Gedragsverandering door andere hormonen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Gedragsverandering door andere hormonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 15:04

Voor het eerst sinds jaren is Josiane niet drachtig, ze was de laatste jaren een rustige merrie.
Maar nu denkt ze dat ze weer 3 is, knettergek.
Op zich is dit geen probleem, maar ze heeft een afwijkende bloedcirculatie waardoor ze na teveel inspanning flauw kan vallen.

Elke dag als ik haar los laat is ze weer hyper, dan scheurt ze in een ren galop door de bak heen.

Zou dit door de hormonen komen?
Zo ja, hoe kan ik dit veranderen?
Ze is absoluut niet gemeen maar veels te druk, een gevaar voor zichzelf.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:41

Wat is je voerschema ??

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:27

Het zou kunnen. Een veulen in de buik kost natuurlijk heel veel energie, en als er dan na jaren niets in zit... Dan houdt de merrie energie over. Ik ben ook wel benieuwd naar je voerschema.
Want een merrie die niet draagt, heeft minder energie nodig als een drachtige / zogende merrie.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 17:36

Ze krijgt een kilo krachtvoer per dag en dan kuil.
Misschien zelfs minder dan een kilo, want de eigenaar vindt dat ze te dik is, maar dat is dan weer haar bouw.
Maar ze is knetter, ik werk overdag dus haar stal gedrag maak in niet echt mee, maar ze heeft al wel een plank uit een wand geschopt, ze kan wel heftig reageren.
Maar het lijkt net of begint ze steeds gekker te worden.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:40

Wat voor kilo? Een kilo haver of topsportbrok, of een kilo basisbrok?
En hoeveel beweging krijgt ze? Staat ze op de wei?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 18:00

Nee de eigenaar laat de paarden niet buiten, ze moet het doen met de beweging die ik haar geef.
Helaas is dat alleen s'avonds en in het weekend.
In het weekend zet ik ze op een stukje achter de schuur maar daar kunnen ze niet echt spelen.
Volgens mij hebben we op dit moment sportbrok, wel hoger in waarde dan basisbrok.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:23

Nou, ik denk dat je daar zelf al de reden aangeeft. Een sportbrok en voor het dier geen mogelijkheid tot voldoende beweging. En dan ook nog eens minder energie nodig omdat er geen veulen is... De merrie heeft letterlijk teveel energie, en dat moet er toch uit komen op een manier.

De oplossing is volgens mij dus vrij simpel: meer beweging en een gewone basisbrok.
Laat deze situatie niet te lang zo, want dan krijg je gegarandeerd frustraties van het paard (als die er al niet zijn) en daardoor gedrags- en stal-problemen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:23

Even geen brok bij geen beweging kan ook even geen kwaad. Wel genoeg hooi dan heeft ze wat te doen in de box. Naar buiten zou natuurlijk nog beter zijn.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 20:59

Ja, maar er zijn sommigen die denken dat ze dan koliek krijgen en dat het verwennerij is.
Maar ik zal mijn best doen om de situatie de veranderen.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:50

En, wat misschien ook een reden kan zijn bij het te vele voer in verhouding tot de weinige beweging, is dat sommige lastige merries heel braaf zijn als ze drachtig zijn en sommige brave merries heel lastig zijn als de drachtig zijn. Het zou dus kunnen komen omdat ze niet drachtig is, maar ik zou haar eerst eens meer laten bewegen als het lukt.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:59

Wij hebben ook dit soort problemen met onze merrie. Bij haar gaat het vooral fout rondom de henstigheid. Ze staat dan te springen op stal. Letterlijk, ze blijft ook maar heen en weer draaien. Het enige wat bij haar helpt is naar buiten. Uit de stal. Ze was op het laatst broodmager omdat wij ook minder gingen voeren, en als ze zo´n aanval had at ze helemaal niet. Bij haar is het voornamelijk veroorzaakt door een baarmoederonsteking. Dit gooide haar hormonen zo in de war en het doet erg veel zeer. Ik zou dit in ieder geval na laten kijken. Het gaat nu een heel stuk beter, maar we zijn al een flinke tijd aan het dokteren. Succes, het is sneu om een lief paard zo over haar toeren te zien.

Dartel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:01

Adri, ik heb het weleens vaker tegen je gezegd. Een merrie die werkelijk niets doet, moet je gewoon alleen goede kwaliteit kuilgras geven. Die brok is helemaal niet nodig. Paard heeft die energie niet nodig, en in kwalitatief goede kuil zit voldoende in.

Voor ook geen granen of andere zooi bij, dat paard staat op ontploffen!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:05

mijn paard doet ook haast niks en die krijgt sávonds op stal een handje biks en genoeg hooi om zich mee te vermaken , ik denk dat je inderdaad beter zoiets kan proberen qua voer ,zal vast wel een hele hoop schelen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 16:07

Van mij krijgt ze niks meer en van de eigenaar waarschijnlijk ook niet.
Gisteren heeft ze 2,5 uur buiten gestaan samen met nog 2 paarden, helaas is de kuil dit jaar niet van goede kwaliteit waardoor ze veel minder kuil krijgen.
Het probleem is nu dat mevrouw ook snel slanker begint te worden.
Ik heb nu ook met andere meiden van stal afgesproken dat hun haar ook losgooien.
Was het maar weer voorjaar, dan hadden we deze problemen ook niet meer.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christina, tessaroos en 112 bezoekers