Jong paard laten keuren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 14:09

Moet je een jong paard van 2 jaar laten keuren door de dierenarts als je het wilt kopen?

De dierenarts zei namelijk dat het niet echt nodig is, omdat ie nog zo jong is, maar wat vinden jullie?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:13

Ik heb zowel Hinke als Lodewijk niet laten keuren hinke ivm met te jong Lot omdat ik het niet nodig was. ivm die wobbler kwam ie er toch niet door.

Tja zelf weten als je het wel doet en het is goed weet je dat het teminste goed was toen je 'm kocht tuurlijk kan hij nog wat krijgen.
Doe je het niet en er is toch wat mis bv met het inrijden wordt ie kreupel. dan weet je niet of het misschien al zo was toen je 'm kocht.
Bij een veulen zou ik het niet doen je hebt nog 3 jaar voor je er wat mee kan. Je haflinger is 2.5 zei fdoree geloof ik dan heb je nog maar een half jaar te overbruggen voor je met hem aan het werk gaat.

Persoonlijk zou ik het in dit geval wel doen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:13

Jamey is wel gekeurd, hoewel we toen natuurlijk dachten dat ze 3 was.
Hij kan ook bij een jong paard natuurlijk kijken naar afwijkende beenstanden en kreupelheden lijkt me, maarja, aangezien een jong paard groeit, weet ik niet hoeveel waarde je aan zo'n keuring moet hechten (hoelang ie dus blijft gelden zeg maar)

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:37

Ik heb mijn 2 jarige wel laten keuren. Klinisch en daarnaa rongtelogisch. Het is beter om een 2 jarige te laten keuren zo wieso klinisch. Kan je later nooit gezeur krijgen. Stel je voor dat hij wat heeft. Je zult dan spijt hebben dat je hem niet hebt laten keuren. doen hoor.... Ik vind dat je elk paard een aankoop keuring moet laten ondergaan vcoordat je hem koopt..

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:39

alle 3 van mij zijn niet gekeurd, je kunt natuurlijk zelf ook heel wt zien,

laat een paard maar eens ijn een kleine volte op de harde weg draven, en daarna in een bak.

vertrouw je het niet, kun je altijd de DA laten komen.


groetjes Lara

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:10

Citaat:
Op 2001-11-20 13:13, schreef Nimber:
Ik heb zowel Hinke als Lodewijk niet laten keuren hinke ivm met te jong Lot omdat ik het niet nodig was. ivm die wobbler kwam ie er toch niet door.


Maar een paard kopen van frans is natuurlijk wat anders dan bij iemand die je niet kent, bovendien laat Frans de paarden af en toe nakijken door een dierenarts en helemaal bij een veulen...

Ik vind dat je het wel moet doen, tuurlijk hij groeit nog en hij kan ook nog van alles krijgen, maar dan weet je tenminste als je het wel doet wat je in huis haalt...

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 15:25

Ja ik ben er eigenlijk ook voor hoor. Maar de DA zei bij Loki dat een keuring bij een jong paard niet zoveel zin heeft, omdat hij nog niet zoveel opgelopen kan hebben.

Ik heb al wel een afspraak gemaakt bij de DA, dus wat zeur ik eigenlijk?

Maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie daarvan vinden, ik vind het toch wel een beetje raar dat een DA zoiets zegt. Is dat nou waar of niet?

Mijn ouders zeggen ook dat ik hem niet moet laten keuren, maar voor mn gevoel moet ik het wel doen.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:36

Nou ja, niet zoveel bij een jong paard...kijk naar Lot, die Wobbler bleek te hebben....

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:44

Mocht je hem willen verzekeren dan moet je hem ook laten keuren.

Succes

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 16:15

een keuring voor de verzekering is toch alleen nodig als je boven een bepaald verzekrings bedrag uitkomt.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 16:27

die van mij waren gewoon verzekerd zonder keuring hoor

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 16:34

ik vind eigenlijsk dat je elk paard emot laten controleren bij aankoop.

Een vrouw bij ons opd e club ahd dat dsu enit gedaan bi dr veulen omdat ze ook d8 dat ie te jong wasmaar nu blijkt dat de benen verkeerd groeien,a sl ze toen naar een Da was geweest ahd ze heme nti hoeven kopen maar nu akn ze nix anders met dat paard dat of op stal en in de wei of laten afmaken/inslapen.
Ik weet enit emer wat dat veulen had, maar het si als jaarling aps omhoog gekomen eerder viel het enit op.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 17:43

neeeh doree denk niet dat dat er wat mee te maken heeft of je het paard bij een bekende koopt of niet. Kijk naar gradus ook eigen fok maar is toch niet goed genoeg op de foto's om als hengst goedgekeurd te worden.

Veulens keuren heeft imo geen zin. Die moeten nog zoveel groeien daar moet je gewoon iemand naar alten kijken die verstand heeft van beenstanden en gangen dan ben je al klaar.
Lodewijk had die wobbler toen ik 'm kocht daarom was ie niet goedgekeurd. vandaar dat ik 'm niet liet keuren een jaar later is ie trouwens wel goedgekeurd hoor voor de verzekering.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 18:01

toen ik m'n veulen kocht heb ik hem niet laten keuren. alleen iemand mee genomen die een beetje verstand had van hoe hij op z'n benen moest staan.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 18:02

Ik heb ook een paard gekocht en twijfel nog of ik hem laat nog een x laat keuren hij is gekeurd toen hij jong was. mijn ouders zeggen dat het niet nodig is maar ik twijfel ook nog erg

dus je bent niet de enige

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 18:05

wat is dat toch met onze ouders? als ik ouder was zou zo iets juist wel stimuleren

ik ga het wel doen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 02:21

Ouders zeggen dat vaak omdat het geld kost. Mijn ouders vonden het ook altijd onzin om een paard te laten keuren. Als hij toch goed loopt, dan is er toch niets aan de hand? Kost alleen maar extra geld en dat kun je beter aan iets anders 'nuttigs' voor het paard besteden. Nu zijn mijn ouders geen paardenmensen van huis uit, maar toch.

Totdat kennissen een sportpony kochten voor hun dochter - ongekeurd, want dat hadden ze bij hun twee voorgaande pony's (leuke huis-tuin-en keukenbeestjes) ook niet laten doen en die hadden ook nooit wat gehad. Alleen bleek deze pony een paar weken later rondom stokkreupel te zijn, iets wat tijdens een keuring zeker aan het licht was gekomen. Beestje moest afgemaakt worden, en toen was het van 'hadden we maar'. En op dat moment zeiden mijn ouders ook: als we ooit een andere pony aanschaffen, dan wordt hij gekeurd voor aankoop. Iets helemaal uitsluiten doe je nooit, maar je hebt wel een stuk meer zekerheid dan wanneer je iets op het oog koopt.

Dino was 3 toen we hem kochten, net een paar maanden onder het zadel. Wat kan zo'n beestje nou zijn tegengekomen in zijn jonge leven? Maar toch laten keuren, voor de zekerheid. En wat is nou het verschil tussen een 3-jarige die net onder het zadel is en een 2-jarige die nog nèt niet zo ver is? Voor m'n eigen gevoel zou ik een 2-jarige ook laten keuren, om gewoon niet achteraf te zitten met het gevoel van 'had ik maar' als er toch iets blijkt te zijn.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-21 01:25 ]</font>

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 10:01

Ik denk dat het nooit kwaad kan om je paard te laten keuren, maar je moet het zelf weten. Het is niet altijd nodig. Party!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 10:48

Beter dat blijkt dat het niet nodig is...
met keuren dan niet keuren en...
dat dan blijkt dat er iets mis zit en je een half jaar later met problemen zit die bv op een keuring naar voren waren gekomen.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 17:36

Toen ik mijn paardje kocht was ie 2 en een half
En ik heb hem ook niet laten keuren
Heb hem op goed geluk gekocht ( hij zou toch afgekeurd worden, want hij was heel erg mishandelt en verwaarloost)
Heb hem een jaar later moeten keuren voor de verzekering en ik moest alleen een gezondsheidsverklaring hebben.
Als ik hem nu zou laten keuren ( hij is nu 4 en een half) zou ie goedgekreurd worden
Ik zou hem als ik jou was niet helemaal laten keuren, maar ik zou er wel ff door een DA naar laten kijken
Naar het gebit, vacht hoe ie eruit ziet
Maar echt helemaal laten keuren zou ik niet doen
Groetjes Tamaar


_________________
Als je je paard met respect en vertrouwen behandeld krijg je dat ook terug van een paard. Dan pas kom je een heel eind

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Metellica op 2001-11-21 16:37 ]</font>

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 17:59

Citaat:
Op 2001-11-20 16:43, schreef Nimber:
Kijk naar gradus ook eigen fok maar is toch niet goed genoeg op de foto's om als hengst goedgekeurd te worden


welke gradus??
die friesche hengst?
die is wel goedgekeurd, ook op nakomelingen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 18:30

nee Onze eigen hengst Gradus=groninger

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 00:42

Ik laat mijn paarden nooit officieel keuren, maar een nieuw paard laat ik altijd wel even aan mijn DA zien en zij kijkt dan hart en longen etc na, verder niet.
Tijdens de jaarlijkse enting worden alle paarden ook nog nagekeken op hart en longen.
Ik heb het meer dan eens meegemaakt dat een paard niet goed liep, maar dat ze op echo's en rontgenfoto's totaal niets konden vinden!!!!!
Een jong paard moet nog groeien en daar kan vaak iets mis gaan, maar er kunnen ook dingen juist 'recht' groeien. Het is vnl je eigen keuze.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 22:06

Ik zou t wel doen!! ook bij een tweejarige kan je al zien of ie ocd heeft of iets dergelijks ! je moet er zeker naar laten kijken want meer pech kan je niet gebruiken vind ik! Ik hoop dat ie goed is voor je! enne kom binnenkort wel een keertje kijken bij jullie!Kan ik ook je zusje meeten en doree en nimber!