Ervaring met pony aan een pen met ketting ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Ervaring met pony aan een pen met ketting ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 20:49

Ik vraag me af wie er ervaringen heeft met het aan een ketting zetten van een pony.
Ik bedoel daarme, zo'n pen in de grond met een ketting eraan, in de weide.
Bas is nogal slim en duikt zo onder de draden door, legt paaltjes van het draad op de grond ( met het stroom erop !) , stapt over/onder/tussen de draden en hupst in de rondte over het erf.
Hij gaat het erf niet af maar het is toch niet erg handig dat hij steeds eruit peert.
Opzich houdt schapennet hem aardig tegen, dus nu kan hij in de weide.
Maar als straks de schapen weer naar de eigenaar gaan ( hij pacht het land bij ons ) is het schapennet ook pleite.

Hekwerk is geen optie, het land wordt elk jaar op andere manieren bewerkt en is voor verweiding, dus we werken met schrikdraad.

Vandaar dat ik dacht aan een pin met ketting.
Hou er eigenlijk niet zo van, heb liever dat hij gewoon los loopt, maar ik weet eigenlijk niets anders.

Het is niet mn eigen land dus ik kan moeilijk eisen van die boer dat hij z'n land anders afzet.

Wie heeft hier ervaringen mee? Goede of slechte ?
Ik zeg nog niet dat ik het doe, ben op zoek naar oplossingen en dit is misschien eentje ervan.


Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:52

Volgens mij had stef gister hier een topic over. Misschien kun je die nog vinden?

Lovers Estragon & Herlando Lovers

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 20:53

Euh...oh sorry, zal even kijken.
Weet niet precies hoe het heet en kon niets vinden met de zoekfunctie ( heb zowiezo altijd ruzie met dat ding Knipoog )

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:56

Mijn vorige verzorgpony's stonden ook met een ketting in de wei
Met de 1 nooit problemen en met de ander constant. Die wikkelde zich als het ware helemaal in pen Verward . Ik denk dat je zoiets moet uitproberen om te kijken of het wat voor Bas is .
Wel vervelend hoor dat ie steeds ontsnapt. Ik ken het probleem , mijn tinker is ook een ster met uitbreken. Maar die ga ik niet aan een pen vast zetten ( lijkt me geen goed idee Lachen ) De laatste tijd blijft ie gelukkig wel braaf staan ( hij heeft nu ook een vriendje gevonden ).
Maar ik denk dat je zoiets moet uitproberen of het werkt voor jou en je pony . Zelf ben ik er een beetje huiverig voor. Stel dat je pony zijn been er in verstrikt raakt , of de ketting rolt zich helemaal op in de pen , dan kan je pony ook geen kant meer op. Dat heb ik ook vaak genoeg gezien .
Succes ermee

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:56

hoi!
wij hebben het ook een tijdje met mijn versorgshet gedaan.
ze mocht niet erg dik worden omdat ze al een keer hoefbevangen was geweest, en dat weiland was echt heel groot!
wij hadden eerst ook paaltjes en schrikdraad maar daar sprong ze gewoon overheen Boos! . dus heb ik haar ook maar aan zon pin gezet. het ziet er misschien wel zielig uit, maar als de pony verder genoeg beweging krijgt (dus ook even los in de wei kunnen rennen of erop rijden ofzo) dan valt dat best mee. Ze had er geloof ik geen last van dat ze aan dat touw stond. Lachen

Pepper


SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 21:00

Ik was dus ook bang voor opdraaien tot hij helemaal kort staat... eroverheen struikelen en dat soort dingen.Ben beetje bang voor pootjespijn Haha!

Ik geef hem zoveel mogelijk beweging, beetje longeren en wandelen etc,van de zomer rijden en mennen ( als het allemaal lukt ) als ik er bij ben zou hij ook best even los kunnen rennen in de weide.
Gelukkig blijft hij op het erf, dus echte paniek is er niet.
Hij blijft wel bij zn vriendin Edwine.
Maar het zou kunnen dat ze het eens in hun bol krijgen en 'm wel peren met zn tweeën ( als hij weer eens de paaltjes op de grond heeft gelegd bv )

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:03

Mijn ´oude´pony heeft ook wel eens aan een spit gestaan, niet met mijn toestemming, maar dat is een ander verhaal.
Mijn mening is dat het aan het soort pony ligt, die ´oude´pony vond het heerlijk om lekker lang gras te eten en vergat als het ware dat hij aan een lijn stond.
Bij het paard wat ik nu heb zou ik het never nooit niet proberen...
Maar de truuk is denk ik dat de pony genoeg te eten heeft...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:05

Volgens mij heette dat topic iets van kan jouw pony dit??

Lovers Estragon & Herlando Lovers

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:45

Onze paarden staan ook op deze manier in de weide. Niet altijd natuurlijk, maar op bepaalde weides wel en in de zomer ook, als ik de een bij de andere weg haal om te gaan rijden.
Je moet goed opletten aan wat voor touw je hem zet. Wij hebben stevig dik touw, wat niet op draait en niet snijd. De pen er flink diep in slaan, zodat het touw zich niet op kan winden en veel wartels gebruiken tussen het touw en de ringen.
Onze paarden staan aan een halsband, zo kunnen ze zichzelf niet ophangen, omdat het gewoon om hun heen draait.

Het is even oppassen geblazen als je het hem leert. Wij leren het de paarden direct van veulen af aan en eerst aan een vrij kort touw, zodat ze geen vaart kunnen zetten en vervolgens over de kop slaan. (als voorbeeld Knipoog )

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:48

Een van de shetlanders van de staleigenaar heeft ook een zomer "aan de ketting gestaan". Die vond het allemaal best en ons heeft het aardig wat werk bespaard (moesten anders drie keer per dag die pony vangen)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:41

mijn oma-pony staat ook wel eens aan de ketting. nouja, gewoon een brok longeerlijn. meestal vast om een boom ofzo. ik ben er niet weg van.
de eigenaresse van stal ook niet. vaak loopt ze in de zomer een beetje los op het erf. daar gras eten. tja je moet wat als je geen geit hebt?
verder kan dit best een oplossing zijn, zolang het maar veilig is....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:52

Het is niet ideaal, ik zie ze liever in de wei staan.

Maar in de zomer, als het landje kaal is, dan zet ik ze ook weleens aan de pin op ons niet omheinde stukje land. Voor een paar uurtjes dan, nooit de hele dag.

Nou doe ik dat alleen als ik thuis ben en er zicht op heb, anders zou ik het niet durven. Ze staan dan tussen de kerstboompjes en willen zich daar dan nog wel eens om vast draaien. Knipoog Verder heeft Oscar de pin al eens een aantal keer uit de grond gekregen en stond doodleuk een eind verderop te grazen met pin en al Clown

Maar zichzelf in het touw vastdraaien of in paniek raken als ze op het touw gaan staan en niet verder kunnen lopen gebeurt nooit. Kijk en als je dan een pony hebt die wel in paniek raakt dan is de pin al helemaal geen goed idee natuurlijk.

En verder moet je natuurlijk wel zorgen dat er ergens water is, dit zie ik heel vaak niet bij pony's die aan de pin staan Verward

Tja en dat uitbreken ken ik ook, heb er hier ook twee van die uitbrekers staan Haha! Wij hebben uiteindelijk de hele zooi goed omheind met van dat stevige groene gaas en sindsdien gaat het goed. Maar daar heb jij dus niks aan.
Kan je van die boer niet gewoon een vast stukje wei huren ofzo? Dat je dat gewoon het hele jaar door huurt en dat zelf goed kan omheinen. Ik zeg maar wat hoor Haha! Knipoog

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:04

Onze paarden staan ook zonder water. Omdat als er wel water staat, dit hoe dan ook om gaat, waar je het ook neer zet.
Dus is het voor mij regelmatig lopen met emmers water. No problemo.
Mag duidelijk zijn dat je goed materiaal neemt, dus ook een pen die lang genoeg is, zodat ze hem niet uit de grond kunnen trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:02

Ik heb jaren geleden ergens ponykamp begeleid, waar ze dat veel deden. Daar verhuurden ze pony's en huifkarren en tijdens pauze's/overnachtingen ging de pony aan de 'pin'. Vaak ging het goed, maar het is ook wel eens mis gegaan. Zo kwam er een keer een pony terug met een hele lelijke beenwond, doordat hij helemaal vast had gezeten en uiteindelijk toch heel erg in paniek was geraakt. En deze pony stond al jaren geregeld aan zo'n pin...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 00:18

Auw, dat laatste antwoord is niet prettig Haha!

Hmz, ik moet er nog over nadenken, het is niet ideaal, maar als het niet anders kan zal het misschien zo moeten.
Heb vanavond trouwens wel gehoord dat hij zijn eigen weitje misschien krijgt naast de boerderij.
Dat is helemaal omgeven door een hoge heg, met een draad eroverheen.
Nou zie ik hem nog niet zo gauw een complete boom op de grond leggen Haha!

Het is geen grote wei, maar dan kan hij wel los, en dan kan ik het misschien afwisselen, tijdje die wei, tijdje pin, tijdje de wei, tijdje pin ( i.v.m groeien van gras Knipoog )
Dat zou heel fijn zijn als het zo kan natuurlijk...

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:06

Tja ik heb precies hetzelfde probleem.... mijn shet staat nu op een heel groot weiland en zo in de winter kan het geen kwaad. Maar hij zal over een maandje toch echt eraf moeten. Nu hebben we wel kleine afgezette stukken, maar daar gaat hij zo onder het draad door. Dit doet hij al als hij er niet instaat, gewoon voor de lol even in de andere wei gaan staan. Met 2 draadjes (=1 draadjes op 30 cm en een op 80 cm) gaat hij er ook tussendoor...
Nu zal hij denk ik een tijdje noodgedwongen op stal moeten. Mijn andere pony met veulen staat nu in een box, maar gaan overdag naar buiten. Ik zat er dan aan te denken mn shet overdag in de box te zetten. Kan hij iig niet de hele dag eten. De afgelopen 2 dagen kon ik hem ook al van het erf plukken. Maar ja in de zomer op stal vind ik niks dus zat zelf ook te denken aan een touw of ketting.
Mijn laatste optie is een rol schapengaas te kopen waar stroom op staat, dat kost wel ongeveer 90 euro per 50 meter... Ik denk dat hij daar wel achter blijft, maar dat kost dan behoorlijk wat. en als hij er niet achter blijft is het weggegooid geld. Ik ga er zelf nog even over nadenken en het ook voorleggen aan de boer, misschien heeft hij een geniaal idee!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:18

Dennis staat ook regelmatig vast. Ik vind het ideaal dat ik hem ff op die manier 'op kan bergen'. Dennis kan normaal gesproken ook erg goed ontsnappen, zeker in het dekseizoen. Dan gaat hij dus regelmatig vast zodat hij toch lekker naar buiten kan zonder dat ik er steeds achter aan hoef. Ik krijg gelukkig een shet proof hek straks hier thuis Lachen .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 10:22

Brandageene, het schapengaas werkt bij ons aartdig goed, daar blijft hij vrij goed achter.
Maar als hij door heeft dat er even geen stroom op staat ( de Basterd! Haha! ) pakt ie met zn kleine mondje de plastic paaltjes beet, legt ze netjes 1 voor 1 op de grond tot het netje mooi plat ligt en tuffelte er met zn kleine pootjes mooi overheen.
Ziet er komisch uit, is ook erg slim, maar handig is het niet.

Maar als er stroom op staat laat hij het bij het schapen net wel, bij stroomdraad is hij net weer zo slim om een stukje te kunnen pakken waar hij niets voelt o.i.d.
Met schapennet staat overal stroom dus dat doet natuurlijk auw in zn bekkie.

Ze zijn verrotte slim die kleintjes ! Knipoog Tong uitsteken

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:30

Mijn shet staat zo regelmatig vast in de tuin.
een voorwaarde is altijd dat ze ook zo af en toe loskunnen lopen.
die van mij staat dus een dag vast en een dag gewoon in een weitje (maar als je 'm even een uurtje los kan gooien in de bak is ook goed ) dit omdat behalve een drafje hij weinig doet aan de kettting.
Die van mij staat dus aan een pen met een ketting en daar zitten wartels aan.
die draaien zodat de ketting niet om de pen gaat (anders kan hij 'm eruit trekken) en dat de ketting mee blijft draaien en niet steeds korter word/ in de knoop kan gaan.

Mijn shet staat gewoon aan een halstertje, een halsband is veiliger bij het rollen maar omdat deze van veulen afaan al met de ketting loopt rolt hij bv niet om en tilt hij ook echt zijn voeten uit de ketting als hij daar in staat.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:33

De een is er idd handiger in als de ander.......... ik heb ook wel eens een constructie gezien van twee palen, ijzerdraad ertussen zo een 1,5 meter hoog.... touw van halster naar hooggespannen touw, daar door een oog heen en een gewicht aan de andere kant....... dus als de pony omhoog kwam dan trok het gewicht het touw strak, en door de bespanning van de kabel tussen de twee palen kon hij toch een redelijk stuk begrazen.......

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 10:35

Bedankt voor de reacties.
Ik kan het altijd gaan proberen, er staan best positieve reacties tussen ( had eigenlijk alweer verwacht: " neeeee niet doen, dat is hartstikke zieluuugh !! " )
Mocht het al fout gaan kan ik altijd weer zoeken naar iets anders.
Ik kan hem voldoende losgooien en beweging geven. Dus pootjes strekken is geen probleem. Als ik er bij ben kan hij wel even los in de wei, als ik weg ben gaat ie lopen ouwehoeren en dus over het erf zwerven, even bij de kippetjes kijken, in de schuur koekeloeren, grasje uit de voortuin etc.

Nou ja en als dat kleine weitje voor hemzelf wel doorgaat is het natuurlijk helemaal top, dan hoeft hij niet eens aldoor aan de pin.

Dan nog even een vraag, waar kun je die dingen kopen en wat kost het ongeveer ? Bij de welkoop ofzo, of gewoon bij Divoza of andere ruitersportzaak ?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:38

Die van mij was volgens mij huisvlijt Haha!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:40

Bij de welkoop hebben ze ze denk ik wel, in ieder geval een agrarische winkel. Ze worden ook wel gebruikt voor kalfjes (daarom hadden wij er ook een). Mijn pony heeft er ook een tijd aan gestaan, vanwege zn hoefbevangenheid. Ook nooit problemen gehad, juist ideaal met vangen Schijnheilig

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:19

Ik ken meerdere pony's die zo vaststaan, gaat prima. Zeker in combinatie met dat andere weitje zou het een goede oplossing zijn.
Overigens zou ik hem niet aan een ketting vastzetten, maar aan een stevig, niet snijdend touw. Als het een keer mis gaat kun je een touw nog doorsnijden, een ketting wordt lastig... Halsband, zoals Jantina zegt is ook een hele goede, dan kan het touw nooit om zijn nek draaien.
We hadden hier een shet met Houdini-talenten die ook meestal zo vast stond.
Ook staat er hier nog een oude pony 's zomers altijd aan een lijn aan een boom vast. Ze heeft Cushing, en het daardoor 's zomers erg snel warm, nu zetten ze haar zo vast dat ze onder de bomen kan staan.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 11:22

Is zeker een goed idee, een touw i.p.v een ketting.
Halsband had ik idd al gedacht, weet nog van mn verzogfjord vroeger dat hij zijn ketting eens heel eng om zn nek had gedraaid, was geen fijn gezicht, fjordje voelde zich er ook niet prettig bij


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 bezoekers