[CT] klik klik ehm braaf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

[CT] klik klik ehm braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 19:50

jaja, ik heb vandaag zo'n klikker gekocht omdat ik niet steeds mijn paardjes vol wil proppen (nou ja valt wel mee) met snoepjes als ik ze wat nieuws wil aanleren. heb al dingen erover gelezen en aan mensen gevraagd hoe het werkt, het sprak mij zeer aan. mijn vraag is,werkt het bij elk paard en hoelang duurt het voordat ze het idee snappen?
en hebben jullie er ook slechte ervaringen mee?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Jokonootje

Berichten: 4816
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:57

het boek Clickertraining van B Schoeing... is een goed boek hierover .... Alikesflame doet het daar ook "via" en haar paard doet het hier erg goed op.... staat alles goed in uitgelegd ...
maar volgens mij is het ook de bedoeling dat je een click geeft en daar een snoepje op dat is de bevestiging van de beloning ofzo ...
ik weet er verder het fijne ook niet van maar goed....

maar dit hoort hier ook eigenlijk niet dit hoort meer bij uit het zadel denk ik ....want het is niet echt een rijtechnisch probleem .... even laten verplaatsen ?!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:15

ik zelf vind het niets voor een paard als ik eerlijk moet zijn.
ja mischien voor vrijheidsdressuur wel,maar voor gewoon rijden...?
mijn paard beloon ik nooit met snoep,maar altijd met een schouderklopje of braaf zeggen/lief praten.

ik geef alleen soms snoepjes gewoon onder het poetsen of als ik kom.

maar zoals al werd geschreven,het leren ervan moet ook weer met allemaal snoepjes gebeuren.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:40

Niet vol willen stoppen met snoepjes tijdens het aanleren???
Juist met clickertraining geef je na iedere click een snoepje. Dus dta lijkt me een reden om met clickeren te beginnen!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:01

alleen in het begin geef je na iedere klik een snoepje, dat is om je paard te leren dat de klik betekent dat hij het goed doet. Het snoepjes geven bouw je af, maar je blijft wel klikken. Zo leert je paard dat hij door de klik beloont wordt. Na een tijd geef je maar af en toe een snoepje en is de klik voldoende om je paard een positief gevoel te geven.

Als je geduld hebt en daarna heel consequent blijft is het volgens mij bij ieder paard aan te leen. Ik ben zelf alleen niet zo consequent... Ik wil het nu weer oppakken omdat ik toch 3 tot 4 weken niet mag rijden wegens verkouden paard, dus een mooie periode om dit weer op te pakken.

Succes ermee.


YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:01

misschien een ontzettend domme vraag: Maar heb je dan een sorrt 'aparaatje' die een klikgeluid maakt als je erop drukt? En moet je die dan overal mee naar toe nemen Verward Scheve mond ?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 22:53

priscaZ snapt wat ik bedoel:) inderdaad, in het begin nog wel met eten, maar dat ze later de link leggen naar iets positiefs als ze het ding horen.het ding is het best te omschrijven als een plasticdoosje met een ijzeren plaatje erin die je kan indrukken=klik:)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


AnjatjeuhJarig

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:58

Klopt dus helemaal niet dat je na een tijdje het belonen met snoep mag afbouwen,
veel mensen vergissen zich hierin, MAAR DIT IS ABSOLUUT NIET DE BEDOELING.
Je paard ziet zo een klik als teken dat hij iets goed gedaan heeft, en het snoepje is de beloning dan.
Als je die beloning gaat weg laten na een tijdje zal je paard geen reden meer hebben om de kunstjes te doen.

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:33

ik ben het met anjatjeuh eens. altijd een snoepje na de click geven.de click geeft op het preciese moment aan dat het paard iets goed doet. daarna krijgt ie het snoepje.

bijvoorbeeld je wilt je paard een kunstje aan leren bijvoorbeeld buigen. dat kan je alleen met snoepje doen en met de clicker. als je met een snoepje doet krijgt hij de beloning nadat hij het heeft gedaan. en met de clicker ben je vlugger. dus krijgt hij de beloning op het goede moment, waardoor het het eerder begrijpt.


Stel je hebt een erg gulzig paard, zelfs dan kan je clickeren. Die van mij is een gigantische vreetklep, ik ben zo begonnen, want je moet de clicker eerst laden. je doet ongeveer 15 keer click en geeft bijna tegelijkertijd een snoepje. dan begrijpt je paard meestal dat click beloning is. en dat doe je een paar dagen. dan kan je andere dingen gaan aan leren. goed gedrag word beloond slecht gedrag GENEGEERD. zo ook bij een bedelaar,als je gaat straffen zien ze dat als aandacht dus negeren of zelfs weglopen,zo is die van mij ermee gestopt, ook kan je als je gaat clickeren je paard wat hooi geven, tenminste bij zo'n gulzig geval, doe ik bij die van mij ook en doet ze heel goed.


PS er staan ook foto's van in mijn profiel beetje onderaan

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:51

clickertraining

(om een lang verhaal kort te maken Knipoog )

Sommige dingen die hier gezegd worden kloppen voor geen meter... Vandaar deze site.

Ik volg een puppycursus met behulp van deze methode en ik vind het helemaal geweldig. Heb het idee dat het bij paarden ook super kan werken, maar daar heb ik nog geen ervaring mee... Succes!

Semper erit denique omnia


      SuusJa

      Berichten: 3042
      Geregistreerd: 16-01-04
      Woonplaats: Druten

      Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:37

      Waarom niet gewoon een schouderklopje? komt toch op het zelfde neer, en je hebt lichamelijk contact met je paard ???

      Geluk is een richting, geen punt -Loesje

      Pink_Horizon

      Berichten: 19828
      Geregistreerd: 11-03-01

      Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:52

      PriscaZ schreef:
      alleen in het begin geef je na iedere klik een snoepje, dat is om je paard te leren dat de klik betekent dat hij het goed doet. Het snoepjes geven bouw je af, maar je blijft wel klikken. Zo leert je paard dat hij door de klik beloont wordt. Na een tijd geef je maar af en toe een snoepje en is de klik voldoende om je paard een positief gevoel te geven.


      Dit klopt dus niet...
      Jij hebt ene afspraak met je paard (of wat voor beest dan ook).
      Een click betekend ALTIJD een snoepje.
      Ookal clickte jij fout, dat is de afspraak die je gemaakt hebt.
      Click, snoepje en niet anders.
      De click is namelijk totaal niet belonend voor een dier. Het bevriesd/bevestigd slecht het goede gedrag wat je paard uitvoerde en dat je hem DAARVOOR een snoepje geeft.

      Wel moet je erg conseqent zijn. Een oefening die het dier al beter kent en die minder goed wordt uitgevoerd wordt NIET beloond (dus daar wordt niet voor geclickt.).
      Later ga je ook interval belonen. Dat betekend dat je de ene keer wel clickt en de andere keer niet. Je dier zal meer uit de kast gaan halen (vaak beter) om TOCH die click te krijgen. Je wekt enthousiastme op en je dier zal geinteresseerd blijven in een oefening die hij al goed beheerst.
      Na verloop van tijd kun je de clicker weg laten en beloon je af en toe met een snoepje (zeker niet iedere keer maar ook niet TE weinig want dan gaat de lol er voor je dier snel vanaf).

      De clicker wordt erg vaak misbruikt, heel jammer want het is in principe een heel fijn hulpmiddel.
      Je hoeft overigens niet de rest van je leven met dat ding in je hand te lopen. Het is enkel voor het aanleren van een gedrag.

      Succes!

      Trotse mama van dochters Svenna & Loys
      Voorlopig paardloos!

      Pink_Horizon

      Berichten: 19828
      Geregistreerd: 11-03-01

      Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:54

      Anjatjeuh schreef:
      Klopt dus helemaal niet dat je na een tijdje het belonen met snoep mag afbouwen,
      veel mensen vergissen zich hierin, MAAR DIT IS ABSOLUUT NIET DE BEDOELING.
      Je paard ziet zo een klik als teken dat hij iets goed gedaan heeft, en het snoepje is de beloning dan.
      Als je die beloning gaat weg laten na een tijdje zal je paard geen reden meer hebben om de kunstjes te doen.


      Amen!
      1 van de weinigen (zekere op zo'n 'jonge' leeftijd') die de clicker niet misbruikt, mijn complimenten Knipoog

      Trotse mama van dochters Svenna & Loys
      Voorlopig paardloos!

      Pink_Horizon

      Berichten: 19828
      Geregistreerd: 11-03-01

      Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:00

      SuusJa schreef:
      Waarom niet gewoon een schouderklopje? komt toch op het zelfde neer, en je hebt lichamelijk contact met je paard ???


      *Vandaag mijn proefwerk over gemaakt*

      - De clicker kent geen emotie.
      (smorgens als je moe bent praat je minder enthousiast dan op een vrije middag met een heerlijk zonnetje. Je bent dus EERLIJK tegen je beest en die weet altijd waar hij aan toe is (click is tenslotte een snoepje).

      - De clicker klinkt bij iedereen hetzelfde.
      (Of jij nou clickt of je buurman, het geeft hetzelfde geluid. Je beest weet waar hij aan toe is terwijl een stem heel anders klinkt.).

      - De clicker kan het precieze moment van goed gedrag belonen.
      (Waardoor je beest veel sneller door heeft wat jij nou precies wil en daarin meer zijn best gaan doen.).

      - De clicker is op alle diersoorten toepasbaar (een dolfijn verstaat geen braaf, ook de meeste katten kennen dit niet. Een click is makkelijker te conditioneren dan een woordje braaf.)

      Trotse mama van dochters Svenna & Loys
      Voorlopig paardloos!

      Jeppy
      Berichten: 45
      Geregistreerd: 26-11-03
      Woonplaats: Den Burg - Texel

      Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:45

      Maar hoe kom ik aan zo'n clicker?
      Kan je die ergens kopen ofzo?

      Toeval bestaat niet

      Alikesflame

      Berichten: 5222
      Geregistreerd: 12-10-02
      Woonplaats: Vledderveen

      Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:51

      je kan clicker bij de dierenwinkel kopen of zo'n clickkikker bij de speelgoed zaak


      Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

      Wie is er online

      Gebruikers op dit forum: Dier_en_arts, GrapeshotBot en 5 bezoekers