Het zoveelste veulenprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-01 12:31

Laatst werd ikgebeld door iemand die had gehoord dat ik paarden had want ze wilde zo graag een paard verzorgen. Ik heb niets te verzorgen voor haar maar praatte nog wel even door en ze vertelde mij dat ze een hengstveulen van vijf maanden voor haar driejarige dochter had gekocht zodat ze leuk samen konden opgroeien! Hij stond dan wel alleen maar ze gingen wel leuk met hem wandelen, spelen, longeren etc. Frusty . Ik heb haar geprobeerd uit te leggen dat dit op zijn zachtst gezegd niet zo'n goed plan was waarop ze mij vroeg of het veulen niet een paar maanden hier mag komen staan. Eigenlijk heb ik daar niet zo'n trek in. Ik heb ook geen veulens op het moment (de jongste is twee) maar dat is altijd nog beter dan alleen. Maar ik ben bang dat een paar maanden veel langer gaan duren en ik heb geen idee of het beestje in de groep past en geaccepteerd wordt. Verder heb ik niet zo'n zin om een hoop tijd erin te steken en ik ben bang dat dit wel tijd gaat kosten. Ze denkt trouwens serieus dat haar dochter als ze straks zes is het driejarig ponytje kan gaan rijden. Lijkt mij beter als ze het dier verkoopt en later een wat oudere leerpony voor haar dochter zoekt. Maar hoe breng ik dat over?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 12:42

Tja, typisch lekengedrag. Dat kan je haar waarschijnlijk niet aan haar hoofd brengen. Pas als haar dochtertje der nek breekt bedenkt ze zich dat het toch niet zo'n goed idee was.
Je kan proberen met haar te praten maar of het doordringt weet ik niet.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 12:55

je kan het proberen laat haar gewoon stalgeld betalen,ze kan zelf wel voor het veulen zorgen doet ze nu toch ook!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 13:03

Als ik jou was zou ik het niet doen. Je besteed toch tijd en energie aan de opvoeding van een veulen wat niet van jouw is. En als het straks niet lukt (en daar ziet het naar uit) wordt een goed opgevoed paardje verkocht en al de energie en tijd die jij erin hebt gestoken is voor niets geweest. Zoals ze wel eens zeggen: tijd is geld!

Natuurlijk gun je zo'n veulen de beste mogelijke start en opvoeding. Maar je zegt zelf dat je de twijfels hebt of het veulen wel in de groep past. Veulens moeten bij leeftijdsgenootjes, en zijn altijd het doel van pesterijen in groepen van oudere paarden. En ik zie dat kind van 6 nog niet op een driejarige pony rijden. Wat voor een ras betreft het hier?

Verel succes met de beslissing, we horen wel wat het wordt.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-01 22:21

Het schijnt een Welsh te zijn en ik denk dat ik me alleen maar een hoop problemen op de hals haal als ik dat veulentje hierheen laat komen. Ik wil eigenlijk helemaal geen paarden van anderen bij mijn huis maar als ik zoiets hoor ga ik altijd twijfelen. Ik zal haar bellen en proberen uit te leggen waarom een peuter/veulen combinatie niet kan maar of het lukt?

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 18:37

Als ik jou was zou ik haar aanraden het veulentje lekker in een weiland te zetten met andere veulens! Zo kan het fatsoenlijk opgroeien. Misschien dat je haar ook kan uitleggen dat een veulentje best heel lief is, maar zeker niet geschikt, en betrouwbaar genoeg is, voor een drie-jarig kind. Ze had beter een ouder paardje kunnen kopen voor het kind!

Succes!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 09:04

Frusty *zucht* Ik kon destijds kiezen tussen mijn mooie meis en een hengstenveulen...maar wat moest ik nou met een veulen en dan helemaal nog eens een hengst! Ik had wel al een bijrijdpaard, maar eigenlijk weet je nog maar zo weinig en leer je het meest van je eigen paard...en om als eerste paard een hengsteveulen te kopen...hmf...een vriendin van me heeft dat ook ooit gedaan en zij had toch echt veel meer ervaring als deze vrouw zou ik zeggen...gelukkig kan ze haar ervaringen nog na vertellen, maar dat had ook anders kunnen zijn, de hengst werd zo onhandelbaar dat hij aan de hand vreselijk ging steigeren en een keer bovenop haar gevallen is, resultaat: een hele grote wond aan haar been, wat een mazzel, had veel erger kunnen zijn!!! Misschien moet deze vrouw verhalen van mensen met slechte ervaringen horen, maar of dat helpt...haar dochtertje heeft idd veel meer aan een oudere leerpony, maar maak zo iemand dat eens wijs...ik weet niet of ik die taak op me zou nemen als ik jou was, maar ja...ik zou geloof ik ook wel geneigd zijn om het te proberen, zowel paard als dochter verdienen beter natuurlijk en zij zelf wellicht ook wel...succes!