[VD]Wie vult het rijtje VDoefeningen aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

[VD]Wie vult het rijtje VDoefeningen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 22:42

Dit berichtje is van mijn vriendin Simone die VD doet met haar shetlander, maar thuis geen internet hebt, en dus ook geen Bokt, heb ik dus op haar verzoek dit hier neergezet:

Ik ben erg chaotisch in mijn handelingen, en heb bij veel dingen dus ook een schema( wat je de week gaat doen, hoe je je huiswerk indeelt etc.)
En omdat ik met VD ook soms het idee heb dat zowel mijn paard als ik te snel gaan Verward , wou ik een richtlijnenschema maken.
Hiermee bedoel ik niet dat ik voor elke dag uitstippel wat mijn paard moet leren(als die dat zou kunnen Schijnheilig )
Maar welke oefeningen ik het beste als eerst kan doen. En welke het makkelijkst/moeilijkst etc zijn.

Zoiets heb ik in gedachten, ik zou zeggen: neem het lijstje over, en verander wat er verandert moet worden Schijnheilig

Basis

Stilstaan
achterwaarts


Vd-kunstjes[/i]Op volgorde van moeilijkheid
voetje
polka
spaanse pas

buigen
compliment
liggen
zitten


Ik hoop dat jullie mij een beetje snappen, en hoor ook graag wat jullie "volgorde"is

gr. Simone (En Jackim Knipoog)

Don't take life to serious, you never get out of it alive...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:04

Inderdaad moet je je eerst op de basis richten. Die is niet moeilijk en bestaat in feite gewoon uit die dingen die een paard al zou moeten beheersen. Dus inderdaad stilstaan en achterwaarts, maar ook het stil op de plaats blijven staan terwijl de trainer vrij rond het paard loopt (het parkeren), het netjes naast de trainer meestappen zowel links als rechts, naast als achter de trainer (belangrijk voor de Spaanse pas), het voetjes geven op een zweep of stemhulp enzovoorts.

Vervolgens heb je de kunstjes. Ik zou niet beginnen met de Spaanse pas en polka, omdat dit oefeningen zijn die een paard gemakkelijk hyperactief en overenthousiast maken en dat heel pijnlijk kan zijn als je zijn stemmingen nog niet onder controle hebt.

Je kunt dus het beste beginnen met de berggeit (voor- en achterbenen tegen elkaar zetten) en de buiging. Vandaaruit kun je het compliment leren. En daaruit kan het liggen getraind worden, maar je kunt het liggen ook al eerder vanuit het rollen trainen, dan het dood liggen, zitten, zitten met een opgehouden voorbeen en ga zom maar door.

Ook moet je de kleinere, vaak gemakkelijkere kunstjes niet vergeten: het apporteren, kleuren herkennen, flehmen (lachen), ja knikken, nee schudden, tellen, hand aanraken op commando enzovoorts.

Een echt schema heb ik nooit echt gehanteerd. Dat kan misschien wel werken, maar je moet niet vergeten dat je met een levend wezen te maken hebt dat een geheel eigen wil heeft en een andere leercurve kan hebben dan het boekje voorschijft. Pas je dus daarop aan, en niet op je schema. En als je echt zo chaotisch bent, helpt het waarschijnlijk meer als je consequent na elke training een korte samenvatting opchrijft van wat je hebt gedaan, hoe dat ging en hoe ver je nu met die oefeningen bent gekomen. Op die manier kun je namelijk steeds weer het eindpunt van de vorige training als uitgangspunt nemen. Dat maakt je erg flexibel, terwijl je toch een bepaalde lijn kunt vasthouden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 18:57

xyzutu2 schreef:
het netjes naast de trainer meestappen zowel links als rechts, naast als achter de trainer (belangrijk voor de Spaanse pas), het )


Ik heb altijd geleerd dat het paard achter je moet lopen(NH-methode)
of is dit hetzelfde als dat je paard niet mag steigeren, tenzij je het op commando vraagt.

Nog bedankt voor de tips, en voor het vermelden van je supersite OK dan!
gr. Simone

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:26

Voor de basis heb ik nog een aanvullig
stilstaan
achterwaarts
blijven
volgen
komen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:01

In het begin, als je paard nog niet precies zijn en jouw plaats kent, is het inderdaad aan te raden om het paard achter je te laten lopen. In de vrijheidsdressuur zal je die positie in de praktijk echter al snel moeten verlaten, zowel stilstaand als in beweging. De Spaanse pas kan bijvoorbeeld best pijnlijk zijn als je steeds een hoefijzer tegen je knieschijven krijgt. Bovendien zul je toch naar achteren moeten als je de berggeit of het compliment wilt kunnen trainen.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat netjes naast de begeleider lopen gewoon bij de opvoeding en algemene veiligheid hoort: Een paard dat ontsnapt en door een voorbijganger gevangen kan worden, moet gewoon vanuit alle posities mee kunnen wandelen, om zichzelf en zijn toevallige begeleider niet onnodig in gevaar te brengen. Een leek zal immers altijd naast het hoofd van het paard willen lopen, om dat grote dier zo goed mogelijk in de gaten te kunnen houden. Het paard moet dus alle posities kennen en die innemen als je daarom vraagt en zich binnen die posities correct gedragen. Eigenlijk heb je dus gelijk; het is een beetje zoals het steigeren - als jij het wilt, dan mag het.

Morgenavond zal ik op de site trouwens een hoofdstuk over de basisoefeningen zetten, daar zal je vriendin wel wat aan hebben.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:59

Code
Voor de basis heb ik nog een aanvullig
stilstaan
achterwaarts
blijven
volgen
komen


Ja doe ik ook zo *LOL*

De basis kan mijn haffie nu allemaal al...
Kben gister begonnen met de spaanse pas..
Het is toch goed als ze in het begin alleen maar iets langzamer doet over haar voetje optillen en heel iets hoger optilt?..

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:11

Ik vind dit echt niet te zeggen.
Het is niet in een rijtje in te delen van makkelijk tot moeilijk.
Pinky bijvoorbeeld vond de spaanse pas verschrikkelijk moeilijk (heeft weken geduurt) terwijl hij de eerste keer dat ik het compliment probeerde hij direct een prachtig compliment neerzette.

Maar ik zal nog wat dingen toevoegen:

Basis:
* Aan de hand Stappen
* Aan de hand Draven
* Aan de hand Galoperen (evt, vind ik niet vereist)
* Halt houden
* Achterwaards
* Blijven
* Deze oefeningen los in een prikkelvolle ruimte.

Kunstjes:
* Spaanse pas (en lopend)
* Trappen
* Buiging
* Compliment
* Knielen
* Liggen (doodliggen, plat liggen en alle andere variaties Knipoog )
* Zitten
* Op blok
* Berggeit
* Steigeren
* Capriole
* Pirouette
* Apporteren
* Flemen en Gapen
* Voet ballen

Dat waren ze wel volgensmij

Voorlopig is ze vats nog even bezig Knipoog

Succes!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:19

Hihi, onze pony kan de 2de moeilijkste oefening: flemen en gapen op 'aanvraag'.
Helaas is ze in stilstaan iets minder sterk. Trappen kan ze als de beste Haha! .

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:08

visje schreef:
Hihi, onze pony kan de 2de moeilijkste oefening: flemen en gapen op 'aanvraag'.
Helaas is ze in stilstaan iets minder sterk. Trappen kan ze als de beste Haha! .


Dit staat toevallig bijna achetraan, hoor, niet omdat het zo moeilijk is Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:49

Je vergeet kusjes geven Knipoog

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers