luchtzuigen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 22:31

Hallo,een paard wat luchtzuigt is dat verstandig om te kopen,kan het kwaad,en wat hou het precies in.
Groetjes Brithany. Party!!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:03

Hallo,
Een paard wat luchtzuigt is niet echt verstandig om te kopen.
Het paard zuigt lucht op naarbinnen en daar kan het paard kolliek van krijgen en dat kan zelfs dodelijk zijn.
De verzekering wil jouwn paard vaak niet verzekeren omdat er een te hoge risico aan zit.
Je kunt wel een band kopen voor om de hals van het paard en dan word het luchtzuigen verhindert en kan soms zelfs helemaal gestopt worden.
Maar deze band moeten ze op stal altijd om blijven.
Ik heb zelf een luchtzuiger gehad en dat ging ook niet goed met een band om,hij moest helaas weg.
Waarom wil je dit paard graag kopen dan?
Groetjes:Corina

brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 23:23

Mijn vriendin is op zoek naar een pony,ze wil graag een haflinger en deze stond op markplaats ,en zeiden daar dat hij een klein stalgebrek had,dus vandaar deze vraag,maar nu kijkt ze verder dus bedankt voor de reactie.,en als je een leuke haflinger weet zo rond de 145 hoog en een ruin dan hoor ik het graag,het is een leuke tijd als je op zoek bent naar een pony,ook zoekt ze nog een stal in de buurt van rotterdam of rhoon.
Ze heeft eenverlopige stal tot ze wat definitiefs heeft gevonden.
Groetjes Brithany. Gaaaap

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:33

Hoi,

Even een correctie, paarden kunnen van luchtzuigen GEEN koliek krijgen, hier is een onderzoek naar geweest. Door het luchzuigen eten ze soms wel weinig en kunnen ze hierdoor koliek krijgen, maar van het luchtzuigen zelf niet. Ze eten vaak slecht omdat ze door alle lucht in de buik een vol gevoel hebben. Dit is goed te voorkomen met een goede luchtzuigband. Ik heb zelf ook een luchtzuiger en gebruik (een goedkopere versie van) de miracle band. Te koop bij oa divoza en bevalt me erg goed. heb in het verleden ook andere soorten gebruikt, maar die hielpen minder goed. Je vroeg ook wat het precies inhoudt. Een paard bijt zich ergens (bv voerbak) aan vast en zuigt in een keer een grote hoeveelheid lucht naar binnen. Hierdoor maken de hersenen extra endorfine aan, waardoor ze een soort 'high' gevoel krijgen, hier kunnen ze dus aan verslaafd raken. Het onstaat vaak uit verveling of stress en is (bijna) niet af te leren. Ik ken wel paarden die er spontaan mee zijn gestopt, maar dit komt heel zelden voor. Ga hier dus maar niet van uit. En of het kwaad kan? Nou, geen koliek dus, maar doordat ze niet goed eten kunnen ze erg slecht uit te zien, maar zoals ik hierboven al zei is dit met een goede band te voorkomen. En veel afleiding, bv in de wei of een speelbal in de stal is goed. En of het verstandig is om een luchtzuiger te kopen? Tja, dat zal je zelf moeten bepalen. Ik heb de ervaring dat luchtzuigers vaak erg leuke paardjes zijn, erg levendig. Een goed voorbeeld is de erg mooie door KWPN goedgekeurde dekhengst 007, die momenteel uitgebacht door ik geloof Imke Bartels en op hoog niveau dressuur loopt. Voor de handel zijn ze niet echt geschikt, oa omdat veel mensen denken dat paarden het van elkaar overnemen. Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt en is ook niet bewezen. Het komt iig niet veelvuldig voor.
Ik weet of je van plan was om een luchtzuiger te kopen, maar dan moet je er wel bij stil staan dat je een paard/pony met een gebrek koopt, maar als je er goed mee om gaat, hoef je er helemaal geen last van te hebben. Ik heb zelf een luchtzuiger en is kerngezond, ziet er erg goed uit en is happy. Zou geen ander paard willen!
Pb me maar als je nog vragen hebt!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:36

Ik had je berichtje pas gelezen, nadat ik mijn reactie had geplaatst.
Een stalgebrek betekend niet altijd luchtzuigen hoor, er zijn nog meer stalgebreken, bv weven!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:36

Mijn paard kreeg wel van luchtzuigen kolliek!!!!!
Je kunt er gasvorming van krijgen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:40

Kan dat niet ergens anders door komen? Er is nl door een groep dierenartsen in Engeland onlangs een onderzoek gedaan en daaruit bleek dat ze van luchtzuigen absoluut geen koliek kunnen krijgen. Lijkt me wel een aardig betrouwbare bron.
Waarschijnlijk had de koliek van jouw paardje een andere oorzaak.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:42

Die gasvorming in de darmen waar je het over hebt, waardoor de koliek ontstaat, kan niet door de lucht komen, dat bereikt de darmen nl niet eens!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 00:02

Bij ons op stal staat ook een luchtzuiger die in de stal een band om z'n hals heeft en hij heeft nergens meer last van. Die band zelf schijnt hem ook niet echt tot last te zijn. Maar misschien was het bij dit paard ook nog niet zo'n ingesleten gewoonte om lucht te zuigen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 08:39

Mijn pony zuigt ook lucht. Dat de verzekering hem niet wil verzekeren is onzin, want die van ons is gewoon verzekerd. Ik vind dat als je vriendin de pony leuk vind, ze hem gewoon moet kopen. Je hebt er geen last van en zeker niet als je zorgt dat die band altijd om is.
Succes!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 10:04

Zelf hem ik voor Leysander ook een luchtzuiger gehad vooral in het begin had ze vaak last van Gaskoliek.

Er is bij ons een heftige luchtzuiger die regelmatig gaskoliek heeft en die DA zegt ook dat er een verhoogde kans op koliek is bij luchtzuigers Haha! ,

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 10:40

Vind je dat grappig prisca??? Ik vind er niets leuks aan.
Als je vriendin die pony echt heeeeeeeeeeel leuk vind dan moet ze hem gewoon kopen. er zijn tegen woordig allemaal hulp middelen die het tegen gaan. Een enkele halsband of eentje die voor de oren langs gaat en achter de oren langs en dan bij het gebied van de keel druk er een stuk leer in en dan kan hij niet meer luchtzuigen. En ze hebben er niet eens last van met eten e.d.
Dus ik zie het probleem niet echt...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 11:14

Citaat:
Op 2001-11-21 09:40, schreef Uniek:
Vind je dat grappig prisca??? Ik vind er niets leuks aan.


Waar haal jij vandaan dat ik dit grappig vind??

Als zij die pony wil kopen moet ze dat doen Verward .

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 11:18

Vanwege jouw smiley!

Ik zou een luchtzuiger niet laten staan als het een heel goed paard is. En je krijgt hem nog goedkoper ook, vanwege de stalondeugd. Ik zou hem wel een band omdoen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 11:53

Koop alsjeblieft geen luchtzuiger. WIj hebben op de manege er zulkse trammelant mee gehad, dat wil je niet weten.

Het was een manege paard, die bij ons kwam. Zij was hartstikke lief, hartstikke mooi, en hartstikke braaf.
Op een gegeven moment gingen de twee paarden die naast haar stond, ook luchtzuigen.
Na een jaar, was ze ook overleden aan een hevige koliekaanval.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 12:00

Ik ben het met prisca eens.
De kans op gaskolliek is veel groter.
Niet bij ieder paard helpt een band!!!!!
Dat is afwachten,of het helpt of niet.
Ik vind het jammer dat er mensen zijn die zeggen dat ze de pony gewoon moet kopen als ze de pony mooi vind,en dat de pony dan goedkoper is.
Klopt de pony zal wat goedkoper zijn,maar de kans op kolliek is groot en daar zitten ook DIERENARTS kosten aan verbonden.
Mijn paard had ongeveer 1 x in de 2 weken gaskolliek en dat koste me iedere keer ongeveer F.100,-
En dat is ook niet leuk!!!!!!!!
niet leuk voor jou en niet voor het paard.
Er zijn genoeg leuke pony's en paarden te koop voor weinig geld en die niet een stalondeugd hebben.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:08

bedankt uniek en kayla. Wat jullie zeggen is 100 % correct. Ik heb zelf ook een luchtzuiger. Tot alle tevredenheid. hij heeft nooit iets gehad, en we waren er vroeg bij om die band om te doen. Nu doet hij het niet meer met band om. wel zonder die band. Bovendien was hij totaal niet moeilijk te verzekeren. Het zou me niet weerhouden om het beestje te kopen hoor. Gewoon doen als ze hem leuk vind. Koop: goeie band veel afleiding enz, dan is er helemaal niets aan de hand.
Sommige paarden kunnen wel door die band heen zuigen. Ze kunnen zelf zuigenop hun knie of in de lucht. Ik zou daar wel een beetje mee oppassen...Maar als het een 'kleine' stalondeugd is, dan is er HELEMAAL niets aan de hand

bovendien: dierenartsen weten ook niet alles.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:15

Ik ben het met Uniek eens. Als je een goede band koopt (een goed passende en strak genoeg omdoen) , kunnen ze echt NIET luchtzuigen.
En dat ze daarvan geen koliek kunnen krijgen is echt uit een zeer betrouwbaar onderzoek (van op dit gebied zeer deskundige dierenartsen, in Engeland) gebleken. Het klopt mensen dat eerst dachten, maar het kan dus niet. Ik ken een paard die echt ontzettend veel luchtzuigt (hij heeft geen band), ook al heel lang, hij ziet er echt niet uit, maar heeft nog nooit koliek gehad.
Maar ze schijnen het wel van elkaar over te kunnen nemen. Ik heb het nog nooit meegemaakt, terwijl ik veel luchtzuigers ken die constant bij andere paarden in de buurt staan. Maar met een goede band kan het dus niet, evt wat cribox op plekken waar hij/zij zuigt, genoeg afleiding, en geen probleem.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:20

idd weer helemaal correct!!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:26

dank je
mooi dat we t eens zijn

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:31

Als ik een super bewegende toekomstige topper tegenkom, die toevallig zuigt, laat ik hem niet staan hoor!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:35

Nee precies, heb ik ook gedaan, geweldig paard en heb nog nooit problemen met hem gehad.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 16:14

het is wel zo dat andere paarden het over Kunnen nemen. maar dat hoeft dus niet! En dat hoeft helemaal niet als je een goede band koopt. ok, het kost wel wat maar je hebt wel iets! Ik ken een luchtzuiger en die is wel lekker dik!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 22:04

Ja, die van mij was eerst heel dun en zag er slecht uit (toen was ie nog niet van mij). Maar nu is hij bijna te dik.
Zo'n band hoeft niet eens heel duur te zijn. De miracleband is goed en duur, maar ze zijn er ook in een goedkopere uitvoering, ik geloof 40 gulden ofzo, en die werken net zo goed.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 22:22

wat is dat voor een band, een miracle band?
Ik ken een enkele, gewoon een steigbeugel riem maar dan anders. Haha!
Enne, zo'n dubbele wat ik al heb uitgelegd.
En eentje met een ijzeren stuk dat in het keelgat drukt als ze gaan luchtzuigen, maar ik heb gehoort dat die niet zo goed werken, maar dat kan natuurlijk ook aan het paard liggen.