gewoon buiten langs de landweggetjes ingereden) en het werd wel beter, maar hij heeft toch echt correctie van de hoefsmid nodig om het goed te laten gaan.
Zonder ijzers kan de hoefsmid wel binnendoor bekappen, maar slijt die correctie veel te snel weer weg en gaan zijn knieën weer op slot.
Daarbij komt dat hij veel en veel beter loopt met ijzers.
Ik kan het niet uitleggen, maar soms heeft hij zonder ijzers een dag dat hij niet echt lekker loopt...niet kreupel, maar gewoon niet lekker. Dit heb ik met ijzers niet meer gehad.. Hij lijkt ook wel sneller te zijn, achter met name, maar dat is iets wat ik als leek denk te zien..
Want dat ben ik zeker, een absolute leek op dit gebied.

Daarnaast hebben we een 22 jarige Fjordenmerrie die vroeger een scheur van beneden tot in haar kroonrand heeft gehad.De scheur is netjes hersteld, maar zodra ze wat langere tijd zonder ijzers loopt, komt hij terug. Dus zij moet wel op ijzers blijven.

Mijn paardjes hebben gelukkig mooie hoeven, geen platvoeten oid, maar hebben het toch nodig om op ijzers te staan.
Gelukkig merk ik ook niet dat ze er nou zo ontzettend veel schade aan ondervinden (en ook ik als leek weet wel dat de veerkracht van de hoef minder is en dat je idd het hoefmechanisme verandert, of tegenwerkt en natuurlijk dat je niet kan voelen wat je paard voelt) maar ze zijn gelukkig en lopen lekker, dus ben ik tevreden, en zij ook.

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 15:57

ok we wachten nog een paar maandjes en we wachten wat de trainer nodig vind.

Bedankt allemaal OK dan!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:13

Mijn Bud wordt dit jaar 4, maar is ook al rondom beslagen. Voor heeft hij speciaal beslag, omdat hij daar de groei van verzenen mist (nja, mist...die groeien wel, maar hebben even een steuntje in de hoef nodig Haha!) en achter omdat ze erg hard slijten. Hierdoor krijgen ze een verkeerde vorm.

Wanneer je paard het niet nodig heeft, niet doen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:03

Goede vraag, was ook benieuwd. Heb ze nu op blote voeten staan, maar wat als je over het harde moet? Is het mogelijk dat hoeven die nooit voorzien zijn van ijzers harder worden naar mate je traint op harde bodem, of loopt het paard dan kans dat ze zo hard afslijten dat ze gevoelig gaan lopen?
Vraagje voor Sugarmiss; Wat voor soort "schoenen"gebruik je en is het met sneeuw juist niet glad? Ik heb er nl ook weleens aan zitten denken deze aan te schaffen, maar er zijn ook genoeg soorten in ben ik al achter.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:10

Bravura: ik mijn profiel kun je ze zien en via de zoekfunktie is er ook door mij heel veel over geschreven. Ik heb dus de Old Mac's.
Als je ze eens IRL wilt zien moet je eens langs komen.
Met sneeuw zijn ze niet glad door de dikke 'tank'-zolen die eronder zitten en gezonde hoeven worden idd harder als je ze zonder ijzers traint op harde bodem (de pezen ook trouwens Lachen )

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:29

Idd. Had ik zelf ook kunnen bedenken, heb de pag. gevonden. Ga dat eens rustig doorlezen. Dank je!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers