Steeds maar schrikken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Steeds maar schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 19:44

Sinds een tijdje zijn ze bij de buren van alles aan het verbouwen. Die hoek is dus erg eng geworden. Alleen eerst sprong hij gewoon even weg en dat was het. Maar de laatste twee weken scheurt hij er iedere keer vandoor. Ik laat hem juist al flink doordraven en maak veel wendingen, maar iedere keer weer sjeest hij ervandoor . Vandaag dacht ik eindelijk dat het weer goed ging, maar na een minuutje of 20 liep er weer iemand en begon het weer. Hij schrikt gewoon van de stomste dingen en het is alleen in die hoek. Ik weet echt niet meer hoe ik dit kan oplossen. Wie komt dit bekend voor en wie heeft tips?

12 januari 2005 Levi Vernon
22 januari 2007 Jacy Collin


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:52

Hmmm.... ik heb er ook zo eentje op stal. Hij is nu 18 jaar en flikte het vandaag voor de verandering ook maar weer eens op de wedstrijd. Als je paard schrikkerig in aanleg is, zit er niets anders op door er mee te leven en er handiger door worden.

Probeer eerst die hoek maar meer af te snijden waarbij je hem goed onder je houdt. Zodra je het engste punt voorbij bent, ontspan je voorzichtig je handen en praat je geruststellend tegen hem. Let erop dat je ruim van te voren voldoende stelling vraagt, zodat hij niet de kans krijgt om te gaan loeren. Probeer zo voorzichtig aan de "scary spot" te benaderen door de hoek steeds minder af te snijden.

Succes!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:34

Par had het vandaag ook weer in 1 hoek, normaal zet ik door en moet ze erlangs, met alle "gevechten" vandien.

Vandaag had ik er helemaal geen zin in, dus er werd gewoon de hele tijd een hoek afgesneden *klinkt helemaal niet goed he*
Ik negeerde haar kijkgedrag en reedt lekker door, dan maar een meter of 3 minder bak.

We zijn met een lange teugel de hele bak doorgehobbeld, super relaxed, en toen ik eenmaal de teugels oppakte had ik pas na een kwartier door dat ze moeiteloos de hoek doorging en al haar aandacht op mij gericht had vreemd genoeg.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:53

Als mijn paard weer eens iets eng vind,mag ze tijdens het warmstappen stilgaan staan en gaan kijken..Zodra ik dan merk dat ze ontspant stappen we weer rustig door..Dat mag ze rustig een paar keer doen.Zodra we echt beginnen helpt het meestal het beste,om haar gewoon flink aan het werk te zetten en gewoon door de spanning heenrijden..Een soort van 'niet zeiken maar lopen' idee..
Ik moet wel altijd heel erg ontspannen blijven,anders is het einde zoek.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:36

het ligt een beetje aan de situatie, als hij er echt vandoor schiet, helpt het soms om hem te laten kijken, maar meestal kan je het beste gewoon doorrijden, niet teveel de hoek in willen, niet er naar kijken. probeer niet onbewust aan te spannen als je die hoek ingaat, want dan wordt het voor hem alleen maar enger. gewoon net doen alsof je niets ziet en zo ontspannen mogelijk blijven zitten.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:52

zo doe ik het ook. gewoon net doen of ik het niet merk. doe ik dat wel dan begint hij nog harder te stuiteren. en als ik gewoon lekker ontspannen er op zit en gewoon doorrij en hem aan het werk zet gaat het vanzelf over. hij is snel afgeleid dus dat valt ook niet mee om zijn aandacht bij mij te houden. en hij is gevoelig voor hoe ik erop zit. dus vandaar dat ik gewoon doe of er niets gebeurd.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:38

Mijn paardje schikt inderdaad ook echt om de haverklap soms echt heel vervelend zelfs in de binnenbak waar ik altijd rij en dan wedstrijden heb schikt hij alsnog overal van zelfs op vertrouwd terrein dus.. Je kan er eigenijk niet veel aan doen gwoon blijven volhouden en steeds opnieuw er langs gaan en praten praten praten

XxJade
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:19

Die van mij die schrikt steeds in het parcours van dingen om de hindernissen heen (hij schrikt niet van de hindernissen) :S Soms ben daardoor ook gewoon uitgebeld omdat hij ergens niet langs wil.. Als ik de ring binnenkom ga ik ook direct overal tussendoor draven maar dat helpt ook niet.. Iemand daarvoor tips?

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:58

mischien een paar keertjes er langs LOPEN aan de hand??
en er stil staan, en laten kijken, en veel er langs lopen, en er met hem langs lopen, laten kijken, en belonen, als die er zonder moeite, of er naar kijkt, zonder weg te lopen.arzu heeft ook wel is enge punten, ik blijf er net zolang langs lopen-rijden, totdat ze eindelijk is normaal der langs loopt.
gewoon doorgaan, of het gewoon negeren dat het eng is, jij weet wat hij daar doet, en maakt hem al ene beetje ban, van oooohh daar gaat ie weer,
paardje oehhhh daar gaat iets engs gebeuren!!!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:51

Mable is net zo Lachen wat grappig.
De enge hoek is bij ons de bereden politie buurman Lachen Mable wordt gewoon mee getraind met al die knallen en andere enge geluiden hihi

Ik begin op de volte tegen over de enge hoek en rij haar lekker warm. Dan maak ik steeds de volte groter en dan zijn we voor ze er zelf erg in heeft ineens in die hele enge hoek Lachen
Langs lopen aan de hand heeft bij Mable geen enkele zin.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 22:33

Ik heb wat tips opgevolgd, maar helaas heeft het niet veel succes. Als ik met hem langs loop begint hij al te dribbelen en te blazen. Ik kan praten als brugman, maar hij vind het maar niks. Met rijden gaat het al iets beter. Dan zijn we iets verder van dat enge terrein af. Ik heb hem flink toegesproken en beloond en hij liep zonder problemen langs de hoek, ondanks het klapperende bordje van de wind. Maar toen ik een half uurtje gereden had ging het weer mis. Opeens ziet hij weer spoken en zet het weer op een lopen. Hij gaat dan zo hard dat het niet leuk meer is. Ik heb al tempowisselingen geprobeert, veel wendingen, maar hij blijft spoken zien. Ben bang dat het ook wel met het weer te maken heeft. Zucht, hoop dat het snel weer over is.

12 januari 2005 Levi Vernon
22 januari 2007 Jacy Collin

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 08:35

ik heb ook zo'n pony die elke keer als ze iets engs ziet of dat ze iets hoort dan spuurt ze weg... meestal voel ik het al aankomen en waarschuw ik der al dat ze niet mag wegrennen.. word met je stem boos als je het gevoel hebt dat je pony wegspringt moet je gewoon boos worden... en als je der langs komt .. beetje stelling vragen naar binnnen en goed je binnenbeen eraan houden en net zo vaak der langs gaan tot dat je pony niet meer schrikt .. het zou niet zo leuk voor je worden als ze het telkens doet maar gewoon iedere keer proberen.. dan went je pony er vast wel aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:52

Zo hard aan het werk zetten dat ze geen tijd meer heeft om op iets anders te letten dan jou. Ga niet zelf verkrampt vastzitten, en bedenk dat een paard alleen kan vastpakken op een teugel die jij vasthoudt. Dus geef een hulp, en ga dan weer terug naar gewoon een contactteugel, blijf er niet aan hangen om hem er maar onder te houden.

Diep ademhalen, en gewoon blijven rijden, als je gaat zitten afwachten ben je altijd te laat!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:11

Zodra jij aan gaat spannen is dat een teken voor je paard om ook te gaan spannen. (want blijkbaar is er 'iets' )
De oplossing: zorgen dat hij juist graaaag in de hoek wil Haha!
Maak er maar eens een rustpunt/leuk punt van. Dus in de rest van de bak flink aan de slag en in de buurt van die hoek (dit steeds opschuiven) even stilstaan aan een lange teugel of evt snoepje geven oid. Nadat hij ontspant ga je weer flink aan het werk en geef je weer rust in die hoek. Langzaam maar zeker wil je paard dan juist gráág in die hoek zijn Knipoog

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:31

alles wat ik kan zegegn is: je moet haar juist in die enge hoek naar voren rijden en veel benen geven, als ze van jou heel snel langs die hoek moet heeft ze geen tijd meer om er vandoor te gaan. Je moet er totaal geen extra aandacht aan besteden, gewoon doen alsof er niks aan de hand is en als ze schrikt of bokt of steigert moet je haar gewoon naar voren rijden en handen laag houden!
als je er geen aandacht aan besteed, vind je paard het 'spelletje'niet meer leuk, en zal ze er mee stoppen. Teniminste ik neem aan dat jje paard schrikt uit verveling of om even lollig te wezen, maar zet haar daar juist aan het werk.

DUs; heel veel benen geven, laat haar daar maar te hard lopen. en zelf rustig zitten, haar lekker laten werken, dus geen overgangen zodat je elke keer bij wijze van spreken in stap bij die enge hoek bent maarvolte openen en sluiten enzo.

Maar mijn paard heeft het ook heel erg maar die doet het vooral in het begin omdat ze gewoon even haar ei kwijt moet, als dat bij jou ook zo is moet je gewoon beginnen te rijden en uit de buurt van die hoek blijven, zet haar aan het werk en dan kun je er zo langs!

jah_ik
Berichten: 155
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:53

je moet er gewoon niet op ingaan, als hij bijv. galloppeerd om er vandaan te komen, dan laat je hem gewoon gaan en als ie dan weer in draf wil overgaan, moet ie van jouw blijven gallopperen, heb ik ook eens gedaan bij een 3 jarige en die flikt het nu niet meer bij mij. en als ie dan moe is van het gallopperen moet je hem doorlaten gaan! dat helpt echt, hij wordt er op een end gek van al dat gegalloppeer, helemaal omdat het zijn eigen schuld is, en dat gaat hij vanzelf inzien!


didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 22:07

Vanavond weer gaan rijden. Ik had er eerlijk gezegd helemaal geen zin in. Omdat ik niet weer ruzie met hem wilde krijgen Boos! , besloot ik om op de volte te blijven aan de andere kant van de bak. Ik weet dat het geen oplossing is , maar ik wilde vandaag even ontspannen rijden. Hij liep dus ook super! Met uitstappen ben ik samen met een ander meisje er langs gereden en je voelde hem helemaal verstijven. Hij is er gelukkig niet vandoor gegaan. Ik vraag me nu dus af of hij me gewoon in de zeik neemt of dat hij echt bang is. Morgenavond ga ik de hoek weer proberen.

12 januari 2005 Levi Vernon
22 januari 2007 Jacy Collin

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:46

Dit probleem had ik steeds met Smile !! Lachen
Ik heb hem gewoon elke keer in die hoek laten staan, en laten kijken dat het echt niet eng is !! Hij verschoot ELKE les, maar na een tijdje beterde het, en nu sinds een tijdje, trekt hij zich er niets meer van aan !!
Dus, laat je paardje er gewoon aan wennen ...
er zijn ook dingen waar wij bang voor zijn, en bang voor blijven
(in mijn geval -> SPINNEN Nagelbijten / Gniffelen )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 15 bezoekers