Wie van jullie heeft een bijrijder voor het rijden van je pa

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 13:43

Ik weet niet of er al een topic over is geweest, ik kon in ieder geval nog niks vinden.
Ik werk zelf nl. 40 uur per week en ik heb 's avonds (zeker nu het zo snel donker is) niet veel tijd om 3 paarden te doen. Gelukkig heeft mijn zus (10 jaar ervaring, rijden tegen elkaar op wedstrijden Haha! ) een feestrooster op school. Ze is dus 3 dagen per week vrij en ze komt 3 dagen per week mijn paarden doen. Dat scheelt weer als ik 's avonds thuis kom. Ik ben er echt heel blij mee en ik ben ook blij dat het mijn zus is, ik ken haar rijstijl en ze heeft samen met mij de hengst zadelmak gemaakt. Dus ik heb er wel vertrouwen in.
Hebben jullie ook hulp met de paarden of doe je dat liever zelf. Ik zou niet zomaar iemand nemen die ik niet ken en eerst nog moet leren kennen. Ik ben nogal een zeikerd wat de paarden betreft. De hengst moet die peesbeschermers en dat uitrijdeken en de ruin moet onder het zadel worden gestapt en daarna in de wei. Ik ben veelste bang dat het dan niet goed gaat als ik er geen zicht op heb. Gelukkig ken ik mijn zus goed maar of ze ook doet hoe ik het graag wil??? Cool

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:07

Ik ben zelf ruim tien jaar bijrijder geweest van verschillende paarden maar merk nu ik zelf een jonge merrie heb dat ik toch liever geen bijrijder neem. Omdat ze nog zo jong is waardoor ze minder bereden wordt (3/ 4 keer per week en op het moment heeft ze zelfs helemaal vakantie.) en ook omdat ik in dit stadium in ieder geval liever de enige ben.
Mocht ik ooit wel een bijrijder nodig hebben dan het liefste iemand die ik ken, met veel ervaring die iets kan "toevoegen". Ik heb zelf wel betaald voor het bijrijden maar zou zelf geen geld willen al was het alleen maar om de touwtjes in handen te houden.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:19

Vorige week nog vroeg een vrouwtje bij ons uit de buurt nog of ze mijn paard mocht bijrijden. Liever niet, dus. Ik rijd nu sinds kort wedstrijden en merk dat ik hem het liefst toch zelf berijd en verzorg. Dan weet ik in ieder geval zeker wat er met hem gebeurt. Klinkt mutserig, maar ik heb maar 1 paard, en dus verzorg ik hem graag helemaal zelf. Alleen mijn schoonzusje komt erop. Misschien is het anders als je er een stuk of 3 hebt, net als jij. Dan is het ook niet erg, maar mijn gevoel zegt: Lekker zelluf doen!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:27

Ik heb zelf in vrijwel geen tijd meer voor mijn 2 paarden. Daarom heb ik ook bijrijdsters.

Mijn zusje rijd af en toe op de oude merrie, een jong meisje rijd daar 4 x per week ook nog op en een vriendin van mij neemt haar af en toe mee voor een lekkere bosrit.

Op mijn jonge paardje rijden alleen ik en m'n zusje. Mijn zusje rijd er dressuur en springen mee, en gaat volgend jaar ook starten. Ik ben hard aan het trainen voor de endurance.
Op Adventure komt ook niemand anders, omdat hij erg eenkennig is, jong en ik wil dat ie op de perfecte wijze wordt gereden, tenmintste op mijn manier.
Mijn zusje rijd precies zo als mij en heeft 2 x per week les op hem.

Wat er met de merrie word gedaan vind ik niet zo erg. Zij is oud en heeft haar beste tijd gehad. Ze is een prima beginnerspony, en de 2 meiden die er op rijden vertrouw ik volledig. Die gaan geen gekke dingen met haar doen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:37

Ik heb geen bijrijders en dat wil ik ook niet. Ik wil het allemaal zelf doen en op mijn manier.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:44

Ik heb voor Kaminka een bijrijdster die zelf altijd paarden gehad heeft, maar daar nu door studie en werk even geen gelegenheid voor heeft.

het is een wereldmeid, dol op Kaminka en dat is nog wederzijds ook, ze kan enorm goed rijden en neemt mijn tips en waarschuwingen wat betreft Kaminka's eigenzinnigheden heel serieus. ze zal dus nooit tegen mij in gaan.

Heel fijn idee. Ik ben erg blij met haar, Kaminka krijgt nu drie dagen in de week volle aandacht en dat vindt ze geweldig! De andere dagen verdeel ik mijn aandacht tussen Toon en Kaminka.

Voor Toon wil ik geen bijrijder, die doe ik het liefst helemaal zelf.

als mijn bijrijdster er mee op zou houden weet ik niet of ik iemand anders zou willen. Als ik diep in mijn hart kijk doe ik alles het liefste zelf, maar in Kaminka's belang is dit toch het beste.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 15:03

Ik heb ook een bijrijder, maar niet voor vaste dagen ofzo. Het klikt heel goed tussen hem en Ironique, en het voordeel voor mij is dat hij altijd op de manege is. Dus als ik een dagje echt geen tijd heb is het met één telefoontje geregeld Lachen
Het liefst zou ik het ook altijd zelf doen, maar dat gaat gewoon niet. Dus op deze manier is een prima oplossing Lachen

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 15:18

Ja, het liefste zou ik het ook zelf doen maar dat lukt 's avonds niet meer.
Ik laat mijn zus mijn hengst een keer longeren en een keer rijden. Ze heeft gelukkig ervaring met het rijden van jonge paarden en als ik merk dat er niks meer mee aan te vangen is dan moeten we eens even kijken of het wel verstandig is dat ze hem rijdt. Ze rijdt ook mijn pony. Alleen de ruin rijd ik zelf aangezien die nu eindelijk lekker gaat lopen en zich wil ontspannen. Ik wil hem nu niet verwarren met ''vreemde'' ruiters op zijn rug. Later kan dat wel. Misschien is het ook een voordeel dat ik vanaf volgende week samen met mijn zus les krijg van een internationaal ruiter die ons gaat begeleiden in de sport. Dan rijden we beide op de ruin en op de hengst, om de week op de ander. Knipoog
En de hengst is nog maar 3.5 dus daar hoeft ze nog niet veel aan te rijden, wat beweging geven is het belangrijkste. Aan de teugel lopen doet hij toch wel. Haha!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 16:03

Ik ben zelf een bijrijdster en werk op het momenst op en fokkerij met 7 paarden. Een dekhengst, 2 fokmerries, 2 meries nakomielingen en 2 hengstveulens. 1 veulen gaat volgende week weg. Die wordt verkocht. Er blijven dus 6 paarden over, waarvan er 4 bereden worden. We doen dit met zijn 3en en soms met z'n vieren.
Dat gaat heel goed.
Ieder heeft zijn "eigen" paardje.
Ik ben trouwens de enige die van buitenaf komt. De anderen zijn de eigenaren en hun dochter.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 17:24

Yep ik heb er ook een genaamd Karin ja de moddie van Fokkery forum.

Waarom:
Die rare knol van mij heeft last van teveel energie en ik niet. Ik werk 40 uur en ik woon samen omdat we ook nog wel eens weg willen. Dus ik moest iemand hebben die ik 100% of zelf wel meer kan vertrouwen.
Leysander krijgt dus nooit een rust dag want daar wordt hij erg lastig van de dag erna. Hij wordt 5x per week gereden en 2 x gelongeerd. Daarvan rijdt karin 2x en ik doe de rest.

Zij doet hem dus 2x per week en soms meer als ik ziek of weg ben. Ben zelf wel erg blij met deze oplossing aangezien hij niet echt makkelijk is op stal en ik geen hoefte heb dat Jan en alleman aan mijn paard zitten.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 17:28

Ik zit nog op school Boos!
En heb zo n 7 lesuren op een dag en dan maak ik ook nog eens 1 uur huiswerk en ik moet 3 kwartier fietsen
Ik ga heb geen bijrijder omdat ik best wel aardig genoeg tijd voor hem zo n 2 uur op een dag ( zomers staat ie op het land)
Ik wil geen bijrijder omdat ie jong is ik hem voor een groot deel zelf heb ingereden dat wil ik graag zo houden Haha!
Hij staat op mijn hand en ik wil niet dat iemand het zou gaan verpesten, dat zou heel zonde zijn
Dus ik heb geen bijrijder nodig Haha!
Groetjes Tamaar

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 17:31

Ik zou eigenlijk wel moeten, want ik red 't gewoon niet met die 2 monsters, een fulltime baan en dan ook nog elk weekend als groom op de wagen mee.
Ik heb wel 'ns 't gevoel dat ik ze te kort doe las ik 't na m'n werk weer 'ns allemaal net niet red zoals ik zou willen.

Maar ik denk dat ik te bezitterig ben ofzo, want ik heb er altijd erg veel moeite mee om anderen op m'n paardjes te laten. Ik heb liever dat ze een dag niets doen (komen ze wel buiten hoor) dan dat er een ander op zit.
Misschien ben ik gewoon een beetje te moeilijk voor mezelf...
Maar vind maar 'ns een bijrijder die zo rijdt als jij het wilt en dan ook nog op de dagen die jij wilt. Moeilijk hoor!
Ik doe 't nog wel even zelf, hetzij met passen en meten!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 01:58

Ik heb ze wel gehad maar echt geweldig ging het nooit. Ik heb mijn appaloosa uiteindelijk verkocht omdat ik geen zin had om weer iemand anders te zoeken. Jij hebt je eigen zus als bijrijder wat op zich ideaal is als jullie het goed kunnen vinden. Voor mijn tinker wil ik geen bijrijder, die wil ik niet delen Haha! . Voor de oudste pony hebben we sinds kort weer wel twee meisjes maar ook dat rommelt alweer. Ze komen steeds apart maar dan wel met een andere vriendin en ik heb geen zin om een plv. manege te worden. Dus denk ik dat ik de liefste laat blijven met haar vriendin en de ander vriendelijk bedank. Die blijkt ook nog te liegen dus daar heb ik zowiezo niet zoveel behoefte aan.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 09:32

Ik heb geen bijrijder en vind het ook niet nodig.
Fitz heeft nl. 2 rustdagen en dan ben je toch al niet zoveel tijd kwijt aan je paard.
Zelf rijd ik 4 dagen waarvan 2 dagen in het weekend en 1 x op mijn vrije dag. Blijft er dus nog maar 1 dag over waarop ik na het werk moet rijden en dat is best te doen.

Wel rijdt mijn instructeur hem 1 dag in de week en dat is ook de enige dag dat ik niet hoef te komen, maar ja, zelfs dan kan ik het niet laten en ga vaak nog even een kijkje nemen bij Fitz.

Ik zou er dus ook geen bijrijder bij willen hebben, want ik vind die rustdagen voor een paard ook belangrijk en dan zou het ten koste van mijn eigen dagen rijden gaan ... Niet dus, ik wil zelf ook nog trainen!

Bovendien lijkt het me idd heel moeilijk om een geschikte bijrijder te vinden die naar je zin rijdt. Misschien iemand die van dezelfde instructeur les heeft, dan wordt er iig in het zelfde systeem gereden.
Maar ja, die mensen hebben allemaal al een eigen paard ....

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:07

Ik heb ook geen bijrijder. Ik werk 36 uur en mijn paardje krijgt 2 à 3 dagen in de week rust. Dat heeft hij ook nodig (hij is nu 4,5), dus dat komt goed uit. Ik red het dus allemaal prima zelf. (Ook als ik wel de hele week zou moeten rijden zou ik het wel redden hoor). Hij loopt iedere dag 2 uur buiten, dus ook als ik er niet ben komt hij er uit. Zijn stal wordt dan ook gedaan.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:15

Ik heb nu verplicht 2 bijrijders(vanwegen gebroken vinger) en ik vind het verschrikkelijk. Ben heel dankbaar dat mijn paarden verzorgd worden maar probeer zo min mogelijk toe te zien. grrrrrrrr, hopen op snelle genezing! Haha!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:40

ik heb voor alle paarden bij ons op stal een bijrijder.
dat vind ik gewoon wel zo prettig.
zelfs voor mijn 2 jonge sportpaardjes.

de paarden en pony's worden 3 dagen per week bereden, vaak ben ik ook gewoon op stal en zie ik wat er gebeurd (bij de pony's dan) en de fjord en mijn oude e pony hebben wat oudere meiden en die zijn zeker heel secuur.

ik heb dan op maandag, vrijdag en zaterdag 2 meiden die komen de paarden die stil staan die dag rijden.
ook mijn 2 jonge sportpaarden.
zelf vind ik dat helemaal niet erg, de andere dagen rijd ik ze.
ze zijn toch aan mij gewend en ik geloof dat dat niet veranderd door 2 tot 3 keer door iemand anders te worden gereden.

wel rijd ik de 3 laatste dagen voor een wedstrijd zelf!

goede afspraken, iets oudere meiden, ik vind het prima gaan.
de eerste paar keer blijf ik er altijd bij, overleg alles en daarna gaat het altijd goed.
en gaat het een keer niet goed dan zeg ik dat wel gelijk!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:42

Ik ben zelf bijrijder. De eigenaar van mijn paard (hehe) rijdt hem eens in de twee weken ofzo. Ik ken Iwaldo veel beter, weet beter wat en hoe. Maar we werken goed smane wat dat betreft. Als er iets is, bel ik hem en overleggen we. Ik zorg voor de training en hij heeft een goed jachtpaard... ideaal! Lachen
Toen ik in Amerika was heb ik twee bijrijders gezocht voor Wal (hehehe) maar dat vond ik wel spannend. Het is een paard waar je iedereen op kan zetten, maar hij moet wel op een bepaalde manier gereden worden. Ik had een map gemaakt met wat en hoe (konden ze invullen wanneer ze gereden haden en wat gedaan) maar daar is niks mee gedaan. Wal is vnl meegegaan op buitenritten en heeft veel in het land gelopen. Geen punt, maar niet zoals ik zou willen. Ach, hij was gezond en ik hoefde niet helemaal opnieuw te beginnen van waar ik gebleven was, maar het was wel vervelend.
Bij ons op stal zoeken ze veel bijrijders, maar in de praktijk werkt het niet zo. Als je een goede treft (zoals ik haha) dan is het ook hardstikke handig. Maar ik zie maar al te vaak bijrijders die het een of twee weekjes leuk vinden en dan ineens niet meer op komen dagen.
Tips: veel overleggen, inspraak houden (bellen 'wat en hoe heb je gedaan vandaag? Ging het goed'?) maar ook niet te veel op de vingers kijken. Goed duidelijk makne hoe en wat jij wilt, en als het goed gaat je er minder mee bemoeien. Haha!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-01 11:14

Nou, ik kwam gisteren thuis en toen had ze de ruin al buiten gehad de hele middag (rustdag) en de pony was al gereden, alleen de hengst moest nog even aan de longe. Dat hebben we nog even samen gedaan. Ik vond het wel relaxed, ik hoefde een dagje niks te doen. Toch vind ik het wel fijn dat ik vandaag weer zelf de paarden kan doen anders krijg ik nog het gevoel dat ik een luie donder ben.
Volgende week komt ze weer twee keer langs. Ik heb in ieder geval eens rustig TV kunnen kijken op een doordeweekse dag *LOL*

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 11:32

Ik denk dat het ook gewoon niet zo goed is als meerdere mensen op een paard rijden als je ook wedstrijden wil rijden. Iedereen rijdt toch op een andere manier. Op Razinda wil ik sowieso niemand, ik wil het helemaal zelf doen. Iedereen mag op Jur rijden, maar dan wil ik er wel zelf bij zijn en dan is het ook maar voor een keertje en niet voor vast. Ik ga minstens 1x per dag naar de paarden en als ik vrij ben zelfs wel 3x. In de zomer heb ik het een stuk makkelijker, dan lopen ze de hele dag in de wei en voeren ze dus minder vaak gevoerd te worden. Heb ik dus ook veel meer tijd voor anderen dingen. Lachen

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 13:04

ik heb heel erg lang een bijrijder er bij gehad SUPER het was namelijk mijn instructrice en dat werkte echt super!!!in de vakanties rijd ze hem ook als ik op vakantie was en gewoon rijd ze hem 3x per week en ik 4x het werkte echt super!!!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 13:51

voor mijn pony heb ik een bijrijder. hij rijdt mijn pony 3 keer in de week sóchtens, en maakt alleen buitenritten. super voor de afwisseling, want ik rijdt dressuur. mijn bijrijder is een volwassen man maar weegt niet meer dan 60 kg. heeft een hele zachte hand en ik vind het lekker dat mijn pony er wat vaker uitkomt. voor mijn paard hebben we niemand, maar daar rijdt mijn moeder ook op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:08

Ik ben zelf bijna 2 jaar lang bijrijdster geweest dus ik weet er genoeg van.
Voor mijn eigen paard wil ik geen bijrjidster hebben. Het is best druk om alles zelf te doen naast een baan en een huishouden. Maar aan de andere kant vind ik het rijden zo vreselijk leuk dat ik er het liefst nog een paard bij zou hebben.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 21:07

Ik heb dus een bijrijdster voor mijn pony voor 2 dagen. Vind het gewoon gezellig, leuk om het plezier van een pony te delen, en als ik het te druk heb, dan heb ik dus twee dagen mijn handen vrij als het moet. Het is een meisje van 14 (3 havo) en hoewel ze het nog niet zo lang doet, gaat het al heel leuk! Ze is erg enthousiast. Wie weet kan ze er later wel wedstrijden mee rijden.
Ikzelf zie dat niet zitten. Ik train wel serieus en rijd elke week buitenritten, maar wedstrijden zie ik met mijn pony niet zitten tussen de paarden. Zulke grandiose gangen heeft hij niet! Maar bij de pony's slaat hij waarschijnlijk geen slecht figuur!

Soms is het wat lastiger, als ideeen en rijstijl verschillend zijn, maar dit meisje is in elk geval bereid om naar mijn aanwijzingen te luisteren...

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 21:34

Een vriendin van mij, doet mijn pony op dinsdag. En ik vind het heerlijk om 2 dagen in de week vrij te zijn (op woensdag heeft hij vrij en zet het meisje waar ik de stal mee deel hem een paar uur buiten) Maar als ik vroeg uit ben kom ik zelf, maar ik ben op woensdag om 10 voor 5 uit (KINDERMISHANDELING Huilen Huilen Lips are sealed Lips are sealed )