Ik wil een veulen kopen maar.........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Ik wil een veulen kopen maar.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 16:09

.......Weet niet precies wat ik nou moet doen..

Het is een welsh merrie veulen van 8mnd. Ze word een E-pony. Ik heb van de week gebeld met de eigenaar ervan.. (een man) en ik vroeg of ze papieren heeft... dat heeft ze niet.. k vroeg of ze paspoort heeft... heeft ze ook niet. ik vraag of ze geent is.. dat was ze wel, maar er zat geen entingsboekje bij Verward En ik heb nog een vraag... mag ik een veulen laten keuren? niet zo zeer klinisch met de buigproeven.. maar dat er gewoon naar het hartje geluisterd word en gecontroleerd of er geen ziektes aanwezig zijn enzo. Wat raden jullie me aan met dit verhaal?

alles is welkom..

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:13

Heb je niet gevraagt wáárom hij niet wil dat ze klinisch gekeurt wordt?
Nu denk ik dat dat niet echt nodig is bij een veulen... Maar toch wel een beetje vaag dat hij dat niet wil!

Chanice
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:13

Hoi tuurlijk mag je een veulen laten keuren dat is geen probleem ze kunnen zichtbare gebreken meteen zien,maar het paard groeit nog veel dus het is een momentopname.Wet wel als je een veulen zonder papieren koopt en je moet het veulen ooit door omstandigheden weg doen dat je er heel weinig voor terugkrijgt.Als het veulen geent is krijg je ALTIJD een enmtingsboekje als die er niet bijzit moet het in haar paspoort staan aangezien ze die ook niet heeft betwijfel ik of ze notabene wel geent is.Kijk goed uit en denk goed na voor je wat koopt!Succes!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 16:14

nouw ik heb nog niet gevraagt of ze gekeurd mag worden.. maar is dat echt daadwerkelijk nodig.. dat vraag k me af.. de 1 zeg wel de ander zegt van niet..

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 16:16

Chanice schreef:
Als het veulen geent is krijg je ALTIJD een enmtingsboekje als die er niet bijzit moet het in haar paspoort staan aangezien ze die ook niet heeft betwijfel ik of ze notabene wel geent is.Kijk goed uit en denk goed na voor je wat koopt!Succes!


Dát d8 ik dus ook!! en over het feit dat als ze weg moet.. In welke omstandigheden ook.. ze gaat NOOIT weg.. ( kan je niet van te voren weten haha maar goed ) En het makt mij niet uit of ik er veel of weinig voor vang, als zij dan maar op dat moment een goed tehuis krijgt. dat vind ik veel belangrijker dan het geld.

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:29

Chanice schreef:
Hoi tuurlijk mag je een veulen laten keuren dat is geen probleem ze kunnen zichtbare gebreken meteen zien,maar het paard groeit nog veel dus het is een momentopname.Wet wel als je een veulen zonder papieren koopt en je moet het veulen ooit door omstandigheden weg doen dat je er heel weinig voor terugkrijgt.Als het veulen geent is krijg je ALTIJD een enmtingsboekje als die er niet bijzit moet het in haar paspoort staan aangezien ze die ook niet heeft betwijfel ik of ze notabene wel geent is.Kijk goed uit en denk goed na voor je wat koopt!Succes!


Nee, hoor...heb ik ook niet. En ze zijn wel geent. Heb de rekening van de DA. Als ik er echter eentje verkopen wil dan pas komt er een entingsboekje..
Alleen worden de entingen nu in het paspoort gezet.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 16:33

Owh, maar dat veulen heeft ook geen paspoort Verward

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:37

Heb je het veulen al gezien?
Een veulen kopen is sowieso een risico, omdat je nooit weet hoe het beestje opgroeit. Er zijn meerdere beenproblemen, die pas op latere leeftijd duidelijk worden, dus ook al laat je haar keuren, je weet het nooit...

Maar als je haar wil kopen, zorg dan voor bewijs dat ze geent is (desnoods idd een rekening), en laat haar keuren. Dan weet je in ieder geval zeker dat ze nu nog niets heeft.

En als de eigenaar niet wil dat je haar keurt...? Zijn er nog heel veel andere leuke veulens te vinden in Nederland hoor!

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 16:39

haha ja indd..!! gekeurd wil ik der wel voor k dr koop.. als ze goed gekeurd word op mijn rekening afgekeurd op zijn rekening. en zoals er staat heeft ze geen paspoort waar zou ik die eventueel kunnen aanvragen?

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:49

Ik heb ook geen entingsboekje bij m'n veulen hoor. Misschien dat de DA die haar het laatst heeft geent de opfok een boekje heeft gegeven, maar toen ze bij de fokker vandaan kwam, toen had ze niks.

Volgens mij staat nergens dat het veulen niet gekeurd mag worden.
Keuren op beenwerk e.d. heeft pas zin vanaf 9 maanden. Je kunt er allicht een dierenarts naar laten kijken, waarom niet?!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 16:50

ja indd.. of het hartje in orde is geen bijdragende ziektes heeft etc. en ze word in mei 1 jaar dus is nu 8maanden...

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:59

Het veulen keuren.... ik persoonlijk zie het nut er niet van in.
En als er al dingen zijn waardoor je eigenlijk een soort wantrouwen hebt tegen de verkoper, zou ik er gewoon van af zien...
Een veulen kopen kan wel leuk zijn, maar is nog 2 jaar alleen maar investeren en hopen dat er niets gebeurd (dat laatste heb je natuurlijk ook wel bij de oudere paarden) maar de kans bij een jong paard schat ik iets hoger in dan bij een volwassen paard.

[en dat zeg ik die een jaarling en een veulen te koop heeft Lips are sealed ]

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 17:01

Alane schreef:

[en dat zeg ik die een jaarling en een veulen te koop heeft Lips are sealed ]


ff offtopic.. maar wat heb jij te koop staan dan??

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:29

Let wel vanaf nu is het verplicht dat een paard vanaf 7 maanden een paspoort heeft, anders mag je haar niet vervoeren!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:39

Het kan wel eens gebeuren dat er geen entingsboekje wordt afgegeven ondanks dat er ge ent is, bv als de DA geen boekjes meer in de auto had liggen, dan had de eigenaar ws een boekje bij de praktijk op kunnen halen of toe kunnen laten sturen. Vraag even het telefoon nr. van de DA die ge ent heeft, die moet het dan toch zeker in de computer hebben staan. Echt klinisch keuren heeft op deze leeftijd nog niet zoveel zin, een algemene check wel !!!! Hart/longen/beenstanden/algemene conditie e.d., meestal wordt een dier wel even nagekeken bij een enting, als de enting nog maar kort geleden is gegeven, kan de desbetreffende DA misschien al wat info geven over het veulen.

Wat Ineke2 zegt, is inderdaad wel iets om aan te denken.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:45

Kan kloppen dat er geen entingsboekje bijzit, ik weet van de eigenaar van mijn oude verzorgpony's dat hij de veulens liet enten maar z'n boekje vond hij niet nodig, dus die zaten er niet bij.
Je kunt idd vragen of hij de rekening heeft.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:03

maar dan is inmiddels wel het paspoort verplicht geworden per 1 januari toch?

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 19:05

ja, indd.. ik laat inderdaad het hart de longen etc. controleren en verder heeft indd geen zin om te keuren en rontgenlogisch al helemaal niet.. het is maar een moment opname natuurlijk.. maar ngomaals weetiemand waar ik een paspoort kan aanvragen?

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:06

Cheveyo schreef:
maar dan is inmiddels wel het paspoort verplicht geworden per 1 januari toch?


Alleen als je het paard per trailer/vrachtwagen (boven de as) over de openbare weg vervoert of medicijnen krijgt waardoor hij niet meer voor consumptie geschikt zou zijn. Verder is het ook verplicht voor veulens vanaf 7 maanden die in 2004 geboren zijn en hun moeders.
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 04-02-04 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:07

Er komen idd nog heel wat kosten bij voor jou, ze moet nu een paspoort hebben, moet gechipt worden (kan volgend jaar ook nog maar is goedkoper als je alles in een keer doet )
Als je geen bewijs van enting hebt kun je weer opnieuw beginnen.
Paspoort kun je aanvragen bij de KNHS om even op je vraag terug te komen, er komt dan een paspoortconsulent of je kan het door de DA laten doen, die maakt een schets op e.d en stuurt dat door naar de KNHS.

Je kan nu wel zeggen dat je haar NOOIT weg doet maar dat vind ik altijd weer zoiets... dat weet je niet van te voren.
Ik riep dat bij mn eerste pony ook, die is nu ook verkocht en mn rijpaard ook. Ik roep nu niet dat ik Bas nooooit zal verkopen, ik zie wel wat de weg me brengt.
Dus dan moet je idd na gaan denken, straks wordt het niet wat je dacht dat het worden zou, klikt het niet meer als ze wat ouder word en wil je haar bv op 2 jarige leeftijd toch weer wegdoen.
Dan zit met een boel gemaakte kosten, paspoort, chip e.d...

Even laten horen naar het hartjes e.d is wel een goed idee, de rest van de keuring heb je nog niets aan, je weet nooit wat het gaat doen ( weet je eigenlijk nooit maar bij een veulen helemaal niet )
Laatst bijgewerkt door SANEX op 04-02-04 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 19:07

Tessebes"]
[quote="Cheveyo schreef:
maar dan is inmiddels wel het paspoort verplicht geworden per 1 januari toch?


Alleen als je het paard vervoerd of medicijnen krijgt waardoor hij niet meer voor consumptie geschikt zou zijn. Verder is het ook verplicht voor veulens vanaf 7 maanden die in 2004 geboren zijn en hun moeders.
[/quote]

dat veulen is van mei vorig jaar.....

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:08

Bij mij is een keuring overigens afgeraden door een dierenarts, omdat het weinig nut heeft. Neem gewoon iemand mee die kijk heeft op paarden, met simpelweg kijken kun je ook al een hoop ontdekken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:09

sweet_angel"]
[quote="Tessebes"][quote="Cheveyo schreef:
maar dan is inmiddels wel het paspoort verplicht geworden per 1 januari toch?


Alleen als je het paard vervoerd of medicijnen krijgt waardoor hij niet meer voor consumptie geschikt zou zijn. Verder is het ook verplicht voor veulens vanaf 7 maanden die in 2004 geboren zijn en hun moeders.
[/quote]

dat veulen is van mei vorig jaar.....
[/quote]

Maar hoe ga je het vervoeren naar "jouw" stal?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:09

Ja maar dan nog is het wel verplicht voor dat veulen, voor ALLE paarden die vervoerd worden in NL.
En dus ook voor de nu komende veulens van dit jaar

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 19:09

met een trailer...

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ABC_Pony, Barchetta, Celebi, Claudia1993_, JackieT, jojoleinee, Kabayo, Lotje033, m0niekkkie, meniekske, neline11, Rainer, Wilkje en 101 bezoekers