'Tegen-manege bokkers'

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

'Tegen-manege bokkers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:16

Heel vaak valt het me op dat verschillende bokkers op de een of andere manier wat tegen maneges hebben, of denken dat ze bij maneges alleen maar slechte materialen hebben enzo Scheve mond

"Tja, het is een manege he"
"Echt een manegepaard"
"Tja, een manege Scheve mond "

Zulke opmerkingen komen maar al te vaak voorbij. Ik vind dit nogal vaag. Ten eerste zijn niet alle maneges gelijk. Er zullen natuurlijk maneges zijn die niet al te veel geld hebben, en daarom niet al te beste materialen hebben. Maar er zijn toch ook maneges die WÉL goede materialen hebben e.d.

Volgens mij hebben sommige mensen echt een bepaald 'beeld' voor zich van een manege (en vergeten dat ze er zelf misschien ook ooit begonnen zijn). Ze denken dat er krakkemikkige paarden rondlopen met oude versleten zadeltjes en dat soort dingen. Scheve mond

Om even een voorbeeldje te geven:

Zien deze paarden eruit als 'echte' manegepaarden (wat die term dan ook in mag houden) Verward
Dus als je deze paarden ziet, zeg je dan: Tja, echt een manegepeerd he?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:23

Ik ben zelf ongeloofelijk dankbaar, voor het bestaan van maneges Knipoog !
Op onze manege worden alle paarden goed verzorgd, en geen enkel paard is zo'n 'typisch manegepaard'.
Natuurlijk gaan paarden achteruit, wanneer ze alleen maar door beginners worden gereden. Bij ons krijgen die paarden dan tijdelijk alleen maar gevorderde ruiters, die ze weer terugrijden naar hun oude niveau.

En 'tja het is een manege he', is nooit een goede reden. Elk paard kan goed verzorgd worden, ook op een manege, sterker nog, op een manege moet er juist goed voor die dieren gezorgd worden, een manege heeft een voorbeeldfunctie!!!

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:24

ik vind dat je helemaal gelijk hebt
ze hebben veel te snel een vooroordeel
over manegepaarden ze zijn sloom doen
nooit een stap verkeerd je rijd achter elkaar aan.
ben de manege heel dankbaar en blijf erook zeker
nog een paar jaar

nou bij ons niet hoor.

leuke foto's trouwens OK dan!
Laatst bijgewerkt door Tropico op 04-02-04 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:25

Ik heb slechte ervaringen met maneges en mijn kinderen gaan er niet heen als ze écht willen leren rijden. Ik ben op een goed aangeschreven manege begonnen en daar heb ik veel dingen fout aangeleerd. Ik ben vorig jaar met een vriendin meegeweest en wat ik daar zag vond ik ook niks! En dat is nog zacht uitgedrukt.

Maar inderdaad, dat wil zeker niet zeggen dat alle maneges slecht zijn!! Als ik de Bit manegetest lees, zie ik ook veel goede dingen. En de paarden op de foto's zien er inderdaad prima uit!

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:26

Afbeelding

"een echte manegepony he"

(heb hem als 3 jarige manege/ GEHANDICAPTENritjespony!!! verzorgd en daarna toen hij 1,5 jaar manegebeest was geweest gekocht, en ben met hem toch M dressuur geworden)

en op de manege zelf hadden we allemaal Daaleman zadels, beter dan die ik nu heb Knipoog

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:28

ik vind niet dat je een manegepaard mag afzeiken, je hebt er (waarschijnlijk) zelf op leren rijden en in feite zijn ze de allerbeste paarden die er maar zijn, miljarden keren beter dan bonfire etc. denk jij je is in, wat zou jij doen als je weer dat rondje moet lopen, weer met een bonkende beginner op je rug, weer in je mond werd getrokken etc. ik zou keihard gaan bokken, en deze lieverds doen dat niet en daar heb ik respect voor. dus als ze dan een keer moeilijk aan de teugel te rijden zijn moet je daar ook begrip voor hebben, je kunt het proberen, maar niet dan zo van rot knol, waardeloos beest..
die uitspraak over 'tsja, een manege' kan ik me al meer indenken, maar idd wat jij zegt, niet alle maneges zijn hetzelfde. sommige slecht, maar ook wel een aantal zijn goed voor hun paarden.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:33

Gail schreef:
Ik heb slechte ervaringen met maneges en mijn kinderen gaan er niet heen als ze écht willen leren rijden. Ik ben op een goed aangeschreven manege begonnen en daar heb ik veel dingen fout aangeleerd. Ik ben vorig jaar met een vriendin meegeweest en wat ik daar zag vond ik ook niks! En dat is nog zacht uitgedrukt.

ben ik het wel mee eens, iedereen doet het op zn eigen manier. waar ik leerde rijden heb ik nooit de verlichte zit goed geleerd, leerde de verkeerde manier van aan de teugel rijden(lees zagen) en leerde ik dat je schuin een dijk af moest en recht erop. nu zit in op de derde manege en die stonden echt raar te kijken van mn verlichte zit *LOL* dus nu kan ik het wel, net als de echte manier van aan de teugel rijden en dat je recht een dijk af moet omdat je als het paard uitglijd anders met je been eronder ligt. maar er zijn ook wel weer dingen die hier fout zijn en op die andere niet. een manege is goed voor de beginselen, maar het meeste leer je wel met een eigen paard/privélessen op een manegepaard wat het kan

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:34

Er zijn slechte pensionstallen en goede maneges en omgekeerd. Er hebben mensen slecht leren rijden op "privepaarden" en mensen netjes leren rijden op manegepaarden en omgekeerd. Er zijn goed passende, nette manegezadels en slechte "privezadels" en omgekeerd. Er zijn eigen paarden die niet vooruit te branden zijn en manegepaarden die je alle hoeken van de bak laten zien en omgekeerd.
Zal ik nog even doorgaan Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:41

feit is dat manegepaarden (vaak, niet altijd!!!) ook echt karakteristiek zijn: niet zo mooie bouw vaak, maar vooral de bewegingen, kort, pijnlijk, verstijfd, rug vastgehouden. zie je maar al te vaak.
wanneer ik (ben zelf een manegeruiter) wat vraag, vermeld ik vaak niet meteen dat het een manegepaard betreft. maar uiteindelijk kom je toch altijd op dat probleem neer.

ik vind het zonde voor veel pony's die daar staan, hun rug, hun hals, de stijfheid, de pijn vaak. maar ik vind eigenaarspaarden die hele dagen op stal staan ook sielugg ( Knipoog ).

wil ik maar zeggen, inderdaad en mag een onderscheid gemaakt worden tussen de paarden. maar ze moeten wel met hetzelfde respect benaderd worden, alleen met een andere methode.

en zoals biepp het bewijs leverde, veel manegepaarden zijn dus echt evenveel waard als gewone (behalve diegene die echt slecht gebouwd zijn, of niet meer goed te krijgen door vergroeiingen, etc). ik ken ook verschillende manegepaarden die omgeschoold werden zeg maar. en die zien er gewoon prachtig uit. misschien dat de meeste 'altijd iets zullen missen', maar voor mij gaat dat niet op.

ik denk dat je van manegepaarden heel veel kan terugkrijgen. sommige van mijn verhalen kunnen mits wat aanpassingen ( Knipoog ) meteen de penny in. op manege staan vaak paarden die veel vertrouwen kwijt zijn. zo ook een hackney- achtige pony, die meteen mijn favoriet werd. een jaar heb ik vaak op haar gereden, maar vooral veel met haar omgegaan. nu word ik iedere keer geroepen haar uit stal te halen, de meeste kunnen het niet (steigeren). maar ook zo'n paarden kunnen genegenheid kweken voor je.
ik kan gewoon onder haar buik door, ik kan werkelijk alles met haar doen en we vertrouwen elkaar blindelings. ik neem haar mee zonder halstertouw. naar andere mensen bijt ze bv meteen.

dit verhaal gewoon om aan te tonen dat manegepaarden normale paarden zijn waarmee je een band kan hebben, die zelfs heel sterk kan worden door het contrast tussen jij die om d'r geeft, en het tegenovergestelde (het tegenovergestelde zal je immers zelden vinden bij eigenaarspaarden Knipoog ).

en dat slecht aan teugel rijden gaat ook wel op. bij sommigen paarden probeer ik het niet eens, omdat ik weet dat het niet op de juiste manier kan, omdat ze teveel vastzitten bv. ga ik eerst aan het vwnw werken. helaas heel traag resultaat, maargoed.

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:42

ik vind dat er iig wel slechte manege's zijn, maar ze zijn bijlange allemaal zo niet !!!! en trouwens ... het is toch goed dat er maneges zijn, waar zouden mensen zonder paarden,of paardenvrienden anders naartoe moeten als ze willen leren rijden??
Ik vind manege's SUPER Haha!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:53

Ik ben het helemaal met sammm eens, ik zie heel vaak Bokkers erg neerbuigend doen over manegeruiters en manegepaarden of maneges in het algemeen!
Ik ben juist blij dat er maneges zijn! Anders liep nu iedere pennysnol die een papa heeft met geld op een pony rond te hobbelen zonder dat ze er wat van kon.

Er zijn natuurlijk manegepaarden die niet goed verzorgd worden en die er slecht uitzien, maar er zijn minstens zoveel eigen paarden waarbij dit ook is!
Ook vinden de meeste mensen dat manegepaarden afgestompt zijn, maar dit hoeft helemaal niet! Natuurlijk is er wel groter kans dat een pony die in beginnerslessen meerijdt wat afstompt, omdat het werk altijd hetzelfde is en er kinderen aan de teugels rukken en tegelijkertijd schoppen verkopen. Er zijn ook genoeg manegepaarden die wel een gevoelige mond hebben, die wél op de lichtste beenhulp reactie geven en die wel lekker rond en nagevelijk te rijden zijn!

LynnDenise

Berichten: 6292
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: In de buurt van Rotjeknor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:25

hmm ja ik ben gestopt met rijden omdat ik niets meer leerde... dat vind ik het enige nadeel van de manege je blijft op je groep wachten

maar niet vergeten dat je ook op een manege rijd als je priveles hebt hè!

Als je niet zeker weet of je op een goede manege rijd moet je is gaan rijden bij een andere manege, op de een is het wat gezelliger en bij je ander leer je meer, en weer een ander mag je meer dus het ligt ook een beetje aan jezelf of je je manege goed vind of niet maar maneges hoeven niet slechter te zijn dan een priveinstructeur ofzo hoor..

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:31

ik ben het ook helemaal met Sammm eens.
Er zijn natuurlijk ook slechte maneges maar ik ken er niet veel
en verder ben ik het ook helemaal eens met het verhaal van annetje.

ik plaatste laatst een topic en daar werd ook meteen commentaar geleverd op het zadeltje. Want tja manege's kunne nou eenmaal geen goede zadels betalen. Zo werd dat gezegd. vind ik dus nogal onrechtvaardig. Het zadel hoeft niet perse duur te zijn. als het maar goed past vind ik. Maarja velen denken dus dat een manege zadel zielig is en niet past
Dus niks mis met manege's!!!! *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:38

Ik heb diep respect voor manegepaarden......... echt! Ik ben van het weekend weer eens op een manege geweest en dan zie ik zo een kolos met een meiske van een jaar of acht die op zn rug bonkt....... en dan laat zo een dier dat maar gelaten over zich heen komen......... geweldig! echt.....

Natuurlijk zijn ze qua bouw anders, qua lijf stijver en qua karakter beter.... Een manege paard is een kei in het zichzelf ontlasten, daarom zijn ze vaak stug..... en geef ze eens ongelijk, ze moeten al hard genoeg werken.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:42

Ook ik rij op een manege. Sommige paarden zijn wat ouder en ietwat afgestompt maar dat zijn er maar enkele. Verder staan er aardig wat "goede"paarden zoals bv. een ulft. Ik heb leren apuyeren op een manege paard dus wat betreft het niet verder komen Verward .
De meeste paarden hebben een kieferzadel op hun rug (sommige wel wat versleten) en er was zelfs 1 paard waarbij het zadel op maat was gemaakt! Dit paard is nu verkocht. Ik ben blij dat er maneges zijn, ook al leer je niet op allemaal altijd de juiste dingen maar je leert er wel van.

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:48

Ben het ook roerend eens, ik kan door omstandigheden gewoon het luxe niet permiteren een eigen paard te kopen. Ik heb ook nog een gezin en een man die volkomene antipaard is. Op mijn manege heb ik een lease paardje en kan ik rijden wanneer ik wil. Kan ik een keertje niet , dan hoef ik me niet schuldig te voelen. Ik betaal daar 50 euro in de maand voor en eerlijk is eerlijk, daar kan je geen eigen paard voor hebben. We hebben een leuke manege met alle goeie voorzieningen. Er wordt ook op goed niveau les gegeven. Paarden zijn bijna nooit ziek. Maar inderdaad soms wordt er zeer neerbuigend over gedaan en dat vind ik ook jammer. Wat dat bereft kan je mij een echte manegefreak noemen, want ik heb al aardig wat gehad in mijn leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:49

iwayalover schreef:
ik ben het ook helemaal met Sammm eens.
Er zijn natuurlijk ook slechte maneges maar ik ken er niet veel
en verder ben ik het ook helemaal eens met het verhaal van annetje.

ik plaatste laatst een topic en daar werd ook meteen commentaar geleverd op het zadeltje. Want tja manege's kunne nou eenmaal geen goede zadels betalen. Zo werd dat gezegd. vind ik dus nogal onrechtvaardig. Het zadel hoeft niet perse duur te zijn. als het maar goed past vind ik. Maarja velen denken dus dat een manege zadel zielig is en niet past
Dus niks mis met manege's!!!! *LOL*

Iwayalover, ik heb je topic gezien en dat was juist voor mij de druppel die de emmer liet overlopen, naar aanleiding daarvan moést ik dit topic plaatsen Knipoog

Ik heb me namelijk al heel vaak 'geergerd' aan het minachten van maneges of manegepaarden, en voor mij was dit echt de druppel!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:02

Sammm dat dacht ik al Haha!
Vond het ook vooral in dat topic erg storend en was eigenlijk ook van plan zo'n topic te maken Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:08

Wat ik persoonlijk een groot struikelblok vindt is dat er soms vragen hier op bokt neergelegd wordt betreffende het rijden of anderzins problemen die niet met een uurtje opgelost kunnen worden, of die een konsekwente andere aanpak vragen. Dan kom je met suggesties, en dan is het "ja, maar dat kan ik niet/lukt niet/die beslissing mag ik niet maken, want...het is een manegepaard. Ik waardeer de leergier van de plaatser, maar soms is er zo weinig wat je kunt zeggen, zo weinig wat je kunt adviseren.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:50

ponyzotje schreef:

ik vind het zonde voor veel pony's die daar staan, hun rug, hun hals, de stijfheid, de pijn vaak. maar ik vind eigenaarspaarden die hele dagen op stal staan ook sielugg ( Knipoog ).



Hier ben ik het helemaal mee eens!

Die paardem komen er soms maar 1 uurtje per dag uit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:53

Tja Odje....ook ik sta op een manege/handelsstal, en in de winter komt mijn paard er ook soms maar een uurtje uit. Simpelweg omdat ik alleen voor mijn paard moet zorgen, heel hard aan het werk ben om het geld te verdienen om haar te stallen en verder geen centjes heb voor een huis met een weiland, en ook geen man/vriend/vader met deze faciliteiten. Nee, ik sta niet op een stal met een binnenbak, en ik heb wel het liefst expertise bij huis, want ik heb ook geen geld voor een auto met trailer om naar een locatie te gaan met les.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:54

Manegepaarden zijn geweldig!! Ik kan het weten Tong uitsteken Heb er namelijk zelf 1. Ik vind maneges juist enorm belangrijk. Het zal toch wat zijn dat mensen gewoon paarden kopen zonder eerst fatsoenlijk te leren rijden. ODE AAN DE MANEGE'S

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:55

ik heb op een hele slechte manege leren rijden, en nu ik op een verzorgpaard, een eigen paard rijd merk ik eigenlijk pas hoe weinig ik in vijf jaar tijd geleerd heb... dus mijn manege-ervaringen zijn gewoon vrij weinig waard gebleken...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:01

Volgens mij is er een boek dat heet "Ode aan het manegepaard?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:11

Cassidy schreef:
Volgens mij is er een boek dat heet "Ode aan het manegepaard?"

Misschien een tip voor de mensen die manegepaarden niet zo waarderen